Waarschijnlijk doe je dan weinig km's en wordt het inruilen van de wagen goed gecompenseerd door je werkgever?
Heb je dan wel nog een laadpas, of is die mee ingeruild (of als je dat niet wil/kan zeggen, is't ook ok ;-) ).
Als je puur financieel de rekening bekijkt, is het dan voordeliger, break-even, of toch iets duurder?
Inderdaad. Ik doe maar 16000km per jaar sinds corona. Netto levert mij de inruil van de bedrijfswagen mij zo'n 1000euro extra per maand op. Voor mijn werkkilometers wordt ik vergoed (+- 1000euro/jaar). Mijn laadkosten zijn echt minimaal omdat ik op jaarbasis voor 60% op de zon rij en bijna uitsluitend thuis laadt.
Van dat budget spendeer ik 2/3e aan de wagen incl. omniumverzekering en pechbijstand zodat ik even zorgeloos kan rijden zoals bij m'n lease wagens. De rest zet ik aan de kant voor onderhoud, banden, onverwachte kosten, ... Zo blijft mijn leefloon hetzelfde als vroeger en ga ik niet op grotere voet leven.
Puur financieel gezien is het een moeilijke. Op lange termijn is dit een stuk voordeliger. Op korte termijn scheur ik m'n broek er aan.
Als ik na een jaar die auto verkoop, scheur ik er mijn broek aan. Want een auto verliest veel in waarde zodra je er de garage mee buitenrijdt en ik moet bij de bank mijn lening terug betalen. Maar had ik goedkoop tweedehands auto'ke genomen, dan had ik daar niet teveel verlies op gedaan wellicht en was dit ook op korte termijn interessant.
Als ik hem na 3-4 jaar verkoop, zit ik breakeven wellicht. Na 5 jaar doe ik winst.
Ik werk al 10j bij m'n werkgever. Ik ben daar content en zij zijn content van mij, dus ik schik daar niet direct te vertrekken.
Ik heb voor mezelf de berekening gedaan op 6 jaar. Na 6 jaar is die auto volledig betaald met dat budget en ik hou een kleine 19k budget over (na aftrek eigen inleg) want heb maar 2/3e aan de wagen gespendeerd. Daar moet wel nog onderhoud, banden en onverwachte vanaf getrokken worden, maar dat gaat geen 19k zijn. Ik reken op 1000euro jaar, wat zeker voldoende moet zijn. Dan schiet er nog 13k over + de restwaarde van de wagen. Of ik blijf met die wagen verder rijden en dan cash ik die 13k per jaar. Dat ga ik dan wel zien als het zover is.
Maar doe deze berekening met een BMW i4 of iX3 en je komt er niet meer denk ik. En als je een Golf voor 10k koopt, dan doe je wellicht nog een pak meer voordeel. Maar voor mij ging de keuze tussen een Model 3 leasen via het werk of bovenstaande constructie waarbij ik een jonge tweedehands A4/VW Passat met iets lagere aankoop ook in berekening heb gestoken. Maar dat kwam niet goedkoper uit over 6 jaar en ik had daar minder comfort mee.