Elektrische wagens

De nieuwe Renault 5 is voorgesteld, beschikbaar in 3 motoruitvoeringen met een batterij van 40 of 52 kWh:
Prachtige auto, net zoals ik hem had verwacht.

Nogmaals, die andere merken spelen in een ander segment. Heel veel mensen halen hun neus op voor een Tesla, en ik kan je verzekeren dat er veel mensen zijn die na hun eerste Tesla geen tweede meer hoeven. In mijn vriendenkring zijn er twee die opnieuw voor een Tesla gaan, en 4 die sowieso geen Tesla meer blieven.
Spreek je dan over lease rijders of prive aankopen?
Moest de mijne morgen per total zijn, ik neem een nieuwe Tesla. Er is momenteel weinig dat beter voor het geld.

En als je de reviews van de highland mag geloven, is het er op alle vlakken op vooruit gegaan kwa kwaliteit. Het weglaten van de stalks blijft zowat het meest negatieve punt, maar als ik dan de ervaringen hoor van mensen die er nu meer als 1 maand ene bezitten, vinden het eigenlijk wel OK eens ze het gewend zijn.

Waarom zouden andere merken zakken in prijs? Een Tesla is binnenin iets totaal anders dan een Mercedes of Audi, zelfs enorm kaal en kil

Totaal andere wagens.

Moest de mijne morgen per total zijn, ik neem een nieuwe Tesla. Er is momenteel weinig dat beter voor het geld.
Ik snap dat echt niet. Er zijn mensen die 60k betaald hebben voor een wagen die nu met alles wat er aan het gebeuren is tweedehands minder dan 30k waard is. Dat heb je bij geen enkel ander merk die grove prijsdaling.

Je kan er nu eentje kopen voor 35k maar volgend jaar kan Musk Model 3 te koop zetten voor 25k. En daar zit je dan met je wagen van 1 jaar oud 😒

En het probleem is? Als je een nieuwe wagen koopt zakt die is meteen al x% minder waard als je buiten rijdt uit de garage. Je koopt toch geen auto om die het jaar erna weer te verkopen? Je koopt die toch om mee rond te rijden en wat maakt de huidige prijs dan uit als jij die vorig jaar of 2 jaar geleden of 10 jaar geleden hebt gekocht?

En het probleem is? Als je een nieuwe wagen koopt zakt die is meteen al x% minder waard als je buiten rijdt uit de garage. Je koopt toch geen auto om die het jaar erna weer te verkopen? Je koopt die toch om mee rond te rijden en wat maakt de huidige prijs dan uit als jij die vorig jaar of 2 jaar geleden of 10 jaar geleden hebt gekocht?
Voor zelfstandigen is dat een giga verschil, die kopen een liever een wagen van 500k als ze die na 4 jaar voor 480k of beter 600k kunnen verlappen.

Bedragen wat overdreven maar principe idem.Na 2020 kon iedereen winst maken trouwens…

Ik snap dat echt niet. Er zijn mensen die 60k betaald hebben voor een wagen die nu met alles wat er aan het gebeuren is tweedehands minder dan 30k waard is. Dat heb je bij geen enkel ander merk die grove prijsdaling.

Je kan er nu eentje kopen voor 35k maar volgend jaar kan Musk Model 3 te koop zetten voor 25k. En daar zit je dan met je wagen van 1 jaar oud 😒

Ja dat heb je echt met geen enkele andere wagen, dat die restwaarde zo keldert…
*kuch* ETRON *kuch* EQC

Zijn er eigenlijk andere merken die al dezelfde gebruikerservaring hebben als tesla op vlak van connectiviteit? Als ik nu naar Skoda zou overstappen zou dat toch een stap terug zijn. De app is niet zo vloeiend in gebruik en je zit weer met een sleutel ipv je gsm om de auto te openen.

Bmw heeft wel iets met UWB, dat lijkt me wel gelijkaardig qua gebruikerservaring.

Met enkel gsm de deur opendoen is een voordeel voor u ? Kblijf dat raar vinden geen autosleutel hebben 😬
Als dat werkt is dat hemels. Bij de iX3 is dat perfect (100%) leuk als je uit de supermarkt komt helemaal volgeladen…

Bij mijn vorige Tesla werkte dit in 70% van de gevallen wat soms leidde tot frustratie.

Ik vind het al tof dat ik mijn sleutel - want ik heb geen keyless go - in de auto kan laten liggen als ik naar de gym ga.

wrs niet het allerslimste qua diesftalpreventie maar alles voor mijn comfort!

Je krijgt er wel andere dingen voor terug zoals een heads up display en een interieur
Head up display hoeft voor mij niet en is optioneel. En interieur is ook kwestie van voorkeuren, de Skoda Enyaq is ook al redelijk sober geworden tov de rest van het gamma bij Skoda.
En ondanks dat ik graag interieurs zie zoals in het premium segment, stoor ik me niet aan de soberheid van de tesla.
Dus dat is niet echt een trade off voor mij.

Voor 60k had ik ook geen Model 3 gekocht, maar een i4 toen die nog even duur was als een model 3. Maar de i4 is ondertussen gestegen in prijs en de model 3 gedaald.

Toen ik deze zomer iets moest kopen na het inleveren van mijn bedrijfswagen, stak de model 3 RWD met kop en schouders boven andere auto's in die prijsklasse (42k toen).
Ik heb mijn budget gemaakt en ga uit 0euro restwaarde op mijn auto. Omdat ik weet dat Musk stunt met prijzen, maar ik kan hem ook evengoed pertotal rijden de dag nadat mijn omnium afloopt. Alles wat ik er nog voor krijg als ik hem verkoop, is dan mooi meegenomen.
Zelfde als er intussen een nieuw model is uitgekomen. Dan keldert de prijs van de vorige serie ook.

Hetzelfde geld voor brandstofwagens he. Die lijken nu nog hun waarde goed te houden, maar voor hetzelfde geld krijg je die over 5 jaar niet meer aan de straatstenen verkocht als de elektrificatie zo door gaat.

En als Musk de Model 3 te koop zet voor 25k en de mijne is nog 5k waard na 5 jaar of de Model 3 blijft 45k en ik krijg nog 25k voor de mijne, dan blijft mijn opleg voor een nieuwe hetzelfde he.
Musk gaat de markt onder druk zetten, maar hij ze niet weggeven he. En dat je nu een Model 3 voor 35k na premie kan kopen, zal mij een worst wezen. Voor wie nu verkoopt is dat pech ja. Maar over een paar maand is de premie weg en gaat Tesla ook niet meer zo stunten om de 40k te geraken.
Ik ben van plan minimaal 5 jaar met de mijne te rijden, dus we zien wel.

Restwaarde lijkt me wel belangrijk voor zelfstandigen die hun EV met zo weinig mogelijk verlies willen verkopen nadat hij afgeschreven is - en ik zou denken dat leasemaatschappijen de leaseprijs voor Tesla nu ook wat hoger gaan zetten gezien de restwaarde een serieuze duik neemt elke keer als de prijs verlaagd wordt - al zal het minimum nu wel ongeveer bereikt zijn denk ik, ik zie ze ook niet meer verder dalen.

Maar als particulier zou ik de lagere restwaarde na bv. 8 jaar ermee te rijden (pakweg 12 K€ restwaarde ipv 18 K€ = verlies 6 K€) maar een klein nadeel vinden t.o.v. het voordeel van een veel lagere prijs om ongeveer dezelfde auto nieuw te kopen (40 K€ ipv 60 K€ = winst 20 K€).

Wel een groot voordeel voor de particuliere markt, binnen een paar jaar moeten die Tesla's van 35k op de markt komen voor 25k. Dan gaat het snel gaan denk ik. Exact wat Musk wil bereiken.

Restwaarde lijkt me wel belangrijk voor zelfstandigen die hun EV met zo weinig mogelijk verlies willen verkopen nadat hij afgeschreven is - en ik zou denken dat leasemaatschappijen de leaseprijs voor Tesla nu ook wat hoger gaan zetten gezien de restwaarde een serieuze duik neemt elke keer als de prijs verlaagd wordt - al zal het minimum nu wel ongeveer bereikt zijn denk ik, ik zie ze ook niet meer verder dalen.

Maar als particulier zou ik de lagere restwaarde na bv. 8 jaar ermee te rijden (pakweg 12 K€ restwaarde ipv 18 K€ = verlies 6 K€) maar een klein nadeel vinden t.o.v. het voordeel van een veel lagere prijs om ongeveer dezelfde auto nieuw te kopen (40 K€ ipv 60 K€ = winst 20 K€).
Ook zelfstandingen kunnen dan goedkoper aankopen/leasen als de prijzen gezakt zijn. Probleem is dat de prijzen niet echt stabiel zijn nu.
Tijdens covid is alle serieus duurder geworden en kort daarna is Tesla beginnen stunten. Maar ondertussen zijn er meerdere merken aan het stunten om onder de 39k te geraken voor de premie.
En ik ben blij hoor dat Tesla zijn prijs heeft laten zakken, anders kon ik prive die wagen niet kopen en was het een diesel van 4 jaar oud.

Horse heeft zijn Tesla Model 3 maar 1 of 2 jaar gehad. Gekocht op de piek tijdens covid en verkocht na de pricedrop, dan piekt het natuurlijk. Zeker als je eerst 3k aan een nieuwe ophanging uitgeeft om dan vast te stellen dat je er nog steeds niet graag mee rijdt.

Ik denk dat dit jaar echt wel dé sweet spot is om als particulier in Vlaanderen een EV te kopen. Die premie van €5000 maakt meer verschil dan eventuele verdere prijsdalingen die de herverkoopwaarde zouden beïnvloeden. Spijtig dat ik nog een bedrijfswagen heb en geen mobiliteitsbudget, anders zou ik nu een gesubsidieerde EV kopen.

Terug
Bovenaan