Elektrische wagens

vraagsken: de laadverliezen bij traag thuis laden, waar bevinden die zich? tussen auto en laadpaal? of tussen laadpaal en woning?
Grofgerekend:
De auto krijgt 60kWh geladen, de laadpaal zegt 60kWh geladen, maar de woning zegt: 65kWh van het net genomen.
of staan laadpaal en woning gelijk en toont de wagen minder geladen?

Maw, kan ik die verliezen mee in het totaalplaatje nemen voor de facturatie van de laadpaal?
Je kan de laadverliezen gewoon doorfacturen. De laadpaal weet niet hoeveel er in de accu gegaan is. Enkel hoeveel die geleverd heeft.
Dus huis 65kWh, laadpaal 65kWh, auto 60kWh.

Gisteren heel de dag tussen de 1.4 en 2.4kW geladen op basis van zonne stroom. 0.33euro/kWh injectie tarief dus 😅

Lokale ALDI en de parking
2 parkeerplaatsen met een logo voor elektrische wagens

Er staan echter geen laadpalen 😂😂 Dan mag je er toch met elke wagen parkeren, nee?

De Peugeot e-308 blijkt een toppertje te zijn! Een stationwagen met 600 liter koffer (exact even veel als de benzinevariant!), een zuinige aandrijflijn (411 km WLTP uit 51 kWh netto / 54 kWh bruto, 12,7 kWh / 100 km), goed rijgedrag, mooie uitrusting, ... .

Hij heeft een catalogusprijs van €43.550 in Allure uitvoering. Zou je die als particulier voor €39.999 kunnen kopen?! De transactieprijs telt namelijk voor de premie van €5000 van de Vlaamse regering... Indien ja, kan deze auto wel een succes worden bij particulieren die een nieuwe auto willen kopen. (Misschien zelfs bij de lagere middenklasse! 🤡 Mea culpa, mea culpa.)

Ook als bedrijfswagen is dit een interessante auto, zeker voor wie niet in de (lease-)prijsklasse van de Tesla Model 3/Y, VW ID3 / ID4, ... mag kiezen maar toch wat ruimte nodig heeft. Vooral koffer dan, want de achterbank is wel vrij krap (C-segment).

Peugeot e-308 Allure = €682 per maand
Tesla Model 3 = €820 per maand
Tesla Model Y = €875 per maand

De Peugeot e-308 is wel traag in vergelijking met moderne EV's: 9,8 sec naar 100 km/h zijn we niet meer gewoon. Maar eigenlijk is dat gewoon prima hè. De dieselversie met 130 pk en automaat doet er 10,6 sec over.

Die leasing prijzen kloppen maar hebben de meeste niet enkele duizenden euro’s van hun vorige wagen? Daardoor daalt dat maandelijks bedrag natuurlijk sterk…

Ik heb toch altijd minstens 25k gelegd als voorschot, wat gewoon kwam van mijn vorige wagen. Ook gewoon fiscaal beter.

De Peugeot e-308 blijkt een toppertje te zijn! Een stationwagen met 600 liter koffer (exact even veel als de benzinevariant!), een zuinige aandrijflijn (411 km WLTP uit 51 kWh netto / 54 kWh bruto, 12,7 kWh / 100 km), goed rijgedrag, mooie uitrusting, ... .

*knip*
Snelladen max aan 100kW is toch wel een domper.
Realistische range zal ergens rond de 300km liggen, wat zeker acceptabel is voor de prijs.
Je zal hem zeker vaak zien rondrijden.

Persoonlijke mening: mooi exterieur maar lelijk interieur (les gout et les couleurs)

Die leasing prijzen kloppen maar hebben de meeste niet enkele duizenden euro’s van hun vorige wagen? Daardoor daalt dat maandelijks bedrag natuurlijk sterk…

Ik heb toch altijd minstens 25k gelegd als voorschot, wat gewoon kwam van mijn vorige wagen. Ook gewoon fiscaal beter.
Dan is het toch geen operationele lease maar financiële renting?

Ik wist dat het vandaag nipt ging worden naar het werk. Vanaf 15% komt "tankmelding erop dat wist ik"
Vanaf 6% kwam er een schildpad tevoorschijn?? 😊
Toegekomen met 4%

Mijn woorden over range vs infra anxiety waren nog amper koud, of ik had het vrijdag zelf al vlaggen.
Mijn vrouw wou ongepland eens naar Auchan rijden. Wagen was 's nachts tot 80% geladen en ik had de kinderen al naar school gebracht, dus ik was me nog van geen kwaad bewust. Auchan is wel 140km heen & terug maar mag dus geen probleem zijn. Dus eens daar, begon ik toch te beseffen dat ik niet veel ging over hebben. In de terugweg merkte ik bovendien dat mijn range een pak sneller daalde dan het aantal kilometers dat ik aflegde, wellicht door de felle tegenwind. We moesten ook nog een andere boodschap doen, en toen ik daar kwam had ik al maar 40km range meer met nog geen 200km op de dagteller. Dan moesten we nog naar huis en had ik beloofd de kinderen van school te halen. Was al duidelijk dat ik even aan de snellader ging moeten stoppen.

Dus ja, thuisgekomen met 20km range, maar toch beloofd van kinderen te gaan afhalen, dus ik vertrek direct om dan nog een vijftal minuten te kunnen snelladen. Eens aan de snellader blijkt het plaatsje bezet waar ik de week ervoor stond. Dus neem ik het andere plekje. Ik plug in, badge, heel even toont hij dat hij gaat laden om dan vervolgens "Laadstation Fout" te tonen... Nog 2x opnieuw geprobeerd, en dan maar uit armoe snel naar mijn vrouw gebeld om te vragen of zij met haar auto de kinderen kon gaan ophalen.

Mijn vrouw heeft altijd al een aversie gehad voor EVs, en ik moet er geen tekeningetje bij maken dat die dag haar enkel maar in haar negativiteit gesterkt heeft. Nu, ik moet wel toegeven dat ik in november ineens sterk verschiet van hoeveel lager de range geworden is. Nochtans in februari en maart daar helemaal geen issues mee gehad. Als ik nu 80% laad, haal ik maar een goeie 200km meer, en bij veel ritten is mijn verbruik meer dan 250 Wh/km. Ik vraag me af of mijn winterbanden daar iets mee te maken hebben ook.

Mijn woorden over range vs infra anxiety waren nog amper koud, of ik had het vrijdag zelf al vlaggen.
Mijn vrouw wou ongepland eens naar Auchan rijden. Wagen was 's nachts tot 80% geladen en ik had de kinderen al naar school gebracht, dus ik was me nog van geen kwaad bewust. Auchan is wel 140km heen & terug maar mag dus geen probleem zijn. Dus eens daar, begon ik toch te beseffen dat ik niet veel ging over hebben. In de terugweg merkte ik bovendien dat mijn range een pak sneller daalde dan het aantal kilometers dat ik aflegde, wellicht door de felle tegenwind. We moesten ook nog een andere boodschap doen, en toen ik daar kwam had ik al maar 40km range meer met nog geen 200km op de dagteller. Dan moesten we nog naar huis en had ik beloofd de kinderen van school te halen. Was al duidelijk dat ik even aan de snellader ging moeten stoppen.

Dus ja, thuisgekomen met 20km range, maar toch beloofd van kinderen te gaan afhalen, dus ik vertrek direct om dan nog een vijftal minuten te kunnen snelladen. Eens aan de snellader blijkt het plaatsje bezet waar ik de week ervoor stond. Dus neem ik het andere plekje. Ik plug in, badge, heel even toont hij dat hij gaat laden om dan vervolgens "Laadstation Fout" te tonen... Nog 2x opnieuw geprobeerd, en dan maar uit armoe snel naar mijn vrouw gebeld om te vragen of zij met haar auto de kinderen kon gaan ophalen.

Mijn vrouw heeft altijd al een aversie gehad voor EVs, en ik moet er geen tekeningetje bij maken dat die dag haar enkel maar in haar negativiteit gesterkt heeft. Nu, ik moet wel toegeven dat ik in november ineens sterk verschiet van hoeveel lager de range geworden is. Nochtans in februari en maart daar helemaal geen issues mee gehad. Als ik nu 80% laad, haal ik maar een goeie 200km meer, en bij veel ritten is mijn verbruik meer dan 250 Wh/km. Ik vraag me af of mijn winterbanden daar iets mee te maken hebben ook.
Mijn gevoel (en praktijkervaring) zegt dat winterbanden een grotere impact hebben dan temperatuur. Ze komen helaas wel meestal samen :)

Mijn gevoel (en praktijkervaring) zegt dat winterbanden een grotere impact hebben dan temperatuur. Ze komen helaas wel meestal samen :)
Ik heb nog geen winterbanden en mijn verbruik is toch wel met 15-25% gestegen tegenover de zomermaanden. Vooral op korte ritten is het effect groter omdat de auto dan op temperatuur moet gebracht worden.

Mooi bewijs dat we er vandaag de dag nog altijd niet zijn, verre van zelfs. Je moet constant nadenken en op voorhand thuis opladen (desnoods tot 100%) er zijn veel te weinig laadpalen die dan nog eens ofwel bezet zijn ofwel niet werken.

Wat moet je eigenlijk doen als de wagen ergens stilvalt met 0% batterij? Wegtakelen is de enige optie dan?

Ik heb 20" zomerbanden, maar de winterbanden zijn smaller en kleiner (19")
zou dat geen compensatie zijn voor het hogere verbruik van het rubber?

Ik heb 20" zomerbanden, maar de winterbanden zijn smaller en kleiner (19")
zou dat geen compensatie zijn voor het hogere verbruik van het rubber?
Geen idee in hoeverre de diameter uitmaakt. De breedte is wel een grote factor, maar die is wellicht gelijk? En een zachtere compound zal ook meer verbruiken. Ik vermoed dat vooral het vooral het laatste is wat een winterband meer doet verbruiken. Zachter en dikker rubber (diepere groeven) die de rolweerstand verhogen.

Dus neem ik het andere plekje. Ik plug in, badge, heel even toont hij dat hij gaat laden om dan vervolgens "Laadstation Fout" te tonen... Nog 2x opnieuw geprobeerd, en dan maar uit armoe snel naar mijn vrouw gebeld om te vragen of zij met haar auto de kinderen kon gaan ophalen.
Ik vind het badgen altijd het spannenste. De helft van de tijd beept het niet en/of krijg ik geen groen licht. (en dan gaat het dus in 90% over dezelfde laadpalen waardoor ik soms echt zin heb de laadpaal op te fretten). Geen idee waarom het soms hapert en soms weer niet. Misschien ben ik gewoon de pechvogel waarbij het dikwijls gewoon niet werkt? :support:

Ik kan dan meestal wel laden via de app (door de laadpaal op te zoeken), maar zoals je al gelezen hebt toen ik in Oberhausen moest laden was ook die optie plots onbeschikbaar. Typisch hé :D

Dus ik probeer toch altijd snel genoeg te laden zodat ik nooit ergens aan een laadstation sta te kakken met 5% op de teller en continue een rood lichtje 'laden mislukt!'. :tongue:

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan