Elektrische wagens

Thx, ik zoek ze daar even op.
En of die is afbetaald durf ik niet zeggen, twas sowieso wel een 5j contract.
Eigenlijk zegt die max laadsnelheid-specificatie niet zo veel. Het is belangrijker wat de wagen in werkelijkheid realiseert en hoe snel de wagen van 10%-60% of 80% realiseert. Heel even een piek van 250 kW halen is niet zo heel nuttig.
Bjorn Nylandt heeft redelijk wat goede tests op dat vlak
range en mobiliteit (duurtijd 1000 km) https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit#gid=0
Charging curves van EV's https://docs.google.com/spreadsheet...R1rOvYXlHgrWNpjWmK6Ra1zZ8/edit#gid=1593904708

Ahh sorry, ik dacht jij ook met een blob had. (mijn koosnaampje voor de model Y's van een aantal collega's van me)
No problem. Voor mij ging de keuze enkel maar tussen een i4 en model 3. Maar de i4 werd duurder en de model 3 goedkoper. Dan was de keuze snel gemaakt. Ik denk een van de speelsere wagens onder de EV's. Juist jammer dat er geen standje sport op de tractie controle/esp zit. Misschien toch maar eens die S3XY Commander steken.

Eigenlijk zegt die max laadsnelheid-specificatie niet zo veel. Het is belangrijker wat de wagen in werkelijkheid realiseert en hoe snel de wagen van 10%-60% of 80% realiseert. Heel even een piek van 250 kW halen is niet zo heel nuttig.
Bjorn Nylandt heeft redelijk wat goede tests op dat vlak
range en mobiliteit (duurtijd 1000 km) https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit#gid=0
Charging curves van EV's https://docs.google.com/spreadsheet...R1rOvYXlHgrWNpjWmK6Ra1zZ8/edit#gid=1593904708

Op EV database staat ook de laadtijd van 10 - 80% (ik veronderstel op basis van Fastned info, gezien de laadcurve eronder van daar komt), in minuten en km range per uur geladen, dat zijn inderdaad de belangrijkste specs.

Op EV database staat ook de laadtijd van 10 - 80% (ik veronderstel op basis van Fastned info, gezien de laadcurve eronder van daar komt), in minuten en km range per uur geladen, dat zijn inderdaad de belangrijkste specs.
Op evkx.net kan je trouwens laadcurves terugvinden.
Zelf nog niet echt op rondgesurft, maar als ik een nieuwe EV kies ga ik daar wel zeker eens rondneuzen.
Met dat verschil dat evdatabase gewoon specs sheets van automerken overschrijft volgens mij. Bjorn heeft die dingen effectief getest, en met de meeste van die voertuigen 1000-2000 km gereden.

Met dat verschil dat evdatabase gewoon specs sheets van automerken overschrijft volgens mij. Bjorn heeft die dingen effectief getest, en met de meeste van die voertuigen 1000-2000 km gereden.
Op evkx zie je geen grafieken met rechte lijnen, maar echte laadcurves. Dat gaan ze eerder van abrp ofzo halen dan uit hun duim zuigen op basis van spec sheets van automerken denk ik.

Op evkx zie je geen grafieken met rechte lijnen, maar echte laadcurves. Dat gaan ze eerder van abrp ofzo halen dan uit hun duim zuigen op basis van spec sheets van automerken denk ik.
Leuke site, kende ik niet.

Ik kijk even de ID.7 na, waarvan ik weet dat de werkelijke laadsnelheid een pak hoger ligt dan de spec sheet

De laadcurve volgens evkx en wat Battery LIfe heeft vastgesteld tijdens een test

10% - 172 - 185
15% - 174 - 187
20% - 175 - 189
25% - 175 - 190
30% - 154 - 191
35% - 136 - 184
40% - 114 - 176
45% - 105 -163
50% - 92 - 149
55% - 90 - 136
60% - 82 - 120
65% - 72 - 98
70% - 64 - 90
75% - 63 - 80
80% - 63 - 71

Ik post die niet om mijn gelijk te halen, maar wel om aan te tonen dat
  • Piekvermogen niet zo belangrijk is. Die 175 kW vs 191 kW is niet zo belangrijk. Maar die 40 kW verschil in laadcurve tussen 30% en 60% is echt wel enorm (35 min vs 26.5 min voor 10-80%)
  • Goede laadinformatie vinden online niet altijd zo evident is
Eerlijk gezegd hoop ik dat de EU hier eens duidelijkheid in stelt, en naast de WLTP cyclus ook een laadsnelheidscyclus definieert, niet met een maximale laadsnelheid, wel de gemiddelde snelheid over die cyclus.

Daarom dat ze al adverteren met 5-80% in x minuten. De enige adder hier is dat een paar oudere modellen niet kunnen pre graten waardoor je batterij te koud is om te snel laden
Ze adverteren ook met feit dat hun wagen beter is dan al de andere wagens. De cijfers waarmee ze adverteren willen dus niets zeggen, zolang die niet via een standaard, genormeerde test gebeuren.

Laatst bewerkt:

Ik kan verkeerd zijn, maar die 10-80% cijfers komen goed overeen met de reële laadcurves die ze van Fastned gekregen hebben die eronder staan (toch voor modellen die in productie zijn, voor nieuwe wagens moet het inderdaad een beredeneerde gok zijn op basis van specs als ze iets vermelden)

Leuke site, kende ik niet.

Ik kijk even de ID.7 na, waarvan ik weet dat de werkelijke laadsnelheid een pak hoger ligt dan de spec sheet

De laadcurve volgens evkx en wat Battery LIfe heeft vastgesteld tijdens een test

10% - 172 - 185
15% - 174 - 187
20% - 175 - 189
25% - 175 - 190
30% - 154 - 191
35% - 136 - 184
40% - 114 - 176
45% - 105 -163
50% - 92 - 149
55% - 90 - 136
60% - 82 - 120
65% - 72 - 98
70% - 64 - 90
75% - 63 - 80
80% - 63 - 71

Ik post die niet om mijn gelijk te halen, maar wel om aan te tonen dat
  • Piekvermogen niet zo belangrijk is. Die 175 kW vs 191 kW is niet zo belangrijk. Maar die 40 kW verschil in laadcurve tussen 30% en 60% is echt wel enorm (35 min vs 26.5 min voor 10-80%)
  • Goede laadinformatie vinden online niet altijd zo evident is
Eerlijk gezegd hoop ik dat de EU hier eens duidelijkheid in stelt, en naast de WLTP cyclus ook een laadsnelheidscyclus definieert, niet met een maximale laadsnelheid, wel de gemiddelde snelheid over die cyclus.
Kwou de ID4 eens checken en alle modellen op die evkx site laden tot 175kW. Echter kan de ID4 pro (niet de gtx) maar tot 135kw laden. Denk niet dat ze alle modellen deftig getest hebben :)

Wat je eigenlijk echt wil weten is aan hoeveel km/h je aan het laden bent wanneer je een sessie van 5-80 doet.
Nu indien je denkt da zeert snel laden belangrijk is koop dan gewoon een auto met 800v systeem of Tesla. Het zijn volgens mij enkel de 400vs die wat trager zijn.
Waarom zou je een Tesla kopen indien je wagen snel moet laden? Tesla zit trouwens ook op een 400W systeem. De laadcurve van een Tesla model 3 is helemaal niet uitzonderlijk, integendeel. Mijn model 3 piekt even op 235kW maar daalt dan vliegensvlug naar 150 kW, om daarna ook verder te zakken. Bij 50% zit ik al onder de 100%

Een model 3 laadt gemiddeld aan 97kW van 10-80%. Die VW ID.7 haalt 134 kW. Polestar 2 haalt 118kW. BMW i4 116kW.
De Q8 e-tron, die niet ver boven max 150 kW uitkomt, laadt van 10-80% in gemiddeld 140 kW...

Een Tesla vebruikt wat minder, dus je laadt er wel iets meer km mee op met één kWh .
Maar wat snelladen betreft, is Tesla niet direct een hoogvlieger.

Waarom zou je een Tesla kopen indien je wagen snel moet laden? Tesla zit trouwens ook op een 400W systeem. De laadcurve van een Tesla model 3 is helemaal niet uitzonderlijk, integendeel. Mijn model 3 piekt even op 235kW maar daalt dan vliegensvlug naar 150 kW, om daarna ook verder te zakken. Bij 50% zit ik al onder de 100%

Een model 3 laadt gemiddeld aan 97kW van 10-80%. Die VW ID.7 haalt 134 kW. Polestar 2 haalt 118kW. BMW i4 116kW.
De Q8 e-tron, die niet ver boven max 150 kW uitkomt, laadt van 10-80% in gemiddeld 140 kW...

Een Tesla vebruikt wat minder, dus je laadt er wel iets meer km mee op met één kWh .
Maar wat snelladen betreft, is Tesla niet direct een hoogvlieger.
Maar dat zijn laadtijden die enkel relevant zijn voor als je op reis gaat. Persoonlijk vind ik 5-30% laadsnelheid veel interessanter. Dat is iets dat ik wel vaak gebruik als ik niet toekom op 1 batterij lading of de batterij net niet vol genoeg was bij vertrek.
En in dat opzicht doet tesla het wel weer sterker dan veel andere merken denk ik.

Maar dat zijn laadtijden die enkel relevant zijn voor als je op reis gaat. Persoonlijk vind ik 5-30% laadsnelheid veel interessanter. Dat is iets dat ik wel vaak gebruik als ik niet toekom op 1 batterij lading of de batterij net niet vol genoeg was bij vertrek.
En in dat opzicht doet tesla het wel weer sterker dan veel andere merken denk ik.

Ik niet, ik wil liever 10 min sneller tot 80% laden op reis dan 1 min langer te moeten wachten tot 30%.

Beste wagens voor snelladen in km/u: https://ev-database.org/compare/fast-charging-electric-vehicle-quickest

Terug
Bovenaan