Elektrische wagens

Dat is veel de belgische regering geen probleem.
Die lossen dat zo wel op
Wat subsidies voor middenklasse zelf een laadpaal thuis te laten plaatsen.
En de klasse die het niet kan zal via extra taxen en belastingen wel meebetalen
Maar hoeveel mensen kunnen überhaupt thuis laden? Genoeg mensen met een rijhuis zonder privé parking.
Forceer die allemaal in een EV en je gaat met een serieus laadnetwerk moeten afkomen. En daar schiet de overheid schromelijk tekort in. @scriptkiddie heeft dat al proberen aan te kaarten bij de overheden, zonder enig succes.

Ik merk het nu ook al bij veel van mijn klanten, waar ik vorig jaar nog zonder problemen de laadpaal de hele dag kon bezetten, is het nu echt vechten om een beetje te kunnen laden.

Dat is dan ook het merk van de vennootschappen. Ge moet echt dom zijn om dan een niet-EV te kopen van 30k. Koop u eentje tweedehands van 50k excl btw en ge zit safe. Normaal gezien krijg je er nog 25k van na afschrijving. En 100% aftrekbaar.

Peugeot of Nissan kan nooit zo’n cijfers op tafel leggen omdat hun doelpubliek totaal anders is: lager budget en particulier.

Als je rijdt met een bmw EV snap je het eerlijk gezegd ook wel. Zeker vergeleken met een Tesla. Comfort maal 10, interieur idem.

Meh, BMW's zien er al 15 jaar hetzelfde uit. + werkelijk iedereen rijdt met ne X1 of X3 tegenwoordig. Voor mij toch echt reden om juist geen BMW te kiezen. Zo speciaal is BMW interieur trouwens niet meer.

Ik zit momenteel zonder laadpaal thuis, geen type 2 lader in de buurt en heb met de feestdagen eens moeten bijladen aan een fast charger. In totaal 26 Euro aangerekend voor 31kWh waar ik ongeveer 150km mee kan rijden. Dure kilometers zijn dat :unsure:
Gelukkig is het maar badgen en de kost gaat naar de werkgever...

41-B7-F227-68-D4-4157-A285-02410011-EE9-D.png

DF8775-EA-980-C-4-CD7-A3-BD-21-D945-FCBA35.png

Iemand wat meer diepgaand verstand van soc?😊
Dit gaat wss van 1 cell v h batterijpack?

Iemand wat meer diepgaand verstand van soc?😊
Dit gaat wss van 1 cell v h batterijpack?

Veel diepgaand is daar niet over te vertellen. State of charge wilt zeggen hoe vol de cel zit.
Bij 100% kan er theoretisch geen batterijchemie meer plaatsvinden en zijn de platen volledig verzadigd.
Bij 0% het omgekeerde, de platen zijn volledig leeg en kunnen geen elektronen meer afgeven.

Beide scenario’s wil je vermijden want dat heeft een batterij niet graag. Dus is de werkelijke SoC tussen 10 en 90% bij benadering, dit brengen ze dan terug naar 100%.
Hoe voller een cel hoe hoger de elektronegativiteit en hoe leger hoe lager, dus vol is hoger potentiaalverschil en leeg is lager.

Als je spreekt over een cel dan is dit inderdaad 1 lithium cel. Meerdere cellen vormen een blok, meerdere blokken vormen dan de batterij.

Ik dacht wel dat dit over 1 cel ging als we over 4,15 en 3,5v spreken.
Hoe hij dit effectief gemeten heeft v d auto is me voorlopig wel een raadsel.
4,3 tot 4,5 is nefast voor de levensduur v de cel maak ik er ook uit .
Op 100% zouden ze een veiligge 4,15v hebben

Ik zit momenteel zonder laadpaal thuis, geen type 2 lader in de buurt en heb met de feestdagen eens moeten bijladen aan een fast charger. In totaal 26 Euro aangerekend voor 31kWh waar ik ongeveer 150km mee kan rijden. Dure kilometers zijn dat :unsure:
Gelukkig is het maar badgen en de kost gaat naar de werkgever...
Ik heb 4 maand zonder laadpaal geleefd. Gewoon de granny er in en aan 0.3euro/kWh i.p.v. 0.8euro/kWh laden zoals bij Fastned.

Het gaat over 1 cell inderdaad. Als je zoekt naar lithium polymer batterij zullen je wel meer algemene info vinden. 4.2V is het maximum voor een lipo cell. Als bestaan er ook al lipo high voltage cellen die tot 4.35V gaan. Maar dat zit volgens mij niet in EV's en die slijten ook sneller.

Zal waarschijnlijk een uitlezing van het battery management system zijn.
Eigenlijk is dat nog het grootste probleem, in een blok of batterij is het van groot belang dat de cellen goed gebalanceerd zijn.

We gaan deze zomer naar zwitserland (via lux & frankrijk).
Ik rijd met skoda enyaq 80
Welke laadpassen laden jullie aan? (heb zelf al een kaart van werk -leaseplan = shell kaart).
Welke app raden jullie aan die beslist waar en wanneer te tanken (navigatie inclusief batterij mgmt, manueel in te geven)? Systeem van skoda is volgens mij niet zo betrouwbaar (plant niet voor u vs tesla wel).

We gaan deze zomer naar zwitserland (via lux & frankrijk).
Ik rijd met skoda enyaq 80
Welke laadpassen laden jullie aan? (heb zelf al een kaart van werk -leaseplan = shell kaart).
Welke app raden jullie aan die beslist waar en wanneer te tanken (navigatie inclusief batterij mgmt, manueel in te geven)? Systeem van skoda is volgens mij niet zo betrouwbaar (plant niet voor u vs tesla wel).
Heb je de zoekfunctie al gebruikt? De vraag is al vaak gesteld, je gaat veel antwoorden kunnen vinden.

Heb je de zoekfunctie al gebruikt? De vraag is al vaak gesteld, je gaat veel antwoorden kunnen vinden.
Ik vind weinig terug via de zoekfunctie.
Na zelf wat online te zoeken mijn eigen voorlopige conclusie:
app's om te navigeren: a better route planner, chargemap maar beperkte functionaliteiten in gratis modus (bvb kijken of palen wel beschikbaar zijn).
Laadpassen vergelijken:
https://laadpastop10.nl/ (ja kan filteren op landen alsook abo kosten

Laatst bewerkt:
@zwarten jij hebt de id4?
Want ze zijn die hier komen afzetten als aanloopwagen.

Welke navigatie gebruik jij zodat verkeersinformatie en batterijniveau hebt? Kan dat via Google maps en Android auto?

Particulieren die hopen op de premie kunnen het mis lopen omdat het budget beperkt is:
Lydia Peeters heeft een simpele boodschap:
“We weten dat er veel vraag naar is en dat verschillende constructeurs hun prijzen hebben verlaagd”, zegt haar woordvoerder. “Het first come, first served-principe zal gelden.”
Het neemt niet weg dat particulieren kunnen profiteren van de verlaagde prijs onder 40.000 euro die meerdere constructeurs (tijdelijk) aanbieden. Als blijkt dat de subsidiekraan toe gaat is het mogelijk dat de prijzen terug stijgen tot het volgende jaar terug een premie mogelijk is.

Er valt ook op te merken dat er in verschillende commentaren na de Septemberverklaring werd gelachen met deze "nutteloze" premie die weinig mensen zou lokken. Nu lijkt het dat zelfs voor de start het geld al op is.

Particulieren die hopen op de premie kunnen het mis lopen omdat het budget beperkt is:
Lydia Peeters heeft een simpele boodschap:

Het neemt niet weg dat particulieren kunnen profiteren van de verlaagde prijs onder 40.000 euro die meerdere constructeurs (tijdelijk) aanbieden. Als blijkt dat de subsidiekraan toe gaat is het mogelijk dat de prijzen terug stijgen tot het volgende jaar terug een premie mogelijk is.

Er valt ook op te merken dat er in verschillende commentaren na de Septemberverklaring werd gelachen met deze "nutteloze" premie die weinig mensen zou lokken. Nu lijkt het dat zelfs voor de start het geld al op is.
Haha, 4000 nieuwe wagens en het budget is op. En tussendoor gaan ze herevalueren als de premie niet wat moet zakken.
Vraag me af hoeveel er geen nieuwe EV gaan besteld hebben en naast de 5000euro grijpen.

Draak van een systeem waar je op den duur half moet vechten om bij de eersten te zijn of er dreigt naast te grijpen.
Als ze dan tussendoor nog wat aan het systeem gaan sleutelen en de premie nog laten zakken zijn we er helemaal.
De overheid en hun beloften nakomen. :puke:

Dat gezegd zijnde, op enkele uitzonderingen na (vermoedelijk zeer basic uitvoeringen) zitten enkel stadsauto's met kleiner rijbereik net onder die €40 000 dus boeien. Dan had ik liever een lagere premie gezien maar wel op elke EV zoals in NL.

Draak van een systeem waar je op den duur half moet vechten om bij de eersten te zijn of er dreigt naast te grijpen.
Als ze dan tussendoor nog wat aan het systeem gaan sleutelen en de premie nog laten zakken zijn we er helemaal.
De overheid en hun beloften nakomen. :puke:

Dat gezegd zijnde, op enkele uitzonderingen na (vermoedelijk zeer basic uitvoeringen) zitten enkel stadsauto's met kleiner rijbereik net onder die €40 000 dus boeien. Dan had ik liever een lagere premie gezien maar wel op elke EV zoals in NL.
Ik Nederland werken ze met een maximale catalogus prijs incl. opties. van 45000euro. Dus zoveel meer is het niet en kortingen die garages geven, worden niet meegerekend. Dus als ze in België 5000euro korting willen geven, ben je beter af als in Nederland.
De subsidie in NL is nu nog 2950euro voor nieuwe wagens, maar gaat in 2024 dalen naar 2550 euro.

Ik vind wel dat auto's van 60k en meer geen subsidie hoeven te hebben. 40k is misschien aan de lage kant, maar je moet ergens de grens trekken.

Terug
Bovenaan