Elektrische wagens

Terug van een reisje naar de Provence. Uit gemak de hybride genomen maar gelet op de laadmogelijkheden.
Langs heel de route du soleil staan best veel laadpalen en er waren altijd wel meerdere plaatsen vrij (tijdens zwart weekend). Met de EV had dus eenvoudig gelukt mits extra tijdverlies. (ik wissel met de vriendin om te rijden en de stops duren niet langer dan 10min)

Laden af de autostrade bij de accommodatie zou wel een groter probleem zijn. Dan was het omrijden naar een snellader.

Mijn model Y Performance zei altijd laden tot 90% voor dagelijks gebruik.

Nu vandaag software update gedaan en sindsdien kwam er in de app "laden tot 80% voor dagelijks gebruik"
Is normaal. Tesla heeft de aanbevolen percentages gewijzigd in de laatste update. Wellicht omdat ze nu wat meer data hebben over de huidige cellen.

Van waar heb je dat? Zeggen ze dat op TMC forum? Want ik heb dat nog nergens gelezen. En als ik er nu wat over Google lijkt dit memory effect niet echt een probleem te zijn voor je batterij capaciteit bij LFP.
Blijkbaar gebruikt den Bjørn Nyland dit: https://www.obdlink.com/products/obdlink-lx/ of https://www.obdlink.com/products/obdlink-mxp/
For iOS devices the OBDLink MX+ (black) is necessary. The green LX adapter does not work with iOS!
samen met https://e-mobility-driving-solutions.com/produkt/kabelsatz-m3/
of https://e-mobility-driving-solutions.com/produkt-kategorie/smt_bundles/?lang=en
en

Wel interessant om dan te kunnen zien hoeveel kWh er al geladen is op DC of AC.

Ook eens aan het kijken om te leasen via werk. Ik dacht aan iets zoals 208 of corsa. Die hebben beide een nieuwe versie aangekondigd maar zal precies niet voor direct zijn, al is er voor mij nu geen haast bij. Zouden die nieuwe versies veel duurder zijn eigenlijk?

Bij de waterstof aanhangers hoor je meestal 2 grote argumenten:
1) ge kunt op 5 minuten tanken. Wat imo enkel een voordeel is die 2x dat je op reis gaat. Alle andere dagen is het een nadeel
2) als uw batterij kapot gaat, kost dat 20000€ om te vervangende.
Ik vind die 20000€ nog heel redelijk dan :p

Bij de waterstof aanhangers hoor je meestal 2 grote argumenten:
1) ge kunt op 5 minuten tanken. Wat imo enkel een voordeel is die 2x dat je op reis gaat. Alle andere dagen is het een nadeel
2) als uw batterij kapot gaat, kost dat 20000€ om te vervangende.
Ik vind die 20000€ nog heel redelijk dan :p
Ik ben trouwens ook erg benieuwd wat die waterstof kost. Ik lees dat er ongeveer 65% verlies voor de hele keten van waterstof aanmaken en terug omzetten naar elektrciteit + er is dure apparatuur voor nodig om het aan te maken. Dan zou ik haast denken dat de prijs om 100km te "tanken" minimaal 50% duurder zal zijn als thuis laden met een EV.

Ondertussen ook eens uitgerekend wat de elektriciteit voor 100km rijden me nu kost. Aan 29cent/kWh ben ik 5.4euro/100km aan elektriciteit kwijt met mijn model 3. En dat is gemeten met een externe kWh meter dus incl. alle laadverliezen etc. Met mijn Audi A4 diesel was ik exact het dubbel kwijt. Namelijk 10.8euro/100km (6l/100km verbruik aan 1.8euro/l).

"De waterstof aanhangers", dat zijn 0,1% big oil lobbyisten en useful idiots (zoals Mark Pecqueur) en 99,9% reactionaire HLN-reageerders en complottheoristen die enerzijds stikjaloers zijn op de Tesla van de buurman ("voor de rijken, betaald met subsidies!!!"), en anderzijds er nog niet dood in zouden willen teruggevonden worden ("kermisauto's!!!").

Waarom ze dan zo'n rabiate fans zijn van waterstofauto's was me lange tijd onduidelijk, maar ondertussen ben ik erachter dat ze denken dat waterstof ongeveer hetzelfde is als kraantjeswater. Ze zijn ervan overtuigd dat waterstof een spotgoedkope brandstof is "waar de zeeën vol mee zitten, maar die de overheid ons achterhoudt om ons allemaal in de klimaatreligie te laten geloven en in elektrische auto's te dwingen, net zoals ze ons tijdens corona die gifspuiten hebben willen opdringen!!!". En natuurlijk zijn ze vooral tégen elektrische auto's.

Of EV's nu wel of niet milieuvriendelijker zijn dan brandstofwagens, of ze nu meer of minder tank/laad-tijd vergen, of ze nu meer of minder kosten, of ze nu comfortabeler zijn of niet, ... dat maakt allemaal niks uit voor die mensen.

Als ik hier kom vertellen dat ik Sloggi-damesslipjes draag omdat die voor mannen comfortabeler zijn aan de balzak, zal ook iedereen mij ridiculiseren. Niemand zal er ook maar aan dénken om die Sloggi eens te proberen, dat gaat gewoon radicaal in tegen je zelfbeeld en wereldbeeld :p. Zo is het ook met EV's bij een grote en groeiende groep anti's.

De media, politieke partijen en big oil spelen natuurlijk gretig in op die gevoelens, respectievelijk voor clicks, stemmen en dollars.

Als ik hier kom vertellen dat ik Sloggi-damesslipjes draag omdat die voor mannen comfortabeler zijn aan de balzak, zal ook iedereen mij ridiculiseren. Niemand zal er ook maar aan dénken om die Sloggi eens te proberen, dat gaat gewoon radicaal in tegen je zelfbeeld en wereldbeeld :p
Gaat het hier over een specifiek model? Asking for a friend 🙂

Volgende week dinsdag afspraak om eens met een honda-e te rijden.
Zou ik durven?😊
No way met die range als eerste wagen,maar als 2e wagen zit ik er serieus aan te denken.

Elektrostoring op de ID4. Ik bol nu rond met een ID3 terwijl de andere in de garage staat. Not impressed eerlijk gezegd. Wat een klein autotje
De ID.3 is raar van formaat, die auto is eigenlijk groter dan die aanvoelt. Zoals een golf maar in werkelijkheid is de ID.3 toch wel opvallend groter als je ze naast elkaar zou zetten. Kan wel aannemen dat die klein overkomt als je van de ID.4 komt.

Ik vond die wel aangenaam rijden. Ik ben die nu toch weer terug aan't overwegen aangezien de bmw i4 veel te lang op zich zou laten wachten en ik een beetje schrik heb van de verdere aanpassingen aan de Tesla Model 3.

De ID.3 is raar van formaat, die auto is eigenlijk groter dan die aanvoelt. Zoals een golf maar in werkelijkheid is de ID.3 toch wel opvallend groter als je ze naast elkaar zou zetten. Kan wel aannemen dat die klein overkomt als je van de ID.4 komt.

Ik vond die wel aangenaam rijden. Ik ben die nu toch weer terug aan't overwegen aangezien de bmw i4 veel te lang op zich zou laten wachten en ik een beetje schrik heb van de verdere aanpassingen aan de Tesla Model 3.

De wielbasis van een ID.3 is veel groter dan van een Golf, eigenlijk vergelijkbaar met een Passat waardoor je inderdaad veel binnenruimte hebt t.o.v. de lengte van de auto.

Maar toch een hele andere klasse van auto dan een BMW i4 of Tesla Model 3, al is het maar qua range, snelladen,...

De wielbasis van een ID.3 is veel groter dan van een Golf, eigenlijk vergelijkbaar met een Passat waardoor je inderdaad veel binnenruimte hebt t.o.v. de lengte van de auto.

Maar toch een hele andere klasse van auto dan een BMW i4 of Tesla Model 3, al is het maar qua range, snelladen,...
O ik weet dat het vreemd is om een ID.3 met een i4 te gaan vergelijken hoor :p De ID.3 was eigenlijk de eerste auto waar ik naar ben gaan kijken omdat die eerlijk gezegd het beste bij mijn situatie past: auto voor mij alleen, ik doe op zich niet enorm veel km's en het grootste deel van mijn verplaatsingen zijn relatief in de buurt.

De stap naar de Model 3 was vooral snel gezet door de prijs die op hetzelfde niveau zit, op papier krijg je daar inderdaad meer auto voor je geld. Maar ik ben twee keer gaan testrijden met de Model 3 en ik was niet 100% overtuigd... En nu komt de refresh er aan die nog eens extra kostenbesparend gaat zijn (waarschijnlijk geen pook voor de richtingsaanwijzers meer bv). De i4 was uiteindelijk gewoon de auto waar ik veruit het beste gevoel bij had, ook al is die rationeel te groot voor mij en een stuk duurder. Het is echter geen volledig rationele keuze, een auto kopen :). De ID.3 kost een heel deel minder maar vind ik eigenlijk ook nog overpriced.

De ID.3 staat nu deels nog op mijn lijstje omdat die gewoon snel geleverd kan worden maar ik schrijf de Model 3 niet af en ga bv. ook eens terug kijken naar de Polestar 2. Ook snel leverbaar en momenteel met deftige kortingen te verkrijgen.

Terug
Bovenaan