Ik snap dat echt niet. Er zijn mensen die 60k betaald hebben voor een wagen die nu met alles wat er aan het gebeuren is tweedehands minder dan 30k waard is. Dat heb je bij geen enkel ander merk die grove prijsdaling.
Je kan er nu eentje kopen voor 35k maar volgend jaar kan Musk Model 3 te koop zetten voor 25k. En daar zit je dan met je wagen van 1 jaar oud
Voor 60k had ik ook geen Model 3 gekocht, maar een i4 toen die nog even duur was als een model 3. Maar de i4 is ondertussen gestegen in prijs en de model 3 gedaald.
Toen ik deze zomer iets moest kopen na het inleveren van mijn bedrijfswagen, stak de model 3 RWD met kop en schouders boven andere auto's in die prijsklasse (42k toen).
Ik heb mijn budget gemaakt en ga uit 0euro restwaarde op mijn auto. Omdat ik weet dat Musk stunt met prijzen, maar ik kan hem ook evengoed pertotal rijden de dag nadat mijn omnium afloopt. Alles wat ik er nog voor krijg als ik hem verkoop, is dan mooi meegenomen.
Zelfde als er intussen een nieuw model is uitgekomen. Dan keldert de prijs van de vorige serie ook.
Hetzelfde geld voor brandstofwagens he. Die lijken nu nog hun waarde goed te houden, maar voor hetzelfde geld krijg je die over 5 jaar niet meer aan de straatstenen verkocht als de elektrificatie zo door gaat.
En als Musk de Model 3 te koop zet voor 25k en de mijne is nog 5k waard na 5 jaar of de Model 3 blijft 45k en ik krijg nog 25k voor de mijne, dan blijft mijn opleg voor een nieuwe hetzelfde he.
Musk gaat de markt onder druk zetten, maar hij ze niet weggeven he. En dat je nu een Model 3 voor 35k na premie kan kopen, zal mij een worst wezen. Voor wie nu verkoopt is dat pech ja. Maar over een paar maand is de premie weg en gaat Tesla ook niet meer zo stunten om de 40k te geraken.
Ik ben van plan minimaal 5 jaar met de mijne te rijden, dus we zien wel.