Elektrische wagens

De titel en inleidende tekst doen nochtans niets vermoeden dat er nog andere oorzaken mogelijk zijn. "ZET in lichterlaaie", "HEEFT voor brand gezorgd". En zeg nu niet, jamaarja das HLN, want dat blijft een van de grootste en meest gelezen kranten in dit land.
Jij kent HLN duidelijk nog niet :biglaugh: Qua betrouwbaarheid in hun artikels scoren ze niet bijster hoog.

DWpG7RN.jpg
Afgelopen weekend testrit gedaan met de ID3. Als je een oude diesel gewoon bent voel je je direct thuis bij de afremming op de motor/recuperatief remmen. Verder wel een fijn autootje, jammer dat de reikwijdte smelt als sneeuw voor de acetyleenbrander van zodra je 120kmh doet op de snelweg.

En wat zijn uw voorgaande wagens? Want typisch zijn die toch niet harder afgeveerd dan elke andere BMW. Als dat wel zo is, is er mogelijk iets mis met uw ophanging.
Eerste BMW voor mij. Maar elke drempel bijvoorbeeld is echt wel hard, ik zou niet vanachter willen zitten 😅

Ge zou maar eens met uw EV aan een naftpomp parkeren om iets te halen in de shop.
Aan de Albert Heijn zijn hier ook 4 laadplaatsen vlakbij de ingang. Staan altijd ICE wagens op geparkeerd. Snap niet goed hoe egoïstisch die mensen zijn.
Zelfs EV rijders parkeren daar niet als ze niet moeten laden…
Het zou natuurlijk helpen moesten dat niet de plaatsen het dichtst tegen de ingang zijn... je rijdt met een EV, geen rolstoel. Mensen parkeren daar omdat ze lui en egoïstisch zijn. Is net hetzelfde als mensen die op gehandicaptenplaatsen gaan staan... met nog een kleine groep extra beuzakken die gewoon op die plaatsen gaan staan omdat ze bij de anti-EV kudde horen.

Ik snap overigens wel dat die laadpalen hoofdzakelijk vlak bij de ingang zijn omdat technisch gewoon de meestal wenselijke locatie is. Voeding komt in de meestal gevallen uit het gebouw: minder civiele werken, kortere kabellengten, lagere spanningsval etc etc. Moesten die plaatsen wat verder van de ingang zijn zou het probleem minder of niet spelen.

Ik erger mij daar ook enorm aan, zelfs als (momenteel) niet-EV rijder. Nu ja, ik zie hetzelfde met mensen die zich onterecht op de parkeerplaatsen voor mensen met kinderen plaatsen, etc.
Parkeerplaatsen voor mensen met kinderen? Is dat echt een ding? :unsure:

DWpG7RN.jpg
Afgelopen weekend testrit gedaan met de ID3. Als je een oude diesel gewoon bent voel je je direct thuis bij de afremming op de motor/recuperatief remmen. Verder wel een fijn autootje, jammer dat de reikwijdte smelt als sneeuw voor de acetyleenbrander van zodra je 120kmh doet op de snelweg.
Op zich geen verkeerde auto, zeker niet als je ergens in een stad woont en je iets gemakkelijker ergens tussen wilt kunnen wringen. Maar eerlijk gezegd: zo'n ID3 is eigenlijk een vreselijke auto voor dat geld. De enige reden dat die dingen verkocht worden is omdat MG/BYD/... op veel plaatsen uit de lease range vallen.

Laatst bewerkt:
Parkeerplaatsen voor mensen met kinderen? Is dat echt een ding? :unsure:
Yep, hier zijn er ook een paar. Met bredere stroken tussen de parkeerplaatsen zodat je altijd je deur helemaal open kan zetten om baby/kind in de autostoel te zetten, of maxi-cosi in de auto te steken. Geen idee wat de officiele regel is tot wanneer je die mag gebruiken. Ik zou denken zolang een kind niet zelfstandig kan instappen oid.

... Parkeerplaatsen voor mensen met kinderen? Is dat echt een ding? :unsure:

Op zich geen verkeerde auto, zeker niet als je ergens in een stad woont en je iets gemakkelijker ergens tussen wilt kunnen wringen. Maar eerlijk gezegd: zo'n ID3 is eigenlijk een vreselijke auto voor dat geld. De enige reden dat die dingen verkocht worden is omdat MG/BYD/... op veel plaatsen uit de lease range vallen.

Ja, aan supermarkten, luchthavens, Ikea en dergelijke heb je aparte parkeerplaatsen voor mensen met kinderen - al weet ik ook niet wat de specifieke beperkingen zijn om daar gebruik van te mogen maken. Ik weet alleen dat je als chauffeur van middelbare leeftijd zonder kinderen in de auto verkeerd staat als je daar parkeert. Maar ook daar, dat zijn plaatsen dicht bij de ingang dus zetten ze zich daar maar...

Inderdaad, de ID.3 is vreselijk van prijs (maar een miniem verschil qua prijs met een Tesla Model 3), maar ik verschiet ook van wat bv. Peugeot voor een e-208 durft vragen die nog een klasse kleiner is, nog een kortere range,...: vanaf 36 K€ voor de goedkoopste uitvoering :oink:

MG heeft wel een slechte reputatie met lange wachttijden voor simpele reserveonderdelen als er iets mankeert, of dat lees ik toch vaker van lease en privérijders die er 1 hebben. En ze lijken me toch een beetje de Dacia van de EV's: heel scherp qua prijs maar ook meer basic qua afwerking dan de doorsnee concurrent (die zoveel meer kost)?
Geen idee hoe werkgevers naar BYD kijken of wat de algemene reputatie is (behalve dat die nieuwere modellen er echt goed uit zien). Onze leasemaatschappij is in ieder geval via enquêtes aan het polsen of hun gebruikers daarvoor open staan.

Yep, hier zijn er ook een paar. Met bredere stroken tussen de parkeerplaatsen zodat je altijd je deur helemaal open kan zetten om baby/kind in de autostoel te zetten, of maxi-cosi in de auto te steken. Geen idee wat de officiele regel is tot wanneer je die mag gebruiken. Ik zou denken zolang een kind niet zelfstandig kan instappen oid.
De officiele regel is dat iedereen daar mag parkeren, parking voor gezinnen/kleine kinderen staat nergens beschreven in de wegcode dus bestaat officieel niet.

Op het Franse platteland zijn ze dan ook nog maar nét voorbij het 'riek en toorts' stadium geraakt.
In Nederland gaat het dezelfde kant uit. De media spelen daar graag op in, alles voor de clicks en euro's. Ik kreeg dit 'artikel' aangeboden op mijn Facebook (ik volg de pagina niet):

Het hoeft dan ook niet te verbazen dat bedrijven zoals ExxonMobil gretig meesurfen op deze sfeer.

Elektrisch rijden is voorlopig heerlijk. 1000km gepasseerd, een paar lange ritten heen en terug gedaan en de i4 doet het echt prima. Toegelaten snelheid rijden overal en je kan zuinig autosnelweg doen. 500km doen is dan totaal geen droom/illusie als er hier en daar een stuk van 100 tussen zit. Naar Maasmechelen gereden vanuit Antwerpen, 19% charge nodig gehad. Terug iets meer omdat er minder volk op de baan was. Dus uiteindelijk 230km met 40% charge. Zeer tevreden van. Verbruik tussen 16 en 17 kW/100km. En dat is dan 85% autostrade.

Deze zondag de langste rit tot nu toe doen. 150km naar Duitsland en terug. Op geen enkel moment range anxiety gehad eerlijk gezegd.

Het enige nadeel zijn dezelfde domme grappen telkens. :unsure:

Vandaag voor het eerst in het echt een Hyundai Ioniq 6 gezien. Valt heel wat beter mee dan op foto. Eigenlijk echt een prachtwagen.

En ze lijken me toch een beetje de Dacia van de EV's: heel scherp qua prijs maar ook meer basic qua afwerking dan de doorsnee concurrent (die zoveel meer kost)?
De afwerking van de ID.3 kan je nochtans alles behalve schitterend noemen. Slecht zal het allemaal niet zijn maar de boordcomputer van VW heeft niet bepaald de allerbeste naam (bij veel reviews van de ID.4 en Enyaq was men daar alvast niet zo positief over) en voor de rest vond ik de ID.3 er al bij al nogal plastiekerig uitzien. Ik moet eerlijkheidshalve wel toegeven dat ik over de 1ste versie spreek, er is intussen wel een facelift geweest als ik me niet vergis maar ik ga er van uit dat daar geen wereldschokkende dingen mee gewijzigd zijn.

Het enige nadeel zijn dezelfde domme grappen telkens. :unsure:
Ik was dit weekend in een lokaal tankstation wat jerrycans benzine gaan halen. Er zitten wat mannen pintjes te drinken aan een tuintafel aan de shop.
Ik ga met de Tesla aan de pomp staan - aan de tafel al wat gelach, 1 kerel loopt de shop binnen en er komen nog 3 mensen aan het raam al lachend staan kijken.
Hilariteit alom, want er staat een EV aan de pomp! De dommerik!

:wtf:

Terug
Bovenaan