Elektrische wagens

Ik rij altijd de max snelheid (met speedlimiter enabled, op ECO pro), behalve op de autosnelweg rij ik 110 km/h. Maar doe meer gewone weg dan autosnelweg tegenwoordig. Juli had het hoogste zomerverbruik, 17,4 kWh/100km. Maar dat was nat en kouder.

April heeft heel veel korte ritten omdat we verhuisd zijn in die maand en al het speelgoed, kleding, keukengerief met de auto hebben verhuisd.
Ik ben blij voor uw uitzonderlijk verhaal van 400km en 20% op de teller
maar op mijn wagen is 20% = 60km

als ik goed kan rekenen komt dat neer op 300km max :p

Ik ben blij voor uw uitzonderlijk verhaal van 400km en 20% op de teller
maar op mijn wagen is 20% = 60km

als ik goed kan rekenen komt dat neer op 300km max :p

Ik ben zeker niet alleen aangezien poeperman ook 500km range haalt. En heb genoeg collega's die ook die ranges halen. Bij ons staat de parking vol iX3's...

De BMW ix3 wordt verkocht met actieradius 460km:

Iedereen weet dat dit niet realistisch is en dat dat een verkoopspraatje is.
Maar hey, als jij en poeperman er 500km mee kunnen rijden, ben ik blij voor jullie.

Je vindt online genoeg artikels indien je zoekt naar actieradius bmw ix3. Weinige officiële tests zullen jouw statistieken bevestigen.
Elke fabrikant plakt een actieradius op hun EV's die niet realistisch is bij normaal gebruik omdat dit onder zeer strikte, ideale omstandigheden getest wordt. Ik gebruik meestal een combinatie van ev database en whattherange om de werkelijke range van een EV in te schatten. Die laatste baseert zich op laadpasdata maar ik heb toch het gevoel dat die de range vaak onderschat en het verbruik overschat, waarschijnlijk omdat het over Nederlandse data gaat en veel bestuurders niet bepaald zuinig rijden of echt op hun verbruik letten. Op whattherange staat de iX3 met 346 km gecombineerde range, dan lijkt het me idd niet onmogelijk dat een bestuurder die een beetje er op let, er vlot gemiddeld 400 km uit kan halen. EV Database heeft ranges op hun site staan onder meer realistische omstandigheden, daar zul je ook terugvinden dat 500 km in bepaalde gevallen mogelijk is.

Nu goed, als hier 2 leden effectief de auto hebben, staat die hun ervaring nog wat boven die sites.

De iX3 heeft een netto capaciteit van 74kWh.
Dus om 500km te halen mag max 14.8 kWh/100km verbruiken van 100% naar 0%.
Dat is mogelijk op 70-50km/u banen maar op de autostrade ga je daar niet geraken.
Realistisch rijd je ook niet tot 0% en is er batterij degradatie.

In praktijk heb je de volledige capaciteit enkel nodig op lange ritten en rij je op de autostrade waardoor het verbruik weer significant stijgt.
Je kan optimistisch mikken op 400km in de zomer en 300km winter. (Je laadt niet altijd tot 100% en rijdt niet tot 0%. Korte ritten tussendoor hakken in op de range)

De iX3 heeft een netto capaciteit van 74kWh.
Dus om 500km te halen mag max 14.8 kWh/100km verbruiken van 100% naar 0%.
Dat is mogelijk op 70-50km/u banen maar op de autostrade ga je daar niet geraken.
Realistisch rijd je ook niet tot 0% en is er batterij degradatie.

In praktijk heb je de volledige capaciteit enkel nodig op lange ritten en rij je op de autostrade waardoor het verbruik weer significant stijgt.
Je kan beter mikken op 400km in de zomer en 300 winter.
Klopt, maar die 400km in zomer en 300km in winter zijn wel vrij makkelijk haalbaar.

Elke fabrikant plakt een actieradius op hun EV's die niet realistisch is bij normaal gebruik omdat dit onder zeer strikte, ideale omstandigheden getest wordt. Ik gebruik meestal een combinatie van ev database en whattherange om de werkelijke range van een EV in te schatten. Die laatste baseert zich op laadpasdata maar ik heb toch het gevoel dat die de range vaak onderschat en het verbruik overschat, waarschijnlijk omdat het over Nederlandse data gaat en veel bestuurders niet bepaald zuinig rijden of echt op hun verbruik letten. Op whattherange staat de iX3 met 346 km gecombineerde range, dan lijkt het me idd niet onmogelijk dat een bestuurder die een beetje er op let, er vlot gemiddeld 400 km uit kan halen. EV Database heeft ranges op hun site staan onder meer realistische omstandigheden, daar zul je ook terugvinden dat 500 km in bepaalde gevallen mogelijk is.

Nu goed, als hier 2 leden effectief de auto hebben, staat die hun ervaring nog wat boven die sites.
Winter - snelweg: 29.29kwh/100km volgens de ene en 26.9 volgens de andere. Is idd wel heel pessimistisch ingeschat denk ik - daar kom ik zelfs met de energieslurpende etron niet aan.

Effe de ix3 in het oog gehouden.

Opgeladen tot 90%
Nog 320km op de teller
Ondertussen gemiddeld 18,2 verbruikt
268km gereden
Nog 71km op de teller
In de app staat hij op nog 20%

Voor alle zekerheid toch vannacht opladen tot terug 90%. Conclusie: ik kan er 270km mee rijden en dan wordt het toch stilaan de moment om op te laden. Ik kan misschien tot 300km rijden maar dan wordt het écht wel de moment.

Ik heb zo’n 110km in de buurt gereden en daarjuist 160km autostrade. Dus alles mooi gecombineerd. 130km/u rijden is een groot verschil met minder dan 110km/u

Voor alle duidelijkheid ik reed 110km/u want ik wou zeker thuis geraken.

Dat lijken me realistische cijfers, vergeleken met wat EV database zegt.

Bij EV's is het verschil in verbruik tussen 110 en 130 km/u groot, meer dan bij de meeste benzines en veel meer dan bij recente diesels. En bij een SUV is de impact nog iets groter wegens wat grotere luchtweerstand. Ook bij lagere modellen is de stijging in verbruik meer dan lineair, waarschijnlijk +25% verbruik.

Klopt, maar die 400km in zomer en 300km in winter zijn wel vrij makkelijk haalbaar.
Die indruk heb ik niet. Ik rij echt enorm chill (50km/u) en dus gisteren 110km op autostrade.
Wat resulteert in 300km met nog 40km op de teller. En dat in deze temperaturen. (zoals gezegd met 90% batterij, wat normaal is)

Ik kan toch moeilijk 30km/u rijden en 90km/u op de autostrade :D

Die indruk heb ik niet. Ik rij echt enorm chill (50km/u) en dus gisteren 110km op autostrade.
Wat resulteert in 300km met nog 40km op de teller. En dat in deze temperaturen. (zoals gezegd met 90% batterij, wat normaal is)

Ik kan toch moeilijk 30km/u rijden en 90km/u op de autostrade :D
Probeer eens uw BC te resetten (stappen heb ik hier paar posts terug gezet)

Er is wel een vreemde manier om dat te resetten en veel accurater te krijgen. De BC-knop lang induwen (20s), dan kom je in een verborgen menu en kan je BC init ofzo kiezen. Opnieuw lang induwen en dan initialiseert hij dat systeem terug, en wordt het (imo) veel accurater.
ik ga dat direct eens doen, thanks!

De BMW ix3 wordt verkocht met actieradius 460km:

Iedereen weet dat dit niet realistisch is en dat dat een verkoopspraatje is.
Maar hey, als jij en poeperman er 500km mee kunnen rijden, ben ik blij voor jullie.

Je vindt online genoeg artikels indien je zoekt naar actieradius bmw ix3. Weinige officiële tests zullen jouw statistieken bevestigen.
Begin je nu weer met de iX3 dezelfde discussie over de range?
De iX3 wordt met een WLTP range verkocht van 460 km. Dat is geen verkoopspraatje, BMW is verplicht die range aan te geven.
Dat is een gestandardiseerde test, dus dat resultaat is gewoon realistisch, voor die cyclus. Dat is ook het doel van die testcyclus, en maakt de range die merken opgeven perfect vergelijkbaar.

Laatst bewerkt:
@Horse, het is nu wel ideaal weer.
In de zomer verbruik ik 15,5-16,5kWh gemiddeld, in de winter 22,5kWh.
Het record was op 100% 400km gereden en 20% over.
Gewoon eens vergelijken met een model 3

Ik heb over drie jaar een gemiddeld verbruik van 149 Wh/km. Dat is zomer en winter. Voor 0223 jaar zit ik aan 140 Wh/km.
Ik rijd wel een groot aandeel op 50 + 70 km/h wegen, rijd wel altijd in standard mode (dus vol vermogen) en durf wel eens op het stroompedaal te gaan staan (maar respecteer altijd de snelheidslimieten).

Begin je nu weer met de iX3 dezelfde discussie over de range?
De iX3 wordt met een WLTP range verkocht van 460 km. Dat is geen verkoopspraatje, BMW is verplicht die range aan te geven.
Dat is een gestandardiseerde test, dus dat resultaat is gewoon realistisch, voor die cyclus. Dat is ook het doel van die testcyclus, en maakt de range die merken opgeven perfect vergelijkbaar.
Neen tuurlijk niet. Iedere WLTP range is realistisch in de praktijk. Dat is helemaal geen verkoopspraatje. Iedere wagen haalt de WLTP range. Dom van mij.

Laatst bewerkt:
Neen tuurlijk niet. Iedere WLTP range is realistisch in de praktijk. Weet gij eigenlijk iets van auto’s ?

Google eens naar bmw ix3 actieradius en kom dan eens terug ok ventje?
Je hoeft zo niet te reageren, ugar heeft volledig gelijk. Je eerste klaagzang over de Tesla is nog niet helemaal verdwenen of je begint al over de iX3. Er zijn hier leden die de WLTP duidelijk halen, dus wat is het probleem exact?

Terug
Bovenaan