Elektrische wagens

Na bijna een jaar iX3 eens de verbruikscijfers bekeken.

Totaal aantal kilometers: 24 400
Verbruik volgens auto: 19.5 kWh/100 km

Totaal geladen volgens app: 5 146 kWh
Verbruikt als ik het zelf uitreken (kleine afwijking mogelijk omdat hij niet volgeladen geleverd is): +- 21.0 kWh/100 km

Gemiddeld verbruik tot en met maart (wintermaanden): +- 23.9 kWh/100 km
Gemiddeld verbruik sinds april (zomermaanden): +- 19.6 kWh/100 km

Gemiddelde snelheid ligt rond de 68 km/h, dus ook redelijk wat snelwegkilometers gedaan.

Aantal keer plankgas gegeven: ettelijke honderden keren.

Twee jaar iX3. Laatste jaar:

Totaal aantal kilometers: 13 700
Verbruik volgens auto: 18.2 kWh/100 km

Verbruik wintermaanden: 19.5 kWh/100 km
Verbruik zomermaanden: 16.9 kWh/100 km

Met laadverliezen erbij, waarschijnlijk dus net onder de 20 kWh verbruik. Vermoedelijk minder kilometers en lager verbruik omdat mijn vrouw minder lange snelwegritten heeft moeten doen voor haar job.

Jij kwam af met de melding dat BMW zeker beter doen veel concurrenten en toen vroeg ik welke :). Diegene die aangehaald zijn scoren allemaal beter zowel qua effecientie als qua bereik :).

Niet qua efficiëntie als je gelijkaardige modellen & motoren vergelijkt. Kijk maar eens naar de i4, die is pakken efficiënter dan om het even welke uitvoering van de Polestar 2, Volkswagen ID.4,...
Enkel Tesla doet het beter en de Mercedes EQE is vergelijkbaar. Ik zeg dat trouwens niet omdat ik een fan van BMW zou zijn, maar omdat ik de vergelijking gemaakt heb van de beschikbare niet-SUV's toen ik een EV moest kiezen.

Niet qua efficiëntie als je gelijkaardige modellen & motoren vergelijkt. Kijk maar eens naar de i4, die is pakken efficiënter dan om het even welke uitvoering van de Polestar 2, Volkswagen ID.4,...
Enkel Tesla doet het beter en de Mercedes EQE is vergelijkbaar. Ik zeg dat trouwens niet omdat ik een fan van BMW zou zijn, maar omdat ik de vergelijking gemaakt heb van de beschikbare niet-SUV's toen ik een EV moest kiezen.
ik vergeleek dan ook vooral de SUV met de SUV's waarvan sprake nl iX1, 2 en 3. Maar idd de sedan i4 doet het zeker heel goed qua efficiëntie

edit: ik zie nu pas dat je idd bezig was over sedan in uw oorspronkelijke post :wallbash:

ik vergeleek dan ook vooral de SUV met de SUV's waarvan sprake nl iX1, 2 en 3. Maar idd de sedan i4 doet het zeker heel goed qua efficiëntie

edit: ik zie nu pas dat je idd bezig was over sedan in uw oorspronkelijke post :wallbash:

Die iX1 en iX2 kregen sowieso nog lichter gemotoriseerde varianten, de "edrive 20" komt in de zomer van 2024, dus dat zou ze een stuk meer vergelijkbaar moeten maken met de EQB - single motor en 100 pk minder dan de edrive30, dat helpt gegarandeerd voor het verbruik.
En voor de range als ze de batterij niet verkleinen.

Ze spreken van 260 tot 270kW :clap:

Als dat zou lukken kan je met 1 laadbeurt > 1000km rijden (een beetje zoals de goede diesel van vroeger)
Zal wel pas betaalbaar zijn voor de gewone particulier tegen 2030 maar toch leuke vooruitzichten
kWh is opslag, kW is vermogen. 270kW is de laadsnelheid. Je gaat gewoon sneller kunnen laden.
Ze spreken wel van 30% meer opslag per cel, maar dat wil niet zeggen dat je 30% verder kan rijden want mogelijks plaatsen ze dan minder cellen.

De echte winst zit 'm toch ook echt gewoon in altijd & overal sneller kunnen laden, en een rechtere laadcurve

Iedere nay-sayer spreekt altijd over de vergelijking met tanken, wel, als je continu aan 260kw kan laden, laad je op 4 minuten 100 km bij. of op 17 minuten 400km. Daar zijn we dus nog niet, maar het gaat wel echt snel vanaf nu.

Grotere batterijen zijn voor niks nodig, tenzij je ook meteen een pak lichter kunnen worden.

Geen enkele iX... haalt 590 km WLTP range maar er is ook geen enkele met een single motor en vergelijkbaar "laag" vermogen als die EQB250+. Als je vergelijkt met de EQB350, doen de iX2 en iX3 het qua range zelfs iets beter.
Hoe bedoel je dat er geen enkele een single motor heeft? De iX3 is er toch enkel met single motor? En de iX1 heeft zowel dual als single motor opties.

De echte winst zit 'm toch ook echt gewoon in altijd & overal sneller kunnen laden, en een rechtere laadcurve

Iedere nay-sayer spreekt altijd over de vergelijking met tanken, wel, als je continu aan 260kw kan laden, laad je op 4 minuten 100 km bij. of op 17 minuten 400km. Daar zijn we dus nog niet, maar het gaat wel echt snel vanaf nu.

Grotere batterijen zijn voor niks nodig, tenzij je ook meteen een pak lichter kunnen worden.
Vlakkere en hoge laadcurves gaan we vermoedelijk nog lang niet zien. Die 260kW batterijen van bmw zullen eerder voor hogere laadpieken zorgen dan dat ze echt continu die laadsnelheid kunnen halen.

Hoe bedoel je dat er geen enkele een single motor heeft? De iX3 is er toch enkel met single motor? En de iX1 heeft zowel dual als single motor opties.

Vlakkere en hoge laadcurves gaan we vermoedelijk nog lang niet zien. Die 260kW batterijen van bmw zullen eerder voor hogere laadpieken zorgen dan dat ze echt continu die laadsnelheid kunnen halen.

Ik bedoelde de combinatie van single motor én een vermogen in de aard van 190 pk (zoals die EQB 250+). Een iX3 is inderdaad single motor maar ~50% meer vermogen, dan kan je moeilijk een gelijkaardig verbruik verwachten :)

Ik bedoelde de combinatie van single motor én een vermogen in de aard van 190 pk (zoals die EQB 250+). Een iX3 is inderdaad single motor maar ~50% meer vermogen, dan kan je moeilijk een gelijkaardig verbruik verwachten :)
Hoger vermogen bij een EV is wel niet te vergelijken met een ICE. Hoger vermogen resulteert bij een EV niet automatisch in een hoger verbruik.

Hoppa, ze zijn de facelift aan het warmdraaien en mijn oud model is zelfs nog niet geleverd (laat staan geproduceerd)

nou ja, het nieuwe model zal dan ook wel 2 jaar na voorstelling pas op de baan verschijnen.
Maar toch balen.

kia-ev6-spy-photo.jpg

Hoppa, ze zijn de facelift aan het warmdraaien en mijn oud model is zelfs nog niet geleverd (laat staan geproduceerd)

nou ja, het nieuwe model zal dan ook wel 2 jaar na voorstelling pas op de baan verschijnen.
Maar toch balen.

kia-ev6-spy-photo.jpg
Dat komt ervan als ge de Half-Life 3 van de auto’s koopt. :p

Dat komt ervan als ge de Half-Life 3 van de auto’s koopt. :p

Kan mezelf wel voor de kop slaan ja :lol:

Op dit moment zou ik absoluut voor Tesla gaan met de snelle levertijden... maar zou ik dan zoveel beter af zijn? Geen open dak meer, geen headup display, geen apple carplay, geen parkeersensors, geen controle meer over pinkers of ruitewissers...

Stuurde net een mail naar mijn verkoper met een vraag voor een status update: "mailbox not found" :lol:

Zijn carriere duurde minder lang dan de productie van mijn auto.

Terug
Bovenaan