Elektrische wagens

Koop een EV! Duurder in aankoop, maar voordelig in laden (90 cent voor een kwh) en GEEN onderhoud meer wegens geen verbrandingsmotor

426621221_7144035052300365_4980330950135120380_n.jpg
Dat je voor een navigatie update nog naar de garantie moet met zo'n wagen...
Een EV laden is goedkoop, maar enkel op de eigen oprit vrees ik. Of je moet geluk hebben dat je ergens aan 30cent/kWh kan laden.

Dat je voor een navigatie update nog naar de garantie moet met zo'n wagen...
Een EV laden is goedkoop, maar enkel op de eigen oprit vrees ik. Of je moet geluk hebben dat je ergens aan 30cent/kWh kan laden.

Maar een carrosserie inspectie als onderdeel van een 2 jaarlijks onderhoud? wtf? Da's opbrengstposten zoeken omdat de oliewissel verdwenen is hé.

Maar een carrosserie inspectie als onderdeel van een 2 jaarlijks onderhoud? wtf? Da's opbrengstposten zoeken omdat de oliewissel verdwenen is hé.

Bij een collega hadden ze van zijn EQC de remblokken vervangen na 50k km. Remmen die je bij een EV niet gebruikt (de EQC heeft dan nog 2 motoren om af te remmen. Toen hij navraag deed gaven ze toe dat ze niet versleten (zelfs zo goed als nieuw) waren, maar toestemming hadden gekregen van de leasemaatschappij.

Dat ook ja. Ik ben benieuwd wat mijn onderhoud zal kosten als ik het de eerste keer laat doen. Ben van plan om na 2 jaar eens binnen te gaan om de filters te laten vervangen en de remmen te laten nakijken.

Totaal niet eigenlijk nee. Ik kan op het werk laden aan 11kW en eventueel aan een snellader ergens anders. Ik werk 3 dagen per week thuis en elke keer die wagen thuis zou staan plug ik die gewoon in, zelfs als je op 10% zit met een 80kWh batterij heb je nog 8kWh, je moet dan dus 72kWh bijladen.
Aan 4kW duurt dat dan 18 uur, aan 6kW 12 uur en aan 11kW (ik heb vlakbij zoals gezegd 78 laadpalen staan) is dat 6.5 uur. Als ik echt in die situatie zit, zet ik 'm dan wel daar een paar uur. Al denk ik dat ik niet vaak in zo'n situatie zou komen.
De meeste mensen proberen hun laadpaal net te limiteren voor het capaciteitstarief.

EDIT: ongeveer wat @Mégane zegt dus.
Kleine correcties ingevoerd (zie vet gedrukt)

Velen halen kW & kWh door elkaar.
kW = snelheid of huidig vermogen
kWh = capaciteit.
Je kunt niet zeggen 'ik laad aan 4kwh'. akkoord, als je aan 4kw laad, heb je na een uur 4kWh geladen.
Wat je wel kunt zeggen is: 'ik heb 4kWh geladen'

Kleine correcties ingevoerd (zie vet gedrukt)

Velen halen kW & kWh door elkaar.
kW = snelheid of huidig vermogen
kWh = capaciteit.
Je kunt niet zeggen 'ik laad aan 4kwh'. akkoord, als je aan 4kw laad, heb je na een uur 4kWh geladen.
Wat je wel kunt zeggen is: 'ik heb 4kWh geladen'
Excuses en merci voor de aanpassing!

Koop een EV! Duurder in aankoop, maar voordelig in laden (90 cent voor een kwh) en GEEN onderhoud meer wegens geen verbrandingsmotor

• Anderhalf uur aanrekenen aan €149,50 ex BTW om een navigatie update te laten uitvoeren is redelijk degoutant en is iets dat gewoon gratis of desnoods as-a-service over the air zou moeten gaan. USB stick insteken en wachten in tussentijd ander werk doen waarvan de werkuren nog eens apart gefactureerd worden. Lekker dubbel verdiend dus.
  • 0,3 uur (18 minuten) aan carrosserie inspectie voor €44,85 ex BTW ... Euh?
Wat voor een degoutant uurloon is dat ook voor nog eens geen 'premium' merk te zijn? Voor €343,85 ex BTW aan werkuren voor een mechanieker die 1 interieurfilter en remvloeistof heeft vervangen, in tussentijd een USB stick heeft ingestoken en blijkbaar 18 minuten naar den auto heeft staan gapen. Ah, ze hebben de auto wel gratis gewassen. :fingerguns_r:

• Anderhalf uur aanrekenen aan €149,50 ex BTW om een navigatie update te laten uitvoeren is redelijk degoutant en is iets dat gewoon gratis of desnoods as-a-service over the air zou moeten gaan. USB stick insteken en wachten in tussentijd ander werk doen waarvan de werkuren nog eens apart gefactureerd worden. Lekker dubbel verdiend dus.
  • 0,3 uur (18 minuten) aan carrosserie inspectie voor €44,85 ex BTW ... Euh?
Wat voor een degoutant uurloon is dat ook voor nog eens geen 'premium' merk te zijn? Voor €343,85 ex BTW aan werkuren voor een mechanieker die 1 interieurfilter en remvloeistof heeft vervangen, in tussentijd een USB stick heeft ingestoken en blijkbaar 18 minuten naar den auto heeft staan gapen. Ah, ze hebben de auto wel gratis gewassen. :fingerguns_r:
Als ik het goed voorheb komen nu bij mijn Audi die updates gewoon OTA.

De premie is dan toch goedgekeurd maar enkel voor 2024 dus mensen zullen zich toch mogen haasten.

De mensen die al hebben besteld kunnen er in principe op vertrouwen dat ze hun premie gaan krijgen en niet te laat zijn. Of dat met 26 miljoen euro idd zo is gaan we nog zien. Ze zullen zich nadien mss verschuilen dat ze in lopende zaken zijn of dat het de vorige regering was.

In de tijd staat:
Als de 20 miljoen euro in de loop van 2024 niet blijkt te volstaan, moet Peeters nieuw geld zoeken. Dat zal zaak zijn voor de begrotingscontrole later dit jaar.

Onze Vlaamse overheid met 20 miljoen
baby-throw.gif

Met dat geld kan je ook 4 spitsstroken aanleggen waar iedere bestuurder kan van genieten
Spitsstrook op E314 tussen Aarschot en Leuven in gebruik genomen
Begin 2022 opende in de andere rijrichting van de E314, over zo goed als dezelfde afstand, ook al een spitsstrook. De aanleg van de twee stroken samen heeft 12 miljoen euro gekost.

Ik heb hier alle facturen liggen sinds de aankoop in 2021.
1 Factuur van 235€ voor het vervangen van die interieurfilter en zo'n autocheck
1 Factuur van 150€ voor het vervangen van de remvloeistof.
Dat is dus 385€ op 3 jaar. Daarvoor heb je net geen klein onderhoud wat elk jaar moet gebeuren bij een ICE.

Weet er iemand of je ook recht hebt op de premie als je een auto importeert? (Aankoop bij buitenlandse dealer)
Er staat dat het bij een dealer gekocht moet worden, meer geen verdere details

@pve https://www.vlaanderen.be/premie-voor-aankoop-van-een-zero-emissievoertuig

Ik heb mijn voertuig aangekocht in het buitenland. Kom ik ook in aanmerking voor een premie?
Ja, er is geen verplichting om het voertuig in België aan te kopen. Het voertuig moet wel ingeschreven worden op een adres in het Vlaamse Gewest.

Het kan wel dat ze moeilijk doen, met al dat haastwerk kan het best zijn dat je situatie niet onmiddellijk wordt (h)erkend, dus geduld en eventueel navragen zal mss nodig zijn.

Geldt de premie voor inschrijvingen tot en met 31/12/2024 of voor bestellingen tot en met 31/12/2024?

In ieder geval: Tesla Model Y RWD (zwart of wit) voor €34.990, dat wordt een absolute verkooptopper. De tweedehandsprijzen van Tesla's, maar ook van andere (al dan niet elektrische) auto's, worden hier flink door naar beneden geduwd.

Hoe gaat die zijn Tesla nu verkocht krijgen voor €44.990?! :p

Of deze, een jaar oud met 16.000 km voor €43.800 ... Die is nu nog hoogstens €29.000 waard.

Laatst bewerkt:
Dat is dus 385€ op 3 jaar. Daarvoor heb je net geen klein onderhoud wat elk jaar moet gebeuren bij een ICE.

Ik weet niet welke ICE jij hebt, en waar jij je onderhoud laat doen, maar de benzine Ford van mijn vrouw is nu 4.5 jaar oud, en we moeten 2-jaarlijks op onderhoud, en heeft ons €460 gekost voor de eerste 2 onderhoudsbeurten.

Geldt de premie voor inschrijvingen tot en met 31/12/2024 of voor bestellingen tot en met 31/12/2024?
Voor het digitaal loket: premie kan aangevraagd worden voor zero-emissiewagens die worden ingeschreven vanaf 1 januari 2024 en die ten vroegste besteld werden op 25 september 2023.

De inschrijfdatum zal belangrijk zijn.

Verder betwijfel ik of deze premie de verkoop zo gaat aanzwengelen door het welles nietes spelletje. Er zullen wel wat particulieren overstag gaan, maar zoveel meer dan anders?

Binnen een paar maanden zien we het wel.

Voor het digitaal loket: premie kan aangevraagd worden voor zero-emissiewagens die worden ingeschreven vanaf 1 januari 2024 en die ten vroegste besteld werden op 25 september 2023.

De inschrijfdatum zal belangrijk zijn.

Verder betwijfel ik of deze premie de verkoop zo gaat aanzwengelen door het welles nietes spelletje. Er zullen wel wat particulieren overstag gaan, maar zoveel meer dan anders?

Binnen een paar maanden zien we het wel.
Ik vermoed dat dat toch een serieuze boost gaat veroorzaken (en al heeft veroorzaakt). Wij zouden bvb de aankoop nog een jaar willen uitstellen, maar nu ga ik toch dit jaar al ergens een bestelling plaatsen. Voor 5.000 EUR ga je toch al wat sneller moven.

Ik weet niet welke ICE jij hebt, en waar jij je onderhoud laat doen, maar de benzine Ford van mijn vrouw is nu 4.5 jaar oud, en we moeten 2-jaarlijks op onderhoud, en heeft ons €460 gekost voor de eerste 2 onderhoudsbeurten.
De EV is een BMW iX3.
Dus het equivalent is een benzine BMW X3

Terug
Bovenaan