Elektrische wagens

ja maar aan een duurdere prijs :p Heb 2x aan teslalader gehangen. 0.66euro per kwh, wat goedkoper is als andere providers. Had beter altijd tesla genomen. :unsure:
Hier zou die tweede auto er net komen om die verre autoritten te doen. (mede door de kut laadsnelheid van die ID4)

Nog een ergernis van ABPR. De batterij stond nog op 30% en hij raadde aan om te laden (ergens op de ring rond frankfurt) We said no...
ok ABPR geeft volgend laadstationnetje aan 6km van de autostrade... Wij zo ... hell no, 6km omrijden. Ondertussen de batterij 16-18% Op naar de volgende lader dan maar. 8km van de autostrade... WTF allez dan he we zullen die dan pakken. 16km omgereden, geladen, weer terug naar de A3 om dan een km verder een laadstation langs de kant van de autostrade te zien. You motherf*ker.....
Doet me dan ook wel afvragen of ABPR zo geen inkomstenmodel heeft om bepaalde laders aan te geven ipv de meest logische.
Das dan nog het "dure" Tesla tarief. Als Tesla eigenaar of als je een abonnement neemt (13euro/maand), heb je lagere prijzen. Als je dat abonnement maar voor 1 maand neemt tijdens uw vakantie, dan heb je die 13euro snel terug denk ik.

De ruitenwissers zijn echt vreselijk en het is gewoon een grote debiliteit dat je ze niet kan uitschakelen als autopilot aanstaat.

Wat mij verder nog stoort; in dalende mate van ergernis:
- enorme draaicirkel
- kwetsbare velgen
- slordige afwerking
- harde ophanging
- bediening via scherm (valt eigenlijk best mee want je hebt het zelden nodig)

Verder is dat een goeie wagen wel; mijn Y is toch heel erg efficiënt, zelfs nu met winterbanden in de koudere periode kom ik zelden boven 20kwh/100km uit voor een langere rit. Ik vermoed dat jaargemiddelde zal uitkomen op 16-17kwh/100km.
In de laatste update kun je de ruitenwissers tijdens AP afzetten.
De afwerking vind ik goed op mijn model 3 2023. Geen BMW afwerking, maar minstens even goed als Volkswagen en mijn Audi's waren niet echt beter imo. Hij lijkt wel wat kaal, maar dat went wel.
De ophanging is aan de harde kant, maar bij een ander merk bestel ik altijd sport ophanging. Dit komt ongeveer overeen met de sportophanging op mijn A3/A4. Hou je van comfort, dan is het wat hard idd. Maar ik hou er van hoe strak die Model 3 rijdt.

De bediening via het scherm zag ik ook tegenop, maar het valt mee in werkelijkheid. De ruitenwissers kan je via het stuur doen en in de laatste update werken ze eindelijk goed voor mij. Vorige week heel de week er op zitten vloeken en deze week geen enkele keer aan het knopke moeten komen om ze manueel te regelen. De zetel en stuurverwarming gaat automatisch, de lichten ook. En spraakherkenning voor de GPS werkt 100x beter als bij Audi. Muziek uitkiezen doe ik aan het stoplicht.

Het maximum dat ik al gezien, was 17.5kWh/100km. Rond deze tijd van het jaar zit ik meestal op 14.5-15.5kWh/100km voor een ritje kantoor.

De afwerking vind ik goed op mijn model 3 2023. Geen BMW afwerking, maar minstens even goed als Volkswagen en mijn Audi's waren niet echt beter imo.
Geen BMW afwerking maar wel even goed als Audi? Hoe moeten we dat interpreteren? Want die 2 zijn evenwaardig qua afwerking.

Het maximum dat ik al gezien, was 17.5kWh/100km. Rond deze tijd van het jaar zit ik meestal op 14.5-15.5kWh/100km voor een ritje kantoor.
Met voorverwarmen? Ik raak met dit weer amper onder 170Wh/km zonder voor te verwarmen.

Geen BMW afwerking maar wel even goed als Audi? Hoe moeten we dat interpreteren? Want die 2 zijn evenwaardig qua afwerking.
Met voorverwarmen? Ik raak met dit weer amper onder 170Wh/km zonder voor te verwarmen.
Ik heb een A3 uit 2017 gehad en een A4 uit 2018. Zo speciaal was die afwerking niet hoor.
Een van mijn collega's heeft een A7 en dat is wel dik in orde. Maar de afwerking van een BMW 3 serie >>> A4 imo.

Nee, voorverwarmen doe ik zo goed als nooit tenzij mijn ruiten bevrozen zijn. Maar dan ook maar 3-5 minuutjes tot het ijs er af is.
Ritje kantoor is 17km autostrade, 17km 90km/h weg en 5km 70km/h weg. Ik de 2023 RWD model 3 waar die nieuwe motor inzit met hairpin windings. Dat ding is gewoon erg efficiënt volgens mij. Deze zomer naar Limburg gereden. Ritje van 200km en ik kwam aan met 55%. Heel de weg 125km/h gereden en een klein stukje 150. Met een 60kWh batterij stelt dat niet te leur.

Dit is een foto'ke die ik vorige week voor iemand maakte van het vebruik. Ik heb de auto sinds 2 augustus.
De huidige rit is van vorige week donderdag toen ik bij een klant aankwam. 50% een 90 weg en 50% autostrade. Thuis vertrokken en de temperatuur was toen 6.5°C volgens mijn buitensensor.
Wou net een foto gaan pakken van deze week, maar kheb hem deze ochtend aan de lader gehangen en zijn mijn stats sinds laden zijn daardoor gereset.

Na mijn verlof moet ik naar Leuven en een week later naar Limburg. Dat zijn ritjes van 130 en 200km voor mij. Zal eens zien wat mijn verbruik dan zal zijn, want normaal gezien zijn mijn langste ritten meestal niet meer dan 40-50km tijdens een gewone werkweek.
SHwDNzc.jpg

De ruitenwissers zijn echt vreselijk en het is gewoon een grote debiliteit dat je ze niet kan uitschakelen als autopilot aanstaat.

Wat mij verder nog stoort; in dalende mate van ergernis:
- enorme draaicirkel
- kwetsbare velgen
- slordige afwerking
- harde ophanging
- bediening via scherm (valt eigenlijk best mee want je hebt het zelden nodig)

Verder is dat een goeie wagen wel; mijn Y is toch heel erg efficiënt, zelfs nu met winterbanden in de koudere periode kom ik zelden boven 20kwh/100km uit voor een langere rit. Ik vermoed dat jaargemiddelde zal uitkomen op 16-17kwh/100km.

Als het een troost is, de Tesla Model Y is qua draaicirkel nog een stuk beter dan de BMW i4, die is pas echt een drama. Plaatsen waar ik met mijn Audi A6 (15 cm langer) in 1 keer kon draaien, moet ik met de i4 in 2 keer doen.
Die tank van een IX draait maar even wijd als de i4...

Vroeger was Audi zelfs stukken beter. Tijdens de F-reeksen van BMW was BMW gelijkaardig, maar nu staan ze bij de C & D-segmenters wel een serieus stuk boven Audi hoor.
Zeker dat je wel gelijkwaardige interieurs vergelijkt? Een kale Audi is bedroevend, maar zet een full option A4 tov een full option bmw 3 tov elkaar, ik vind die toch gelijkwaardig hoor. Geen een van de 2 die boven de ander uitsteekt.

Sommige automerken zijn al begonnen met prijsverlagingen zodat meer van hun modellen in aanmerking te komen voor de Vlaamse premie.

Zo komen nu Renault Scenic, Cupra Born, VW ID.3 en enkele ID.4, Hyundai Kona, Kia Niro, Smart #1 onder de grens van €40.000. In januari zullen er wss nog volgen.

Zeker dat je wel gelijkwaardige interieurs vergelijkt? Een kale Audi is bedroevend, maar zet een full option A4 tov een full option bmw 3 tov elkaar, ik vind die toch gelijkwaardig hoor. Geen een van de 2 die boven de ander uitsteekt.

Voor wat het waard is, mijn ervaring/mening:
- 2005 - 2012 BMW 3 (E90) was zeer triestig qua interieur, de Audi A4 (B8) stond daar een heel stuk boven
- 2012 - 2019 BMW 3 (F30) was al een stuk beter, al zou ik de Audi A4 (B8) toch nog licht verkiezen
- 2015 -... Audi A4 (B9) vond ik een serieuze stap terug qua interieur, ik kreeg daar toch veel meer een "goedkoop plastiek" gevoel bij
- 2020 BMW 3 (G20) is terug een stap vooruit, zou ik zeker boven de huidige A4 verkiezen die na 8 jaar ook wel wat gedateerd raakt qua interieur

In het segment erboven (BMW 5 / Audi A6) moet ik toch nog altijd het voordeel aan Audi geven, toch tot en met 2023 - over de nieuwe 5-reeks kan ik niet meer oordelen, nog niet in (mee) gereden. Ook al ging de laatste generatie A6 te ver in het elimineren van fysieke knoppen, ik heb het meer over het uitzicht, niet de praktische bediening want daar zou ik tot voor kort BMW verkozen hebben.
Helaas is de nieuwe 5-reeks op dat vlak niet beter.

Heb je het dan over echt bouwkwaliteit of toeters en bellen? Mijn A4 was geen full option, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat de bouwkwaliteit en materiaal keuze beter is omdat er meer opties opzitten? Dat is toch hetzelfde dashboard, zelfde stuur, zelfde deuren, ... ?

En als je de reviews van de Q4 mag geloven, dan vinden ze allemaal de kwaliteit aan de lage kant om een Audi te zijn. Terwijl bij de iX1, IX3, i4 je daar alleen maar lovende commentaren over hoort.

Ik heb altijd graag met Audi gereden, die reden fantastisch, maar ik heb bij de release van de nieuwe 3 serie (3 jaar terug?) hem meegehad voor een weekend en ondertussen een paar andere modellen test gereden en de afwerking vind ik beter als Audi. Dit gaat dan voornamelijk over de 3 serie/A4. Met duurdere modellen kan ik het vergelijk niet maken. Ook met oudere BMW's heb ik nooit gereden.
Moest budget geen rol spelen, dan stond er hier een i4 M50.

Heb je het dan over echt bouwkwaliteit of toeters en bellen? Mijn A4 was geen full option, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat de bouwkwaliteit en materiaal keuze beter is omdat er meer opties opzitten? Dat is toch hetzelfde dashboard, zelfde stuur, zelfde deuren, ... ?
Stuur heb je verschillende versies in. Dashboard heb je verschillende soorten inleg. Idem voor de deuren.

En als je de reviews van de Q4 mag geloven, dan vinden ze allemaal de kwaliteit aan de lage kant om een Audi te zijn.
De Q4 met genoeg opties is nochtans zeker de naam Audi waard. Maar kaal is die echt geen Audi badge waard. Daarom dat ik hem indertijd liet liggen. De first edition waar ik mijn oog op liet vallen had al +10k aan opties.
Dat vond ik echt wel gortig qua prijs. Zeker als je dan keek naar BMW die voor een kleine meerprijs een iX3 aanbood die al deftig aangekleed was.

Stuur heb je verschillende versies in. Dashboard heb je verschillende soorten inleg. Idem voor de deuren.

De Q4 met genoeg opties is nochtans zeker de naam Audi waard. Maar kaal is die echt geen Audi badge waard. Daarom dat ik hem indertijd liet liggen. De first edition waar ik mijn oog op liet vallen had al +10k aan opties.
Dat vond ik echt wel gortig qua prijs. Zeker als je dan keek naar BMW die voor een kleine meerprijs een iX3 aanbood die al deftig aangekleed was.
Inleg is niet echt bouwkwaliteit imo. Das gewoon een keuze. Bouw kwaliteit gaat voor mij over materiaal keuzes van deuren en dashboard, isolatie van de cabine, geen rammeltjes, knoppen die goed aanvoelen als je ze indrukt, stabiliteit van de wagen tijdens het rijden, …

Inleg is niet echt bouwkwaliteit imo. Das gewoon een keuze. Bouw kwaliteit gaat voor mij over materiaal keuzes van deuren en dashboard, isolatie van de cabine, geen rammeltjes, knoppen die goed aanvoelen als je ze indrukt, stabiliteit van de wagen tijdens het rijden, …

Akkoord :)

Nog eentje: het geluid van de deuren als je ze dicht doet. Het is een detail maar valt wel op als je tussen segmenten (en merken) wisselt.

Over bouwkwaliteit gesproken: https://www.reuters.com/investigates/special-report/tesla-musk-steering-suspension/

Elk merk heeft wel eens een zwakke plek, dus ik lees het artikel met een kritische blik. Maar ook dan klinkt het niet erg positief.

Ja, zo van die opmerkingen van Tesla's eigen onderhoudsmensen "the wheel fell off" boezemen weinig vertrouwen in. Ze zouden niet de eerste autoconstructeur zijn die shortcuts neemt met falende onderdelen of slechte ontwerpen...

De elektrificatie van het Belgische wagenpark gaat hard!

02-05-2022

Waren er in het jaar 2019 nog ‘amper’ 9 procent van de nieuw ingeschreven BMW’s geëlektrificeerd (dus plugin-hybride of elektrische modellen), dan is dat aandeel bij de binnenkomende bestellingen de eerste 4 maanden van 2022 opgelopen tot 45 procent. De maanden maart en april waren zelfs goed voor 50 %.

Voor het eerst in de geschiedenis van de Belgische automarkt noteert het meest ingeschreven merk dus de helft geëlektrificeerde bestellingen. Van de binnenkomende bestellingen in april waren 18% volledig elektrisch en 31,2 plugin-hybrides. Benzine nam nog 34,7 % voor zijn rekening, diesel nog 16,3%.

19-12-2023

Het aantal afgeleverde auto’s zal volgens BMW in België dit jaar afklokken op zowat 56.000 stuks, een pak meer dan zijn vorige record van 50.000 wagens in 2017. Vooral het aantal elektrische auto’s van BMW die in België ingeschreven werden, piekte: op één jaar tijd is dat aantal quasi verdubbeld, van 7.000 in 2022 naar meer dan 13.000. Voor het eerst is bij BMW in België sinds enkele maanden meer dan de helft van alle inschrijvingen volledig elektrisch. Daarmee ligt de Belgische markt alvast stevig voor op de doelstelling van BMW dat tegen 2030 de helft van de wereldwijde verkoop elektrisch moet zijn.

Cijfers die ik uit deze 2 artikels (met amper 18 maanden ertussen) haal:

• 2019: 9% EV of PHEV, bv. 2% EV + 7% PHEV
  • 2022 (april): 18% EV + 31,2% PHEV
  • 2023 (september, oktober, november): > 50% EV

Op 3 jaar tijd stijgt het aandeel EV's bij BMW in België van 2% naar 18%, om vervolgens op 1 jaar tijd te stijgen naar > 50%. Dat gaat over alle auto's die door BMW verkocht worden, dus voor de bedrijfswagens gaat dat percentage nog hoger liggen. BMW is wel een merk dat heel sterk op de bedrijfswagenmarkt gefocust is, maar de brede automarkt vertoont een gelijkaardige tendens. En in Vlaanderen worden er sowieso meer EV's (en duurdere wagens tout court) gekocht dan in Wallonië. Met de premie van €5000 vanaf 1/1/2024 mag je ervan uitgaan dat ook particuliere kopers aan de EV zullen gaan.

Nergens ter wereld, ook niet bij leidende landen als Noorwegen of Nederland, verliep of verloopt de EV-transitie zó snel. In ons land gebeurt het dus nú, en niet pas in 2026, 2029 of 2035. En toch is er nog steeds een grote groep HLN-reageerders, VB-volgers en Facebook-uitlachers die niet geloven dat elektrisch rijden een ding is of wordt. "Elektrisch rijden doe je op de kermis."
Ik heb een half jaar geleden zelfs nog in meeting gezeten met de CEO van een bedrijf dat brandstofleidingen voor auto's maakt, en die beweerde dat het allemaal niet zo'n vaart zou nemen met elektrische auto's... Waterstof, dat zou het worden volgens hem. Lol.

Laatst bewerkt:
Dat is dan ook het merk van de vennootschappen. Ge moet echt dom zijn om dan een niet-EV te kopen van 30k. Koop u eentje tweedehands van 50k excl btw en ge zit safe. Normaal gezien krijg je er nog 25k van na afschrijving. En 100% aftrekbaar.

Peugeot of Nissan kan nooit zo’n cijfers op tafel leggen omdat hun doelpubliek totaal anders is: lager budget en particulier.

Als je rijdt met een bmw EV snap je het eerlijk gezegd ook wel. Zeker vergeleken met een Tesla. Comfort maal 10, interieur idem.

En toch is er nog steeds een grote groep HLN-reageerders, VB-volgers en Facebook-uitlachers die niet geloven dat elektrisch rijden een ding is of wordt. "Elektrisch rijden doe je op de kermis.
Ik ben wel blij dat ik thuis kan laden. Want ik denk door deze snelle transitie, we met serieuze groeipijnen gaan zitten qua laadmogelijkheden.

Ik ben wel blij dat ik thuis kan laden. Want ik denk door deze snelle transitie, we met serieuze groeipijnen gaan zitten qua laadmogelijkheden.
Dat is veel de belgische regering geen probleem.
Die lossen dat zo wel op
Wat subsidies voor middenklasse zelf een laadpaal thuis te laten plaatsen.
En de klasse die het niet kan zal via extra taxen en belastingen wel meebetalen

Terug
Bovenaan