Elektrische wagens

Ik overweeg om een polestar 2 aan te schaffen. (2dehands geïmporteerd uit DE)
Zelf moet ik nog een testrit doen dus het staat nog niet vast dat ik die koop maar een terugkerend commentaar op die wagen is dat die lawaaierig zou zijn tijdens het rijden.

Kan er hier iemand dat ontkrachten/bevestigen?
Is die vooral luid op de autostrade? Ratelt er iets tijdens het rijden ofzo?
Ik heb weinig zin om 50k uit te geven aan een mooie maar luide rammelbak.

De P2 is gewoon 'ok' op het vlak van geluidsisolatie. (19inch toch, 20inch kan ik niet over oordelen)
Nog geen rammel na 18k km.

Ik zou enkel zeggen dat hij best hard is afgeveerd en de 20inch afraden.
Stoelen zijn ook gewoon 'ok'. Daar had ik iets meer van verwacht.

Doe even een testrit en laat je zo overtuigen (of niet).

Het nieuwe model is wel een heel stuk performanter met meer range dan het oude .

IKEA? Maar dat zijn wel trage laders.
En ze werken niet altijd allemaal. Het schijnt trouwens dat een laadpaal provider een samenwerking opgestart heeft met IKEA om snelladers te plaatsen bij elke vestiging.
Wellicht niet gratis, maar niemand verwacht dat denk ik ook.

Dat er weinig zijn, kan ik inkomen. Het vervelende is dat diegene die gratis staan op Chargemap, in de praktijk niet gratis blijken te zijn.
Ik denk dat die ooit gratis waren, maar tegenwoordig komen er steeds meer EV's op de baan, samen met steeds meer mensen die gratis laadpalen misbruiken. Waardoor de kosten om het gratis aan te bieden, te hoog oplopen.

Nu, die gratis laadpalen is ook iets dat gewoon niet had moeten bestaan. Het feit dat er laadpalen staan, is het positieve. Ik vind die snellader bij Lidl geniaal, blijkbaar kan hun aansluiting dat aan, dus waarom niet...
In Frankrijk zijn er hypermarkten die snelladers tot 300 kW op de parking hebben staan en die laden aan marktconforme tarieven. Die hypermarkten staan vaak aan afritten van autosnelwegen.
Is eigenlijk ideaal (eigenlijk is 300kW een beetje overkill, 150-200 kW volstaat volgens mij), je gaat even winkelen en wanneer je je boodschappen hebt gedaan is de wagen volgeladen.
Tesla heeft de laatste tijd ook heel wat superchargers aan van die hypermarkten neergezet in Frankrijk, daar is parking genoeg, en ook voor de echte reiziger zijn die hypermarkten best interessant (er is altijd wel een koffiebar, en zo'n hypermarkt is nog altijd 2536% interessanter dan een aire op drukke dagen in de zomervakantie)

Zijn er mensen die weten hoe het is in Plopsaland en Disneyland?

Mijn madam gaat soms wel eens naar Disney en heen en terug is net te ver denk ik.

Iemand zei me dat Plopsaland ook gratis is en extra voordeel dat je helemaal vooraan kan staan.

Zijn er mensen die weten hoe het is in Plopsaland en Disneyland?

Mijn madam gaat soms wel eens naar Disney en heen en terug is net te ver denk ik.

Iemand zei me dat Plopsaland ook gratis is en extra voordeel dat je helemaal vooraan kan staan.
Geen idee op de locaties zelf, maar wellicht geraak je niet tot daar, SuC Senlis is een must do eer je verder afzakt naar het zuiden.

De illusie van gratis laden is ferm voorbij hoor, de marketing truc van belaalde retail bedrijven zoals Lidl, Decathlon in FR, om je naar hun winkel te halen is gedaan. In sommige zuidse Franse gemeentes kan je door de gemeente geplaatste laadpalen soms nog gratis laden maar die zijn zodanig schaars en vaak bezet dat het wachten en zoeken ernaar de moeite niet waard is.

In al m'n reizen in Europa ook af en toe gezocht op locaties waar ik wat langer bleef om gratis te kunnen laden, nooit gevonden behalve 1x zo'n gemeentelijke laadpaal op een openbare parking.

Ik heb met m'n model 3 van maart 2019 tot midden 2022 gratis superchargen gehad. Het was normaal maar een early bird promo 6 maanden + 3 extra maanden omdat ik geen testrit had gedaan. Maar uiteindelijk gerekt tot +/- 3 jaar, wellicht nadat iemand er manueel over gekeken/opgemerkt had bij Tesla.

Dus in die jaren London, Barcelona, Wit-Rusland(daar geen SuC), en nog heel wat baan gedaan, volledig gratis behalve de slijtage van de banden dus... Anders dan dat, voorbij.

Laatste update voor de aankoop van een elektrische wagen voor ik effectief eentje koop. Vandaag gaan testrijden met de Tesla Model 3 en dat is heel goed meegevallen. De uiteindelijke keuze gaat nu tussen de Model 3 en de Volkswagen ID.3. Moeilijke keuze omdat ze eigenlijk redelijk uit elkaar liggen en allebei duidelijke voor- en nadelen hebben. Dus nu is het kiezen welke punten doorwegen. Ik heb nog een tweede testrit opstaan bij Tesla in juli en ga ook nog misschien opnieuw een testrit vragen voor de id.3. De Volvo EX30 was ook nog een kanshebber geweest als die sneller leverbaar was, geen zin om nu nog meer dan een half jaar te wachten.

• range: duidelijk voordeel voor Tesla ook al zou ik met de range van de id.3 waarschijnlijk ook wel toekomen. Bijkomend voordeel is het uitgebreider laadnetwerk met de superchargers.
  • verbruik: ook hier komt de id.3 niet in de buurt. 50 minuten gereden met de model 3, combinatie van een stukje snelweg, gewone wegen en bebouwde kom en er is amper een paar procent van de batterij af gegaan.
  • rijden: de Model 3 was indrukwekkender door de betere acceleratie, de id.3 rijdt wel wat comfortabeler. Bij slechte wegen voelde ik de Model 3 iets meer, maar vond ik die wel nog altijd beter dan de Cupra Born. Groot voordeel bij Tesla is one pedal driving, bij VW is er een soort gelimiteerde, fake OPD. Het was in het begin wat wennen maar tegen het eind van de testrit was ik er redelijk mee weg en dan is dat heel fijn rijden.
  • assistentiesystemen: beetje onverwacht vond ik het bij de id.3 beter, Autopilot was een lichte teleurstelling. Op de snelweg deed AP het goed, op gewone wegen redelijk en in de bebouwde kom was het heel wisselvallig, zeker toen ik FSD even opgezet had. Adaptive cruise control en verkeersbordherkenning leek me veel consistenter bij de id.3, dat werkte in de bebouwde kom tijdens mijn testrit ook goed. De Model 3 gaf op een bepaald moment aan dat ik 90 mocht rijden op een weg waar het 50 was :unsure:. Ik zou eigenlijk liever ook gewoon een simpele CC ter beschikking hebben, steekt wat tegen dat het bij Tesla alleen maar ACC is. Heb ook parkeren met Tesla Vision uitgetest en dat was niet zo dramatisch als ik verwacht had, het systeem is gewoon veel te conservatief en laat te veel ruimte vanvoor over en flipte even toen ik langs een struik parallel parkeerde. Parkeren met de VW was alvast veel beter.
  • infotainment: weer een duidelijk punt voor Tesla. Ik vond het bij de id.3 nog wel meevallen na de negatieve reacties gelezen te hebben maar nu valt pas op hoe traag en warrig het is in vergelijking met Tesla. Voice commands werkten ook veel vlotter. Het zal bij de id.3 misschien wel wennen (en daar is ook de mogelijkheid voor android auto/apple carplay) maar toch, daar zou VW toch veel meer en sneller verbeteringen moeten doorgevoerd hebben.
  • interieur/exterieur: geen voorkeur, de bouwkwaliteit van VW oogt wel degelijker. Ik was heel snel gewend aan enkel een scherm in het midden te hebben bij de Model 3. Als ik de kans had, zou ik waarschijnlijk wel een HUD nemen dus dat er bij de id.3 wel nog een scherm achter het stuur is, beschouw ik wel als een voordeel. De adaptieve knoppen op het stuur bij VW vond ik wat vervelend, bij Tesla was het gebrek aan knoppen geen probleem. Een hatchback zou beter bij me passen dan de grotere Model 3. Bij Tesla had ik wel het gevoel iets meer overzicht van de weg voor me te hebben ondanks dat die lager is, zicht door de achterruit was dan wel weer vrij beperkt. Geluidssysteem bij Tesla leek me beter.

Laatst bewerkt:
Laatste update voor de aankoop van een elektrische wagen voor ik effectief eentje koop. Vandaag gaan testrijden met de Tesla Model 3 en dat is heel goed meegevallen. De uiteindelijke keuze gaat nu tussen de Model 3 en de Volkswagen ID.3. Moeilijke keuze omdat ze eigenlijk redelijk uit elkaar liggen en allebei duidelijke voor- en nadelen hebben. Dus nu is het kiezen welke punten doorwegen. Ik heb nog een tweede testrit opstaan bij Tesla in juli en ga ook nog misschien opnieuw een testrit vragen voor de id.3. De Volvo EX30 was ook nog een kanshebber geweest als die sneller leverbaar was, geen zin om nu nog meer dan een half jaar te wachten.

• range: duidelijk voordeel voor Tesla ook al zou ik met de range van de id.3 waarschijnlijk ook wel toekomen. Bijkomend voordeel is het uitgebreider laadnetwerk met de superchargers.
  • verbruik: ook hier komt de id.3 niet in de buurt. 50 minuten gereden met de model 3, combinatie van een stukje snelweg, gewone wegen en bebouwde kom en er is amper een paar procent van de batterij af gegaan.
  • rijden: de Model 3 was indrukwekkender door de betere acceleratie, de id.3 rijdt wel wat comfortabeler. Bij slechte wegen voelde ik de Model 3 iets meer, maar vond ik die wel nog altijd beter dan de Cupra Born. Groot voordeel bij Tesla is one pedal driving, bij VW is er een soort gelimiteerde, fake OPD. Het was in het begin wat wennen maar tegen het eind van de testrit was ik er redelijk mee weg en dan is dat heel fijn rijden.
  • assistentiesystemen: beetje onverwacht vond ik het bij de id.3 beter, Autopilot was een lichte teleurstelling. Op de snelweg deed AP het goed, op gewone wegen redelijk en in de bebouwde kom was het heel wisselvallig, zeker toen ik FSD even opgezet had. Adaptive cruise control en verkeersbordherkenning leek me veel consistenter bij de id.3, dat werkte in de bebouwde kom tijdens mijn testrit ook goed. De Model 3 gaf op een bepaald moment aan dat ik 90 mocht rijden op een weg waar het 50 was :unsure:. Ik zou eigenlijk liever ook gewoon een simpele CC ter beschikking hebben, steekt wat tegen dat het bij Tesla alleen maar ACC is. Heb ook parkeren met Tesla Vision uitgetest en dat was niet zo dramatisch als ik verwacht had, het systeem is gewoon veel te conservatief en laat te veel ruimte vanvoor over en flipte even toen ik langs een struik parallel parkeerde. Parkeren met de VW was alvast veel beter.
  • infotainment: weer een duidelijk punt voor Tesla. Ik vond het bij de id.3 nog wel meevallen na de negatieve reacties gelezen te hebben maar nu valt pas op hoe traag en warrig het is in vergelijking met Tesla. Voice commands werkten ook veel vlotter. Het zal bij de id.3 misschien wel wennen (en daar is ook de mogelijkheid voor android auto/apple carplay) maar toch, daar zou VW toch veel meer en sneller verbeteringen moeten doorgevoerd hebben.
  • interieur/exterieur: geen voorkeur, de bouwkwaliteit van VW oogt wel degelijker. Ik was heel snel gewend aan enkel een scherm in het midden te hebben bij de Model 3. Als ik de kans had, zou ik waarschijnlijk wel een HUD nemen dus dat er bij de id.3 wel nog een scherm achter het stuur is, beschouw ik wel als een voordeel. De adaptieve knoppen op het stuur bij VW vond ik wat vervelend, bij Tesla was het gebrek aan knoppen geen probleem. Een hatchback zou beter bij me passen dan de grotere Model 3. Bij Tesla had ik wel het gevoel iets meer overzicht van de weg voor me te hebben ondanks dat die lager is, zicht door de achterruit was dan wel weer vrij beperkt. Geluidssysteem bij Tesla leek me beter.
Naast cruise control functies dus heel wat meer punten voor Tesla, m'n vorige was een hatchback en had ook graag opnieuw een hatchback gehad in 2019, maar het is dus Model 3 geworden toen er zelfs nog geen sprake was van ID series.

Zelf vind ik na 4 jaar met AP tegenover ACC met lane assist op m'n ID BUZZ, AP toch veel comfortabeler. Ondanks lane assist wijk ik soms automatisch links of rechts uit om dan terug bij te sturen of manueel te moeten overnemen, terwijl ik met AP een heel stuk kan doen zonder enige irritant uitwijken en tenzij de lijnen inconsistent zijn, blijf ik mooi midden tussen de lijnen. Ook mogelijk de 'nagging' om de zoveel tijd te vermijden met een stuk die ik aan 't stuur hang als gewicht. Zo al 1000en km door Frankrijk gereden in alle comfort.

Met ACC en lane assist zie ik me dat niet snel doen. Het blijft toch een wereld van verschil tussen AP en ACC met lane assist waar je constant je stuur moet vast houden, of toch om de 20 sec... Terwijl ik met Tesla 3u aan een stuk niet aan m'n stuur kom bij heel lange rechte ritten.

Wat aanvullingen rond de ID.3 (niet om je te overtuigen, heb nooit met Tesla gereden):
  • De OPD heb ik enkel in het begin gebruikt omdat het iets 'nieuws' was, maar als je zo zuinig mogelijk wilt rijden doe je best de gewone 'drive' mode in combo met op tijd gas lossen en laten uitbollen (eventueel op aangeven dan de LED bar vooraan de auto).
  • Verkeersbordherkenning die ook meteen snelheid aanpast heb ik meteen uitgezet, veel te gevaarlijke toestanden anders. Wel handig om het af en toe te zien, maar het klopt ook vaak niet.
  • Qua software zat je allicht wel op de nieuwste versie, die zal ook alweer beter zijn.

Naast cruise control functies dus heel wat meer punten voor Tesla, m'n vorige was een hatchback en had ook graag opnieuw een hatchback gehad in 2019, maar het is dus Model 3 geworden toen er zelfs nog geen sprake was van ID series.

Zelf vind ik na 4 jaar met AP tegenover ACC met lane assist op m'n ID BUZZ, AP toch veel comfortabeler. Ondanks lane assist wijk ik soms automatisch links of rechts uit om dan terug bij te sturen of manueel te moeten overnemen, terwijl ik met AP een heel stuk kan doen zonder enige irritant uitwijken en tenzij de lijnen inconsistent zijn, blijf ik mooi midden tussen de lijnen. Ook mogelijk de 'nagging' om de zoveel tijd te vermijden met een stuk die ik aan 't stuur hang als gewicht. Zo al 1000en km door Frankrijk gereden in alle comfort.

Met ACC en lane assist zie ik me dat niet snel doen. Het blijft toch een wereld van verschil tussen AP en ACC met lane assist waar je constant je stuur moet vast houden, of toch om de 20 sec... Terwijl ik met Tesla 3u aan een stuk niet aan m'n stuur kom bij heel lange rechte ritten.
Zeker dat je lane assist bedoelt? Want lane assist is totaal niet de optie die je gebruikt om de auto zelf te laten rijden.
Die optie dient er voor om je niet buiten de lijnen te laten rijden, meer niet. Het is een andere optie die er effectief ook voor zorgt dat je mooi binnen de lijnen recht blijft rijden (ik kom even niet op de naam van die optie).
En dus lane assist vergelijken met autopilot is dan ook appelen met peren vergelijken.

Overigens, 3u niet aan het stuur komen, is dat figuurlijk dan? Want de tesla zaagt elke 10 seconden ofzo dat ik eens aan het stuur trek. Waardoor ik die AP bijna nooit gebruik.

Zeker dat je lane assist bedoelt? Want lane assist is totaal niet de optie die je gebruikt om de auto zelf te laten rijden.
Die optie dient er voor om je niet buiten de lijnen te laten rijden, meer niet. Het is een andere optie die er effectief ook voor zorgt dat je mooi binnen de lijnen recht blijft rijden (ik kom even niet op de naam van die optie).
En dus lane assist vergelijken met autopilot is dan ook appelen met peren vergelijken.

Overigens, 3u niet aan het stuur komen, is dat figuurlijk dan? Want de tesla zaagt elke 10 seconden ofzo dat ik eens aan het stuur trek. Waardoor ik die AP bijna nooit gebruik.
Hangt een beetje van het merk af, bij het ene merk is lane assist datgene dat u binnen de lijnen houdt, bij het andere merk is het enkel het trillen van het stuur.
Er zijn ook veel verschillende namen voor "lane keep assist", "lane departure warning", "active lane assist", ...

Tegenwoordig kunnen we enkel nog EV’s bestellen als leasewagen met bijkomend de keuze met of zonder laadpaal en laadpas.
We zijn momenteel bezig met bouwplannen dus sowieso de nodige aansluitingen al voorzien. Al weet ik niet of een privé laadpaal goedkoper uitkomt dan mee te leasen.

Soit, het is nog ver van mijn bed gezien ik eerst de bouw wil af hebben. Mijn BMW 318d van 2016 begint toch meer en meer kosten met zich mee te brengen, dus hopelijk kan die het nog een kleine 2 jaar rekken en dan spring ik hoogstwaarschijnlijk ook op de EV trein.

Puur informatief al eens wat offertes online opgesteld om te zien wat een lease mij netto zou kosten.
Al eens gekeken naar iX1 xDrive 30, Q4 E-tron 40 attraction, Polestar 2 long range single, Volvo EX30 single ext. range en Skoda Enyaq IV 80 :help:

Tegenwoordig kunnen we enkel nog EV’s bestellen als leasewagen met bijkomend de keuze met of zonder laadpaal en laadpas.
We zijn momenteel bezig met bouwplannen dus sowieso de nodige aansluitingen al voorzien. Al weet ik niet of een privé laadpaal goedkoper uitkomt dan mee te leasen.

Soit, het is nog ver van mijn bed gezien ik eerst de bouw wil af hebben. Mijn BMW 318d van 2016 begint toch meer en meer kosten met zich mee te brengen, dus hopelijk kan die het nog een kleine 2 jaar rekken en dan spring ik hoogstwaarschijnlijk ook op de EV trein.

Puur informatief al eens wat offertes online opgesteld om te zien wat een lease mij netto zou kosten.
Al eens gekeken naar iX1 xDrive 30, Q4 E-tron 40 attraction, Polestar 2 long range single, Volvo EX30 single ext. range en Skoda Enyaq IV 80 :help:
Geïnstalleerd door de leasemaatschappij rekenen die 2150€ excl BTW voor een laadpaal. Als ik dat volledig zelf zou doen kost me dat in materiaal (voor hetzelfde model laadpaal) 1039€ (incl BTW). (en dat is paal, kabel, automaat en diff)
Verschil: 1562.5€.

Ik laat dit alleen maar installeren omdat ik niet verwacht het bedrijf binnen de 4j te verlaten, en de paal op die manier voor mij gratis wordt. (Maar doe ik dat wel moet ik dus een veel te dure paal terug betalen en wordt het voor mij pas na 2.5 a 3j break-even moest ik vertrekken).
Ik ben eveneens bezig met een nieuwbouw en heb dus die automaat, diff en kabel sowieso al zelf voorzien (omdat ik op dat moment nog niet wist wat mijn firma wel/niet ging voorzien en ik in de ruwbouw al voorzieningen moest treffen).
In mijn geval gaat de onderaannemer content zijn met z'n marge...

Laatst bewerkt:
Over die assistentiesystemen: het is inderdaad warrig dat alle makers hun eigen begrippen hanteren en dan vaak nog paraplutermen gebruiken om meerdere systemen te vatten. Autopilot bij Tesla (Traffic Aware Cruise Control en Autosteer) komt bij VW bijvoorbeeld overeen met Travel Assist (Adaptive Cruise Control + Lane Assist). Tijdens een testrit wil je zoveel mogelijk testen en dan was ik onder de indruk van de assistentie bij VW. Maar ik vind het moeilijk om in te schatten hoeveel belang ik aan die dingen moet hechten in het dagelijkse leven. Momenteel gebruik ik enkel CC op lange wegen of snelwegen. Ik neem aan dat ik voor korte ritten vaak niet de moeite ga doen om al die fancy dingen aan te zetten, zelfs al heb ik ze ter beschikking. En ik rijd veel meer "onder de kerktoren" dan langere afstanden over snelwegen.

Als ik voor- en nadelen naast elkaar zet, wint de Tesla waarschijnlijk omdat dat de betere 'elektrische' wagen is. Maar het is natuurlijk niet zwart-wit en sommige dingen wegen zwaarder door dan andere. Ik denk dat ik nogal kieskeurig ben en vooral aan't kijken ben welke nadelen me het minst gaan irriteren. Daarom dat de ID.3 me eigenlijk wel aanspreekt, zeker omdat een kleinere stadswagen beter past bij de verplaatsingen die ik meestal doe. Die wagen blinkt misschien nergens echt in uit, maar is gewoon op alle vlakken degelijk tot goed. Op het infotainmentsysteem na dan...
Wat aanvullingen rond de ID.3 (niet om je te overtuigen, heb nooit met Tesla gereden):
  • De OPD heb ik enkel in het begin gebruikt omdat het iets 'nieuws' was, maar als je zo zuinig mogelijk wilt rijden doe je best de gewone 'drive' mode in combo met op tijd gas lossen en laten uitbollen (eventueel op aangeven dan de LED bar vooraan de auto).
  • Verkeersbordherkenning die ook meteen snelheid aanpast heb ik meteen uitgezet, veel te gevaarlijke toestanden anders. Wel handig om het af en toe te zien, maar het klopt ook vaak niet.
  • Qua software zat je allicht wel op de nieuwste versie, die zal ook alweer beter zijn.
Voor zover ik er na twee korte testritten van een uurtje over kan oordelen, is OPD bij Tesla veel nuttiger omdat je daar veel meer regeneratie van de batterij mee wint dan bij VW. Daar tegenover staat dat de VW meer soepel reed. Voor passagiers gaat echte OPD in het begin minder aangenaam zijn omdat de sweet spot om te blijven bollen nog niet gekend is en je dus de hele tijd wat afremt als je even van de gas af komt. Dat had ik toch tijdens dat uurtje voor maar dat gaat denkelijk wel wennen.
Ik zou die verkeersbordherkenning liefst ook als een soort tweede controle hebben maar 'm niet te actief laten ingrijpen.

Heb je dan 3 laadkaarten zitten? :p
Veel meer liggen in de auto zelfs + stuk of 12 apps geïnstalleerd denk ik :unsure: Allemaal besteld/geïnstalleerd in de weken voordat ik de auto ging krijgen en wat prijzen zitten vergelijken voor de plekken waar ik soms ging komen.

Uiteindelijk heb ik tot nu toe effectief 1 kaart (E-Flux) en 1 app (Vattenfal in NL, E-Flux werd niet geaccepteerd bij die specifieke paal) gebruikt.

Op m'n bestelbon staat er "Driver assistance Plus met Travel assist, Lane Change assistant, ACC en achteruitrijcamera".
Dus laten we Travel assist zeggen. Wel ja, veel erger dan Tesla AP dus. En als je geen reactie geeft, VOL op de remmen. Al 2 x gehad dat m'n smoel bijna tegen het stuur vloog. Sindsdien wat meer reactiver, maar o zo blij als ik weer eens met m'n Tesla rij, wat een verschil.

Jup 3u aan een stuk was 't record, wel met een gewicht erop zoals dit https://www.aliexpress.com/item/1005002946838914.html
Maar als het echt zeer kalm is qua baan durft de waarschuwing wel eens op te komen, maar iedere lichte bump op de baan maakt het snel weer ongedaan ;-) Echt een verademing, maar altijd de ogen op de baan houden natuurlijk!

Heb je dan 3 laadkaarten zitten? :p
Hier toch een 5-tal, Plugsurfing, Newmotion(=Shell Recharge), Chargemap, Maingau, Greenway (Pools), Malanka app (Wit-Rusland).

goedkoopste laadpas/ laadpas met grootste netwerk in europa?
Ik zou zeggen, Plugsurfing, tot heden overal mee kunnen laden behalve op enkele exotische oude Franse laadpalen.

Ik koop nooit meer een auto zonder ACC en lane assist. De seconde dat ik op de autostrade kom gaan die dingen aan. Als het goed werkt (bij mij is het polestar, zeer tevreden van) maakt dat het rijden, zeker in wat drukker verkeer, relaxer, veiliger en veel minder vermoeiend.
Maar ik rij wel vooral op autosnelwegen/autowegen en daarbuiten gebruik ik de ACC redelijk zelden (vooral af en toe in stapvoets/aanschuivend verkeer eigenlijk) en de lane assist zo goed als nooit.
Idem, tegenwoordig een must & enorm comfort.

Veel meer liggen in de auto zelfs + stuk of 12 apps geïnstalleerd denk ik :unsure: Allemaal besteld/geïnstalleerd in de weken voordat ik de auto ging krijgen en wat prijzen zitten vergelijken voor de plekken waar ik soms ging komen.

Uiteindelijk heb ik tot nu toe effectief 1 kaart (E-Flux) en 1 app (Vattenfal in NL, E-Flux werd niet geaccepteerd bij die specifieke paal) gebruikt.
Had ook hetzelfde idee, maar met m'n Plugsurfing kon ik naast superchargers laden in Londen, Venetië, Barcelona, Parijs, Polen... 12 is wat overkill meen ik.

Hier toch een 5-tal, Plugsurfing, Newmotion(=Shell Recharge), Chargemap, Maingau, Greenway (Pools), Malanka app (Wit-Rusland).
Is dat niet 'lastig' qua admin dan om elke maand 5 facturen op te laden van elk misschien 20 euro in sommige gevallen. Niet het einde van de wereld, maar het komt er toch terug bij?

Is dat niet 'lastig' qua admin dan om elke maand 5 facturen op te laden van elk misschien 20 euro in sommige gevallen. Niet het einde van de wereld, maar het komt er toch terug bij?
als je die niet gebruikt, heb je ook geen factuur he. En je gaat niet elke maand elke kaart gebruiken.

Terug
Bovenaan