Elektrische wagens

Minder plannen? Langs quasi ieder tankstation zijn er in Frankrijk, Italië en Spanje minstens 4 a 12 laadstations. 93,43 EUR heb ik uitgegeven om vanuit de Belgische kust te rijden naar het zuiden van Frankrijk via Zwitserland en Italië. 1452 km.
Als ik Viamichelin.fr mag geloven zou het met een diesel ongeveer 220 EUR kosten.

Ik rij nu al sinds maart 2019 met een van de eerste Tesla Model 3 in België, van Londen tot Parijs, Barcelona, Venetië, Cannes, Monaco, Saint-Raphaël en zelfs naar Minsk in Wit-Rusland gereden met 0 problemen, een beetje langer dan anders maar o zoveel aangenamer door de stops.
Neen @kinxton jij/wij weten niet waarover we praten. Mensen zonder EV weten veel beter dan ons dat zo'n lange ritten gewoon NIET mogelijk zijn zonder een zeer gedegen planning op voorhand :rofl::rofl::rofl:.

Ik vind de prijs voor particulieren wel nog een terecht punt van kritiek maar het verschil begint wel kleiner te worden. Een VW ID.3 kan je nu voor 45K kopen terwijl een VW Golf toch ook al vanaf 36K ofzo begint. Zet die twee gelijk qua opties en het verschil is heel wat minder dan die initiële 9K. Maar goed, er zijn inderdaad nog niet veel keuzeopties voor een goedkope kleine stadwagen. Ik denk dat dat de komende jaren wel gaat komen met MG en BYD bv.

Het gezaag over ermee op vakantie gaan begrijp ik veel minder. Het valt me op dat een groot deel van de discussies over EVs gaat over nog geen 5% van de totale ritten die de doorsnee persoon er mee doet. Op tweakers is er een heel topic over lange ritten in Europa, daar blijkt dat het allemaal heel goed meevalt en dat er overal veel laders bij komen.

Ik had ook nog snelsnel een diesel of benzine kunnen kopen voor 1 juli maar heb bewust gekozen voor een EV. Past gewoon veel beter voor 95% van mijn ritten. Meer nog, ik ga het model met kleinere batterij nemen omdat die meer dan genoeg is voor de meeste verplaatsingen. Als ik dan een paar keer per jaar wat meer moet plannen en iets langer onderweg ben of wat vaker moet stoppen... En dan komt er nog bij dat ik een EV gewoon beter vind rijden en dat die beter is voor het milieu, iets dat de meerderheid blijkbaar ook niet veel kan schelen.

Er zullen er nog wel zijn. Maar natuurlijk is een EV geen optie voor iedereen. Dacia is voor een reden 1 van de best verkopende merken he. Maar er zijn ook genoeg particulieren die veel meer uitgeven aan een ICE dan wat een gemiddelde EV nu kost. Denk maar aan de typische gepensioneerde in zijn E220d
Die MG is op papier inderdaad een deftig alternatief voor een doenbare prijs, maar ik zou er geen problemen (technisch of een ongeval) mee willen hebben als Europese consument. Levering van onderdelen is bij hun - en samen met MG de meeste andere nieuwkomers van China - een totale ramp. Op simpele onderdelen - maanden, zo niet meer dan een jaar wachten. Kan natuurlijk zijn dat je er nooit iets mee voor krijgt maar ik waag er mij nog niet aan.

Die MG is op papier inderdaad een deftig alternatief voor een doenbare prijs, maar ik zou er geen problemen (technisch of een ongeval) mee willen hebben als Europese consument. Levering van onderdelen is bij hun - en samen met MG de meeste andere nieuwkomers van China - een totale ramp. Op simpele onderdelen - maanden, zo niet meer dan een jaar wachten. Kan natuurlijk zijn dat je er nooit iets mee voor krijgt maar ik waag er mij nog niet aan.
Zo heb je natuurlijk ook een hele hoop "ICE-merken" die die problemen ook hebben he. Stukken aan uw Subaru, succes met nog een dealer te vinden. En dat is dan nog een merk dan nog bestaat, stukken aan uw Rover of Saab, dikke pech...

Het moet natuurlijk beter, maar als ze meer gaan verkopen zal dat ook wel gewoon effectief verbeteren imo.

Zo heb je natuurlijk ook een hele hoop "ICE-merken" die die problemen ook hebben he. Stukken aan uw Subaru, succes met nog een dealer te vinden. En dat is dan nog een merk dan nog bestaat, stukken aan uw Rover of Saab, dikke pech...

Het moet natuurlijk beter, maar als ze meer gaan verkopen zal dat ook wel gewoon effectief verbeteren imo.
Maar het gaat over iemand die nu een nieuwe wagen zou kopen he :)
Onze pa heeft nog een Saab, voorlopig geen problemen, deelt wel veel met Opel natuurlijk.

Er zullen er nog wel zijn. Maar natuurlijk is een EV geen optie voor iedereen. Dacia is voor een reden 1 van de best verkopende merken he. Maar er zijn ook genoeg particulieren die veel meer uitgeven aan een ICE dan wat een gemiddelde EV nu kost. Denk maar aan de typische gepensioneerde in zijn E220d
Daar heb ik naar gekeken en kleine koffer en niks dat daar voor zou compenseren, alsook maar 500kg trek capaciteit ( is dat de juiste vertaling?).

Maar ja dat is inderdaad het enige dat +/- in de buurt komt. Waar je dus voor dezelfde prijs enkel verliest.

Ik denk dat uw perceptie dat de typische gepensioneerde met een fancy E220d rond rijdt ook mss wel wat skewed is :p

Edit: ik ben een fan van elektrische wagens eh. Maar ze zijn tot nu toe nog enkel voor mensen die graag veel geld aan een auto uitgeven. En die het niet gewoon als een stuk gereedschap zien

Ik vind de prijs voor particulieren wel nog een terecht punt van kritiek maar het verschil begint wel kleiner te worden. Een VW ID.3 kan je nu voor 45K kopen terwijl een VW Golf toch ook al vanaf 36K ofzo begint. Zet die twee gelijk qua opties en het verschil is heel wat minder dan die initiële 9K. Maar goed, er zijn inderdaad nog niet veel keuzeopties voor een goedkope kleine stadwagen. Ik denk dat dat de komende jaren wel gaat komen met MG en BYD bv.

Het gezaag over ermee op vakantie gaan begrijp ik veel minder. Het valt me op dat een groot deel van de discussies over EVs gaat over nog geen 5% van de totale ritten die de doorsnee persoon er mee doet. Op tweakers is er een heel topic over lange ritten in Europa, daar blijkt dat het allemaal heel goed meevalt en dat er overal veel laders bij komen.

Ik had ook nog snelsnel een diesel of benzine kunnen kopen voor 1 juli maar heb bewust gekozen voor een EV. Past gewoon veel beter voor 95% van mijn ritten. Meer nog, ik ga het model met kleinere batterij nemen omdat die meer dan genoeg is voor de meeste verplaatsingen. Als ik dan een paar keer per jaar wat meer moet plannen en iets langer onderweg ben of wat vaker moet stoppen... En dan komt er nog bij dat ik een EV gewoon beter vind rijden en dat die beter is voor het milieu, iets dat de meerderheid blijkbaar ook niet veel kan schelen.
Ja iedereen heeft 36k liggen of om te lenen bovenop je huis lening..
Sommige op dit forum elk besef van geld kwijt of het zijn allemaal bankdirecteurs.

Sommige op dit forum elk besef van geld kwijt of het zijn allemaal bankdirecteurs.
Ik zeg letterlijk voor die zin dat de prijs nog een terecht punt van kritiek is. En vlak erna dat er nog niet veel keuzeopties zijn voor goedkopere wagens, zeker kleine stadswagens.

Maar inderdaad, ik heb geen besef van geld omdat ik de vergelijking maak tussen de best verkochte Europese auto van de laatste jaren (tot dit jaar toch) en de elektrische "variant" ervan, een voorbeeld waar ik toevallig de prijzen van ken.

Niemand zegt hier toch dat men een ev moet kopen. Het is jij en anderen die zeggen dat een ice veel beter is dan een EV. Om dan af te komen met kostprijs als je het niet meer kan halen. Moving goalposts.

Ot. De dag dat er een wagen genre volkswagen multivan op de markt komt volledig elektrisch met een range van min 300km koop ik hem direct. Dat is het enige wat ik momenteel mis op de ev. Een auto met grote laadruimte en draagvermogen met een acceptabele range. Hoewel de EQV dicht in de buurt komt.

Niemand zegt hier toch dat men een ev moet kopen. Het is jij en anderen die zeggen dat een ice veel beter is dan een EV. Om dan af te komen met kostprijs als je het niet meer kan halen. Moving goalposts.

Ot. De dag dat er een wagen genre volkswagen multivan op de markt komt volledig elektrisch met een range van min 300km koop ik hem direct. Dat is het enige wat ik momenteel mis op de ev. Een auto met grote laadruimte en draagvermogen met een acceptabele range. Hoewel de EQV dicht in de buurt komt.
Id buzz gaat toch boven de 300?

Als je van een statement komt dat een EV niet geschikt is voor lange afstanden wel.
Fair enough, ik vermoed dat iedereen daar altijd een stilzwijgend 'binnen (mijn) prijscategorie' bij denkt.

Maar het is een forum dus je kan niet verwachten dat men het ongeschrevene er bij denkt. Want ja, in mijn prijscategorie is dat niet geschikt voor lange afstanden. Maar uiteraard bestaan er wel (veel) die dat wel zijn.

Is het niet eens tijd dat de overheid EV's wat subsidieert?
Als je ziet wat andere landen nu en in het verleden gegeven hebben is het wederom zeer triestig gesteld in BE.

Ik mis eigenlijk in het algemeen een deftig aanbod van EV’s. Er zijn nog zo veel ICE’s die ik heel mooi vind, maar waar nog geen EV versie van bestaat.

Ik mis eigenlijk in het algemeen een deftig aanbod van EV’s. Er zijn nog zo veel ICE’s die ik heel mooi vind, maar waar nog geen EV versie van bestaat.
Goh, in de meeste segmenten zitten er ondertussen toch al EV's?
Enkel kleine hatchbacks en breaks nog niet, maar dat komt er snel aan.

En sportwagens...

Want de overheid heeft een geldkist waar op magische wijze gratis geld inkomt?
De ECB heeft dat nochtans wel. :oi22:
Ik zou ook graag eens vangen ipv alleen maar te mogen bijdragen.
Goh, in de meeste segmenten zitten er ondertussen toch al EV's?
Enkel kleine hatchbacks en breaks nog niet, maar dat komt er snel aan.

En sportwagens...
Ik zit nog altijd te wachten op een leuke EV break.
Welke zitten er in de pijplijn dan?

Terug
Bovenaan