Elektrische wagens

Ga je bij een 300kW paal niet sneller / langer aan 150 kW kunnen laden?
De auto moet de stroom kunnen trekken, maar de paal moet de snelheid ook kunnen leveren.

Een 300 kW paal moet maar op halve kracht werken, een 150 kW paal aan maximale capaciteit.

Of is dat de verkeerde redenering?
Nee, het is de auto/batterij die de limiterend factor is. De laadpaal kan gewoon 150kW blijven geven.

Nee, het is de auto/batterij die de limiterend factor is. De laadpaal kan gewoon 150kW blijven geven.

Inderdaad, je ziet dat goed op EV database waar ze laadcurves tonen waarbij de auto inderdaad heel snel de beperkende factor wordt - by design omdat langdurig aan zeer hoge snelheden niet ideaal is voor de batterij.

Hier staat 529. https://www.mercedes-benz.be/nl_BE/passengercars/models/suv/eqb/overview.html.

Van IX1 en IX2 is het zelfs nog lager. En laat ons bedrijf nu net aan het kijken zijn bij BMW...

Bij de EQB krijg je wel een vertekend beeld met die "range tot": dat is de range van de 250+ met single engine en 190 pk vergeleken met 286 pk bij de iX3 (of 313 pk bij de iX2 xDrive30 die nog eens all wheel drive heeft)

Zoals @anders. aangeeft: het verschil bij gelijkaardige motorisatie is klein.

BMW doet het qua range en verbruik zeker niet slecht; nog niet op het niveau van Tesla maar wel beter dan veel concurrenten en zeker vergelijkbaar met Mercedes. En als je gaat voor de best mogelijke range, is een SUV niet het geschikte segment :devilish:

Bij de EQB krijg je wel een vertekend beeld met die "range tot": dat is de range van de 250+ met single engine en 190 pk vergeleken met 286 pk bij de iX3 (of 313 pk bij de iX2 xDrive30 die nog eens all wheel drive heeft)

Zoals @anders. aangeeft: het verschil bij gelijkaardige motorisatie is klein.

BMW doet het qua range en verbruik zeker niet slecht; nog niet op het niveau van Tesla maar wel beter dan veel concurrenten en zeker vergelijkbaar met Mercedes. En als je gaat voor de best mogelijke range, is een SUV niet het geschikte segment :devilish:
En welke concurrenten van BMW zijn dat dan? (oprecht benieuwd :-))

En welke concurrenten van BMW zijn dat dan? (oprecht benieuwd :))

Bv. Polestar, Audi, de duurdere Volkswagens en Peugeots - al heb ik zelf beter zicht op sedans dan op SUV's.

Daarvóór ook Mercedes, al hebben ze met hun laatste generaties/modellen (bv. de EQE!) een grote stap vooruit gezet.

Range van Polestar en Audi zijn toch echt wel beter dan die van IX1, IX2 en IX3 dacht ik. Ook de duurde VW zitten aan +500km WLTP. Peugeot kan je toch moeilijk concurrentie noemen van BMW?

Laatst bewerkt:
Range van Polestar en Audi zijn toch echt wel beter dan die van IX1, IX2 en IX3 dacht ik. Ook de duurde VW zitten aan +500km WLPT. Peugeot kan je toch moeilijk concurrentie noemen van BMW?
En de duurste BMW zit aan 590km range?

De Q8 e-tron 50 heeft een wltp range van 491km, dat is iets meer dan de ix3. Maar hij heeft een WLTP verbruik van 20.1 wat (veel) meer is dan de iX3.
Bijgevolg heeft de Q8 dus gewoon een grotere batterij.

En de duurste BMW zit aan 590km range?

De Q8 e-tron 50 heeft een wltp range van 491km, dat is iets meer dan de ix3. Maar hij heeft een WLTP verbruik van 20.1 wat (veel) meer is dan de iX3.
Bijgevolg heeft de Q8 dus gewoon een grotere batterij.
Welke iX1, iX2 of iX3 haalt 590km range? Want over die wagens gaat het toch? En daar tegenover de Polestar 2, Audi Q4, VW ID4. Dan hebben die gewoon een betere WLTP bereik toch?

Jullie vergeten wel 1 ding: De EQB is hondslelijk!

Hier op de parking staat er ergens een EQE SUV in een soort van nardo grijs en een zwart dak. Dat is dan wel weer een knappe verschijning.

Welke iX1, iX2 of iX3 haalt 590km range? Want over die wagens gaat het toch? En daar tegenover de Polestar 2, Audi Q4, VW ID4. Dan hebben die gewoon een betere WLTP bereik toch?
Ik laad met mijn iX3 altijd bij wanneer ik 250km gereden heb, aangezien er dan meestal maar 60km meer op de teller staat. Ik krijg overdag soms telefoon of ik 's avonds wil padellen, en dat is soms makkelijk 25km rijden dus ik kan mij dat niet riskeren. Ik moet altijd voldoende batterij hebben.

Over de andere wagens kan ik geen uitspraken doen. Ik werk op 5km van mijn deur en buiten 2x autostrade per week rij ik doodnormaal.

Polestar 2: Die is aerodynamischer en heeft gewoon een betere efficiëntie
Audi Q4 45: die heeft een groter verschil tussen min en max in combined consumption. Ik vermoed dat real world range soortgelijk gaat zijn met de iX3
De ID4 is ook gewoon efficiënter dan de iX3, maar ook een heel pak kleiner.

Nu, de vraag is eerder: hoe vaak heb je nu meer dan die range nodig? Er worden tegenwoordig auto's verkocht puur omdat ze een hogere range hebben dan een andere, ook al zijn ze op alle andere vlakken slechter... Ik rij liever met de iX3 dan met zowel de Polestar 2, Audi Q4 als de ID4 hoor.

Polestar 2: Die is aerodynamischer en heeft gewoon een betere efficiëntie
Audi Q4 45: die heeft een groter verschil tussen min en max in combined consumption. Ik vermoed dat real world range soortgelijk gaat zijn met de iX3
De ID4 is ook gewoon efficiënter dan de iX3, maar ook een heel pak kleiner.

Nu, de vraag is eerder: hoe vaak heb je nu meer dan die range nodig? Er worden tegenwoordig auto's verkocht puur omdat ze een hogere range hebben dan een andere, ook al zijn ze op alle andere vlakken slechter... Ik rij liever met de iX3 dan met zowel de Polestar 2, Audi Q4 als de ID4 hoor.
als ik op https://ev-database.org/ kijk dan halen de Polestar 2, Q4 45 (vroeger 40) en de ID4 gewoon betere cijfers qua effecentie als qua bereik. Dus ik wacht nog steeds op de merken die zeker minder zijn dan BMW ;-)

En dat laatste is gewoon uw voorkeur natuurlijk :-)

Geen enkele iX... haalt 590 km WLTP range maar er is ook geen enkele met een single motor en vergelijkbaar "laag" vermogen als die EQB250+. Als je vergelijkt met de EQB350, doen de iX2 en iX3 het qua range zelfs iets beter.

De vergelijking die je maakt is een beetje zoals zeggen "BMW maakt geen zuinige ICE's want als ik een X3 M40 met 360 pk vergelijk met een Mercedes GLB van 220 pk, verbruikt die BMW zoveel meer"...

Geen enkele iX... haalt 590 km WLTP range maar er is ook geen enkele met een single motor en vergelijkbaar "laag" vermogen als die EQB250+. Als je vergelijkt met de EQB350, doen de iX2 en iX3 het qua range zelfs iets beter.

De vergelijking die je maakt is een beetje zoals zeggen "BMW maakt geen zuinige ICE's want als ik een X3 M40 met 360 pk vergelijk met een Mercedes GLB van 220 pk, verbruikt die BMW zoveel meer"...
Jij kwam af met de melding dat BMW zeker beter doen veel concurrenten en toen vroeg ik welke :-). Diegene die aangehaald zijn scoren allemaal beter zowel qua effecientie als qua bereik :).

Jij kwam af met de melding dat BMW zeker beter doen veel concurrenten en toen vroeg ik welke :). Diegene die aangehaald zijn scoren allemaal beter zowel qua effecientie als qua bereik :).
Jaguar i-pace en Mustang Mach E bvb.
Maar het is een feit dat de meeste merken met een facelift het bereik omhoog getrokken hebben. Dus het is wachten op de nieuwe iX3 om te zien wat daar het bereik van zal worden.

Terug
Bovenaan