Elektrische wagens

Dat is de data die we hier opgeschreven hebben. :(
Alles zorgvuldig bijgehouden in een schriftje. Mss autostrade, bergop en koud weer. 0 gr momenteel. Benieuwd wat de terugweg gaat geven. Gemiddeld verbruik momenteel 23,2kw/100km
Bergaf gaat je gemiddelde misschien wel onder de 0Wh/km geraken :D

Laatste laadstop. 10 keer laden. Piek gehaald was eens 112kW. ABRP heeft me nooit meer laten laden dan 66kwh op de batterij. 148 min al geladen op 872km
OMG, iedere deftige diesel doet 1200km autostrade met 1 tankbeurt

kan het bijna niet geloven, dus 10x opladen op amper 872km? dat is gewoon slecht :)

FYI voorverwarmen bij een tesla duurt al rap 20 minuten.

Dan is de vraag of die 10 minuten bij BMW wel correct zijn... Zelf nog niet getest. Maar sowieso handig dat je dat voorverwarmen ook zelf kan triggeren.

10x laden en 2.5h voor 872km? Das toch wel veel?

10x laden is inderdaad wel héél veel, misschien dat @zwarten zijn ABRP ingesteld heeft op "veel maar korte laadstops"? Want ~20 kWh laden per laadstop is wel erg weinig.
2,5u laden zou neerkomen op gemiddelde laadsnelheid van 81 kWh per uur, ook een ID.4 moet gemiddeld meer kunnen halen - maar misschien niet bij vriestemperatuur en veel eerder korte ritten tussen laadstops door (als ik me niet vergis heeft die geen batterij voorverwarming)?

En geen idee hoe het bij VW zit, maar er zijn merken die bij teveel snellaadstops na elkaar ineens veel trager laden, ik herinner me dat Bjorn Nyland dat op langere trips soms tegen kwam.

Abrp stond mss ingesteld op veel maar kort laden? Ik sta op andersom en mijn abrp prognose komt op 3 keer laden voor dezelfde afstand.

Zijn er hier mensen met ervaring bij Volvo? Ik ben momenteel aan het kijken voor een EV en de Volvo EX 30 blijft schoon onder de 40k€ waardoor je recht hebt op de premie. De uitrusting ziet er wel al dik ok uit voor die prijs.

Zou zijn als tweede wagen en doe met moeite 1.000 km per maand. Ik zit ook 90% van de tijd alleen, maar moet wel autostrade doen met de wagen, dus liefst een sedan of een kleine SUV. Ik maak me wel wat zorgen over de range.

Laatst bewerkt:
Voor 1.000km per jaar ga je toch geen 40k uitgeven zekers? Dat zijn wel hele dure kilometers :p

Als je maar 1.000km rijdt per jaar hoef je je ook geen zorgen te maken over de range he.
Of is de 1.000km een typo?

Voor 1.000km per jaar ga je toch geen 40k uitgeven zekers? Dat zijn wel hele dure kilometers :p

Als je maar 1.000km rijdt per jaar hoef je je ook geen zorgen te maken over de range he.
Of is de 1.000km een typo?
Ja lap :) Ge hebt gelijk.

Tis per maand en niet per jaar :) Ff gecorrigeerd :)

WLTP radius 344km.
Effectief zou ik er 20% aftrekken -> 270km
In de winter nog eens 20% er af -> 216km

Dagelijks zal je tot 90% laden en zal je niet vaak onder de 10% willen zakken. Dus begin maar te rekenen voor je traject :p
Het zal wel 90% van je ritten voldoen. In het slechtste geval sta je 10 minuten bij een snellader.

De ex30 is echt een mooie wagen.

WLTP radius 344km.

Dagelijks zal je tot 90% laden en zal je niet vaak onder de 10% willen zakken. Dus begin maar te rekenen voor je traject :p
Het zal wel 90% van je ritten voldoen. In het slechtste geval sta je 10 minuten bij een snellader.

Mijn dagelijks traject is 70 km (35km enkel), maar volgend jaar zouden ze een shitload aan laadpalen bouwen bij de werkgever, dus ik moet echt al domme stoten uitsteken om in de problemen te geraken.

Ik hoop dat ze een goeie actie doen het met salon. Zo een EX 30 met een long range batterij onder de 40k€ zou eigenlijk ideaal zijn. Ramen tinten kan desnoods nog achteraf :)

Mijn dagelijks traject is 70 km (35km enkel), maar volgend jaar zouden ze een shitload aan laadpalen bouwen bij de werkgever, dus ik moet echt al domme stoten uitsteken om in de problemen te geraken.

Ik hoop dat ze een goeie actie doen het met salon. Zo een EX 30 met een long range batterij onder de 40k€ zou eigenlijk ideaal zijn. Ramen tinten kan desnoods nog achteraf :)
Is het niet de catalogusprijs (zonder korting) die onder de 40k moet zitten? Met 70km/dag ga je sowieso nooit in de problemen komen als je thuis kan laden.

Is het niet de catalogusprijs (zonder korting) die onder de 40k moet zitten? Met 70km/dag ga je sowieso nooit in de problemen komen als je thuis kan laden.
40k€ is effectief na de korting denk ik?

• De aankoopprijs van het voertuig mag maximum 40.000 euro incl. BTW bedragen. De oorspronkelijke cataloguswaarde van een tweedehandsvoertuig mag bovendien niet hoger dan 60.000 euro incl. BTW zijn. Voor duurdere wagens wordt geen premie toegekend.

40k€ is effectief na de korting denk ik?

• De aankoopprijs van het voertuig mag maximum 40.000 euro incl. BTW bedragen. De oorspronkelijke cataloguswaarde van een tweedehandsvoertuig mag bovendien niet hoger dan 60.000 euro incl. BTW zijn. Voor duurdere wagens wordt geen premie toegekend.
Ziet er inderdaad aankoopprijs uit. In Nederland is het catalogusprijs en ik dacht dat ergens gelezen te hebben dat het voor Vlaanderen hetzelfde was. Maar ik ben verkeerd zo te zien.

Ik verwacht (of hoop) dat er wel nog merken zijn die hierop gaan inspelen. Dat gerucht van Tesla model 3 is ook interessant.

Enfin, de tickets voor het autosalon liggen klaar.

Laatst bewerkt:
WLTP radius 344km.

Heb eens gesproken met iemand die een ID4 had en die zei mij het volgende :
Rijbereik een goeie 400 km op papier maar in principe willen ze niet dat je vollaad omdat dit slecht voor de batterij zou zijn en dus maar max 80% laden is 80 km minder bereik .
Je mag ook niet onder de 20% batterij gaan wederom omwille van slecht voor de batterij en dus weeral 80 km rijbereik minder ….en dan nu de koude (alhoewel dat nu nog meevalt denk ik . ;) )

Heb eens gesproken met iemand die een ID4 had en die zei mij het volgende :
Rijbereik een goeie 400 km op papier maar in principe willen ze niet dat je vollaad omdat dit slecht voor de batterij zou zijn en dus maar max 80% laden is 80 km minder bereik .
Je mag ook niet onder de 20% batterij gaan wederom omwille van slecht voor de batterij en dus weeral 80 km rijbereik minder ….en dan nu de koude (alhoewel dat nu nog meevalt denk ik . ;) )
Dat is niet wat de fabrikanten zeggen he. Ze zeggen "enkel 100% opladen als je er vlak na een verre rit gaat doen". Dat verandert dus niks aan uw range, want als je die verre rit doet, kan je gewoon tot 100% laden.

Dat is niet wat de fabrikanten zeggen he. Ze zeggen "enkel 100% opladen als je er vlak na een verre rit gaat doen". Dat verandert dus niks aan uw range, want als je die verre rit doet, kan je gewoon tot 100% laden.

En je kan tijdens die lange rit ook perfect onder de 20% range gaan voor je gaat bijladen.

@ Mercedes EV rijders
Klopt het dat je de laadstroom in de app niet kan instellen (dat zei een klant; of hij vond het niet)? Bij Tesla kan je dat per 1A instellen.

Terug
Bovenaan