Elektrische wagens

mja, op weg van het werk naar huis, of in de buurt van het werk is het ook wel interessanter om snelladers te hebben.. Wallonië staat nog wat achter op Vlaanderen, maar we zijn alles aan het doen om dat in te halen :)

En als ze er dan staan dan werken ze niet. Of wordt 100% van mijn pasjes niet aanvaard en kan je ook met de aangeboden VISA functie niet betalen. En dus rijden we maar verder tot over de taalgrens en opeens werkt alles weer.

Die snelladers gaan leuk worden tijdens de zomer. Iedereen naar zee en dan zondagavond een massa rij aan EV die niet thuis geraken :D

Hier in Marche was ik ook gaan vragen. Ze hebben in juni een model in de showroom staan, en ze vertelden mij dat als je er een configureert op de site, de levering mid '25 zou plaatsvinden..
Dan zijn er ofwel weinig extra bestellingen geweest ofwel gaat de productie goed vooruit.

Hier besteld in Augustus 23 en leverdatum nu is maart 2025.

Waarom wordt de EQB nooit vergeleken met de iX3 in reviews?

Omdat ze eigenlijk in een verschillende categorie zitten. (i)X3 is de 3-reeks SUV, en dus D-segment. Een GLB/EQB zit in de Mercedes A/B-klasse (bvb allemaal identiek dashboard), en dus C-segment. Een EQB moet je eigenlijk meer vergelijken met een iX1 of de nieuwe iX2.

Zelf getwijfeld tussen beide, maar daar waar ik nu een bijna full-option EQB 350 heb, was het alternatief een kale iX3 (al is 'kaal' wel relatief bij de iX3). De iX3 is de minst lelijke van de twee, maar de EQB wint het wel qua praktische kant.

De productie moet nog starten en is al een paar keer uitgesteld door softwareproblemen
Dacht ik ook, maar dat er ineens modellen in de garages gaan staan doet me vermoeden dat ze aan het produceren zijn. Misschien mogen/kunnen ze nog niet geleverd worden voor effectief mee te rijden, maar als het puur software is, doet Volvo het wel goed met OTA upgrades.

Dus ik denk dat de band wel al rolt en leveren ze pas aan klanten nadat de meeste software issues opgelost zijn. Dan moeten de garages maar zorgen dat bij levering software pakket x of y erin zit.

Laatst bewerkt:
Enige probleem er mee is dat elke keer je de auto start de snelheidsbewaking geactiveerd wordt dus je moet dat iedere rit uitzetten.
Zal overal een probleem worden, als je nog niet compleet opgepept bent door het triljoen andere ergernissen onderweg

Zal overal een probleem worden, als je nog niet compleet opgepept bent door het triljoen andere ergernissen onderweg

De imbeciel die dat beslist heeft, rijdt duidelijk te weinig met een auto...

Veel te vaak fouten in de snelheidslimieten die de GPS van de auto zelf aangeeft, of de verkeersbordenherkenning: deels door fouten van het systeem zelf, te grote variatie in allerlei onderborden waardoor een snelheidsbeperking wel/niet geldt, regels zoals "vanaf het volgende kruispunt vervalt de beperking" en weggedraaide tijdelijke borden die het systeem wel nog leest, ...

een garagist zou dat wel kunnen vermoed ik?
Start/stop moest ik ook manueel uitschakelen. Garagist heeft dit via software aangepast
Je weet toch dat wanneer men dit ooit opmerkt bij de keuring of een controle dat men uw voertuig gewoon kan afkeuren/ uit het verkeer halen wegens niet meer conform de euronorm. Net zoals het permanent uitschakelen van snelheidsbewaking of acc voor problemen kan zorgen bij een autoongeval.

Het toont aan dat Tesla pretendeert extreem zuinig te zijn terwijl dat nog lijkt mee te vallen.

Volgens de test verbruikte Tesla Model 3 17 kWh/100km

Hyundai Ioniq 6: 15,8 kWh/100km
BMW i5: 18,3 kWh/100km
Astra: 17,1 kWh/100km
...

Tesla Model 3 lost de verwachtingen niet in”: test van 23 elektrische wagens in koud klimaat toont hun échte rijbereik

meh... tesla doet het idd slecht maar die bolt wel nog steeds 441km op een 75 kw batterij. Die HiPhi Z doet het beter maar die heeft wel een 120kw batterij om 522km van de geafficheerde 555km te rijden.

Het verrast me wel hoe dicht Volkswagen, Polestar en BMW bij de Tesla komen qua reëel verbruik, dat verschil was met vorige modellen toch een pak groter.
En sterk resultaat van de Ioniq 6.

Tesla Model 3 lost de verwachtingen niet in”: test van 23 elektrische wagens in koud klimaat toont hun échte rijbereik

meh... tesla doet het idd slecht maar die bolt wel nog steeds 441km op een 75 kw batterij. Die HiPhi Z doet het beter maar die heeft wel een 120kw batterij om 522km van de geafficheerde 555km te rijden.
Ik zou die tests met een korrel zout nemen. Het testprotocol is gewoon niet zo geweldig
Om een idee te geven van de manier van testen.
  • Wagens starten niet pre-heated, terwijl bij zo'n extreem negatieve temperaturen de meeste mensen wel preheaten
  • Er zit een variabel aantal mensen in de verschillende wagens (belangrijk gezien de hoogteverschillen)
  • Wagens rijden over een B-road, met variabele snelheidsmaxima, dus geen garantie dat iedereen dezelfde rijstijl en verbruik heeft
  • Interieurtemperatuur wordt overal op 21°C gezet, maar dat levert niet dezelfde interieurtemperatuur in alle wagens (Chinese merken zijn een pak kouder dan Westerse bij 21°C (Björn Nyland heeft dat ooit getest)
  • Er wordt gereden tot de batterij op is, maar alle wagens starten op zeeniveau, er wordt dan een tijd lokaal wat rondgereden en nadien start men met een rit richting het noorden, waarbij een netto hoogteverschil van ongeveer 1000 m wordt overwonnen. Tijdens die klim verbruiken al die wagens flink wat meer, wagens met een wat kleinere range geraken niet boven, de wagens die wel boven geraken hebben daarna een vlak stuk en een stuk afdaling voor de boeg. Na 400 km wordt omgedraaid en daarna is het een lange afdaling. Wagens met een beperkte range scoren dus extra slecht

Terug
Bovenaan