Elektrische wagens

Kan mezelf wel voor de kop slaan ja :laugh:

Op dit moment zou ik absoluut voor Tesla gaan met de snelle levertijden... maar zou ik dan zoveel beter af zijn? Geen open dak meer, geen headup display, geen apple carplay, geen parkeersensors, geen controle meer over pinkers of ruitewissers...
Ik vermoed dat ge die lange levertijden rap vergeten gaat zijn als ge ermee rond rijdt. Toen ik hem testgereden heb was het een prima auto. Een uitstekende prijs-kwaliteit verhouding, zoals elke Kia eigenlijk.

Ik vermoed dat ge die lange levertijden rap vergeten gaat zijn als ge ermee rond rijdt. Toen ik hem testgereden heb was het een prima auto. Een uitstekende prijs-kwaliteit verhouding, zoals elke Kia eigenlijk.

Denk dat mijn garage vooral blij gaat zijn dat ze van die

Kia-EV6-11-1200x750.jpg

vanaf zijn met zijn "is it here yet? is it here yet? is it here yet?"

Toen ik mijn KIA heb afgehaald was het ook het eerste die ik eraf gedaan had, die stomme sticker :p
Auto is ondertussen 3,5 jaar in mijn bezit en al 3 x getakeld :ROFLMAO:.
Never again.

(was geen elektrische)

Some good news. Mijn kar gaat mogelijks vervroegd in productie op 7/11 en "zou" begin januari bij de dealer moeten zijn. *duimen*

't is eens iets anders :D

Interessant. Toch in gebieden zonder elektrische leidingen, wat ik me in grote delen van Australië kan voorstellen. Geen idee of het efficiënt is om zo'n gigantische batterij mee te slepen, maar op het totale gewicht van zo'n trein valt dat misschien goed mee :)

13.000km op de tesla en 2750 kwh electriciteit in gestoken. (Model Y Performance)

Pakt gemiddeld aan 16 cent. Dat is 440€ voor 13.000km en dan moet er nog vanaf voor de de energie die ik hier uit de zonnepanelen heb gehaald en niet kan bijhouden wegens geen slimme teller in de meterkast.

Zeker als je rekent dat je bijna met 600pk op de baan bent :D

edit: blijkbaar moeten bij het bedrag dat ik zie op luminus nog kosten bij, dus moeten rekenen aan 30 cent ongeveer.
Dus dan komt het op 800 euro zonder rekening te houden met de zonnepanelen I guess.

Laatst bewerkt:

't is eens iets anders :D
Een beetje duiding:
  • Alle treinen zijn elektrisch, ook dieseltreinen. De aandrijving gebeurt ook bij dieseltreinen door elektromotoren (zoals in een Tesla), maar de energie wordt on the fly gegenereerd door een grote dieselgenerator. Het zijn dus eigenlijk al seriële hybride diesel-elektrische treinen.
  • De trein in het artikel krijgt er een extra locomotief bij: een batterij-elektrische. Die wordt niet opgeladen aan een stopcontact ('t zou een tijdje duren :p) of andere "laadpaal", maar enkel door regeneratief remmen.
  • Dat is mogelijk omdat de trein wordt ingezet voor een traject van 344 km downhill, van een ijzerertsmijn naar een haven. Tijdens dat traject remt de trein op de elektromotoren en vult hij de batterij. Op de terugrit kan hij die opgeslagen energie weer gebruiken om naar boven te rijden.
  • Naast de batterij-elektrische locomotief heeft de trein ook een diesel-elektrische locomotief. De batterij-elektrische locomotief hoeft dus niet 100% van de afstand terug naar boven te kunnen dekken. Nochtans zou dat in theorie mogelijk moeten zijn, want de trein gaat tijdens de rit naar boven lichter zijn dan tijdens de rit naar beneden.

13.000km op de tesla en 2750 kwh electriciteit in gestoken. (Model Y Performance)

Pakt gemiddeld aan 16 cent. Dat is 440€ voor 13.000km en dan moet er nog vanaf voor de de energie die ik hier uit de zonnepanelen heb gehaald en niet kan bijhouden wegens geen slimme teller in de meterkast.

Zeker als je rekent dat je bijna met 600pk op de baan bent :D

edit: blijkbaar moeten bij het bedrag dat ik zie op luminus nog kosten bij, dus moeten rekenen aan 30 cent ongeveer.
Dus dan komt het op 800 euro zonder rekening te houden met de zonnepanelen I guess.
Ja, all in zit ik rond 30cent/kWh bij Engie. Ja voor 600pk is dat geen geld. Met een benzine wagen met 600pk zal je snel aan 10-12l/100km zitten denk ik. Ook de taks die je voor zo'n wagen moet betalen is niet mals. In dat opzicht is een elektrische wagen met 600pk heel goedkoop.

Heb een enyaq 80 zonder warmtepomp.
Ik merk dat ik bij bvb 50 proc batterij maar 70kw haal bij een 125 kw snellaadstation. Daalt erna naar 50 en lager.
Wat kan ik hieraan doen? Schoonbroer vermelde dat hij met zijn tesla naar de paal moet navigeren zodat batterij kan voorverwamen?

Je kan de batterij niet laten voorverwarmen?
Volgens Google zal de auto de accu voorverwarmen als je navigeert naar een snellader (met de ME3-update).
Maar bij 50% SoC maakt dit eigenlijk niet echt veel meer uit, gezien je dan al lang niet meer aan de limieten zit.

Elke EV laadt het snelst met een lege batterij (zie die laadcurves). Temperatuur speelt een rol maar zolang de batterij niet oververhit is of het echt heel koud is buiten, maakt SoC een groter verschil.

Hoppa, ze zijn de facelift aan het warmdraaien en mijn oud model is zelfs nog niet geleverd (laat staan geproduceerd)

nou ja, het nieuwe model zal dan ook wel 2 jaar na voorstelling pas op de baan verschijnen.
Maar toch balen.

kia-ev6-spy-photo.jpg
Triestig heh, kheb mijne net afgehaald en zie jet nieuws over de facelift

Stuurde net een mail naar mijn verkoper met een vraag voor een status update: "mailbox not found" :lol:

Zijn carriere duurde minder lang dan de productie van mijn auto.

Waar besteld?
Mijn oorspronkelijke verkoper (17 maand terug) werkt er ook niet meer 😂

Some good news. Mijn kar gaat mogelijks vervroegd in productie op 7/11 en "zou" begin januari bij de dealer moeten zijn. *duimen*
Tussen begin productie en uiteindelijk afhalen zaten bij mij 4,5 maand geloof ik...
Om u alvast voor te bereiden.
aankomst haven (14/8 geloof ik) en afhalen (17/10), heel frustrerende periode met 0 info een incapabele garage

Triestig heh, kheb mijne net afgehaald en zie jet nieuws over de facelift

Waar besteld?
Mijn oorspronkelijke verkoper (17 maand terug) werkt er ook niet meer 😂

Tussen begin productie en uiteindelijk afhalen zaten bij mij 4,5 maand geloof ik...
Om u alvast voor te bereiden.
aankomst haven (14/8 geloof ik) en afhalen (17/10), heel frustrerende periode met 0 info een incapabele garage

Ouch. De mijne komt van bij Valckenier in Aalst. Daar zit het wel snor qua communicatie en klantservice.

Embargo op rijtesten met de Volvo EX30 is vandaag verlopen en er zijn geen onaangename verrassingen in het rijgedrag. Wordt ongetwijfeld een verkoopsucces.

Dat gaat wat geven aan de stoplichten met zijn 0-100 km/h in 5.7s voor het instapmodel.
Heel mooie wagen wel. Maar klein.

Terug
Bovenaan