Elektrische wagens

sorry indien het al gezegd is, in augustus wordt de iX3 geleverd.

Ik zoek een professionele laadkaart met het beste prijs/kwaliteit aanbod. Ook om overal makkelijk te kunnen laden in Europese landen.
Welke hebben jullie en aan welke voorwaarden? Goede app?
Werken alle laadkaarten eigenlijk op quasi alle openbare laadpalen?

Los daarvan heb ik zelf een jaar geleden een EV gekocht als particulier (Tesla model 3 RWD) nadat ik mijn bedrijfswagen heb ingeruild en ben nog steeds tevreden met die keuze. Geen taks, geen inschrijving, weinig en goedkoop onderhoud en ik rij van maart tot half oktober op 99% zonne-energie.

Een tweedehands Audi A4/3 serie kwam me duurder uit als ik het kostenplaatje op 5 jaar maakte en die had maar de helft van de opties als een Tesla.
Waarschijnlijk doe je dan weinig km's en wordt het inruilen van de wagen goed gecompenseerd door je werkgever?
Heb je dan wel nog een laadpas, of is die mee ingeruild (of als je dat niet wil/kan zeggen, is't ook ok ;-) ).
Als je puur financieel de rekening bekijkt, is het dan voordeliger, break-even, of toch iets duurder?

Waarschijnlijk doe je dan weinig km's en wordt het inruilen van de wagen goed gecompenseerd door je werkgever?
Heb je dan wel nog een laadpas, of is die mee ingeruild (of als je dat niet wil/kan zeggen, is't ook ok ;-) ).
Als je puur financieel de rekening bekijkt, is het dan voordeliger, break-even, of toch iets duurder?
Inderdaad. Ik doe maar 16000km per jaar sinds corona. Netto levert mij de inruil van de bedrijfswagen mij zo'n 1000euro extra per maand op. Voor mijn werkkilometers wordt ik vergoed (+- 1000euro/jaar). Mijn laadkosten zijn echt minimaal omdat ik op jaarbasis voor 60% op de zon rij en bijna uitsluitend thuis laadt.
Van dat budget spendeer ik 2/3e aan de wagen incl. omniumverzekering en pechbijstand zodat ik even zorgeloos kan rijden zoals bij m'n lease wagens. De rest zet ik aan de kant voor onderhoud, banden, onverwachte kosten, ... Zo blijft mijn leefloon hetzelfde als vroeger en ga ik niet op grotere voet leven.

Puur financieel gezien is het een moeilijke. Op lange termijn is dit een stuk voordeliger. Op korte termijn scheur ik m'n broek er aan.
Als ik na een jaar die auto verkoop, scheur ik er mijn broek aan. Want een auto verliest veel in waarde zodra je er de garage mee buitenrijdt en ik moet bij de bank mijn lening terug betalen. Maar had ik goedkoop tweedehands auto'ke genomen, dan had ik daar niet teveel verlies op gedaan wellicht en was dit ook op korte termijn interessant.
Als ik hem na 3-4 jaar verkoop, zit ik breakeven wellicht. Na 5 jaar doe ik winst.
Ik werk al 10j bij m'n werkgever. Ik ben daar content en zij zijn content van mij, dus ik schik daar niet direct te vertrekken.
Ik heb voor mezelf de berekening gedaan op 6 jaar. Na 6 jaar is die auto volledig betaald met dat budget en ik hou een kleine 19k budget over (na aftrek eigen inleg) want heb maar 2/3e aan de wagen gespendeerd. Daar moet wel nog onderhoud, banden en onverwachte vanaf getrokken worden, maar dat gaat geen 19k zijn. Ik reken op 1000euro jaar, wat zeker voldoende moet zijn. Dan schiet er nog 13k over + de restwaarde van de wagen. Of ik blijf met die wagen verder rijden en dan cash ik die 13k per jaar. Dat ga ik dan wel zien als het zover is.

Maar doe deze berekening met een BMW i4 of iX3 en je komt er niet meer denk ik. En als je een Golf voor 10k koopt, dan doe je wellicht nog een pak meer voordeel. Maar voor mij ging de keuze tussen een Model 3 leasen via het werk of bovenstaande constructie waarbij ik een jonge tweedehands A4/VW Passat met iets lagere aankoop ook in berekening heb gestoken. Maar dat kwam niet goedkoper uit over 6 jaar en ik had daar minder comfort mee.

Voor mijn situatie break even of iets voordeliger (afhankelijk van uw aantal geladen thuis kilometers) en bijkomend voordeel is dat die wagen wel na 4 a 5j van u privé is en niet van de leasefirma.

Als de wagen dan nog voor een mooie prijs weg kan ben je zeker beter af in bepaalde gevallen.

Vergeet ook niet dat je je maandelijks te spenderen bedrag niet enkel je mobiliteitsbudget moet tellen maar ook de VAA die je niet meer betaald.

Bestel chargemap, Shell recharge en edi, allemaal zonder abonnement en dan werkt er altijd wel eentje..
Als ik al een BMw charge card heb, welke van deze 2 zou ik dan best extra nemen? Chargemap/EDI/Shell

Of gewoon de BMW Charge card laten vallen en deze 3 nemen? :unsure:

Laatst bewerkt:
Ok bedankt voor de transparantie. Ikzelf heb op 4 jaar zo'n 65 000km, dus heel gelijkaardig. Het inruilen van de wagen brengt bij ons een stuk minder netto op helaas.

Voor zo'n 1000 euro TCO (in mijn geval, voor een c300de), wordt dit niet zomaar bij je loon gestoken (en al zeker niet netto), maar steken ze er een omrekenfactor op (omdat loon nu eenmaal meer kost aan de werkgever), waardoor het me bruto maar 700 extra oplevert.
Reken daar idd VAA bij en we komen aan zo'n 850 bruto.
Een laadpas zou ik wel nog kunnen blijven gebruiken normaal gezien.
Wat je in principe ook nog mag meerekenen is meer vakantiegeld, eindejaarspremie en op termijn zelfs normaal ook hoger pensioen.

Maar de vergelijking gaat dus niet op, gezien ik netto een pak minder overhoud dan in jouw situatie blijkbaar. Zal tussen de 400 en 500 netto zijn denk ik dan. Wellicht blijf ik dan maar een bedrijfswagen gebruiken volgend jaar...

Het leek me nu alleen wel het overwegen waard, gezien de model Y en 3 nog steeds aan 39.9 te koop zijn.

Laatst bewerkt:
Ok bedankt voor de transparantie. Ikzelf heb op 4 jaar zo'n 65 000km, dus heel gelijkaardig. Het inruilen van de wagen brengt bij ons een stuk midner netto op helaas.

Voor zo'n 1000 euro TCO (in mijn geval, voor een c300de), wordt dit niet zomaar bij je loon gestoken (en al zeker niet netto), maar steken ze er een omrekenfactor op (omdat loon nu eenmaal meer kost aan de werkgever), waardoor het me bruto maar 700 extra oplevert.
Een laadpas zou ik wel nog kunnen blijven gebruiken normaal gezien.
Wat je in principe ook nog mag meerekenen is meer vakantiegeld, eindejaarspremie en op termijn zelfs normaal ook hoger pensioen.

Maar de vergelijking gaat dus niet op, gezien ik netto een pak minder overhoud dan in jouw situatie blijkbaar. Zal tussen de 400 en 500 netto zijn denk ik dan. Wellicht blijf ik dan maar een bedrijfswagen gebruiken volgend jaar...

Het leek me nu alleen wel het overwegen waard, gezien de model Y en 3 nog steeds aan 39.9 te koop zijn.
Ik heb de optie mobilteitsbudget met huisvestiging genomen. Waardoor bruto TCO netto vergoed wordt om in de hypotheek/huur te steken. Je moet dan wel meer dan 50% thuiswerken of in een straal van 10km van uw werk wonen. En uw werkgever moet die optie uiteraard aanbieden.
Als je dat bedrag bruto krijgt en er dan belastingen moet op betalen, gaat er inderdaad een heel stuk verloren en is het wellicht niet de moeite of net break even. Tenzij je misschien heel lang met de auto zou rijden, maar das ook weer een risico voor onverwachte kosten enzo.

Doordat het bij mij geen verhoging is van het brutoloon en het om een onkostenvergoeding gaat, is er niks gewijzigd aan eindejaars/vakantie geld en pensioen.

Ik heb even snel gerekend en er van uitgaand dat je de premie krijgt (aankoop 35k). Als je 10k zelf legt, moet je nog 25k lenen aan 3.8%. Dat komt op 388euro/maand over 6 jaar als je binnen budget wil blijven met de verzekering. Voor een omnium zit ik zelf op 115euro/maand op een RWD model 3.
Daarmee is het maandelijks budget van 500euro op en moet je nog het onderhoud/banden bekostingen. Al valt onderhoud wel mee. Kennis heeft 190euro betaald voor zijn eerste onderhoud na 4 jaar, maar eigenlijk doe je dat best elke 2 jaar.

Als de restwaarde van de auto hoog zou blijven is het er nog voordeel uit te halen, maar das lastig te voorspellen bij Tesla/EV's. Imo is het te risky en zou ik gewoon via het bedrijf verder leasen.

Clear enough! Thx!
Lening zou niet aan de orde zijn, spaargeld brengt minder op dan 3.8%, dus meteen zo dan, maar da's een andere kwestie / keuze.

Ik onthoud dat wanneer ik nog eens met HR spreek, ik die optie wel nog eens naar voren breng. Heb er idd nog van gehoord/naar gevraagd, maar enkele jaren geleden wilden ze dat in elk geval nog niet doen. Ze zeiden toen dat het inruilen naar 'gewoon' bruto geen zo'n groot verschil maakte, al denk ik dat ze het toen over het gewone mobiliteitsbudget hadden.

Full omnium moet zelfs onder de 100 kunnen per maand bij m'n huidige verzekeraar, al zal dat het verschil niet maken.

Zijn alle ID.3's zo dat die al een serieus kunstmatig gezoem maken zelfs als die nauwelijks rijden ? Bij de geburen heeft de zoon een ID.3 en als die van de oprit rijdt, lijkt het alsof hij aan 50km/u afkomt... Klinkt eigenlijk redelijk belachelijk. Is totaal niet zo met de iX3 van de ouders.

Zijn alle ID.3's zo dat die al een serieus kunstmatig gezoem maken zelfs als die nauwelijks rijden ? Bij de geburen heeft de zoon een ID.3 en als die van de oprit rijdt, lijkt het alsof hij aan 50km/u afkomt... Klinkt eigenlijk redelijk belachelijk. Is totaal niet zo met de iX3 van de ouders.
Dat is met alle EV’s vanaf een bepaald bouwjaar. Ook de iX3.
VAA is een virtuele kost hè (de belastingen er op betaal je wel effectief). Geen opbrengst. Dat kan je daar niet zomaar bijtellen.

Idd (te kortzichtig geweest daar), maar door 't feit dat die eindejaars en vakantie er nog niet bijgeteld is, zal ik wel ruim aan 850 bruto komen.

Inderdaad. Ik doe maar 16000km per jaar sinds corona. Netto levert mij de inruil van de bedrijfswagen mij zo'n 1000euro extra per maand op. Voor mijn werkkilometers wordt ik vergoed (+- 1000euro/jaar).
Heb je die ingeruild voor mobiliteitsbudget?

Want dan moeten werkkilometers toch ook gewoon uit dat budget gehaald worden en niet nog eens apart vergoed?

Die iX3 zoemt ook maar dat is evenredig met de snelheid en klinkt veel natuurlijker. Als die ID.3 ‘s morgensvroeg vertrekt terwijl we in bed liggen, klinkt het alsof er een ufo boven ons huis hangt :).
Er is een verandering geweest in de wet. Grote kans dat de nieuwe iX3 ook harder klinkt dan de jouwe. En dat zou niet evenredig mogen zijn met de snelheid, want het is de bedoeling dat je bij elke snelheid het goed hoort.

Iemand een Vw ID4? Is het standaard geluidssysteem degelijk? Voor de rest tevreden van?
Hier allereerste generatie.
zeer slome interface, op een icoontje klikken en letterlijk 3 seconden moeten wachten eer er iets gebeurd.
Ondertussen al een batterijmodule vervangen (wagen 2 maand kwijtgeweest), opnieuw telefoon gehad van de garage voor een vage terugroepactie. Volgende week weer 3 dagen kwijt (hopelijk)
Voor de rest wel cava auto :p

Er is een verandering geweest in de wet. Grote kans dat de nieuwe iX3 ook harder klinkt dan de jouwe. En dat zou niet evenredig mogen zijn met de snelheid, want het is de bedoeling dat je bij elke snelheid het goed hoort.
Klopt niet.

Most regulations require the vehicle to emit a continuous sound up to 20 km/h, with a volume and pitch that vary proportionally to its speed. This way, pedestrians have the feeling of how fast the car is moving just by hearing it.

Heet AVAS.

Klopt niet.

Most regulations require the vehicle to emit a continuous sound up to 20 km/h, with a volume and pitch that vary proportionally to its speed. This way, pedestrians have the feeling of how fast the car is moving just by hearing it.

Heet AVAS.
Oké tot 20km/u, maar dat haalt niet heel mijn stelling onderuit.

Als ik al een BMw charge card heb, welke van deze 2 zou ik dan best extra nemen? Chargemap/EDI/Shell

Of gewoon de BMW Charge card laten vallen en deze 3 nemen? :unsure:
Niemand van de BMW rijders hier? :smile:
Ik zou gewoon voor Chargemap/EDI/Shell kunnen gaan, maar wie weet is die BMW kaart heel wijdverspreid geaccepteerd, daar heb ik dus 0,0 idee van.

Terug
Bovenaan