Inderdaad, ik had eens mijn auto beginnen ontdooien met de laadkabel er nog in met het gedacht over 5min te vertrekken. Kreeg toen een oproep waardoor ik eerst wat dingen voor het werk moest doen en pas 30min later kon vertrekken naar kantoor. Mijn verbruik was toen ook niet de 13% zoals gewoonlijk in de winter, maar eerder 10%. Hij verbruikt wel redelijk wat stroom bij dat preconditionen want de batterij wordt ook verwarmd als hij aan de laadpaal hangt. Ik zou dat nu niet iedere dag doen om naar kantoor te gaan, maar voor lange ritten waarbij het nipt kan worden om het in 1 trok te doen, zoals bv Oberhausen, zou ik altijd voorverwarmen aan de laadpaal.Ik ben in november naar Oberhausen vertrokken met 98% batterij én geen 100%.
Ik heb namelijk een half uur lang voorverwarmd met de laadkabel nog in de wagen en de laadpaal (zodat de wagen ondertss ook nog terug oplaadde)
In eerste instantie zou je dan denken: Ah 2% minder batterij dus je kan minder ver rijden.
Het correcte antwoord is: Het omgekeerde is waar.
En het kan nog efficiënter want nu heb ik voorverwarmd net voor het vertrek. Je doet dit best een uur of 2 (zoiets afhankelijk van de laadsnelheid) voor vertrek (met de laadkabel nog in de wagen en de laadpaal).
.
.

.