Elektrische wagens

Ik weet niet of mijn vraag hier hoort, maar ik vond niet onmiddellijk een afdeling over hybride wagens. Dus ik probeer het hier.
Ik ga zoals elk jaar op reis met de wagen, ik maak ongeveer 7000 km op een maand tijd. Hiervoor had ik een diesel. Nu heb ik een hybride met benzine. Deze rijdt ongeveer 20 km elektrisch als ik hem in de stopcontact steek.
Ik vind het de moeite niet om de oplader mee te sleuren naar het buitenland en het is de moeite ook niet om die telkens aan een stopcontact te hangen, hiermee verlies ik tijd.
Kan het kwaad dat ik gedurende een maand enkel op benzine rijd, iemand een idee?

Nee, gaat geen kwaad kunnen. Het is gewoon een reguliere hybrid benzinewagen met extra grote batterij dan. Met PHEV op vakantie gegaan en was laadkaart kwijt dus nooit opgeladen.
Op de 2.400km zonder opladen had de wagen ongeveer 250km elektrisch gedaan puur door regeneratie.

Voor lange (snelweg)ritten is die elektrische aandrijving sowieso niet zo efficiënt.

Tijdens lange afdalingen door de bergen kon ik soms meer dan 50% opladen door gewoon continu te moeten remmen :-D. Sommige mensen laden zelfs jaren hun PHEV nooit op en die blijft ook rijden zonder issues. Hoe kleiner je batterij, hoe meer je dat percentage ziet stijgen natuurlijk :-).

De lease maatschappijen gaan denk ik wel nog eens verschieten als de opkopers eisen dat er een degradatie test bij zit.
Als ik hoor wat de restwaarde van mijne maat zijnen Etron 55 nog gaat zijn op 3 jaar dan zijn ze redelijk goe ingedekt denk ik. Denk niet dat ze wakker liggen.

Als ik hoor wat de restwaarde van mijne maat zijnen Etron 55 nog gaat zijn op 3 jaar dan zijn ze redelijk goe ingedekt denk ik. Denk niet dat ze wakker liggen.

Inderdaad, niet van iets zoals wat extra batterij degradatie, en dan ga je er vanuit dat de meeste van hun afnemers voor een batterijtest zouden vragen. De meeste zullen volgens mij gewoon die auto's kopen en doorverkopen aan een eindklant zonder dat er ooit iets van die batterij getest wordt.

Serieuze prijsdalingen zoals bij Tesla het afgelopen jaar zijn een groter risico voor leasemaatschappijen of de algemene lage vraag naar 2e handse EV's, maar ze zullen wel een ruime veiligheidsmarge gerekend hebben in hun prijszetting.

Kwa looks dichter bij de Etron/Q8 dan bij de Q4 naar mijn gevoel, en that's a good thing, wat een misbaksel is die Q4 :shutup:
Vind dit dan niet veel beter. 90k aftikken en dan een plastic schuifdeksel uit de Action krijgen.
Geef mij dan maar het Skoda interieur, hoogwaardiger en nog aan een normale prijs.

Vind dit dan niet veel beter. 90k aftikken en dan een plastic schuifdeksel uit de Action krijgen.
Geef mij dan maar het Skoda interieur, hoogwaardiger en nog aan een normale prijs.
ik ben ook geen fan, maar dat Skoda ophemelen mag toch ook eens stoppen hoor. Krenterigheid maakt blind denk ik.
Toen ik een tijdje geleden in een nieuwe Octavia instapte was dat vol verwachtingen - want ja, niets dan lof, toch?

Die deuren klinken even hol als die van een Renault of een Kia, daar is echt niks hoogwaardig aan. Je krijgt gewoon vrij veel inhoud voor een ok prijs, maar het blijft de de goedkopere broer van een merk dat ook al onderaan de ladder bengelt. Audi doet er dan op zijn minst nog een interieursausje boven (en 800V in het geval van de Q6).

ik ben ook geen fan, maar dat Skoda ophemelen mag toch ook eens stoppen hoor. Krenterigheid maakt blind denk ik.
Toen ik een tijdje geleden in een nieuwe Octavia instapte was dat vol verwachtingen - want ja, niets dan lof, toch?

Die deuren klinken even hol als die van een Renault of een Kia, daar is echt niks hoogwaardig aan. Je krijgt gewoon vrij veel inhoud voor een ok prijs, maar het blijft de de goedkopere broer van een merk dat ook al onderaan de ladder bengelt. Audi doet er dan op zijn minst nog een interieursausje boven (en 800V in het geval van de Q6).
Voor dat interieursausje betaal je wel maar liefst een 50% surplus. Das ongeveer 5% voor de """betere""" materialen en 45% voor het logo. Enfin, nu gaan er wrs weer mensen komen afstrijden dat dat niet klopt want dat de Q4 de tegenhanger is van de Enyaq en niet de Q6 maar bon.
Ik heb hier een tijdje geleden al gezegd (met de nodige kritiek tot gevolg): als ze mij hier straks komen vragen of ik mijnen A4 niet terug wil inruilen voor mijne Superb, die ringen zouden hier snel van de hof zijn.

Ik snap ook niet hoe argumenten als "die deuren klinken hol" uberhaupt relevant zijn? Op welke manier heb je daar last van? Als je in stapt en de deur dicht doet? :unsure: Naar omgevingsgeluid toe maakt het alvast geen hol uit want mijn Superb was véél stiller dan die A4 waar ik nu mee rijdt. De eerste 2 weken zat ik altijd te controleren of mijn deuren wel goe dicht waren...

Maar je bent geen VAG fan, dat weten we dus Skoda & Audi zullen sowieso al nooit bovenaan de stapel liggen :)

Ik snap ook niet hoe argumenten als "die deuren klinken hol" uberhaupt relevant zijn? Op welke manier heb je daar last van? Als je in stapt en de deur dicht doet? :unsure:

voor mij één van de duidelijkste kenmerken van moeite doen als constructeur. Percieved quality, zeker weten, maar toch...
Daarenboven, hoewel ik idd (terecht) een absolute VAG-hater ben, is een A4 ook gewoon qua lay-out een veel beter platform dan een Superb.

Hoe modulair je het ook maakt (of probeert te vermarkten), een Q2 van 2,5m en een Superb van 5m die dezelfde basis delen, dat is een vat vol compromissen.

Nieuwe laadpaal in de straat en wil die proberen. Alles ok, laden wordt gestart.

5 sec later *klik-knal-boem uit de auto*

Laden stopt, wagen rijdt nog.
Thuis opladen werkt niet meer. Ik gok dat er een zekering is gesprongen.

Toevallig met een BMW i4?
Nee, Polestar 2
Ik ga er voorlopig vanuit dat de wagen correct heeft gehandeld en de laadpaal een foute stroom gaf.
Morgen toch eens bellen naar het nummer op de paal en afspraak bij de garage.
pff al dat geregel

Voor dat interieursausje betaal je wel maar liefst een 50% surplus. Das ongeveer 5% voor de """betere""" materialen en 45% voor het logo. Enfin, nu gaan er wrs weer mensen komen afstrijden dat dat niet klopt want dat de Q4 de tegenhanger is van de Enyaq en niet de Q6 maar bon.

Maar oprechte vraag: dat is dan toch zo? :unsure:

Ik snap ook niet hoe argumenten als "die deuren klinken hol" uberhaupt relevant zijn? Op welke manier heb je daar last van? Als je in stapt en de deur dicht doet? :unsure: Naar omgevingsgeluid toe maakt het alvast geen hol uit want mijn Superb was véél stiller dan die A4 waar ik nu mee rijdt. De eerste 2 weken zat ik altijd te controleren of mijn deuren wel goe dicht waren...

Als ik een zak geld uitgeef aan een wagen heb ik toch vrij graag dat ik weet en voel waaraan dat geld is uitgegeven. Ik heb in het recente verleden ook verschillende Skoda's ervaren en waar het absoluut klopt dat ze veel ruimte voor je geld bieden, vind ik het qua interieurkwaliteit toch ook niet alles.

Bij de Enyaq en Q4 ligt het misschien dichter, maar dat ongelooflijke prijsverschil waarvan sprake zie ik dan ook weer niet direct. Neem even een Enyaq op pakweg Corporate niveau en neem daar een Q4 op Corporate S niveau bij, en dan zit je voor beiden op 65K. Dan zal de Skoda vermoedelijk wel zaken hebben die de Audi niet heeft (een 1 op 1 vergelijking doen is lastig) maar de belangrijkste zaken lijken er wel te zijn, omgekeerd heeft de Audi dan ook schijnbaar zaken die de Skoda niet heeft (bvb de Audi staat op een maat grotere velg dan).

Snap niet goed hoe je A4 luider is dan je Superb, mogelijk kwaliteitsissue? Mijn Audi's hebben altijd al zeer rustig aangevoeld binnenin met weinig buitengeluiden. Meer zo in A6 en Q8 dan in A4, maar dat is ook logisch.

Maar oprechte vraag: dat is dan toch zo? :unsure:
Tcho gelek dat nen X1 en nen XC40 in dezelfde categorie geplaatst worden, op basis van het onderstel of w/e. Technisch gezien kan dat allemaal wel zo zijn maar (en ik weet dat het serieus vloek in de kerk is hier van dat aan te halen :unsure:) naar ruimte toe spelen een Enyaq en ID.4 toch een compleet ander spel? Dat zijn volwaardige gezinswagens met ruime koffer. Als je hier dan, met de nodige kilo's BG zout :laugh:, leest dat zelfs een X3 niet echt een gezinswagen is...

Het is alleszins opvallend dat quasi één van de eerste dingen die letterlijk elke collega die nu van wagen wisselt (naar Q4/XC40/X1...) zegt is: "wel nen triestige koffer". En daar zit voor de volledigheid genen enkelen ex-Skoda rijder tussen. :unsure:
Snap niet goed hoe je A4 luider is dan je Superb, mogelijk kwaliteitsissue? Mijn Audi's hebben altijd al zeer rustig aangevoeld binnenin met weinig buitengeluiden. Meer zo in A6 en Q8 dan in A4, maar dat is ook logisch.
Mogelijks kwaliteitsissue, I don't know. Knoerthard en gevoelig luider, dat is zeker.

Tcho gelek dat nen X1 en nen XC40 in dezelfde categorie geplaatst worden, op basis van het onderstel of w/e. Technisch gezien kan dat allemaal wel zo zijn maar (en ik weet dat het serieus vloek in de kerk is hier van dat aan te halen :unsure:) naar ruimte toe spelen een Enyaq en ID.4 toch een compleet ander spel?
Dat is al altijd zo hé...

Een Mondeo is altijd al ruimer geweest dan een 3-reeks, zelfs ruimer dan menig 5-reeks, maar daarom spelen ze niet opeens in het E-segment.

Het is alleszins opvallend dat quasi één van de eerste dingen die letterlijk elke collega die nu van wagen wisselt (naar Q4/XC40/X1...) zegt is: "wel nen triestige koffer". En daar zit voor de volledigheid genen enkelen ex-Skoda rijder tussen. :unsure:

Mogelijks kwaliteitsissue, I don't know. Knoerthard en gevoelig luider, dat is zeker.
Vreemde collega's als ze een compacte SUV kiezen en dan klagen over de kofferruimte. Ik doe nu mijn laatste maanden uit met een Passat break en schakel (hopelijk) in het najaar over op een X1. Ik ben nu wel wat gewoon van ruimte, maar die X1 is qua koffer moeilijk triestig te noemen.

Uw A4 knoerthard en gevoelig luider, welke velgen en banden liggen er onder? Dit kan vaak al meer invloed hebben op de geluidsbeleving dan het type wagen. Ook zal quasi alles knoerthard aanvoelen tegenover een Superb.
Ik ervaar een A4 toch ook als een stillere wagen dan mijn Passat en zeker stiller dan gelijk welke Skoda.

Omdat een break een ander type koffer is dan een SUV.
Als ge puur op aantal liters gaat kijken is een SUV in veel gevallen "groter". Maar een break is de koffer meestal langer en minder hoog waardoor er meer verschillende soorten items inpassen in tegenstelling tot een SUV.

Maar breaks gaan ze bijna niet meer maken en tegenwoordig als het een hybride is pakt dat batterijpak toch een groot deel van de koffer weg. Dus sowieso gaat bijna iedereen zich moeten aanpassen aan de nieuwe realiteit.

naar ruimte toe spelen een Enyaq en ID.4 toch een compleet ander spel? Dat zijn volwaardige gezinswagens met ruime koffer.

Is dat dan?
Enyaq: 585 liter
ID.4: 543 liter
Q4: 520 liter

Ja, de Q4 is de kleinste van de 3, maar om nu te zeggen dat er zeker tussen de ID.4 en de Q4 zo'n wereld van verschil zit?

Een A4 was ook altijd al kleiner van koffer dan een Superb, misschien zelfs dan een Octavia. Is toch altijd een D-segmenter gebleven? Kofferruimte bepaalt dat toch niet?

Zeker temeer bovenstaand drietal gewoon dezelfde wielbasis heeft en qua binnenruimte dus vrij gelijkaardig is. Alleen plakt Skoda er in hun vertrouwde stijl aan de achterkant nog een paar centimeter aan vast zodat de koffer iets groter wordt.

Nja een XC40 zit bijvoorbeeld nog op 450 liter. Superklein is dat ook niet, maar dat begint wel al te schelen.

Terug
Bovenaan