Elektrische wagens

Die strategie hangt ook wel heel hard van de locatie van de laadpalen af. De optimale laadsnelheid die Björn Nyland berekende is op basis van zijn route. Er moet namelijk een laadpaal aanwezig zijn op het moment dat je batterij bijna leeg is.
Er zijn ondertussen echt wel voldoende laadpalen om die strategie toe te passen hier in de buurt. En met ABRP kan je die gemakkelijk laten berekenen (door laadstrategie sturen naar maximale snelheid of maximaal gemak)

Ik heb geen argumenten nodig om over te schakelen naar een EV, maar dit is nu toch echt wel een non argument hè. Tankt gij dan over uw handen heen ofwat :D

De Total waar ik ga is nog met pompbediende. Even naar het machine lopen en dan terug de auto in stappen.

Alle ik bedoel er zijn veel argumenten pro EV te vinden, maar dat je geen tankstations meer moet aandoen is toch amper een argument hoor.
Wel voor jou dan niet, voor mij wel. Ik heb het altijd gehaat, hier is geen enkel tankstation met bediening, al letterlijk 10 jaar niet meer. En ik merkte die dieselgeur aan mijn handen, iedere keer opnieuw.

Hier zitten toch nen hoop non-car guys zalle. Die geur van benzine! :love: (alé liefst verbrand wel :p)

Ik zie de discussie over 20 jaar met zelfrijdende auto's al voor me. "Gij draait echt nog aan een stuur?" :D

Wat me precies wel opvalt in België, is dat de locatie van veel snelladers meer afgelegen is dan in Nederland / Frankrijk / Duitsland: vaker enkel op een industrieterrein of op een snelwegparking zonder faciliteiten, terwijl ik in het buitenland de indruk heb dat de snelladers daar meer op grote snelwegparkings met eetgelegenheid staan (in feite gewoon bij bestaande tankstations gezet).
Het kan puur mijn indruk zijn, maar de E34 gisteren was weer zo'n typisch voorbeeld

Hier zitten toch nen hoop non-car guys zalle. Die geur van benzine! :love: (alé liefst verbrand wel :p)

Ik zie de discussie over 20 jaar met zelfrijdende auto's al voor me. "Gij draait echt nog aan een stuur?" :D
Bij benzine heb je die geur veel minder. Je moet eens diesel tanken en aan je handen ruiken, je merkt echt dat je die tankpistool vast hebt gehad.

Wat me precies wel opvalt in België, is dat de locatie van veel snelladers meer afgelegen is dan in Nederland / Frankrijk / Duitsland: vaker enkel op een industrieterrein of op een snelwegparking zonder faciliteiten, terwijl ik in het buitenland de indruk heb dat de snelladers daar meer op grote snelwegparkings met eetgelegenheid staan (in feite gewoon bij bestaande tankstations gezet).
Het kan puur mijn indruk zijn, maar de E34 gisteren was weer zo'n typisch voorbeeld
Vooral het stuk tussen de kust en antwerpen is een ramp. Maar daar is ook geen enkele parking om te tanken/eten/pissen. Heb mij daar al moeten wegsteken achter een pilaar van een brug omdat ik zo hard moest pissen en daar niks is om te stoppen.
Ik snap ook niet goed waarom ze niet gewoon snelladers kunnen zetten aan bestaande tankstations. Dat lijkt me toch voor iedereen het makkelijkste?

Vooral het stuk tussen de kust en antwerpen is een ramp. Maar daar is ook geen enkele parking om te tanken/eten/pissen. Heb mij daar al moeten wegsteken achter een pilaar van een brug omdat ik zo hard moest pissen en daar niks is om te stoppen.
Ik snap ook niet goed waarom ze niet gewoon snelladers kunnen zetten aan bestaande tankstations. Dat lijkt me toch voor iedereen het makkelijkste?

In wetteren heb ik een Ionity aan de shell ter beschikking.

Je kan wel niet lukraak een aantal snelladers zetten, het elektriciteitsnetwerk moet het aankunnen.
Verder worden snelwegparkings in concessie gegeven, het is dus niet zo voor de hand liggend om de eigenaar (de overheid), en de concessiehouder (Total, Shell,...) en de aanbieder van de snelladers (Ionity, Fastned,...) op één lijn te krijgen over kosten/baten en zekerheid van uitbating etc.

Dat lijken mij alvast twee struikelblokken. Geen idee hoe het in het buitenland gaat.

Haha ja dat is absurd. Zo een dichtbevolkt land maar dat stuk is precies alsof ge route 66 aant volgen zijn.

Je kan wel niet lukraak een aantal snelladers zetten, het elektriciteitsnetwerk moet het aankunnen.
Verder worden snelwegparkings in concessie gegeven, het is dus niet zo voor de hand liggend om de eigenaar (de overheid), en de concessiehouder (Total, Shell,...) en de aanbieder van de snelladers (Ionity, Fastned,...) op één lijn te krijgen over kosten/baten en zekerheid van uitbating etc.

Dat lijken mij alvast twee struikelblokken. Geen idee hoe het in het buitenland gaat.

Akkoord, het is allemaal niet zo simpel maar ik kan qua eindresultaat niet begrijpen dat onze buurlanden het wel beter kunnen en wij duidelijk minder. Op wat positieve uitzonderingen na (bv. Wetteren, Nazareth, een paar in Wallonië)

En zowel voor de klant als voor de uitbater is het een win-win als mensen iets kunnen eten, kopen, sanitaire stop = extra inkomsten en voor de gebruiker extra gemak ipv daar 15-30 minuten niets te kunnen doen.

Akkoord, het is allemaal niet zo simpel maar ik kan qua eindresultaat niet begrijpen dat onze buurlanden het wel beter kunnen en wij duidelijk minder. Op wat positieve uitzonderingen na (bv. Wetteren, Nazareth, een paar in Wallonië)

En zowel voor de klant als voor de uitbater is het een win-win als mensen iets kunnen eten, kopen, sanitaire stop = extra inkomsten en voor de gebruiker extra gemak ipv daar 15-30 minuten niets te kunnen doen.
In Kruibeke stonden de palen klaar, maar waren ze nog niet in gebruik. In Kalken en Jabbeke staan er ook zeker. Samen met Wetteren en Nazareth lijken de "Vlaanders" wel mee te zijn qua snelladers op de grote snelwegen.
De grote probleemzone is meer het stuk ten noorden van Antwerpen. Komende van Breda is het echt wel een heel stuk rijden voor je de eerste snellader tegenkomt.

Ik heb al laadstress :laugh:

Woensdagnamiddag krijg ik mijn EV6, weet niet of die volgetankt afgeleverd worden? Donderdagochtend moet ik de baan op. Antwerpen en Turnhout dus toch best wat km te doen die dag. Heb enkel mijn chargemap paske. Laadpaal thuis is nog niet geïnstalleerd. Heb bij de Kia zo een Ionity pas voor een jaar maar geen idee of die donderdagochtend al gaat actief zijn.

Kzal de Espace maar pakken zeker? :laugh:

Italiaans artikel wel maar interessant. (je kan op vertalen klikken bij firefox, ik veronderstel bij andere browsers ook.
https://insideevs.it/reviews/705698/autonomia-reale-auto-elettriche-2024/

ring rond rome, 130km/h en rijden van 100-5%, Wie geraakt het verst, wie is het efficiëntst, wie is goedkoop en vooral voor mij een belangrijke metric. Hoeveel percent zitten ze van de geafficheerde range vandaan.... spoiler... verrassende winnaar bmw I5

Ik heb al laadstress :laugh:

Woensdagnamiddag krijg ik mijn EV6, weet niet of die volgetankt afgeleverd worden? Donderdagochtend moet ik de baan op. Antwerpen en Turnhout dus toch best wat km te doen die dag. Heb enkel mijn chargemap paske. Laadpaal thuis is nog niet geïnstalleerd. Heb bij de Kia zo een Ionity pas voor een jaar maar geen idee of die donderdagochtend al gaat actief zijn.

Kzal de Espace maar pakken zeker? :laugh:
Moet ge mijn prive laadkaart Edi hebben? We rekenen daarachter wel af. Met een percentje voor de geleverde dienst :D

Terug
Bovenaan