Elektrische wagens

Je hebt dit verhaal al een aantal keren verteld, en ik begrijp je gevoel daarbij. Maar je moet beseffen dat Tesla hiermee de waarde van ALLE tweedehandswagens naar beneden trekt, niet enkel van Tesla's. Wie voor €35.000 een jonge tweedehandse gezinswagen wou kopen, pakweg een occasie Volvo XC60, zal nu toch ook eens naar een nieuwe Tesla Model Y kijken.

Dat denk ik eerlijk gezegd niet dat het zo een vaart zal lopen.
Voor dat geld van die Volvo koop je ook veel andere nieuwe wagens. Er zijn wel enkele argumenten aan te dragen waarom je de model Y links laat liggen en voor de Volvo gaat.

Los daarvan is het wel te gek voor woorden dat je even zoveel korting geeft van vandaag op morgen.
Positief als je één wou kopen. Maar ook minder positief voor het merk aan zich.
Een product dat zo snel zijn waarde verliest en waarvoor zo snel zulke fikse kortingen kunnen gegeven worden is nooit een super goed teken.
De algemene impact op de automarkt zal denk ik ook wel vrij beperkt blijven.

Even in 't vet zetten want ik vind dit WAANZINNIG!

De Tesla Model Y RWD is op dit moment NIEUW te koop voor €34.990*!!!

* Rekening houdend met de Vlaamse premie van €5000 voor particulieren en vzw's, die nog niet helemaal zeker is.
* Enkel verkrijgbaar in het zwart of wit.

Particulieren die aan het kijken waren naar een Model Y moeten NU bestellen! :p

Ondertussen vragen ze €51.000 voor een tweedehands Model Y RWD :LOL:

"In nieuwstaat!
Beschikbaar na overeenkomst
Gekeurd voor verkoop
Prijs incl btw.
100% aftrekbaar
17.000km
12/2022"

Hier gaan een aantal mensen heel blij mee zijn denk ik. Zelfs een jonge tweedehands brandstofwagens zit aan die prijs.

Ik vermoed dat de prijs wel terug zal stijgen als de premie is uitverkocht en sowieso komt de refresh er aan binnenkort en dan zal de prijs wel terug normaal zijn. De impact zal daardoor beperkt voor de huidige bezitters die willen verkopen. Tenzij je vandaag wil verkopen natuurlijk. Alle dat denk ik. Maar het feit dat er geen korting is op de model 3 highland geeft me wel een sterk vermoeden.

Tesla heeft dan toch enkele exemplaren waar ze de Vlaamse premie op zetten. Het zijn maar 2 aanbiedingen dus ik denk dat ze er hoogstens tientallen aan die prijs willen verkopen. Met telkens hernieuwd superbeperkt aanbod kan je het lang "bereikbaar" houden zonder er veel te verkopen.

Binnen enkele dagen zal het op HLN en Autogids wijd verschijnen, die reclame is al meegenomen. Minister Peeters zal ook in haar nopjes zijn omdat het niet enkel gaat om A segmenters maar zelfs een ultraruime SUV van niet zomaar een merk, het is Tesla. Je kan zelfs stellen dat het storm loopt want het is zo uitverkocht (niet moeilijk met 2 auto's). Een mooi PR verhaal, met het minibudget van Peeters is dat een nette return on investment.

Als de RvS het tegen houdt (ik denk het niet) is nog niets verloren, de andere merken hebben hun prijzen (tijdelijk) verlaagd en dat is ook een succes.

Grappig dat mensen het slecht vinden van Musk dat de prijzen naar beneden gaan, want als ze 2e hands gaan kopen gaan ze dan zeggen "ik geef maar 25k, want voor 35 heb ik een nieuwe"

Het is Musk zijn doel om die nieuwe te verkopen he...

Grappig dat mensen het slecht vinden van Musk dat de prijzen naar beneden gaan, want als ze 2e hands gaan kopen gaan ze dan zeggen "ik geef maar 25k, want voor 35 heb ik een nieuwe"

Het is Musk zijn doel om die nieuwe te verkopen he...
Maar autos die wij nu niet meer willen gaan bvb door export naar afrika.
Is dit bvb een mogelijkheid later voor EV s?😅

Leuk voor iedereen die momenteel een model Y heeft en binnen een paar jaar wil verkopen. Die is dus tweedehands maar 30k meer waard of zelfs nog veel minder. Musk dénkt dat hij goed bezig is, tot je zelf uw Model Y wil verkopen na 4 jaar. Er is geen merk op de markt dat zoveel zijn waarde verliest. Je koopt eentje van 60k en is na 4 jaar 20k waard. Dan kan je hem beter niet verkopen vind ik, maar om met zo’n wagen 8 jaar te rijden is misschien ook wat saai.
Je beseft toch dat die geafficheerde prijs inclusief een bonus van 5000€ van de overheid is, en dat de effectieve verkoopsprijs dus 5000€ hoger ligt? In totaal dus 10% korting van Tesla zelf. Lager dan de leasekortingen die Audi, BMW, VW en Mercedes geeft op EV's.(15-25%). Die merken verkopen die wagens de facto amper op de particuliere markt.
Triestig voor al die autohandelaars die momenteel 10 Model Y hebben staan. Die zullen furieus zijn op Musk.
Dat heet ondernemingsrisico. Als we daar al rekening moeten me gaan houden
Dit is vooral een heel groot probleem voor andere automerken..
Het enige dat die CEO doet is massa’s Tesla’s maken en dan zorgen dat hij er vanaf geraakt. Die prijsdalingen gaan blijven duren want zijn laatste kwartaal was alweer slecht op de beurs. En zo zal blijken dat de aankoop toch niet zo’n goed idee was. Ik vind zelfs dat hij een beetje wanhopig overkomt. Overproductie, slechte cijfers op de beurs, alweer prijsdaling, …
Het Tesla aandeel heeft de voorbije 6 maand dezelfde evolutie gekend als de meeste andere auto-aandelen op de beurs. Tesla heeft nog steeds een operationele marge die vergelijkbaar is met andere automerken (17-18%), niet langer de ridicule en onhoudbare marge van 30%.
Hopelijk geen vicieuze cirkel. Kameraad van mij was fier dat hij een model 3 kocht voor 50k ipv 60k (ooit vroeger nieuwprijs). Volgens mij gaat dit zijn effect hebben op de andere Tesla modellen. Die zijn wagen is van dag op dag direct 10k minder waard. Waarom zou ik een model 3 tweedehands kopen voor 45k als ik nu een model Y NIEUW kan kopen voor 35k? Heel die Tesla tweedehands markt gaat gewoon instorten.
Kijk eens wat het alternatief is voor de model 3 wanneer je een EV berline wilt? Veel vergelijkende tests met de ID.7 geven aan dat de Model 3 op de meeste vlakken gewoon de betere wagen is, terwijl hij 10-20k€ goedkoper is.
Geloof jij nu echt dat je in 2028 over 4 jaar een oude occasie ID.7 aan een hogere prijs gaat verkopen dan de nieuwprijs van een model 3 RWD? Neen,deze actie van Tesla gaat gewoon de prijs van alle EV's onder druk zetten.
En Tesla's zullen goedkoper blijven worden. Vergeet niet dat de Chinese automerken ook deze richting uitkomen. Als nieuwkomer op de markt moet Tesla die prijzen gewoon volgen.

Tesla heeft een heel kostenefficiënt productontwerp en productieproces op poten gezet en ontwricht de gevestigde automerken daarmee. De Model 3/Y is zowat de Ford T van de 21e eeuw.
Een gepaste vergelijking, ook al omdat er wat vergelijkingspunten zijn tussen Henry Ford en Elon Musk. Henry Ford gaf een krant uit die zijn antisemitische ideologieën verspreidde, en publiceerde zo ook fake news over het Jodendom.
Hij was blijkbaar zelfs een inspiratiebron voor Hitler.
Hij was ook erg vijandig tegenover vakbonden (maar eerlijkheid gebied dat Ford ook de 5-dagenweek, een bonussysteem invoerde en lonen flink optrok om retentie te verbeteren).
Je kan dus wel stellen dat ze beiden gecontesteerd zijn.

Even in 't vet zetten want ik vind dit WAANZINNIG!

De Tesla Model Y RWD is op dit moment NIEUW te koop voor €34.990*!!!

* Rekening houdend met de Vlaamse premie van €5000 voor particulieren en vzw's, die nog niet helemaal zeker is.
* Enkel verkrijgbaar in het zwart of wit.

Particulieren die aan het kijken waren naar een Model Y moeten NU bestellen! :p

Ondertussen vragen ze €51.000 voor een tweedehands Model Y RWD :LOL:

"In nieuwstaat!
Beschikbaar na overeenkomst
Gekeurd voor verkoop
Prijs incl btw.
100% aftrekbaar
17.000km
12/2022"

Zijn blijkbaar al allemaal weg, de goedkoopste is nu 44.350 euro. Gaat snel. En dat terwijl de premie nog helemaal geen zekerheid is, dus ik hoop dat die mensen niet gekocht hebben met het idee van een premie te krijgen. 😅

Zijn blijkbaar al allemaal weg, de goedkoopste is nu 44.350 euro. Gaat snel. En dat terwijl de premie nog helemaal geen zekerheid is, dus ik hoop dat die mensen niet gekocht hebben met het idee van een premie te krijgen. 😅
Ik vermoed dat ze nog een paar gaan terug komen Tesla kennende. Die voorraad pagina wordt constant aangevuld en vernieuwd.
Ge moet bijna zot zijn om een nieuwe wagen te bestellen bij Tesla als er constant nieuwe met korting op de voorraad pagina komen. Ik heb die pagina 1 week in de gaten gehouden en het model dat ik wou zat er toen op een avond tussen. Je moet dan wel snel bestellen want ze zijn ook snel verkocht.

Oh leuk, een premie voor een EV van onze overheid!

De aankoopprijs van het voertuig mag maximum 40.000 euro incl. BTW bedragen.
:frown: Bah, daar heb je geen leuke wagen meer voor.

De oorspronkelijke cataloguswaarde van een tweedehandsvoertuig mag bovendien niet hoger dan 60.000 euro incl. BTW zijn.
Oh nice! Ik kan toch een leuke 2de hands uitkiezen! :clap:

Een tweedehandsvoertuig moet minimaal 3 jaar bij de vorige eigenaar zijn ingeschreven
Ok fuck it, de wagens die ik wil kopen waren toen nog niet op de markt. :angry:
Toch gek hoe ze er telkens in slagen om die premievoorwaarden zo te schrijven zodat je er geen leuke wagen mee kan kopen terwijl ze in het buitenland dikke vette premies naar je kop smijten.

Oh leuk, een premie voor een EV van onze overheid!
Jammer. Onze overheid heeft daar eigenlijk geen geld voor
:frown: Bah, daar heb je geen leuke wagen meer voor.
Subsidies dienen niet om de verkoop van leuke wagens te ondersteunen
Toch gek hoe ze er telkens in slagen om die premievoorwaarden zo te schrijven zodat je er geen leuke wagen mee kan kopen terwijl ze in het buitenland dikke vette premies naar je kop smijten.
En dat ze er in die landen ook mee stoppen omdat ze het niet kunnen betalen, zoals Duitsland?

1. helemaal onderaan staat er premie voor grote ondernemingen 3000 euro, maar bovenaan staat dat het enkel voor particulieren, vzw's en deelmobiliteit is? Hoe moet ik dat zien??
2. "De verkoopovereenkomst van het voertuig is afgesloten bij een autohandelaar." Dus een particulier die een tweedehandswagen van een particulier wil kopen is gefuckt?

raar..

1. helemaal onderaan staat er premie voor grote ondernemingen 3000 euro, maar bovenaan staat dat het enkel voor particulieren, vzw's en deelmobiliteit is? Hoe moet ik dat zien??
2. "De verkoopovereenkomst van het voertuig is afgesloten bij een autohandelaar." Dus een particulier die een tweedehandswagen van een particulier wil kopen is gefuckt?

raar..
Dat 2e is logisch he. Anders verkocht iedereen zijn auto plots aan zijn vrouw he.

@ugar Ik kan echt niet geloven dat een vering, rubbers, draagarmen een kleine 1M km's zouden aankunnen. No way. De electrische kant vd wagen heb ik geen idee en laat ik mij niet over uit van maar geen enkele wagen kan zoveel kms aan zonder zoiets te moeten vervangen.

@ugar Ik kan echt niet geloven dat een vering, rubbers, draagarmen een kleine 1M km's zouden aankunnen. No way. De electrische kant vd wagen heb ik geen idee en laat ik mij niet over uit van maar geen enkele wagen kan zoveel kms aan zonder zoiets te moeten vervangen.
En waar heb ik dat dan wel gezegd/beweerd?

speelt het gewicht van EV's ook niet in het nadeel naar ophanging?
Dat hangt af van hoe die ophanging ontworpen is.
Bij de model 3 waren de initieel voorziene draagarmen onvoldoende. Rond de 70 000 km gaven ze de pijp aan Maarten, maar nu worden er stevigere draagarmen onder de wagen gezet.

Een Duitser die zijn ID.7 grondig aan 't testen lijkt toch aan te geven dat VW het bij deze wagen dan eindelijk toch allemaal in orde heeft. Verbruik is misschien nog wat te hoog (hij heeft ID.7 zonder warmtepomp gekocht), maar op vlak van laadsnelheid hebben ze alvast flink gewonnen: van 5% naar 79% in 24 min, aan een gemiddeld laadvermogen van 142 kW, bij 5°C. Dus meer dan 300 verse autostrade km in de zomer je accu op 25 minuten..

Terug
Bovenaan