Elektrische wagens

"Laat de markt het oplossen" werkt in deze context niet. Want als je de markt zijn werk laat doen, dan had je ook alle belastingen die aan ICE's verbonden zijn moeten afschaffen. En dan had geen enkel merk geld gestoken in vermindering van uitstoot.
In de context van dit probleem wel. EV's worden elk jaar goedkoper. Er is echt geen reden om 5k in de hand te geven wanneer je een EV aanschaft.

Doe gewoon zoals bij de bedrijfswagens: maak brandstofwagens duurder via fiscaliteit. En doe dat dan liefst via het verhogen van de brandstofaccijnzen.

Als een liter benzine of diesel (op termijn) €3 kost, gaan mensen vanzelf wel kijken hoe ze minder brandstof kunnen verbruiken: voor een elektrische auto kiezen, meer thuiswerken, openbaar vervoer, fiets, scooter, carpoolen, 100 km/h ipv 120 km/h rijden op de snelweg, zuiniger rijden, ... . Ter compensatie kan je dan de jaarlijkse verkeersbelasting verlaging, zodat wie weinig kilometers rijdt met een brandstofwagen break-even uitkomt.

Uiteraard besef ik dat dat politieke zelfmoord is. Vlaams Belang en PVDA willen net dat de accijnzen op benzine en diesel afgeschaft worden om autorijden goedkoper te maken. :p

Ik zie dat er al meer info bekend is ivm de voorwaarden om de premie te krijgen op nieuwe en 2de hands elektrische wagens.

Wat eruit springt (voor mij):
- Wagen mag nieuw niet meer dan 60 000 eur incl btw gekost hebben toen hij nieuw was. Alle Tesla S modellen kunnen dus niét genieten van deze premie
- Auto mag niet langer dan 8 jaar geleden ingeschreven zijn
- Auto moet eigenlijk bij een garage gekocht worden, wat wel lucratief kan worden voor garages. Iemand die vb particulier kan/wil verkopen, kan vragen om de verkoop via een garage te laten passeren, niettegenstaande je zelf een koper vond. De garage kan zo 1000 euro "fee" vragen om het onder hun naam te verkopen zonder er enige moeite voor gedaan te hebben? Maar verkoper zal zijn wagen vlotter kwijt geraken aan de goeie prijs + de koper in kwestie zal nog kunnen genieten van de premie en dus ook zijn deel erin hebben.
- Premie wordt uitbetaald na goedkeuring, gaat dus niet bij de belastingen verrekend worden, maar ook niet à la minute bij de verkoop zelf.
Auto moet ook minstens 3 jaar op naam van de vorige eigenaar zijn ingeschreven. Occassie's van minder dan 3 jaar oud vallen dus sowieso uit de boot :rolleyes:

Doe gewoon zoals bij de bedrijfswagens: maak brandstofwagens duurder via fiscaliteit. En doe dat dan liefst via het verhogen van de brandstofaccijnzen.

Als een liter benzine of diesel (op termijn) €3 kost, gaan mensen vanzelf wel kijken hoe ze minder brandstof kunnen verbruiken: voor een elektrische auto kiezen, meer thuiswerken, openbaar vervoer, fiets, scooter, carpoolen, 100 km/h ipv 120 km/h rijden op de snelweg, zuiniger rijden, ... . Ter compensatie kan je dan de jaarlijkse verkeersbelasting verlaging, zodat wie weinig kilometers rijdt met een brandstofwagen break-even uitkomt.

Uiteraard besef ik dat dat politieke zelfmoord is. Vlaams Belang en PVDA willen net dat de accijnzen op benzine en diesel afgeschaft worden om autorijden goedkoper te maken. :p
Dit is in essentie net hetzelfde met als verschil dat je armen mensen die geen nieuwe auto kunnen kopen extra gaat afstraffen. Mensen zien dit als een "cadeautje" maar een belastingsverhoging voor ICE's is echt gewoon exact hetzelfde.

Dit is in essentie net hetzelfde met als verschil dat je armen mensen die geen nieuwe auto kunnen kopen extra gaat afstraffen. Mensen zien dit als een "cadeautje" maar een belastingsverhoging voor ICE's is echt gewoon exact hetzelfde.
De lagere middenklasse (de fabrieksarbeider, postbode, kassamedewerker, zorgkundige, wegenwerker, horecamedewerker, ...) koopt geen nieuwe auto's. Die mensen zoeken een auto van €8000 op Autoscout24 en hopen daarmee 5 jaar verder te geraken zonder grote kosten. Dat zijn (vandaag én de komende jaren) dus nog steeds benzine- of dieselwagens, typisch van 10 jaar oud.

In een goed werkende tweedehandsmarkt dalen de prijzen van auto's die duurder worden in gebruik/verbruik. Je zal dan zien dat een auto die bij de huidige fiscaliteit nog voor €8000 verkocht wordt, dan plots maar €5000 of €6000 waard is. Dat verschil is de compensatie die de TCO van het gemiddelde gebruik van die wagen gelijk houdt. Wie duidelijk minder kilometers rijdt dan gemiddeld, bv. 5000 km per jaar, doet dus een goede zaak door zo'n "waardeloos geworden auto" op de kop te tikken en op dure benzine of diesel te rijden.

Tot zover de theorie. Zoals ik al zei is dit politieke zelfmoord, "de gewone man zijn auto afpakken". De enige beleidsmaatregelen die politici nog kunnen nemen om gedrag te sturen, is cadeautjes uitdelen.
Wie die putten in de begroting en resulterende staatsschuld moet afbetalen?! Hoe we onze CO2-uitstoot moeten verminderen?! Fuck da, après nous le déluge.

De lagere middenklasse (de fabrieksarbeider, postbode, kassamedewerker, zorgkundige, wegenwerker, horecamedewerker, ...) koopt geen nieuwe auto's. Die mensen zoeken een auto van €8000 op Autoscout24 en hopen daarmee 5 jaar verder te geraken zonder grote kosten. Dat zijn (vandaag én de komende jaren) dus nog steeds benzine- of dieselwagens, typisch van 10 jaar oud.

In een goed werkende tweedehandsmarkt dalen de prijzen van auto's die duurder worden in gebruik/verbruik. Je zal dan zien dat een auto die bij de huidige fiscaliteit nog voor €8000 verkocht wordt, dan plots maar €5000 of €6000 waard is. Dat verschil is de compensatie die de TCO van het gemiddelde gebruik van die wagen gelijk houdt. Wie duidelijk minder kilometers rijdt dan gemiddeld, bv. 5000 km per jaar, doet dus een goede zaak door zo'n "waardeloos geworden auto" op de kop te tikken en op dure benzine of diesel te rijden.

Tot zover de theorie. Zoals ik al zei is dit politieke zelfmoord, "de gewone man zijn auto afpakken". De enige beleidsmaatregelen die politici nog kunnen nemen om gedrag te sturen, is cadeautjes uitdelen.
Wie die putten in de begroting en resulterende staatsschuld moet afbetalen?! Hoe we onze CO2-uitstoot moeten verminderen?! Fuck da, après nous le déluge.

En in dat budget past dus een i3 als je die premie krijgt.

En in dat budget past dus een i3 als je die premie krijgt.
Een vraagstuk voor de middelbare scholier in een economie-richting:

De gemiddelde verkoopprijs van een i3 met xxx km en yyy jaar oud is momenteel €8000.
Plots kondigt de regering aan dat kopers €4000 premie krijgen als ze een tweedehands elektrische auto kopen.
Wat zou er gebeuren met de gemiddelde verkoopprijs van een i3?

De gemiddelde verkoopprijs van een i3 stijgt met €4000 euro tot €12.000. De premie heeft geen effect op de nettoprijs voor de koper, wel op de ontvangen prijs voor de verkoper.

- Auto moet eigenlijk bij een garage gekocht worden, wat wel lucratief kan worden voor garages. Iemand die vb particulier kan/wil verkopen, kan vragen om de verkoop via een garage te laten passeren, niettegenstaande je zelf een koper vond. De garage kan zo 1000 euro "fee" vragen om het onder hun naam te verkopen zonder er enige moeite voor gedaan te hebben? Maar verkoper zal zijn wagen vlotter kwijt geraken aan de goeie prijs + de koper in kwestie zal nog kunnen genieten van de premie en dus ook zijn deel erin hebben.
Voor 1000€ gaat een garagist geen jaar garantie geven volgens mij.

Een vraagstuk voor de middelbare scholier in een economie-richting:

De gemiddelde verkoopprijs van een i3 met xxx km en yyy jaar oud is momenteel €8000.
Plots kondigt de regering aan dat kopers €4000 premie krijgen als ze een tweedehands elektrische auto kopen.
Wat zou er gebeuren met de gemiddelde verkoopprijs van een i3?

De gemiddelde verkoopprijs van een i3 stijgt met €4000 euro tot €12.000. De premie heeft geen effect op de nettoprijs voor de koper, wel op de ontvangen prijs voor de verkoper.
Of, je verkoopt hem aan 8000€ ipv hem nog jaren te koop te laten staan...

De premie zal wel doorgerekend worden of toch voor een stuk op 1 of andere manier
Hoe minder premie er voor de zonnepanelen zijn hoe zeer de prijs meezakt.

De premie zal wel doorgerekend worden of toch voor een stuk op 1 of andere manier
Hoe minder premie er voor de zonnepanelen zijn hoe zeer de prijs meezakt.
Dat is in de omgekeerde richting he. De premie werd afgebouwd waardoor de markt stil viel als de prijs niet zou zakken.
In dit geval ligt de markt op haar gat (een 2e hands i3 is quasi niet verkocht te krijgen) en die premie zwengelt de markt terug aan. Als je dan de prijzen omhoog trekt, ligt de markt gewoon terug op zijn gat he.

Misschien goed idee voor een nieuw topic ,welke fabrieksarbeider-postbode-kassamedewerker-zk-wegenwerker die hier niet in het brutoloontopic durft posten heeft ooit een nieuwe auto gekocht 🤣

Misschien goed idee voor een nieuw topic ,welke fabrieksarbeider-postbode-kassamedewerker-zk-wegenwerker die hier niet in het brutoloontopic durft posten heeft ooit een nieuwe auto gekocht 🤣
Zowel mijn ouders als schoonouders vallen daar onder, en die hebben altijd nieuwe auto's gekocht in elk geval.

Ik, een Renault Grand modus voor 14k 12 jaar geleden en rij er nog mee rond. Ergens deze zomer pas de kaap van 100k km gerond en nu ik ook sinds 2 jaar met de motor rijdt, zal die teller nog minder rap omhoog gaan.
Wel al 'geïnvesteerd' in een nieuwe dab radio met extra module zodat ik de bediening aan het stuur kan blijven gebruiken.

Misschien als mijn sollicitatie goed afloopt dat ik een nieuwe occassie overweeg maar ik ben er nog altijd content van. Heel gemakkelijke instap, voldoende vlot, zeer goed overzicht buiten door de grote ramen.

In mijn brede vrienden- en kennissenkring koopt zowat iedereen die géén bedrijfswagen heeft een tweedehandswagen, voornamelijk (midden en hogere) middenklasse (leerkrachten, boekhouders, verpleegkundigen, ... , maar ook ingenieurs, onderzoekers, lectoren, psychologen, ...). Toch zeker de jongere mensen < 40 jaar. Ik leidde daaruit wellicht voorbarig af dat de lagere middenklasse dan zéker geen nieuwe auto's zou kopen. :p

Ik besefte niet dat mijn uitspraak zo denigrerend overkwam, dus: sorry daarvoor! :)

Het is ook de laatste jaren.
Wat moet een mens nog kopen-diesel-benzine-hybride-electrisch?
Daarom alleen al kopen er velen niet nieuw
En partikulier nieuw een EV kopen was/is onbetaalbaar.
Dit is nu wel stilaan wat aan het beteren

vraagsken: de laadverliezen bij traag thuis laden, waar bevinden die zich? tussen auto en laadpaal? of tussen laadpaal en woning?
Grofgerekend:
De auto krijgt 60kWh geladen, de laadpaal zegt 60kWh geladen, maar de woning zegt: 65kWh van het net genomen.
of staan laadpaal en woning gelijk en toont de wagen minder geladen?

Maw, kan ik die verliezen mee in het totaalplaatje nemen voor de facturatie van de laadpaal?

vraagsken: de laadverliezen bij traag thuis laden, waar bevinden die zich? tussen auto en laadpaal? of tussen laadpaal en woning?
Grofgerekend:
De auto krijgt 60kWh geladen, de laadpaal zegt 60kWh geladen, maar de woning zegt: 65kWh van het net genomen.
of staan laadpaal en woning gelijk en toont de wagen minder geladen?

Maw, kan ik die verliezen mee in het totaalplaatje nemen voor de facturatie van de laadpaal?
Tussen laadpaal en auto, die verliezen worden ook meegeteld door de laadpaal in de laadsessie en gefactureerd.
Het scenario dat je omschrijft kan normaal niet : De teller zegt 65kWh, de laadpaal zegt 65kWh maar de auto heeft maar 60kWh geladen.

Terug
Bovenaan