Elektrische wagens

Ik snap echt niet waarom dat een argument is eigenlijk. Als die auto gewoon goed is, wat maakt het dan uit dat hij ook een ICE-variant heeft?
Alle auto's die momenteel op de markt zijn, zijn nog volgens ICE-principes gebouwd he, anders had het concept "Frunk" nooit bestaan. Dat is er puur omdat EV's nog gemodelleerd worden naar het model dat mensen van een auto hebben, en dat is eentje met een motorkap vanvoor.
Neen, dat zijn ze niet. Het platform is gewoon anders gebouwd. Er is op het platform van een EV geen rekening gehouden met de nood voor een transmissietunnel voor de achterwielaandrijving en het plaatsen van een motor onder de motorkap. En het koetswerk van een ICE-EV is ook minder aerodynamisch vanwege de nood voor afkoeling van de motor in die koets

Dimensies (lengte * breedte * hoogte // wielbasis //kofferruimte // kofferruimte neergeklapte achterbank
iX3 4734 * 1891 * 1668 // 2864 // 510 l // 1560 l
EQC 4762 * 1884 * 1624 // 2873 // 500 //1460l
EQB 4684 * 1834 * 1667 // 2829 // 495 // 1710 l

ID.4 4584 * 1852 * 1640 // 2771 // 543 l // 1575 l
model Y 4751 * 1921* 1624 // 2890 // 854 l // 2158 l
IONIQ5 4635 * 1890 * 1605 // 3000 // 527 // 1578 l

Je ziet hier gewoon heel duidelijk het verschil in externe dimensies / binnenruimte van EV's die gebouwd zijn op basis van een ICE en wagens die gebouwd zijn op een puur EV platform : veel meer binnenruimte (wielbasis + kofferruimte). De ID.4 is 15 cm korter dan jouw iX3 en biedt evenveel (of zelfs iets meer) binnenruimte. . De Model Y is even groot als de iX3 en is gewoon veel ruimer.

En ik wil niet rijden met een SUV, maar een berline, dan is die ruimte aan de binnenkant gewoon te belangrijk.
Vergelijk de i5 / i4 maar eens met ID.7 qua buitenlengte en wielbasis: de kofferklep van een i5 is gewoon een pak langer.

Da’s dan ook weer niet helemaal waar. Hij is gewoon ontwikkeld om óf een verbrandingsmotor in te steken, óf elektromotoren in te steken. Da’s nog wel iets anders dan pakweg een e-golf of een elektrische Focus. Die laatsten zijn ICE wagens met een elektromotor ingebouwd.

Hij is inderdaad niet 100% als EV ontworpen, dus er zullen wel enkele concessies gedaan zijn, maar ‘t is nu niet dat die zó groot zijn bij een i4 lijkt me.
Vraag eens aan de mensen op de achterbank wat ze denken over de transmissietunnel op de vloer. Voor iemand die twee volwassen kinderen vervoert is dat een grote concessie. En het gaat me eigenlijk niet alleen over de nadelen,
Ligt dat nu aan mij of is dat nu niet geweldig duur?
ID.7 leek me de opvolger van de Passat, en die zat toch eerder in 't D-segment, niet in 't E-segment? (vs BMW 3, Mercedes C, etc.)
Een 3 of een C hebben geen wielbasis van 3 m. En de prijs die ik citeer is dan echt wel met alles erop en eraan
ver 69K voor de basis auto
https://www.autogids.be/autonieuws/nieuwe-modellen/vw-id7.html die ze sub 60k geafficheerd stond ...

hard pass for me (kheb dat geld niet :p) en de problematieken die VW met hun batterijpacks heeft maakt me wat wantrouwig om daar zoveel geld aan te geven.
Die issues met de batterypacks zijn voor mij ook wel een ding. Benieuwd hoe dat evolueert, maar dat zou VW voor mij ook een no-go kunnen maken

Neen, dat zijn ze niet. Het platform is gewoon anders gebouwd. Er is op het platform van een EV geen rekening gehouden met de nood voor een transmissietunnel voor de achterwielaandrijving en het plaatsen van een motor onder de motorkap. En het koetswerk van een ICE-EV is ook minder aerodynamisch vanwege de nood voor afkoeling van de motor in die koets

Dimensies (lengte * breedte * hoogte // wielbasis //kofferruimte // kofferruimte neergeklapte achterbank
iX3 4734 * 1891 * 1668 // 2864 // 510 l // 1560 l
EQC 4762 * 1884 * 1624 // 2873 // 500 //1460l
EQB 4684 * 1834 * 1667 // 2829 // 495 // 1710 l

ID.4 4584 * 1852 * 1640 // 2771 // 543 l // 1575 l
model Y 4751 * 1921* 1624 // 2890 // 854 l // 2158 l
IONIQ5 4635 * 1890 * 1605 // 3000 // 527 // 1578 l

Je ziet hier gewoon heel duidelijk het verschil in externe dimensies / binnenruimte van EV's die gebouwd zijn op basis van een ICE en wagens die gebouwd zijn op een puur EV platform : veel meer binnenruimte (wielbasis + kofferruimte). De ID.4 is 15 cm korter dan jouw iX3 en biedt evenveel (of zelfs iets meer) binnenruimte. . De Model Y is even groot als de iX3 en is gewoon veel ruimer.

En ik wil niet rijden met een SUV, maar een berline, dan is die ruimte aan de binnenkant gewoon te belangrijk.
Vergelijk de i5 / i4 maar eens met ID.7 qua buitenlengte en wielbasis: de kofferklep van een i5 is gewoon een pak langer.
Maar... is een i4 te klein? Dat een andere auto met dezelfde buitenformaten meer binnenruimte had, is toch irrelevent. Vergelijk eens een Skoda Superb met een 7-reeks. De eerste is een pak kleiner en de binnenruimte is quasi hetzelfde... Dat maakt de 7-reeks geen slechte auto he?
En de i4 een een drag coefficient van 0.24, dat is minder dan pakweg de Polestar 2 en maar net boven de model 3 he.

Maar... is een i4 te klein?
Ja. De model 3 is ook in de hoogte te krap
Dat een andere auto met dezelfde buitenformaten meer binnenruimte had, is toch irrelevent. Vergelijk eens een Skoda Superb met een 7-reeks. De eerste is een pak kleiner en de binnenruimte is quasi hetzelfde... Dat maakt de 7-reeks geen slechte auto he?
En de i4 een een drag coefficient van 0.24, dat is minder dan pakweg de Polestar 2 en maar net boven de model 3 he.
Dat is 10% verschil. Dat is 60 km range.

Ja. De model 3 is ook in de hoogte te krap
Maar dat is een EV-platform, dus gaat het punt toch niet op dat een auto slecht is omdat het geen EV-platform is?
Dat is 10% verschil. Dat is 60 km range.
Ik vermoed dat drag-coefficient geen lineaire relatie heeft met range, maar een i4 heeft een 15% betere cd dan de Polestar 2, en die zit wel op een EV-platform. Dus "echte" EV's zijn niet per definitie aerodynamischer.

Maar dat is een EV-platform, dus gaat het punt toch niet op dat een auto slecht is omdat het geen EV-platform is?
Toch wel geweldig dat iemand die een f*ckin IX3 rijdt mij gaat aangeven dat een I4 niet te klein is. De model 3 is ook een kleiner aan de buitenkant en toch ruimer aan de binnenkant.
Ik vermoed dat drag-coefficient geen lineaire relatie heeft met range
Ik weet dat die verhouding lineair is.

Polestar is als merk verboden, en is veel te benauwd achterin. Is bovendien ook erg beperkt in range vanwege de aerodynamica van een baksteen (cd=26.6 of zo). Zelfs de RWD in het nieuwe model verbruikt nog steeds erg veel in standaard range tests.
Ioniq 6 is ook erg beperkt qua ruimte achterin, en heeft volgens mij geen mogelijkheid van trekhaak, die ik nodig heb om af en toe een fiets mee te nemen.
i4 is sowieso geen optie, dat is een ICE-wagen waar een electromotor is ingebouwd. Ik koop sowieso een wagen die ontwikkeld is als 100% elektrische wagen

In lease is het verschil veel kleiner. Bij Tesla geen korting, bij VW/Audi hangt het wat af van model maar soms echt fikse kortingen.
Model 3 was vorige keer echt ver van de mogelijkheden met mijn budget, maar dat was gewoon wat ik wou toen.

Ziet er idd saai uit, perfect zo.
Je hoeft echt geen trekhaak te hebben om een fietsrek op uw auto te hebben, heel vaak zijn er mogelijkheden om zonder trekhaak toch een fietsrek op uw auto te hebben.

Toch wel geweldig dat iemand die een f*ckin IX3 rijdt mij gaat aangeven dat een I4 niet te klein is. De model 3 is ook een kleiner aan de buitenkant en toch ruimer aan de binnenkant.

Maar moest de i4 al bestaan hebben toen ik bestelde, had ik een i4 hoor :p Toen ik bestelde was er gewoon nog geen deftige liftback EV...
Ik heb het hier ook niet over uw specifieke keuze voor welke auto goed is of niet he, maar over "het is niet goed, want het is geen puur EV-platform". Dat is geen argument, want of het een EV-platform is of niet, dat voel je niet. "Het is te klein" of "het is niet mooi" of ... zijn dingen die je als argumenten kan geven om een auto niet te kiezen.

Een i4 is inderdaad niet goed qua verhouding binnenruimte - buitenafmetingen: vrij lange neus, sterk aflopende daklijn, weinig voetruimte voor de passagiers achteraan (en die middentunnel :p ). Ook vergeleken met ICE's zoals een Audi A5 (even lang, meer binnenruimte, gelijkaardige koffer) of de vorige generatie BMW 4 (10 cm korter, meer of dezelfde binnenruimte, gelijkaardige koffer) is het een slecht voorbeeld.

De verhouding luchtweerstand - Cw is lineair, maar range hangt natuurlijk van meer factoren af; rolweerstand speelt bij lage snelheden nog wel een rol, daarnaast heb je efficiëntie van gerecupereerde energie, enz.
Ik heb ooit eens gelezen dat 10% Cw verbetering leidde tot 3,5% betere range (bij Tesla). Dus het heeft impact, maar ook weer niet gigantisch.

Ik hoor hier van
vw problemen met batterypacks?
Mag ik vragen wat juist?

Had ook eerst een even naar een cupra born gaan zien en madam vond die ook mooi.

Maar vonden het wat nog veel geld voor de privemarkt ( voor wat het is/was) ok de range range was dubbel zoveel maar sua ruimte en koffer niet echt veel meer dan wat we nu gekozen hebben.

Een i4 is inderdaad niet goed qua verhouding binnenruimte - buitenafmetingen: vrij lange neus, sterk aflopende daklijn, weinig voetruimte voor de passagiers achteraan (en die middentunnel :p ).
En die lange neus en de transmissietunnel zijn een cadeau van het ICE platform
Ik heb ooit eens gelezen dat 10% Cw verbetering leidde tot 3,5% betere range (bij Tesla). Dus het heeft impact, maar ook weer niet gigantisch.
Dat hangt af van welke snelheid je rijdt. Voor mij is die range maar in één geval echt belangrijk, en dat is voor verre verplaatsingen. Voor mij is dat dan meestal in Frankrijk, dat is dus aan 130 km/h. En dan is het aandeel luchtweerstand tov alle andere parameters veel groter. Bij de snelheden waar de WLTP wordt berekent, is dat verschil inderdaad een pak kleiner.

Bij het wat inlezen van de batterijpack v de E kom ik over slechte battery packs dit tegen.
Ook met die vloeistofkoeling.
Had ik voor de koop moeten doen maar bon🤣
Komt nissan leaf in voor niet per se vw

Als cellen(packs) slecht/degradatie hebben dan zijn het meestal de middenste en de bovenste cellen.
Daarom word vloeistofkoeling gebruikt om dit proberen tegen te gaan.
Bij de leaf komt dit dus bijna altijd voor bij de middenste en bovenste packs.
De warmte v d onderste packs gaat uiteraard naar de packs erboven.
Dubbele laag.
En dus de centraalbovenste degraderen sneller omdat daar de meeste warmte blijft zitten

Wel al een positieve noot gelezen,de honda e heeft maar 1 enkele laag packs(kan ook niet anders met die kleine range🙈😅)

Ik snap @ugar wel hoor. De iX3 is geweldig, maar een transmissietunnel is wel vervelengd hoe je het ook draait of keert.

Ben dus ook heel teveden van de iX3, totdat ik iets moet vervoeren. Dan is het een klein hok.
Maar het hoog zitten ben ik wel al gewend, voor de rest is de bouwkwaliteit wel wat beter als VW.

Maar als ik vandaag moest kiezen tussen een Arteon sedan (vorige wagen) of een iX3 stapte ik terug in de Arteon... Helaas lag deze buiten budget.

Ondertussen rij ik sinds een maand en 2000km ook elektrisch. Eens een andere wagen die je hier amper ziet voorbijkomen: Kia niro EV.
Ik had redelijk beperkte keuze bij mijn werkgever, wagen of 10 waar dit dus meeste aanleunde wat ik wil.

Zeer tevreden over de wagen, hij is niet al te groot bemeten maar daar merk je in het interieur eigenlijk zeer weinig van. Ik ben zelf 1m90 en het is 1 van de weinige wagens waar ik echt comfortabel ruim in zit, achter mij kan ook nog een volwassene zitten dus ook wel in orde. Koffer is standaard wat je van zo een wagen kan verwachten.

Basisopties zijn redelijk goed op deze wagen, zeker als je een pack hoger neemt. Dit in combinatie met de batterij van 65kwh batterij die het tot hiertoe zeer goed doet. Ik pers er toch 400+ uit al zit ik nu in de goede periode qua weer uiteraard. Verbruik zit rond de 14-15 kwh/100km en ik doe geregeld langere afstanden. De vanafprijs is ook een luttele 48.000 euro maar ik zie als totaalpakket niet veel beter in de markt momenteel die aan men eisen voldeed. Polestar 2 of model 3 beginnen rond hetzelfde maar zaten niet in men lijst, ook onhandige koffers dus sedans wou ik ontwijken. Dat was het grootste manco aan men vorige bedrijfswagen een Renault Talisman.

Ik ben alleszins content, en dat van een koreaan.

Ben dus ook heel teveden van de iX3, totdat ik iets moet vervoeren. Dan is het een klein hok.
Maar het hoog zitten ben ik wel al gewend, voor de rest is de bouwkwaliteit wel wat beter als VW.

Maar als ik vandaag moest kiezen tussen een Arteon sedan (vorige wagen) of een iX3 stapte ik terug in de Arteon... Helaas lag deze buiten budget.

Je gaat me toch niet zeggen dat je in je Arteon meer vervoerd kreeg dan in je iX3 ?!
Ik snap de opmerking van 'klein hok' ook niet goed... Het is een SUV dus per definitie al pak beter qua inladen dan eender welke sedan en zelfs menig break. Je moet eigenlijk al naar categorie X5 of 5 Touring gaan om nog significant meer laadruimte te hebben.

Je gaat me toch niet zeggen dat je in je Arteon meer vervoerd kreeg dan in je iX3 ?!
Ik snap de opmerking van 'klein hok' ook niet goed... Het is een SUV dus per definitie al pak beter qua inladen dan eender welke sedan en zelfs menig break. Je moet eigenlijk al naar categorie X5 of 5 Touring gaan om nog significant meer laadruimte te hebben.

Met gemak raakt er meer in een Arteon (en dan spreek ik nog niet over de break) dan in een iX3.
3 Ikea PAX kasten, past gewoon achter de voorzetels in de Arteon.

Een full blown springkasteel met pomp? No prob...
51689416487_81db67b822_c.jpg

Een fiets? Check, zelfs ruimte over!
51895957002_36ffbbf0f2_c.jpg

Misschien past het springkasteel in de iX3, maar die andere 2 moet je zelfs niet proberen.

Heb 5 jaar met een Arteon rondgereden, zal het wel weten zeker :).
Ik kreeg in mijn Octavia 3 break (dus het vorig model) zelfs meer dan in mijn iX3. De iX3 is navenant de buitenafmetingen gewoon klein.
Een VW ID4/5 is ondanks de veel kleinere buitenafmetingen ook gewoon ruimer dan een iX3 vanbinnen.

Terug
Bovenaan