Elektrische wagens

Ook tesla heeft een ingebouwde marge. De 60kW batterij heeft bijvoorbeeld 57,5kW beschikbaar.
Maar die marge kan zowel onderaan (dus dat 0% geen echte 0% is) als bovenaan (100% is geen echte 100%) zitten.
Dus misschien kan je die andere constructeurs (VW en Skoda in jouw voorbeeld) wel tot 98% laden omdat je nooit lager dan 4% zou kunnen gaan. Ook al zegt het scherm dat je virtueel op 100 en 0% respectievelijk zit.
Maar wel een kleinere marge, vooral dan tov bvb Porsche en de E-tron (Q8).
Eigenlijk geeft Tesla eigenaars de mogelijkheid om zelf wat meer capaciteit te gebruiken, maar je moet er dan wel verstandig mee omspringen

Afhankelijk van het type batterij. LFP accu’s laadt je best tot 100% voor kalibratie en memory effect.
NCA accu’s tot 80%
LFP batterijen zijn een lastige situatie. Door hoe ze in elkaar zitten is het lastig om in te schatten hoe vol die batterijen zijn. Dus moeten ze af en toe eens tot 100% geladen worden zodat het systeem zich kan kalibreren.
Maar ook dat type batterij laat je best niet te lang op 100% zitten.

Jammer genoeg is Tesla hier niet duidelijk over. Dus ik vermoed dat er veel mensen met dat type batterij gewoon altijd tot 100% zullen laden.

LFP batterijen zijn een lastige situatie. Door hoe ze in elkaar zitten is het lastig om in te schatten hoe vol die batterijen zijn. Dus moeten ze af en toe eens tot 100% geladen worden zodat het systeem zich kan kalibreren.
Maar ook dat type batterij laat je best niet te lang op 100% zitten.

Jammer genoeg is Tesla hier niet duidelijk over. Dus ik vermoed dat er veel mensen met dat type batterij gewoon altijd tot 100% zullen laden.
LFP cellen hebben ook last van memory effect. Door ze niet vol te laden, ga je ze op den duur niet meer vol kunnen laden. Daardoor kun je best tot 100% laden.

Voor NCA cellen geeft tesla nu 80% als advies sinds de laatste update.

Ge lacht maar bij ons opt werk laadt de helft op tot 100% Als je dan vernoemd dat dit niet zo gezond is voor de batterij krijg je het standaard 'ik rijd met nen lease wagen' antwoord.
'Als de batterij naar de kloten is moet mijnen baas mij maar nen nieuwe kopen'
Ik koop nooit van men leven een tweedehands elektrische wagen.
Dat zijn dezelfde mensen die met een ICE en koude motor direct hoog in toeren trokken vroeger, totaal geen respect voor techniek en al zeker niet omdat het hun wagen niet is. Meestal ook gecombineerd met een totaal gebrek aan laadpaal etiquette.

Een 2e hands leasewagen kopen is altijd een risico maar met een 2e hands EV kan je tenminste wel een battery health check doen, dat het een afgeragde oliezuiper is kon je niet zien bij aankoop.

LFP cellen hebben ook last van memory effect. Door ze niet vol te laden, ga je ze op den duur niet meer vol kunnen laden. Daardoor kun je best tot 100% laden.
Van waar heb je dat? Zeggen ze dat op TMC forum? Want ik heb dat nog nergens gelezen. En als ik er nu wat over Google lijkt dit memory effect niet echt een probleem te zijn voor je batterij capaciteit bij LFP.

Vandaag vroeg iemand op de ix3-facebookgroep of het kwaad kan om 100% op te laden. Ongelofelijk hoeveel er daar reageren "nee hoor, ik laad altijd naar 100%! Waarom zou je maar 80% opladen, dan heb je niet de volledige range!"

Waarom zou je nu in godsnaam altijd de volledige range ter beschikking moeten hebben??
Moet toegeven dat ik meestal tot 90% en af en toe tot 100% laadt.

Ik kan enkel gratis laden op het werk (geen laadpaal thuis), waar het aantal laadpalen beperkt is. Dus laad ik daar altijd op tot 90%. Als ik dan thuis kom heb ik nog 80% over. Dat is voor mij het verschil tussen om de 2 of om de 3 dagen vroeg naar het werk gaan om een plekje te hebben 🙃

Vlak voor een vakantie laad ik op tot 100% om het maximale uit het gratis laden te halen… Niet ideaal, maar ja 🤷🏼
Zodra ik volgend jaar een laadpaal thuis heb, zal het altijd max 80% zijn…

Ik kan enkel gratis laden op het werk (geen laadpaal thuis), waar het aantal laadpalen beperkt is. Dus laad ik daar altijd op tot 90%. Als ik dan thuis kom heb ik nog 80% over. Dat is voor mij het verschil tussen om de 2 of om de 3 dagen vroeg naar het werk gaan om een plekje te hebben 🙃

Vlak voor een vakantie laad ik op tot 100% om het maximale uit het gratis laden te halen… Niet ideaal, maar ja 🤷🏼
100% is nu ook niet zo’n probleem als je daarna meteen minstens 10% verbruikt.
Als je van werk tot thuis al 20% verbruikt, zou ik ook wel geneigd zijn om vaker tot 100% te laden.
Zeker als je het laden zo instelt dat je pas 100% hebt op het moment dat je vertrekt.

opladen tot 100% voor een lange trip is perfect normaal. Je laadt dan wel best op naar 100% vlak voor je vertrekt

Yep. Mijne staat hier nu ook op het werk op te laden tot 100% omdat ik straks een langere rit moet maken. Ook nog eens met verlaagde laadsnelheid zodat hij zo kort mogelijk aan 100% zal staan.

hier stel ik me soms vragen bij wat beter is.
Sneller (DC) naar 100% laden of trager (11kw) of nog trager (verlaagde stroom of granny charger).
Als je het kan timen dat hij niet lang stilstaat aan 100% lijkt ok maar als je bij wijze van spreken 3 uur nodig hebt met een granny charger om van 90% naar 100% te gaan lijkt me dat ook niet optimaal.
Als je het eind tijdstip niet kunt instellen, lijkt traag laden mij beter. Want anders zit je snel aan de 100% en blijft deze vanaf dat moment tot je vertrekt op 100% staan.
Ik lees ook vaak dat een paar uur op 100% eigenlijk ook amper iets uitmaakt. Dat het pas bij langere periode schadelijk begint te worden.
Al heb ik daar nog nooit wetenschappelijke uitleg bij gehad. Dus mogelijks ontbreekt daar nog wat nuance bij.

Laat ons ook niet overdrijven he. Het is ook maar als je vaak tot 100% laadt én dan de komende dagen ook gewoon niet onder de 90% geraakt, én dat ook regelmatig doet, dat dit op termijn redelijk nefast voor de batterij gaat zijn. Je laadsessie al zodanig plannen dat je pas bij vertrek op 100% geraakt, omdat je anders een paar uur stil gaat staan met 100% lijkt me toch ook al een beetje overdreven.
Ik heb vannacht mijn wagen ook tot 100% geladen omdat mijn vrouw op zoek is naar last minutes. Kans is reëel dat we vandaag nog in ons kot blijven, en de wagen nu misschien toch minstens ene dag op meer dan 95% gaat staan. Als ik zoiets 2x op een jaar doe, denk ik niet dat dat ook maar één procent degradatie gaat veroorzaken op termijn.

Ik heb zaterdag mijn iX3 opgehaald. Wij verhuizen midden september naar onze nieuwbouw dus laadpaal wordt onmiddellijk daar geïnstalleerd. Zonder laadpaal thuis vind ik het nog geen praktische wagen :p. Daarstraks voor het eerst opgeladen tijdens de wekelijkse boodschappen. Op kantoor (klant - werk er als zelfstandige) heb ik ook wel een laadpas gekregen, in principe kan ik hem daar altijd ganse dag inpluggen. Na de verhuis zal woon-werkverkeer ook maar 9km (enkel) meer zijn, meeste klanten van ons kantoor liggen in een straal van 20km rond het werk.

Morgen daguitstap, zijn nog in dubio of we de nieuwe wagen en de laadinfrastructuur gaan uittesten of we nog even gaan profiteren van de gratis brandstof van vriend zijn bedrijfswagen zolang het nog kan :p (heeft de aankoopoptie van mijn vorige leasewagen gelicht om zelfstandig op te starten).

Nog een tip voor de zelfstandigen met een bmw in bestelling: na registratie van de bmw laadpas krijg je een e-mail dat uw aanmelding als zakelijke klant nog moet goedgekeurd worden en de pas na bericht van goedkeuring pas bruikbaar is. Een particuliere aanmelding is altijd aan een viskaart gekoppeld en werkt dus onmiddellijk. Daarom hebben wij van’t weekend de wagen praktisch niet gebruikt.
Ik zag in mijn bmw app de laadpas (en het mobiel laden) wel op actief staan. Vanmorgen gebeld ‘aja dat is een bug in het systeem, dat wordt automatisch goedgekeurd zonder nog een aparte melding, sorry daarvoor’.
Had nog mooi kunnen wachten :p. Had nog andere laadpas besteld (met wel bevestiging van goedkeuring en verzending van de pas) maar gezien de post vandaag niet werkt had ik die ten vroegste pas woensdag verwacht.

Laatst bewerkt:
Mijn model Y Performance zei altijd laden tot 90% voor dagelijks gebruik.

Nu vandaag software update gedaan en sindsdien kwam er in de app "laden tot 80% voor dagelijks gebruik"

Mijn model Y Performance zei altijd laden tot 90% voor dagelijks gebruik.

Nu vandaag software update gedaan en sindsdien kwam er in de app "laden tot 80% voor dagelijks gebruik"
Omdat ge niet voldoende de baan op gaat éh, als ge dagelijks maar bv. voor 50% batterij moet rijden is 60% ook goed hoor. Maar als den auto 70% van den tijd stil staat op uw oprit is het echt niet nodig tot 80-90-100% te laden. Ik moet de komende dagen niet meteen weg, en heb 'm nu al een week ofzo niet meer opgeladen, staat nu 70-tal %. Als ik dan weet dat ik morgen bv. naar Brussel moet hang ik 'm eraan tot 100% tegen 7:00 de volgende ochtend.

Niet constant in de app kijken is ook iets uit de trukendoos om batterij te sparen. In 't begin zat ik om het uur eens te kijken bij manier van spreken. Nope, niet doen. Maakt telkens het één en ander wakker die batterij slurpt.

Van waar heb je dat? Zeggen ze dat op TMC forum? Want ik heb dat nog nergens gelezen. En als ik er nu wat over Google lijkt dit memory effect niet echt een probleem te zijn voor je batterij capaciteit bij LFP.

Ik heb LFP model 3, als ik laadlimiet wil aanpassen zegt de app zelf om constant tot 100% te gaan maar lees hier ook gemengde dingen...
In het beginliet ik hem constant naar 100%, nu laat ik hem wat meer leeg lopen en zet ik hem om de week eens tot 100% voor die kalibratie, maar dan wel als ik weet dat ik dag erna minstens 10% er af rijd. Uit interesse: Kan je die auto makkelijk laten weergeven hoe goed de batterij nog is?

Ik heb LFP model 3, als ik laadlimiet wil aanpassen zegt de app zelf om constant tot 100% te gaan maar lees hier ook gemengde dingen...
In het beginliet ik hem constant naar 100%, nu laat ik hem wat meer leeg lopen en zet ik hem om de week eens tot 100% voor die kalibratie, maar dan wel als ik weet dat ik dag erna minstens 10% er af rijd. Uit interesse: Kan je die auto makkelijk laten weergeven hoe goed de batterij nog is?
Als de batterij volgeladen is, moet je eens op het batterij icoon klikken. Dan zie je ipv het percentage, het EPA km bereik.
Dat getal moet je vergelijken met het officiële EPA bereik.
Hoe dichter je er bij zit, hoe meer % je nog over hebt van het originele bereik.

Als de batterij volgeladen is, moet je eens op het batterij icoon klikken. Dan zie je ipv het percentage, het EPA km bereik.
Dat getal moet je vergelijken met het officiële EPA bereik.
Hoe dichter je er bij zit, hoe meer % je nog over hebt van het originele bereik.

Ok merci! Ga ik eens testen, dacht dat die voorspelling werd bijgewerkt in functie van je (gemiddelde) rijstijl :shy:

Terug
Bovenaan