Elektrische wagens

Cx/SCx van de A6 gaat sowieso gunstiger zijn, dus verwacht wel een goed stukje autonomie erbij. Daarnaast spreekt Thomas over een schatting van de realworld autonomie van de Q6, dus best nog afwachten wat het echt zal zijn 🙂

Die 700 is sowieso een manufacturer opgegeven waarde denk ik, dus altijd al met een korrel zout te nemen.

Die 700 km zal inderdaad behoorlijk afwijken van de realiteit, ik zou vermoeden dat die 700 de bovengrens van de WLTP zal zijn (WLTP TEL, waar de BMW i5 met de grootste range 580 km haalt).
De i5 heeft een capaciteit van 84 kWh; de A6 etron zou 100 kWh krijgen - met zo'n batterijcapaciteit zou de i5 ook in de buurt van de 700 km WLTP komen als we het extra gewicht even verwaarlozen.

Sowieso verwacht ik geen spectaculaire verbeteringen in range of verbruik met de huidige technologie, volgens mij zitten we een beetje op het eind van de curve waar het gaat om een paar % winnen. Al stond Audi met bv. de Q8 wel nog wat achter op de concurrentie qua efficiëntie dacht ik?

Al stond Audi met bv. de Q8 wel nog wat achter op de concurrentie qua efficiëntie dacht ik?

Klopt, die e-tron (en idd later Q8 e-tron) was ook een nogal gehaaste reactie op de sterk stijgende vraag naar EV's en bijgevolg ook niet de meest efficiente en ideale oplossing. Vandaar dat Thomas ook aangeeft dat die nu zowat obsolete is geworden.

De i5 heeft een capaciteit van 84 kWh; de A6 etron zou 100 kWh krijgen - met zo'n batterijcapaciteit zou de i5 ook in de buurt van de 700 km WLTP komen als we het extra gewicht even verwaarlozen.

Denk je dat BMW van plan is om een 100kWh versie van de i5 te maken? Of is het net dankzij het elektrische platform dat Audi er een 100kWh batterij in krijgt, waar dit bij de i5 maar max 84kWh kan zijn?

Denk je dat BMW van plan is om een 100kWh versie van de i5 te maken? Of is het net dankzij het elektrische platform dat Audi er een 100kWh batterij in krijgt, waar dit bij de i5 maar max 84kWh kan zijn?
Als je ziet hoe groot de i5 al is betwijfel ik het dat er een model komt met groter batterijpak.

Ah nee, het was meer een extrapolatie om te zien hoe realistisch zo'n 700 km WLTP range voor de A6 etron was.

Het feit dat BMW de i5 Xdrive M60 nu niet met een grotere batterij levert, doet me vermoeden dat ze niet van plan zijn er nog een grotere batterij in te leggen - ze hebben die al moesten ze willen, bv. in de i7 en IX (toch de hogere motorisaties)

Je moet eens kijken naar de BMW i5. Die heeft een motorkap van 160 cm lengte. Voor een EV allemaal verloren ruimte. Een ID.7 is 10 cm korter, heeft een vergelijkbare accu en een even grote wielbasis, en biedt toch meer interieurruimte aan en een veel grotere koffer. Motorkap van de ID.7 is 40 cm korter
En ja de ID.7 is geen schoonheid, de BMW i5 lijkt op foto best OK, maar in real life vind ik dat nu ook geen schoonheid.

Wat betreft aandrijving lijkt de ID.7 op zowat alle vlakken de betere ivm EQE en i5: het is niet alleen de efficiëntste van de drie voertuigen maar de wagen laadt ook een pak sneller op. Ik ga er van uit dat de A6 op dat vlak niet slechter gaat scoren dan de id.7, dus die A6 etron zal best wel OK zijn.
Die Q6 is bij mij echter echt "mehhh".

Laatst bewerkt:
Je moet eens kijken naar de BMW i5. Die heeft een motorkap van 160 cm lengte. Voor een EV allemaal verloren ruimte. Een ID.7 is 10 cm korter, heeft een vergelijkbare accu en een even grote wielbasis, en biedt toch meer interieurruimte aan en een veel grotere koffer. Motorkap van de ID.7 is 40 cm korter
En ja de ID.7 is geen schoonheid, de BMW i5 lijkt op foto best OK, maar in real life vind ik dat nu ook geen schoonheid.

Wat betreft aandrijving lijkt de ID.7 op zowat alle vlakken de betere ivm EQE en i5: het is niet alleen de efficiëntste van de drie voertuigen maar de wagen laadt ook een pak sneller op. Ik ga er van uit dat de A6 op dat vlak niet slechter gaat scoren dan de id.7, dus die A6 etron zal best wel OK zijn.
Die Q6 is bij mij echter echt "mehhh".

BMW i5 (en i4) zijn inderdaad een drama qua binnenruimte t.o.v. totale lengte, o.a. door die te lange motorkap.

Maar wat laden betreft, zouden zowel de EQE (iets lager piekvermogen maar 1 van de meest stabiele laadcurves op de markt) als de i5 (hoger piekvermogen dan de ID.7) sneller laden dan de ID.7, zelfs met goedkopere, meest vergelijkbare motorisaties: EQE 300 en i5 '40'

BMW i5 (en i4) zijn inderdaad een drama qua binnenruimte t.o.v. totale lengte, o.a. door die te lange motorkap.

Maar wat laden betreft, zouden zowel de EQE (iets lager piekvermogen maar 1 van de meest stabiele laadcurves op de markt) als de i5 (hoger piekvermogen dan de ID.7) sneller laden dan de ID.7, zelfs met goedkopere, meest vergelijkbare motorisaties: EQE 300 en i5 '40'
Wanneer je naar de specificaties kijkt laden de i5 en de EQE sneller. Maar de ID.7 laadt een pak sneller op dan zijn specificaties. Dat maakt hem net iets sneller dan de EQE, en veel sneller dan de i5 IRL
Cijfers gebaseerd op laadcurves opgemeten door Bjorn Nyland)
Laden van 10%-50% =​
ID7 10.5 min​
EQE 13 min​
i5 13.5 min​
Laden van 10-70%​
ID7 19.5 min​
EQE 21 min​
i5 24 min​
Laden van 10-80%​
ID.7 25 min​
EQE 26.5 min​
i5 31 min​

Het enige waar de EQE sneller is, is er het snelst bvb 40 kW heeft geladen ( 14.5 min EQE / 15 min ID.7 / 17.5 min i5).

Maar dan vergelijk je appelen met peren, je moet kijken naar de gemiddelde C waarde, en die is hoger bij de iD.7: van 10-70% is die 1.72 voor de EQE, 1.51 voor de i5 en 1.85 voor de ID.7.
Het is die gemiddelde C-waarde die aangeeft wie het verst staat in accu technologie
Om een idee te geven: Hyundai/Kia halen een C-waarde van 2.55, Tesla zit aan 1.65. (allebei ook voor 10-70%)

De BMW laadt eigenlijk op als Tesla : even heel hoge piek om dan direct zeer sterk te dalen. Maar ik heb begrepen dat dat bij de nieuwste Tesla ook wat aangepast is (iets minder hoge piek die dan wel wat langer wordt aangehouden).

Hier vind je de laadcurves van Bjorn:

In de test van carmaniac zie je vergelijkbare cijfers, daar laadt een ID.7 3 kWh extra tov van de EQE op 15 minuten, beiden startend van 10%, i5 was daar bijna gelijk aan de EQE.

Cijfers gebaseerd op laadcurves opgemeten door Bjorn Nyland)
Laden van 10%-50% =​
ID7 10.5 min​
EQE 13 min​
i5 13.5 min​
Laden van 10-70%​
ID7 19.5 min​
EQE 21 min​
i5 24 min​
Laden van 10-80%​
ID.7 25 min​
EQE 26.5 min​
i5 31 min​

Het enige waar de EQE sneller is, is er het snelst bvb 40 kW heeft geladen ( 14.5 min EQE / 15 min ID.7 / 17.5 min i5).

Is dat laatste eigenlijk niet net het meest interessante, want die procentuele laadwaardes hangen af van hoe groot de batterij is?
Bvb dat wagen X 2 minuten langer erover doet van 10-70% dan wagen Y is vrij logisch als wagen X een 20% grotere batterij heeft?

Eigenlijk zou je ineens ook het reële gemiddeld verbruik moeten inrekenen en laadsnelheid uitdrukken in kilometer per minuut :) (wat een combinatie is van kWh/km en kWh/min).

Is dat laatste eigenlijk niet net het meest interessante, want die procentuele laadwaardes hangen af van hoe groot de batterij is?
Bvb dat wagen X 2 minuten langer erover doet van 10-70% dan wagen Y is vrij logisch als wagen X een 20% grotere batterij heeft?

Eigenlijk zou je ineens ook het reële gemiddeld verbruik moeten inrekenen en laadsnelheid uitdrukken in kilometer per minuut :) (wat een combinatie is van kWh/km en kWh/min).

Precies, dat is een metric die EV database er ook naast zet, op basis van wat volgens hen een realistisch verbruik is --> km range bijgeladen per uur

Je betaalt ook meer voor die wagen met een grotere accu, en door het extra gewicht verbruikt je wagen ook meer, dus ja, maar ook neen.
En zeker niet wanneer je probeert de kijken wie het verste staat in de aandrijftechniek, en dat was wat ik hier aangaf. Een grotere accu inbouwen is niet zo moeilijk, de C doen stijgen en toch de garantie behouden is een ander paar mouwen

Precies, dat is een metric die EV database er ook naast zet, op basis van wat volgens hen een realistisch verbruik is --> km range bijgeladen per uur
De vraag is op basis van welke herlading je die metric berekent. 10-50%, 10-70%, 10-80%?

Volgens mij blijft de 1000 km test van Nyland een erg goede test: hoe snel leg ik 1000 km af, startend van 100% SOC, bij aankomst 10% overschot. Eigenlijk zou je dan beter niet spreken over hoe lang je dan rijdt, wel over hoe lang je moet laden om die afstand af te leggen.
Probleem bij de praktische uitvoering is dat de weersomstandigheden en het verkeer wel eens roet in het eten gooien om de resultaten perfect vergelijkbaar te maken.

De vraag is op basis van welke herlading je die metric berekent. 10-50%, 10-70%, 10-80%?

Misschien ook in range spreken?
Dan kan je evengoed ook weer in minuten spreken 🙂
Vb:
- 40-200km: xxx
- 40-300km: yyy
- 40-350km: zzz

ID.3 staat bij de garage voor update en banden te vervangen en een Cupra Born als vervangauto mee. Rijdt net iets 'scherper', maar de vormgeving van de software is toch maar heel pover.

Je betaalt ook meer voor die wagen met een grotere accu, en door het extra gewicht verbruikt je wagen ook meer, dus ja, maar ook neen.
En zeker niet wanneer je probeert de kijken wie het verste staat in de aandrijftechniek, en dat was wat ik hier aangaf. Een grotere accu inbouwen is niet zo moeilijk, de C doen stijgen en toch de garantie behouden is een ander paar mouwen

Volgens mij blijft de 1000 km test van Nyland een erg goede test: hoe snel leg ik 1000 km af, startend van 100% SOC, bij aankomst 10% overschot. Eigenlijk zou je dan beter niet spreken over hoe lang je dan rijdt, wel over hoe lang je moet laden om die afstand af te leggen.
Probleem bij de praktische uitvoering is dat de weersomstandigheden en het verkeer wel eens roet in het eten gooien om de resultaten perfect vergelijkbaar te maken.

EV database doet het op basis van 10-80%. Wat me voor fast charging wel de meest relevante metric lijkt.
En voor AC laden waar je normaal gezien veel vaker kleine ladingen bijlaadt, maakt het niet echt verschil tussen welke SOC's je laadt.

De 1000 km test van Nyland is inderdaad een goede praktijktest maar zoals je zegt, heel erg weersafhankelijk. Daar kan je de ID.7 niet echt vergelijken met de EQE's of i5 40 omdat de ID.7 in nat én tegelijk koud weer getest werd (daar had ik eerst naar gekeken :))

Het is die gemiddelde C-waarde die aangeeft wie het verst staat in accu technologie
Goh, dat zou ik nog niet direct durven denken.
Misschien is VW meer bereid de levensduur van de accu's op te offeren op het altaar van "sneller opladen" dan de andere merken?

Ik zou uw claim enkel durven geloven na teardown en onderzoek van de cellen die in die accupacks zitten.
Voor het zelfde geld zijn het identiek dezelfde batterijen en zijn die andere fabrikanten gewoon veel zuiniger (minder bereid om ze sneller te laten slijten).

De BMW laadt eigenlijk op als Tesla : even heel hoge piek om dan direct zeer sterk te dalen. Maar ik heb begrepen dat dat bij de nieuwste Tesla ook wat aangepast is (iets minder hoge piek die dan wel wat langer wordt aangehouden).

Is dat om te kunnen zeggen 'we laden aan XXX kW', ook al is het maar 5 seconden, of is dat eigen aan de technologie dat je in korte piek gaat en meteen afzwakt?

Zijn er publieke laadpalen waar je zonder laadkaart kan opladen?

Ben de laadkaart kwijtgespeeld en duurt enkele dagen eer we een nieuwe toegestuurd krijgen, maar vrees niet toe te komen tot dan...

Ben de laadkaart kwijtgespeeld en duurt enkele dagen eer we een nieuwe toegestuurd krijgen, maar vrees niet toe te komen tot dan...
In Halle had de fastned oplader al een mogelijkheid om te betalen met gewone bankkaart of creditcard.

Dus ik zou is proberen bij fastned in jouw buurt.

Publieke palen van Total, in Antwerpen, heb ik kunnen doen met kredietkaart.

Terug
Bovenaan