Elektrische wagens

En dat terwijl er daar dus PHEV staan te laden, terwijl die mensen een optie hebben genomen om overal te geraken zonder te moeten laden. Erg cynisch dat net die mensen de beperkte infrastructuur dan (inefficiënt) gebruiken.
Om die van de laadpalen weg te krijgen zijn er twee oplossingen:
1 zoals bij ons op 't werk, een aandeel van de laadpalen vrijwaren voor BEV
2 zoals in Frankijk, laadpaal niet facturen in geladen energie maar wel per laadtijd, dan wordt laden voor hen te duur, en kan die laadpaal op maximaal vermogen laden. Bovendien voorkom je ook dat mensen zich met een BEV aan een laadpaal hangen en daar dan een minimale laadstroom vragen (dus eigenlijk gewoon gratis willen parkeren).

Er is ook nog een derde oplossing: meer laadpalen, met een lager vermogen neerplanten. Voor veel mensen is 4-5 kWh laden voldoende, je kan dus 3 x zoveel laadpalen zetten voor hetzelfde geïnstalleerde vermogen.
Vierde oplossing: meer laadpalen van 11 kW die echter dynamisch laden, dwz het distributienet ontlasten en een vorm van fair share load balancing toepassen.

Zeer eenvoudige implementatie voor een laadplein met bv. 20 laadpunten:
  • Tijdens de ochtend- en avondpiek (bv. tussen 7u en 9u en tussen 18u en 20u) wordt het laden gepauzeerd om het distributienet te ontlasten, tenzij je de optie "ASAP" selecteert bij het starten van de laadsessie. Dat kost dan bv. €1 extra, maar je krijgt gegarandeerd 11 kW vanaf de eerste minuut tot je auto vol zit.
  • Enkel als er (te) veel laadpalen tegelijk bezet zijn: fair share load balancing. Het laadvermogen begint na het inpluggen bij 11 kW en schakelt na 2 uur terug naar 4 kW. Zo zit er na 2 uur laden (minstens) 22 kWh in je batterij waarmee je toch al 150 km kan rijden.
    De load balancing heeft dus een beperkte impact op de korte laadbeurten (horecabezoek etc). De lange laadbeurten worden wat vertraagd, maar dat maakt zeker 's nachts niet uit. 50 kWh laden duurt worst case 9 uur (2 uur aan 11 kW en 7 uur aan 4 kW).

Voor wie niet kan volgen wat hier nu het voordeel van is: door dit systeem toe te passen kan je op dezelfde aansluiting dubbel zo veel laadpalen zetten, en dus in de praktijk quasi dubbel zo veel auto's volladen. Of omgekeerd: voor hetzelfde aantal laadbeurten heb je maar half zo veel vermogen nodig. Dat kan resulteren in goedkopere publieke laadtarieven.

Laatst bewerkt:
En dat terwijl er daar dus PHEV staan te laden, terwijl die mensen een optie hebben genomen om overal te geraken zonder te moeten laden. Erg cynisch dat net die mensen de beperkte infrastructuur dan (inefficiënt) gebruiken.
Om die van de laadpalen weg te krijgen zijn er twee oplossingen:
1 zoals bij ons op 't werk, een aandeel van de laadpalen vrijwaren voor BEV
2 zoals in Frankijk, laadpaal niet facturen in geladen energie maar wel per laadtijd, dan wordt laden voor hen te duur, en kan die laadpaal op maximaal vermogen laden. Bovendien voorkom je ook dat mensen zich met een BEV aan een laadpaal hangen en daar dan een minimale laadstroom vragen (dus eigenlijk gewoon gratis willen parkeren).

Er is ook nog een derde oplossing: meer laadpalen, met een lager vermogen neerplanten. Voor veel mensen is 4-5 kWh laden voldoende, je kan dus 3 x zoveel laadpalen zetten voor hetzelfde geïnstalleerde vermogen.
Vanochtend nog aan je moeten denken dus even gekeken: Van de laatste 2500km is 47% elektrisch gereden, 53% ICE.

Hier zit nog een weekend van 800km bij waar ik met een volle batterij vertrok maar dan niet meer kon laden.

Die 47% elektrisch is door doorheen de week de laadpaal op kantoor te gebruiken en als aanvulling in het weekend (of heel soms doorheen de week) een openbare laadpaal.

Ik snap je haat voor PHEV wagens echt niet? Laad ik niet ben ik een belastingsontduikende douchebag, laad ik wel ben ik een paal-hogger.

Er moeten gewoon veel meer laadpalen komen, simpel. Het feit dat hier een gigantische strategie moet komen over hoe en wat toont gewoon dat we niet klaar zijn voor een massa elektrische wagens.

Full option komt die op 78k (configurator staat gewoon online he). iX3 zit op 81k€.
Lijkt me dus gewoon normaal qua prijs hoor.
Ja zeg ik toch "beetje opties en gaat boven de 70k"
Ik weet dat we op BG zitten, maar ik vind het nog altijd veel en moeilijk te plaatsen voor "maar" een iX2 (of iX3)

Ja zeg ik toch "beetje opties en gaat boven de 70k"
Ik weet dat we op BG zitten, maar ik vind het nog altijd veel en moeilijk te plaatsen voor "maar" een iX2 (of iX3)
Niet vergeten dat de configurator momenteel enkel een iX2 xDrive30 toont. Er zou wel een eDrive20 gepland zijn heb ik ergens gelezen.
Bij de iX1 is de eDrive20 €8.000 goedkoper dan een xDrive30, ik verwacht dat je die lijn ook wel zal kunnen doortrekken naar de iX2 eDrive20.

Nu pas op, dan nog vind ik het veel geld voor de zogezegd "basis"modellen van het merk, maar we zullen er wel aan moeten wennen zeker...

Niet vergeten dat de configurator momenteel enkel een iX2 xDrive30 toont. Er zou wel een eDrive20 gepland zijn heb ik ergens gelezen.
Bij de iX1 is de eDrive20 €8.000 goedkoper dan een xDrive30, ik verwacht dat je die lijn ook wel zal kunnen doortrekken naar de iX2 eDrive20.

Nu pas op, dan nog vind ik het veel geld voor de zogezegd "basis"modellen van het merk, maar we zullen er wel aan moeten wennen zeker...
Vrees inderdaad ook dat dat de huidige/toekomstige prijzen zijn. Op die manier is autorijden op termijn voor vele nietmeer betaalbaar

Langs de andere kant koop je voor dat geld ook een i4m50 jong 2e hands 😅
(En nu moet ik stoppen met opzoeken :love2: )

Vrees inderdaad ook dat dat de huidige/toekomstige prijzen zijn. Op die manier is autorijden op termijn voor vele nietmeer betaalbaar

Langs de andere kant koop je voor dat geld ook een i4m50 jong 2e hands 😅
(En nu moet ik stoppen met opzoeken :love2: )

awel, daar zou ik dan ook 1000x liever mijn centen aan geven :love:

De comments gaan weer crazy! Terwijl de EV niet de oorzaak van de brand was, waarom moeten ze dat dan vermelden :p

IMG_4246.jpeg

Denk dat ze zelfs zouden durven schrijven:

"Zware woningbrand laat gezin verweesd achter. Onbeschadigde elektrische wagen 500 meter verder in de straat vermoedelijk de oorzaak. "

Komaan zeg, iedereen weet toch dat PHEV wagens puur voor de fiscaliteit aangekocht werden, en niet voor de ecologische voetafdruk noch de lagere kostprijs voor energie.

Dat er toch enkele honderden op 100.000 mensen tussen zitten die effectief wel hun batterij dagdagelijks laden en gebruiken nog aan toe, maar ik vind het zeer asociaal dat sommigen dan inderdaad een hele dag of nacht aan een laadpaal hangen terwijl ze na enkele uren al opgeladen zijn en een echte EV er 8-9u over doet om volgeladen te worden.

Zo ene in Brussel die constant aan een laadpal ging, ik kwam toe met m'n bijna lege Tesla bij een klant, en elke dag weer stond die PHEV daar al volgeladen van 's ochtends vroeg tot in de namiddag, puur omdat meneer daar dan net voor z'n kantoor geparkeerd stond... Dan maar met enkele stickers duidelijk gemaakt dat dit echt niet ok was.

Een PHEV is in mijn ogen geen technologische vooruitgang maar een schaamteloze poging van fabrikanten om minimaal verandering te brengen en ICE wagens te blijven produceren zonder hun fabrieksprocessen teveel aan te passen en dus te besparen op R&D en een volledige overgang naar EV. PHEV zijn fopwagens en dragen minimaal bij de ecologische voetafdruk te reduceren.

Mocht ik minister zijn worden die gebannen van publieke laadpalen ofwel een systeem die voor iedereen die volgeladen is 60 eur per uur automatisch 'boete' tijdens bv. piekuren en 20 eur per uur tijdens daluren, en dat vanaf de eerste minuut.
In Frankrijk heb ik dit al op enkele laadpalen opgemerkt en kreeg ook al enkele euros extra aangerekend omdat ik eens een uur later terug was. Niet meer dan normaal want een tankstation blokkeer je toch ook geen hele dag zonder weggesleept of beboet te worden...

De comments gaan weer crazy! Terwijl de EV niet de oorzaak van de brand was, waarom moeten ze dat dan vermelden :p

Omdat dat wel invloed heeft op de bluswerken. Ik kan mij levendig voorstellen dat er genoeg vragen zijn van buurtbewoners waarom het bijvoorbeeld zo lang duurde om die garage te blussen of waarom er meerdere brandweerwagens aan te pas kwamen. Het feit dat die EV niet de oorzaak was doet niet ter zake, feit is dat die volledig uitgebrand is als ik de foto bekijk en een EV blussen is nu eenmaal een complex proces. Dus ja, terecht dat het vermeld wordt imo.

Mja daar zit wel wat van waarheid in natuurlijk.

Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat mijn Tesla hier altijd op de oprit staat en niet in de garage :rofl: Om dezelfde reden als er hier wat zou gebeuren brand gerelateerd dat die auto toch niet mee in de vlammen op gaat ivm bluswerken.

Dat er toch enkele honderden op 100.000 mensen tussen zitten die effectief wel hun batterij dagdagelijks laden en gebruiken nog aan toe
Bij ons op kantoor zijn er 7 mensen met phev's. 5 van die 7 mensen laden dagelijks hun wagen.

En om eerlijk te zijn laad ik niet voor de ecologische afdruk (en die andere mensen ook niet denk ik). De wagen rijdt gewoon aangenamer met een volle batterij.

Ik kan je zeker volgen in de periode dat je de "hybride" Panamera's had die 12 meter elektrisch konden rijden, maar nu lijkt me dit toch anders.
Komaan zeg, iedereen weet toch dat PHEV wagens puur voor de fiscaliteit aangekocht
Hier geef ik je wel gelijk! Ik had liever gewoon een dikkere benzine wagen gekocht ipv een overpriced hybride.

Een PHEV is in mijn ogen geen technologische vooruitgang maar een schaamteloze poging van fabrikanten om minimaal verandering te brengen en ICE wagens te blijven produceren zonder hun fabrieksprocessen teveel aan te passen en dus te besparen op R&D en een volledige overgang naar EV. PHEV zijn fopwagens en dragen minimaal bij de ecologische voetafdruk te reduceren.
Ze zijn/waren gewoon een goede tussenstap voor mensen om elektrisch rijden te leren kennen. Voor mijn huidige wagen had ik nooit een elektrische wagen gekocht. Na de rijervaring met deze (op ev mode dan) sta ik wel open voor een elektrische wagen, indien ik thuis een laadpaal kan plaatsen.

Ben je ergens phev's niet gewoon gaan stigmatiseren omdat je op dagelijkse basis met die ene te maken kreeg in Brussel?

Komaan zeg, iedereen weet toch dat PHEV wagens puur voor de fiscaliteit aangekocht werden, en niet voor de ecologische voetafdruk noch de lagere kostprijs voor energie.

Dat er toch enkele honderden op 100.000 mensen tussen zitten die effectief wel hun batterij dagdagelijks laden en gebruiken nog aan toe, maar ik vind het zeer asociaal dat sommigen dan inderdaad een hele dag of nacht aan een laadpaal hangen terwijl ze na enkele uren al opgeladen zijn en een echte EV er 8-9u over doet om volgeladen te worden.

Zo ene in Brussel die constant aan een laadpal ging, ik kwam toe met m'n bijna lege Tesla bij een klant, en elke dag weer stond die PHEV daar al volgeladen van 's ochtends vroeg tot in de namiddag, puur omdat meneer daar dan net voor z'n kantoor geparkeerd stond... Dan maar met enkele stickers duidelijk gemaakt dat dit echt niet ok was.

Mocht ik minister zijn worden die gebannen van publieke laadpalen ofwel een systeem die voor iedereen die volgeladen is 60 eur per uur automatisch 'boete' tijdens bv. piekuren en 20 eur per uur tijdens daluren, en dat vanaf de eerste minuut.
In Frankrijk heb ik dit al op enkele laadpalen opgemerkt en kreeg ook al enkele euros extra aangerekend omdat ik eens een uur later terug was. Niet meer dan normaal want een tankstation blokkeer je toch ook geen hele dag zonder weggesleept of beboet te worden...
De meerderheid met een PHEV laadt die gewoon altijd op. Ik snap echt niet waarom je klaagt over mensen die hun PHEV laden, terwijl je net zegt dat ze het niet doen voor de ecologische voetafdruk en lagere kostprijs? Wat is het nu, laden ze op en hebben ze dus een lagere ecologische voetafdruk, of laden ze niet op omdat ze enkel voor fiscaliteit gekocht zijn?

En jij denkt dat zo'n boete voor parkeren als volgeladen is helpt? Dan stel je gewoon de laadsnelheid op een belachelijk laag vermogen in he. Hele dag gratis parkeren!!!

Omdat dat wel invloed heeft op de bluswerken. Ik kan mij levendig voorstellen dat er genoeg vragen zijn van buurtbewoners waarom het bijvoorbeeld zo lang duurde om die garage te blussen of waarom er meerdere brandweerwagens aan te pas kwamen. Het feit dat die EV niet de oorzaak was doet niet ter zake, feit is dat die volledig uitgebrand is als ik de foto bekijk en een EV blussen is nu eenmaal een complex proces. Dus ja, terecht dat het vermeld wordt imo.
Alleen staat er dit in het artikel:
"In een van de garages stond een elektrische wagen, maar dat leverde geen extra complicaties op voor de bluswerken, zegt de brandweer."

Terug
Bovenaan