Elektrische wagens

Volgens De Tijd kan het zijn dat de premie voor elektrische wagens er niet komt (OK, mensen denken dat ze wordt geschrapt maar ze was nog niet officieel goedgekeurd):
Demir wil dat de steun voor zonnepanelen op daken van bedrijven wordt geschrapt als toegeving. cd&v zegt voor te zijn MAAR wat wil VLD dan doen voor de boeren? Zo hangt de premie weer af van allerlei andere zaken.

Iets verder stelt het artikel al dat je niet onderuit komt van je bestelling tenzij je een opzegclausule bedisselde. Die zien het daar somber in.

Gelijkaardige tekst bij Nieuwsblad (gratis te lezen):

Laatst bewerkt:
Was te verwachten... Onze overheid heeft al voldoende bewezen dat ze totaal niet te vertrouwen is. Ben benieuwd hoe dit verhaal gaat eindigen.
Met m'n moeder enkele weken terug gaan kijken voor een Tesla Model Y, maar het is uiteindelijk (gelukkig gezien deze shitshow weer) toch een BMW op benzine geworden. Had haar toen al gewezen op het feit dat die premie alles behalve een zekerheid is.

Volgens De Tijd kan het zijn dat de premie voor elektrische wagens er niet komt (OK, mensen denken dat ze wordt geschrapt maar ze was nog niet officieel goedgekeurd):
Demir wil dat de steun voor zonnepanelen op daken van bedrijven wordt geschrapt als toegeving. cd&v zegt voor te zijn MAAR wat wil VLD dan doen voor de boeren? Zo hangt de premie weer af van allerlei andere zaken.

Iets verder stelt het artikel al dat je niet onderuit komt van je bestelling tenzij je een opzegclausule bedisselde. Die zien het daar somber in.

Gelijkaardige tekst bij Nieuwsblad (gratis te lezen):
De laatste stuiptrekkingen van dat kabinet… Compleet van het padje :laugh:

Wij ook niet, vandaag het woord gemiddeld.
Wat bedoel je daar dan mee? Dat je laadpalen gaat tegenkomen die 2kW kunnen laden en dat je laadpalen gaat tegenkomen die 22kW kunnen laden? En zo over heel België gemiddeld 4kW laadvermogen tegenkomt?

Of dat je inplugt in een 7kW laadpaal en dat je over de hele dag gemiddeld maar aan 4kW gaat geladen hebben?

Wat bedoel je daar dan mee? Dat je laadpalen gaat tegenkomen die 2kW kunnen laden en dat je laadpalen gaat tegenkomen die 22kW kunnen laden? En zo over heel België gemiddeld 4kW laadvermogen tegenkomt?

Of dat je inplugt in een 7kW laadpaal en dat je over de hele dag gemiddeld maar aan 4kW gaat geladen hebben?

De laadpalen aan het werk worden door load balancing aan- en af gezet. Dus je auto laad even en dan een tijd niet.
Gemiddeld zal dat aan 4kW zijn.

De laadpalen aan het werk worden door load balancing aan- en af gezet. Dus je auto laad even en dan een tijd niet.
Gemiddeld zal dat aan 4kW zijn.
Dat ben ik tot nu toe nog maar 1x tegengekomen en dat was bij die klant uitzonderlijk, meestal ging het ook gewoon de hele tijd aan vol vermogen. Het gaat inderdaad niet over 100 laadpalen, zo'n parking ben ik nog niet tegengekomen.

Dat ben ik tot nu toe nog maar 1x tegengekomen en dat was bij die klant uitzonderlijk, meestal ging het ook gewoon de hele tijd aan vol vermogen. Het gaat inderdaad niet over 100 laadpalen, zo'n parking ben ik nog niet tegengekomen.
Brussels Airport is volop bezig om er 1200 (nee, geen 0 te veel) op hun parking te zetten.

Brussels Airport is volop bezig om er 1200 (nee, geen 0 te veel) op hun parking te zetten.
Ooit een dossier gedaan voor de belgische spoorwegen waarbij de ROI studie toch andere cijfers voor elektriciteit diende te nemen. Ik weet nu niet meer of dit nu was omdat ze een eigen energieproductie hadden of echt wel teren op energiecontracten die decennia op voorhand afgesproken zijn maar allezins de prijs was een pak lager dan wat er regulier op de markt aangeboden werd.
Nu vraag ik me af of brussels airport ook zo geen contracten afsluit of deels instaat voor de eigen productie. In die optiek is 1200 palen wel een mega cashcow.

Ooit een dossier gedaan voor de belgische spoorwegen waarbij de ROI studie toch andere cijfers voor elektriciteit diende te nemen. Ik weet nu niet meer of dit nu was omdat ze een eigen energieproductie hadden of echt wel teren op energiecontracten die decennia op voorhand afgesproken zijn maar allezins de prijs was een pak lager dan wat er regulier op de markt aangeboden werd.
Nu vraag ik me af of brussels airport ook zo geen contracten afsluit of deels instaat voor de eigen productie. In die optiek is 1200 palen wel een mega cashcow.
Hetzelfde verhaal volgens mij. Ik denk eigen productie, en zeker eigen beheer van het stroomnetwerk.
En een groot deel van die palen staat op de publieke parkings, bijgevolg brengen die sowieso veel geld op...

Langs de andere kant, die wagens staan daar meestal meerdere dagen. Dus palen gaan 1x laden en dan geblokkeerd staan tot de reiziger terugkomt. En als ze een idle fee gaan rekenen gaat niemand daar durven staan omdat ze een week weg zijn.

Bij ons zijn ze momenteel aan het uitbreiden naar 200 palen, ik vermoed dat ze de elektriciteitscabine ook een upgrade gaan geven.

@Tomski Die 1200 palen zijn voor de personeelsparkings, die gaan er normaal gezien wat korter staan.
De komende 5 jaar gaat Brussels Airport Company meer dan 1200 laadpalen installeren op de verschillende personeelsparkings in de buurt van de terminal en op Brucargo. Hiermee wil BAC de elektrificatie van het wagenpark, zowel binnen het eigen bedrijf als bij de partners, faciliteren. 🤑🤑🤑
20 cent per kwh voor de werknemers en 62 cent voor de partners? :unsure:

Eind maart wordt mijn Volvo C40 geleverd en zal ik steeds laden op het werk.(11kW)
Als leek vroeg ik me nu af welke installatie het meest ideaal is voor thuis.

Ik doe 100 km per dag (4x per week) en de auto heeft een capaciteit van 69kW.
het is geen must omdat ik laad op het werk maar puur uit comfort.
De aankoop van de laadpaal zou pas voor binnen enkele maanden zijn aangezien in april pas onze volledige electriciteit conform wordt gemaakt.

3 fasig net, 32 A
Zonnepanelen (10,375 kWp)
Batterij
Terugdraaiende teller

Wat lijkt voldoende te zijn voor mijn situatie of zijn er dingen waar ik extra rekening mee moet houden?
Voor zo ver ik weet is dat max 3 fasig 32A ? (11kW) Excuses als ik hier dingen door mekaar haal.

@Tomski Die 1200 palen zijn voor de personeelsparkings, die gaan er normaal gezien wat korter staan.
Ah tiens, ik wist dat P27 er een hoop ging krijgen, maar dacht dat er ook op de reizigersparking gingen bij komen (en ik ging er dan maar van uit dat die bij in die 1200 zaten).
In elk geval een zeer prestigieus project.

20 cent per kwh voor de werknemers en 62 cent voor de partners? :unsure:
In het verleden kon je als externe gewoon gratis laden bij BAC, voor internen ben ik vrijwel zeker dat dit zo blijft, voor externen zal dat waarschijnlijk aan een heel redelijk tarief zijn.

Ah tiens, ik wist dat P27 er een hoop ging krijgen, maar dacht dat er ook op de reizigersparking gingen bij komen (en ik ging er dan maar van uit dat die bij in die 1200 zaten).
Interparking die de reizigersparkings beheert is bezig met een nieuwe uitrol van laadpalen over hun Belgisch netwerk. Er staan er ongeveer 100 nu, dus ik denk dat het eerder tientallen extra zullen zijn, 1200 lijkt me sterk. Maar er zullen er zeker nieuwe bij komen in 2024.

Bij ons zijn ze momenteel aan het uitbreiden naar 200 palen, ik vermoed dat ze de elektriciteitscabine ook een upgrade gaan geven.
De cabine is al aangepast dacht ik, momenteel wordt de hoogspanningskabel getrokken, dus volgend kwartaal gaat normaal die parking open.

Koop een EV! Duurder in aankoop, maar voordelig in laden (90 cent voor een kwh) en GEEN onderhoud meer wegens geen verbrandingsmotor

426621221_7144035052300365_4980330950135120380_n.jpg

Terug
Bovenaan