Elektrische wagens

Ik snap u, maar het zou nog veel erger geweest zijn als je 130km/u reed op autostrade. Die WLTP waarden zijn het ideale en bijna niet haalbare. Vergelijkbaar met de benzine waarden van vroeger (gemiddeld verbruik) dat klopte ook nooit

Ik snap u, maar het zou nog veel erger geweest zijn als je 130km/u reed op autostrade. Die WLTP waarden zijn het ideale en bijna niet haalbare. Vergelijkbaar met de benzine waarden van vroeger (gemiddeld verbruik) dat klopte ook nooit
Of het bijna niet haalbaar is hangt sterk van je ritten af. Afgelopen zomer heb ik de wltp waarde wel enkele keren kunnen verslaan zonder dat ik daar bewust mee bezig was.
Matig warm weer, weinig tegenwind, lange ritten en niet de hele tijd aan 120km/u rijden en je zou aardig in de buurt moeten kunnen komen van de wltp waarde.

Maar los daarvan vind ik ev-database wel een goede graadmeter om te weten wat haalbaar is.

Met de honda e haalde ik 2 maand geleden 16 kwh per 100km
Nu de laatste tijd is dat ook gemakkelijk 20,dit lijkt met gewoon normaal hoor.
Volgens mij gaat er met deze temp ook al een stuk kwijt aan verwarming en mss opwarming v de batterij

Of het bijna niet haalbaar is hangt sterk van je ritten af. Afgelopen zomer heb ik de wltp waarde wel enkele keren kunnen verslaan zonder dat ik daar bewust mee bezig was.
Matig warm weer, weinig tegenwind, lange ritten en niet de hele tijd aan 120km/u rijden en je zou aardig in de buurt moeten kunnen komen van de wltp waarde.

Maar los daarvan vind ik ev-database wel een goede graadmeter om te weten wat haalbaar is.
Dat verhaal van ‘zwarten’ hier lijkt me nochtans geen johny verhaal te zijn en dat hij altijd rustig reed

Ik heb ongeveer 4% extra verbruik op de 40km naar m’n werk. Vooral de eerste kilometers gaat het hard. Eens alles op temperatuur lijkt het te minderen.
Als ik ondergronds parkeer valt het ook beter mee dan als ik van thuis vertrek.

Over 2x 1km gereden naar de winkel en terug. Was 3-4% kwijt ofzo. Warmtepomp, zetel en stuur verwarming springen dan automatisch vollebak bij vertrek, dus dat kost wel wat dan.

Bleh, nu met de nieuwe batterijcel eens tot 100% opgeladen. Ik moest voor het werk naar antwerpen, zaterdag naar sint martens latem en 's avonds naar geraardsbergen. Ok wel wat autostrade maar gemiddeld toch 100-110km/h op de snelwegen en bebouwde kom uiteraard de wettelijke snelheid gehanteerd. Blijkt dat ik met 100% charge een 320km op een WLTP van 521km... Dat is 60% van het geafficheerde verbruik wat me toch de vraag doet stellen of die degradatie van de batterij best wel veel kan zijn. (hoe test je zo iets?)

Zou je de degradatie niet kunnen testen door te zien tot hoeveel kWh je kan laden, rekening houdend met wat laadverliezen (bij serieuze degradatie zouden die laadverliezen in verhouding verwaarloosbaar moeten zijn, tenzij je misschien met een granny charger laadt)?

EV database geeft een "realistische" range van 410 km voor die generatie ID.4

En mijn beperkte ervaring tot nu toe met EV's is dat die range nogal fluctueert, afhankelijk van over hoeveel tijd/afstand je auto je gemiddeld verbruik berekent om de resterende range te berekenen. Dus misschien eens kijken hoeveel range je er werkelijk uit haalt, los van wat de auto voorspelt?
Bij benzines en diesels was dat ook wel het geval (soms toonde hij een bereik van 1000 km door recente ritten met hoger verbruik, om na 200 km gemiddeld rijden nog altijd op 1000 te staan)

Ik heb al gemerkt dat de auto preconditionen enorm veel helpt in verbruik, dat verbruikt uiteraard ook veel stroom maar wordt niet meegeteld in het gemiddeld verbruik :oi22: Met een koude auto vertrekken is gemakkelijk 20% extra verbruik tegenover de zomer.
En tis ook een pak aangenamer om in een opgewarmde auto te stappen met warme zetels.

Vragen jullie iets speciaals als je banden laat vervangen? Ik heb het idee als ik naar de lokale garage ga die nog maar weinig EVs heeft gezien er misschien geen rekening mee gaat houden dat het een EV is en die misschien iets anders nodig hebben dan een ICE. Of maakt het allemaal niet veel uit?

Ik zie niet in wat voor een EV specialer kan zijn in banden dan een gewone ice.
Alleen misschien dat je enkel banden met "versterkte wangen" best neemt

Bandendruk zal ook wel hoger liggen door het hogere gewicht maar dat is sowieso meegenomen in de aangeraden bandendruk van die specifieke auto.

Ik dacht ooit wat te hebben opgevangen rond specialere banden voor EV die minder rolweerstand hebben, en dus minder impact op verbruik/range. Allicht heeft dat weer andere effecten ook, is het een verkoopspraatje, zijn ze duurder,...

Vragen jullie iets speciaals als je banden laat vervangen? Ik heb het idee als ik naar de lokale garage ga die nog maar weinig EVs heeft gezien er misschien geen rekening mee gaat houden dat het een EV is en die misschien iets anders nodig hebben dan een ICE. Of maakt het allemaal niet veel uit?
Ik hoop gewoon dat ze niet slapen en een velg beschadigen.

Nog nooit gedacht om een elektrische wagen te kopen als particulier, maar ik moet binnenkort nieuwe auto kopen en die Volvo EX30 met die 5000 euro bonus lijkt me wel veel auto voor zijn geld dan?

Of zijn er dingen die ik niet zie

Nog nooit gedacht om een elektrische wagen te kopen als particulier, maar ik moet binnenkort nieuwe auto kopen en die Volvo EX30 met die 5000 euro bonus lijkt me wel veel auto voor zijn geld dan?

Veel is relatief, ze geven zelf al aan dat het de "kleinste" SUV is. Maar idd, het begint al "schappelijker" te worden met die premies.

Je kan de basis versie nemen en hebt dan nog een goede 1000 euro ruimte voor opties (als je onder 40 wilt blijven).

Actieradius van die versie kan een aandachtspunt zijn, afhankelijk van je oplaadmogelijkheden en rijprofiel uiteraard.

Veel waar voor je geld, zeker vergeleken bij de Europese concurrentie in die prijsklasse. Wel beperkte kofferruimte en ruimte achteraan; afhankelijk van de uitvoering ook een beperkte range (single motor niet-ER: 280 km verwachte realistische range volgens EV database).
En een deel van de besparing zit in zaken zoals geen driver's display, zo weinig mogelijk fysieke knoppen - een beetje het Tesla principe.

Banden slijten sneller denk ik

Is dat ook zo ? Ja, een EV heeft een pak meer pk en Nm als een vergelijkbare ICE, maar daarom moet je nog niet bij elke acceleratie vol op het pedaal gaan. Dus ik denk dat het toch nog altijd veel met rijstijl te maken heeft. Ok, ze zijn ook zwaarder, maar of dat tot snellere slijtage leidt, heb ik nog nergens gelezen.

Terug
Bovenaan