Elektrische wagens

Ik ben in november naar Oberhausen vertrokken met 98% batterij én geen 100%.
Ik heb namelijk een half uur lang voorverwarmd met de laadkabel nog in de wagen en de laadpaal (zodat de wagen ondertss ook nog terug oplaadde)

In eerste instantie zou je dan denken: Ah 2% minder batterij dus je kan minder ver rijden.
Het correcte antwoord is: Het omgekeerde is waar.

En het kan nog efficiënter want nu heb ik voorverwarmd net voor het vertrek. Je doet dit best een uur of 2 (zoiets afhankelijk van de laadsnelheid) voor vertrek (met de laadkabel nog in de wagen en de laadpaal).
Inderdaad, ik had eens mijn auto beginnen ontdooien met de laadkabel er nog in met het gedacht over 5min te vertrekken. Kreeg toen een oproep waardoor ik eerst wat dingen voor het werk moest doen en pas 30min later kon vertrekken naar kantoor. Mijn verbruik was toen ook niet de 13% zoals gewoonlijk in de winter, maar eerder 10%. Hij verbruikt wel redelijk wat stroom bij dat preconditionen want de batterij wordt ook verwarmd als hij aan de laadpaal hangt. Ik zou dat nu niet iedere dag doen om naar kantoor te gaan, maar voor lange ritten waarbij het nipt kan worden om het in 1 trok te doen, zoals bv Oberhausen, zou ik altijd voorverwarmen aan de laadpaal.

Het ligt aan u...
1701721373226.png

Op winterbanden ook

Natuurlijk... van hetgeen ik hier over de laatste maanden al heb zien passeren is die iX3 toch notoriously bad als het op kWh/100 aan komt.

In de baksteen SUV klasse doet die het eigenlijk redelijk goed. Het is natuurlijk geen aerodynamische blikken Tesla die nog eens 400kg minder weegt, dat klopt. Maar als je een grote range wilt, dan moet je best geen iX3 kopen, dat klopt. Als je interieurruimte, deftige hifi of een goede lane assist wilt ook niet overigens :P.

Ik heb op lange afstanden nog nooit geweten dat ik minder dan 300km kon rijden. Met een lading enkel korte afstanden (5km) haal je in de winter idd maar 200km, maar dat heeft dan ook niet heel veel met aerodynamica te maken. Eerder met opwarmer van interieur en batterij.
In de zomer is 450km goed te doen (100% lading).

Gij moest verkoper worden :laugh:
Tja, it is what it is. Kan daar niks aan veranderen. De iX3 heeft zeker ook goede punten, maar wetende wat ik nu weet had ik mss toch eerder voor de BMW 520e gekozen (Berline). Dat gaat dan voornamelijk over het moeten bijpassen in benzine als je te weinig elektrisch reed (doe eigenlijk enkel lange afstanden met de auto).

Ben overigens nooit al te beste vrienden met verkopers, mijn zoontje overigens ook niet met de BMW verkoper.
Die ging vanachter in de iX3 zitten en die vroeg aan de verkoper of ze ook grote auto's hadden, that's my boy :D.

Laatst bewerkt:
Tja, it is what it is. Kan daar niks aan veranderen. De iX3 heeft zeker ook goede punten, maar wetende wat ik nu weet had ik mss toch eerder voor de BMW 520e gekozen (Berline). Dat gaat dan voornamelijk over het moeten bijpassen in benzine als je te weinig elektrisch reed (doe eigenlijk enkel lange afstanden met de auto).

Ben overigens nooit al te beste vrienden met verkopers, mijn zoontje overigens ook niet met de BMW verkoper.
Die ging vanachter in de iX3 zitten en die vroeg aan de verkoper of ze ook grote auto's hadden, that's my boy :D.
"Als papa het kan betalen dan wel mijn jongen" :unsure: :biglaugh:

Die ging vanachter in de iX3 zitten en die vroeg aan de verkoper of ze ook grote auto's hadden, that's my boy
Maar allé, achteraan is die enorm ruim 😳

Godverdoeme, ik was net mega excited om die van mij te posten.

In ochtendfile, in de regen, airco aan, zetelverwarming aan, op winterbanden, niet voorverwarmd aan de kabel en +/- 25km gereden, maar echt mega op 't gemakje. 2 keer stoppen (kinderen eerst op school en dan naar het werk) vooraleer ik hem in de lader stak.

(i know - ge moet dan al maar om de 60K op onderhoud en ik doe het niet :)

Afbeelding-van-Whats-App-op-2023-12-05-om-15-13-23-19070680.jpg

Dus idd @Horse: dat zegt geen hol. Als ik op terugweg via de snelweg ga, wegboender aan de lichten en hier en daar een leuk slippertje maak heb ik na diezelfde 25km geen 300km range meer over.

Sinds 20/10jl. een goei 6.700 km achter de kiezen en ik kan 237km met 80% capaciteit volgens de app.
Op winterbanden, 111km op de snelweg en voor de rest eco pro overal de maximumsnelheid.. dacht dat ik zuinig reed 😀

Het is uiteraard alleen met elektrische wagens dat het verbruik en de range afhangen van de rijstijl en welke wegen je doet, he.

Met mijn huidige benzine BMW 1 heb ik voorlopig een verbruik van 5.2L/100 km terwijl het gemiddelde 7.2L/100 km is. Dus mijn "range" is 960 km en die van de gemiddelde niet-bompa is 694 km...

Sinds 20/10jl. een goei 6.700 km achter de kiezen en ik kan 237km met 80% capaciteit volgens de app.
Op winterbanden, 111km op de snelweg en voor de rest eco pro overal de maximumsnelheid.. dacht dat ik zuinig reed 😀
Je kan uw boordcomputer resetten waardoor hij de range opnieuw berekent. 1 van de redenen waarom die aangegeven range bij BMW niet betrouwbaar is.

Ga gewoon voor dat rood, dat is echt mooi. De lak van een BMW is van zeer, zeer slechte kwaliteit.
Mijn Arteon na 5 jaar geen/amper waskrassen, de BMW na minder dan een jaar staat vol. Ben blij dat ik de sophistograu heb en niet dat zwart/blauw.

Zou nu zelfs voor wit of die mottige zandkleur (wat op een iX3 LCI wel nog redelijk goed is) gaan nu ik dat weet, gewoon omdat je daar minder op ziet van krassen.
't is het rood geworden :)

Nu nog hopen dat de leasing een uitzondering wil maken en 'm in december wil inschrijven, anders nog een maandje vol ongeduld wachten.

Iedereen laadt hier precies tot 90 à 100% op, geen schrik voor batterij degradatie - ik dacht toch dat aangeraden werd van dagdagelijks maar tot 80% te laden, of is dat teveel marge nemen?

Terug
Bovenaan