Elektrische wagens

Als je voor gewoon tanken al kaart van Total hebt, kan je die dan niet laten upgraden als laadpas?
(zoals Cronos eig ook al doet)

Heb daarvoor een offerte gekregen en bijzonder interessant lijkt het niet - maandelijkse kost per kaart, extra kosten per transactie, en over de korting die ik krijg op tanken nu wordt ook niets gesproken. Geen meerwaarde dan voor mij tov een gratis kaart met goede dekking.

De Maes kaart heeft ook een maandelijkse kost (1 euro wel maar, dat maakt het nu niet) en voor de Shell Recharge moet je blijkbaar met een offerte werken, maar het offerteformulier lukt precies niet :)
Anderen rekenen nog een paar cent /kWh erbij, of hebben een vaste kost per gestarte sessie; bij Maes is het 1 euro en that's it.

Anderen rekenen nog een paar cent /kWh erbij, of hebben een vaste kost per gestarte sessie; bij Maes is het 1 euro en that's it.

Ah ok, kan ook nog interessant zijn dan. Ik ga eerst even kijken hoe het loopt met de EDI en de E-Flux kaarten en als het nodig is bestel ik dan nog bij.

Bedankt voor feedback.

Normaal had ik in juli een afspraak bij de VW garage voor terugroepactie ID.3 (software update en controle batterijen), maar hun toestel voor controle van de batterijen was kapot, en binnen de hele groep van VW in de buurt was er ook niets beschikbaar. Vandaag nog eens teruggebeld voor een nieuwe afspraak, maar dat ding is dus nog steeds niet terug in orde.

37 ELEKTRISCHE AUTO’S DIE 5000€ VLAAMSE PREMIE KRIJGEN IN 2024​

Staat toch nie meteen iets tussen waarvoor die premie mij over de streep trekt
Bwa, ik zie daar een Opel Astra staan die dan onder de 35000€ duikt. Dat is evenveel als de laagste configuratie van VW Golf met automaat.

Heerlijk nieuws van Kia. Huidige software update omvat volgend item.

Het navigatiesysteem detecteert nu laadstations langs de route en voegt ze automatisch toe als routepunten. Bestuurders kunnen zonder zorgen lange afstanden afleggen, zelfs wanneer de resterende acculading laag is. Het systeem herkent automatisch of het batterijniveau onvoldoende is om de bestemming te bereiken en waarschuwt de bestuurder, samen met een selectie van laadstations in de buurt. Om een optimale laadtijd te garanderen, start het voertuig indien nodig automatisch het conditioneringsproces van de batterij.

Was 1 van mijn twijfelpunten in de tijd toen ik bestelde. Had al backupplan met ABRP en bluetooth dongle maar het is precies ni meer nodig.

Heerlijk nieuws van Kia. Huidige software update omvat volgend item.

Het navigatiesysteem detecteert nu laadstations langs de route en voegt ze automatisch toe als routepunten. Bestuurders kunnen zonder zorgen lange afstanden afleggen, zelfs wanneer de resterende acculading laag is. Het systeem herkent automatisch of het batterijniveau onvoldoende is om de bestemming te bereiken en waarschuwt de bestuurder, samen met een selectie van laadstations in de buurt. Om een optimale laadtijd te garanderen, start het voertuig indien nodig automatisch het conditioneringsproces van de batterij.

Was 1 van mijn twijfelpunten in de tijd toen ik bestelde. Had al backupplan met ABRP en bluetooth dongle maar het is precies ni meer nodig.
Die update is al paar maand live geloof ik?

Mijn ev6 is wrs af te halen eind komende week, of de week erna.
Nummerplaat is sinds donderdag bij de leasing

Die update is al paar maand live geloof ik?

Mijn ev6 is wrs af te halen eind komende week, of de week erna.
Nummerplaat is sinds donderdag bij de leasing

Nee, zou iets nieuws zijn. De preconditioning zat wel al in de vorige update maar was toen manueel te triggeren.

Ondertussen 470 km op de A trip teller van de E.
Verbruik staat op 15,2 kWh

Madam voor aankoop," ga jij daar mee rijden"
En die elektrische handrem en bla bla

Verleden weekend,ga er ook eens mee leren rijden eh int straat want moet dat toch leren als er eens iets is.
Stressen met die D knop en R en handrem enzo

Deze week is ze er al mee gaan werken.

Ja da rijd toch goed eh en da ge ni moet schakelen ... makkelijk ...
Theeft lang geduurd🤣🤣

Dit weekend naar de zee gereden en dan moet er natuurlijk geladen worden.
Het blijft toch heel frustrerend wanneer er een hybride aan de enige laadpaal hangt.

Dit weekend naar de zee gereden en dan moet er natuurlijk geladen worden.
Het blijft toch heel frustrerend wanneer er een hybride aan de enige laadpaal hangt.
Disagree. Hybrides krijgen ook altijd de wind van voor dat ze fiscale achterpoortjes zijn en dat niemand laadt en dus de milieu impact beperkt is. Laden ze wel, dan krijgen ze kritiek haha.

Vaak ook kleinere batterijen dus kan me niet voorstellen dat ze daar lang staan dan.
Lijkt me dat je eerder gefrustreerd moet zijn dat er maar 1 laadpaal stond :wink:

Disagree. Hybrides krijgen ook altijd de wind van voor dat ze fiscale achterpoortjes zijn en dat niemand laadt en dus de milieu impact beperkt is. Laden ze wel, dan krijgen ze kritiek haha.
Hybrides zijn dan ook een tussen'oplossing' waarbij geen van beide situaties ideaal zijn.

Vaak ook kleinere batterijen dus kan me niet voorstellen dat ze daar lang staan dan.
Het is een illusie dat je denk dat de doorsnee mens hun wagen gaat verplaatsen wanneer die vol is. Laat staan wanneer je gezellig over de dijk strompelt.

Lijkt me dat je eerder gefrustreerd moet zijn dat er maar 1 laadpaal stond
Ik ben gefrustreerd over beiden :wink:

Een plug-in hybride heeft evenveel het recht de laadinfrastructuur, waarvoor hij ook betaalt, te gebruiken.
Nogmaals, het issue is te weinig laadpalen, niet de hybride aan de stekker.

En geloven dat dan de EV de 'final solution' is, is ook echt heel naief, zeker op vlak van eco impact met de huidige technologie.
Het ene heeft niet meer bestaansrecht dan het andere.

Een plug-in hybride heeft evenveel het recht de laadinfrastructuur, waarvoor hij ook betaalt, te gebruiken.
Nogmaals, het issue is te weinig laadpalen, niet de hybride aan de stekker.

En geloven dat dan de EV de 'final solution' is, is ook echt heel naief, zeker op vlak van eco impact met de huidige technologie.
Het ene heeft niet meer bestaansrecht dan het andere.

De EV is wel degelijk de final solution voor de voorzienbare toekomst. Fossiele brandstoffen gaan eruit, waterstof is fysisch en economisch geen haalbaar alternatief, synthetische brandstoffen zijn te duur ivm elektriciteit.
De transitie naar EV's is niet meer te stoppen vanwege de aanbodzijde (steeds betere en goedkopere auto's), de vraagzijde (mensen die met een EV hebben gereden, kiezen opnieuw een EV), de infrastructuurzijde (steeds denser en performanter publiek laadnetwerk, netontlastend laden) en de politiek (fiscaliteit, uitfasering verkoop brandstofauto's, industrieel beleid).

In 2010 hadden de meeste mensen nog een gewone gsm, en konden ze zich niet voorstellen dat ze ooit met zo'n gallet van een "smartfoon" zouden rondlopen. En wie kon er nu een iPhone betalen?!
Anno 2023 is die S-curve ook volledig uitgereden en is de adoptie compleet. Gepensioneerden doen niks anders dan fotootjes van de kleinkinderen aan elkaar tonen, op hun smartphone.

Ter inspiratie, een artikel op Tweakers van 27-12-2010 over de onverwacht snelle adoptie van de smartphone.
Ongeveer 70 procent van de mensen die dit jaar in Nederland een telefoonabonnement afsloten, koos daarbij voor een smartphone. Laat dat getal even op je inwerken: in 2009 lag dat percentage nog veel, véél lager. We hebben in Nederland eigenlijk nog maar twee soorten telefoons: goedkope telefoontjes om mee te bellen en smartphones.

Geen toeval dus dat alle fabrikanten dit jaar groots uitpakten met nieuwe smartphones, en de enkeling die dat niet deed, zoals LG, had in elk geval plannen in die richting. Smartphones waren de grootste groeimarkt voor de telecomindustrie.

Ik ben er zeker van dat je in Vlaanderen op 27/12 hetzelfde artikel over EV's kunt schrijven, als de cijfers over de bestellingen van nieuwe wagens in de tweede jaarhelft beginnen door te dringen.

Laatst bewerkt:
De EV is wel degelijk de final solution voor de voorzienbare toekomst. Fossiele brandstoffen gaan eruit, waterstof is fysisch en economisch geen haalbaar alternatief, synthetische brandstoffen zijn te duur ivm elektriciteit.
De transitie naar EV's is niet meer te stoppen vanwege de aanbodzijde (steeds betere en goedkopere auto's), de vraagzijde (mensen die met een EV hebben gereden, kiezen opnieuw een EV), de infrastructuurzijde (steeds denser en performanter publiek laadnetwerk, netontlastend laden) en de politiek (fiscaliteit, uitfasering verkoop brandstofauto's, industrieel beleid).

In 2010 hadden de meeste mensen nog een gewone gsm, en konden ze zich niet voorstellen dat ze ooit met zo'n gallet van een "smartfoon" zouden rondlopen. En wie kon er nu een iPhone betalen?!
Anno 2023 is die S-curve ook volledig uitgereden en is de adoptie compleet. Gepensioneerden doen niks anders dan fotootjes van de kleinkinderen aan elkaar tonen, op hun smartphone.

De discussie gaat erg snel off-topic gaan maar het energienet draagt nu nog maar nipt de capaciteit voor EV wagens. Een gigantische groei, daar is gewoon de energie niet voor beschikbaar. Volgende winter zitten we al met een tekort van 0,5 Gigawatt en tegen 2025-2026 is dat zelfs 3,6 Gigawatt. De transitie kan enkel werken wanneer deze traag en gestaag gaat en we de tijd hebben om onze stroomvoorziening uit te breiden, dus hybride is nog steeds een noodzakelijk goed. Als iedereen nu EV zou gaan rijden, het zou een ongezien fiasco worden voor de stroom- en laadinfrastructuur die nog in de kinderschoenen staat.

Er is zeker bestaansrecht, maar met de huidige technologie is een EV voor mij ook geen optie. (en als autoliefhebber is dit ketterij natuurlijk)

@Nijntje , het is wel de overheid die met de push naar EV salariswagens deze transitie versneldt heeft. Dat ze het dan voor de rest ook maar oplossen. We betalen al decennia lang distributietarieven, dan mag het net er ook naar zijn.

Ja da rijd toch goed eh en da ge ni moet schakelen ... makkelijk ...
Theeft lang geduurd🤣🤣

Mijn vrouw had dat met de automaat al. Dat kan niet fijn rijden etc. Laatste 2 jaar heb ik er zelf nietmeer in moeten rijden.
De EV vindt ze niet tof rijden en ze rijdt er dan ook niet mee. Ze vindt die te breed en te hoog. Thans was de Arteon even breed en nog een stuk langer.

Terug
Bovenaan