Elektrische wagens

Die lijst gaat op basis van pieksnelheid denk ik. Dus daar ben je niet veel mee.

Zoals Noctilucus zegt, is dit de gemiddelde snelheid.

Voorbeeld i4 40:

Max snelheid 207 kW
Om van 10 tot 80% te gaan is dat 70% van de usable battery van 80.7 kWh = 56.5 kWh te laden
Als je volgens pieksnelheid zou berekenen, is dat geladen in 16 minuten of met een gemiddelde consumption van 157 Wh/km een piek van 1320 km/u.

Op de website staat 10-80% = 27 minuten en fastscharge speed van 800 km/u wat perfect overeen komt met het gemiddelde.

Wij zijn op zoek naar een nieuwe wagen en weten niet wat te doen elektrische benzine, wij kunnen wel geen laadpaal zetten is het dan nog voordelig? Budget is 50 k moet wel redelijk wat ruimte in de wagen zitten hebben 2 kids en in de toekomst willen we een 3de kindje.

Ik geef dat ook altijd aan. Vergeet niet dat je bij tanken ook vaak aan de wagen moet blijven staan en dat dat echt niet leuk is wanneer het koud en winderig is. En nadien stinken je handen.
Neen bedankt, al 3 jaar geen tankstation meer bezocht (enfin, op die ene keer na voor een bidon naft voor 't grasmachien)
Ik heb geen argumenten nodig om over te schakelen naar een EV, maar dit is nu toch echt wel een non argument hè. Tankt gij dan over uw handen heen ofwat :D

De Total waar ik ga is nog met pompbediende. Even naar het machine lopen en dan terug de auto in stappen.

Alle ik bedoel er zijn veel argumenten pro EV te vinden, maar dat je geen tankstations meer moet aandoen is toch amper een argument hoor.

Wij zijn op zoek naar een nieuwe wagen en weten niet wat te doen elektrische benzine, wij kunnen wel geen laadpaal zetten is het dan nog voordelig? Budget is 50 k moet wel redelijk wat ruimte in de wagen zitten hebben 2 kids en in de toekomst willen we een 3de kindje.
Heb je wel een oprit of garage waar je met een stopcontact zou kunnen laden? Als je uitsluitend publiek moet laden, is het niet voordeliger denk ik.

Ik heb geen argumenten nodig om over te schakelen naar een EV, maar dit is nu toch echt wel een non argument hè. Tankt gij dan over uw handen heen ofwat :D

De Total waar ik ga is nog met pompbediende. Even naar het machine lopen en dan terug de auto in stappen.

Alle ik bedoel er zijn veel argumenten pro EV te vinden, maar dat je geen tankstations meer moet aandoen is toch amper een argument hoor.
Hier is de pompbediende er alleen tussen 9 en 18h tijdens weekdagen en enkel de voormiddag op zaterdag.
Als ze bezig is met iemand anders moet ge wachten, wat meestal het geval is. En om een of andere reden moeten die mensen daarna nog afrekenen in het winkeltje voor hun tankbeurt ipv vooraf aan de automaat.

Ik doe dat dus altijd zelf, maar als ge dat pistool vastpak, voelt ge al de vettigheid van de diesel en uw handen ruiken daarna naar de diesel ze.
Niet dat ik dat het ergste vond aan gaan tanken. Vooral het omrijden en tijdverlies op momenten dat ik me moet haasten.

Probleem is dan wel dat laden tot 80% niet de optimale strategie is voor een aantal merken. Met jouw i4 en mijn model 3 stop je beter rond de 60% met laden. En ben je uiteindelijk even snel over een lange afstand dan de eerste uit die lijst.
Die strategie hangt ook wel heel hard van de locatie van de laadpalen af. De optimale laadsnelheid die Björn Nyland berekende is op basis van zijn route. Er moet namelijk een laadpaal aanwezig zijn op het moment dat je batterij bijna leeg is.

Voor mij is dat nochtans wel een goed argument. Het tijdverlies en de geur mis ik absoluut niet.

Alle goed, voor MIJ is het een non argument dan. Dat ligt op de route van mijn werk en als ik er 4min mee verloren heb is het veel geweest. En dat is dan ene keer om de paar weken.. post hier een reply minder en ge hebt uw verloren tijd al teruggewonnen :)

Alle goed, voor MIJ is het een non argument dan. Dat ligt op de route van mijn werk en als ik er 4min mee verloren heb is het veel geweest. En dat is dan ene keer om de paar weken.. post hier een reply minder en ge hebt uw verloren tijd al teruggewonnen :)
Er zijn hopen mensen die de optie "grotere benzinetank" specifiek om die reden aanvinken, dus het zal voor velen toch wel een argument zijn ook. Maar daarom niet perse voor jou inderdaad.

Die strategie hangt ook wel heel hard van de locatie van de laadpalen af. De optimale laadsnelheid die Björn Nyland berekende is op basis van zijn route. Er moet namelijk een laadpaal aanwezig zijn op het moment dat je batterij bijna leeg is.
En voor sommige stukken buitenland zoals Spanje helemaal onmogelijk te doen.

Hangt ook van de situatie en je eigen voorkeuren af. Ik zal ook 1 keer tot 80-90% laden als ik daarmee thuis of op locatie kan geraken dan 2 keer tot 50% als er kans is dat de laadpalen op de volgende locatie druk bezocht worden. Of als je net een koffiepauze nodig hebt. Of...

Alleen moet er dan iets om handen zijn. Staan wachten aan een laadpaal om die percenten trager en trager te zien stijgen is saai.

allez man. 'smorgens berekoud, een goeie noordwester en de regen die in u gezicht slaat.... Ge zijt al te laat voor u werk en potverdikke moet ik hier toch niet tanken zeker.
Miljaar.... alle pompen bezet! Na wat wachten naar de kaartlezer, shit welke pomp sta ik nu weer, als bedrijfswageneigenaar zeker niet vergeten dat je 78.419km op de teller staan hebt en dat je deze best maar even correct ingeeft.
-Geef het pompnummer in AUB
-Wenst u diesel 95 of 98 te tanken
-Geef pincode in
-Geef kilometerstand in
-Spaart u punten.. NEE
-Bent u zeker... JA
Allez... alles is goed ingegeven en je kan tanken. Godverdomme dat litske marcheert niet en nu mag ik gelijk nen halven hier heel de tijd die hendel inhouden terwijl de regen in uwe nek staat te kletsen....Feest.... Bon het zit erop... Er is getankt en ge stapt na deze noeste arbeid voldaan de wagen in. Glij je toch niet van je pedalen omdat je schoenzolen vol olie en benzine hangen.....

Als ik dat moet kiezen of gewoon thuis in de winter effe op mijn app mijn auto voorverwarmen, instappen en vertrekken..... ja ik weet wel wat te kiezen... en ik moet zeggen buiten de geur van benzine die mij vroeger mijn ochtend high gaf in de file het echt niet mis.

Laatst bewerkt:
En voor sommige stukken buitenland zoals Spanje helemaal onmogelijk te doen.

Hangt ook van de situatie en je eigen voorkeuren af. Ik zal ook 1 keer tot 80-90% laden als ik daarmee thuis of op locatie kan geraken dan 2 keer tot 50% als er kans is dat de laadpalen op de volgende locatie druk bezocht worden. Of als je net een koffiepauze nodig hebt. Of...

Alleen moet er dan iets om handen zijn. Staan wachten aan een laadpaal om die percenten trager en trager te zien stijgen is saai.
Spelletjes spelen in de wagen tiens! Patience, schaken, racen in de ID4.. De tesla zowaar heeft echt wel goeie spelletjes.

Voor de een wel en de ander niet zeker. We hebben allemaal verschillende voorkeuren. Ikzelf vind de ene keer tanken geen enkel probleem, andere momenten past het mij echt niet en heb ik er een hekel aan. Terwijl mijn handen dagelijks naar olie en diesel ruiken dus aan die geur zal het zeker niet liggen.

allez man. 'smorgens berekoud, een goeie noordwester en de regen die in u gezicht slaat.... Ge zijt al te laat voor u werk en potverdikke moet ik hier toch niet tanken zeker.
Miljaar.... alle pompen bezet! Na wat wachten naar de kaartlezer, shit welke pomp sta ik nu weer, als bedrijfswageneigenaar zeker niet vergeten dat je 78.419km op de teller staan hebt en dat je deze best maar even correct ingeeft.
-Geef het pompnummer in AUB
-Wenst u diesel 95 of 98 te tanken
-Geef pincode in
-Geef kilometerstand in
-Spaart u punten.. NEE
-Bent u zeker... JA
Allez... alles is goed ingegeven en je kan tanken. Godverdomme dat litske marcheert niet en nu mag ik gelijk nen halven hier heel de tijd die hendel inhouden terwijl de regen in uwe nek staat te kletsen....Feest.... Bon het zit erop... Er is getankt en ge stapt na deze noeste arbeid voldaan de wagen in. Glij je toch niet van je pedalen omdat je schoenzolen vol olie en benzine hangen.....

Als ik dat moet kiezen of gewoon thuis in de winter effe op mijn app mijn auto voorverwarmen, instappen en vertrekken..... ja ik weet wel wat te kiezen...

Maar zo absurd kan je het voor het laden van een EV ook maken hoor :)
Het regent pijpenstelen en in plaats van dat je snel naar binnen kan lopen, moet je nog die verdomde laadkabel uit uw koffer pakken. Daarna uw laadpas nog gaan zoeken, terwijl je die laadkabel nog vasthebt. Uiteindelijk heb je uw laadpas en laadkabel en probeer je de laadpaal te activeren. Blijkt dat de laadpas die je nu vasthebt niet werkt aan deze laadpaal. Verdorie, dan maar met die andere laadpas eens proberen... Lap, storing! Dan kan je dus alles terug wegleggen en een andere paal gaan zoeken. Daar aangekomen staat er een non-EV op de plekken voor het laden. Tja, dan maar niet laden en over een uur of twee nog eens terugkomen in de hoop dat hij dan vrij is...

Bij een tankstation sta je bijna altijd overdekt, maakt niet uit wat voor weer het is :)

Begin januari was ik in Oostenrijk en was mijn hybride daar aan het opladen tijdens de apres-ski. Tijdens die periode van 3-4u had het best goed gesneeuwd, met als gevolg dat de laadkabel vol sneeuw hing, mijn handen ijskoud waren en mijn kofferbak nu ook vol sneeuw lag. Dan heb ik toch ook is goed gevloekt ze :D

Kijk, voor mensen die thuis op de oprit of onder een carport hun auto kunnen insteken is het fantastisch. Voor EV-rijders die een laadpaal moeten zoeken in de buurt, is het al snel veel ambetanter. Net zoals het voor de mensen die niet moeten omrijden voor hun tankstation ook fantastisch is, en voor zij die 10 minuten moeten omrijden is het weer ambetanter...

Terug
Bovenaan