Elektrische wagens

Ik snap nog altijd niet waarom de EV6 als SUV wordt gecatalogeerd. Da's toch puur een hatchbak en ziet er in de verste verte niet uit als een soort offroader?
Het enige wat dat ding gemeen heeft met een jeep-achtige is de vierwielaandrijving.
Ge moet het niet proberen te ontkennen, ge schaamt u eigenlijk gewoon dat ge met een SUV gaat rijden. :p

Ik snap nog altijd niet waarom de EV6 als SUV wordt gecatalogeerd. Da's toch puur een hatchbak en ziet er in de verste verte niet uit als een soort offroader?
Het enige wat dat ding gemeen heeft met een jeep-achtige is de vierwielaandrijving.
Haha, jij gekke SUV rijder.

Hier op de werk-campus staat er altijd dezelfde wagen heel de dag aan één van de snelladers.
Ben daarnet eens gaan kijken en hij was zelfs niet aan het laden (wel ingeplugd)
Best frustrerend aangezien ik deze ochtend moet laden en er geen plaats was. Deze middag even 10 minuten geladen en opnieuw weggezet.

Kga toch eens een briefje onder zijn ruit steken dat hij niet moet blijven plakken.
Ik zal maar beleefd zijn en er van uit gaan dat hij zich van geen kwaad bewust is.

Bij ons zitten de EQC rijders minimum op 22kWh, eentje zelfs gemiddeld op 26 :wtf:

22 kWh kan ik me nog voorstellen, voor mensen die veel autosnelweg doen. Maar 26 is zelfs voor een EQC hoog. Nu ja, met veel korte verplaatsingen kan je verbruik behoorlijk de hoogte in gaan.

Met de e-tron hier zit ik ook 25 kWh. Meeste km's zijn langere routes over de autostrade (200km heen). Staat altijd op efficiency en cruise control op de speed limit. Korte ritten doen het gemiddelde nog meer stijgen. Zuinig kan je die echt niet noemen. Maar het is natuurlijk ook een tank.

Met de e-tron hier zit ik ook 25 kWh. Meeste km's zijn langere routes over de autostrade (200km heen). Staat altijd op efficiency en cruise control op de speed limit. Korte ritten doen het gemiddelde nog meer stijgen. Zuinig kan je die echt niet noemen. Maar het is natuurlijk ook een tank.
Hoe snel je op de autostrade met CC? 100? 110? 120?
Ik overweeg om op termijn ook een EV te kopen maar zou het niet prettig vinden als het zo'n groot verschil in bereik zou betekenen als ik echt 120km/h zou willen rijden.

Collega van mij rijdt ook met een E-tron (eerste editie) en klaagt ook enorm over de efficiëntie.

Met mijn ID.4 zit ik momenteel op een gemiddelde van 17kWh/100km. Ik heb hem sinds februari en er staat net geen 10.000km op de teller. Bij ritten van en naar het werk (±55km waarvan de helft autostrade) haal ik meestal wel een gemiddelde van 14-16kWh/100km, ondanks ik op de snelweg wel gewoon 120-130km/u rij. Alleszins geen klagen over de efficiëntie en range van de ID.4!

Ik overweeg om op termijn ook een EV te kopen maar zou het niet prettig vinden als het zo'n groot verschil in bereik zou betekenen als ik echt 120km/h zou willen rijden.

De vraag is hoe vaak het echt relevant is... De vraag die je je moet stellen is hoe vaak je écht de volledige range nodig hebt. En dat is voor de meesten nagenoeg nooit. Ik heb nu 3 maanden een EV (een EQB die nota bene niet uitblinkt in range), en ik heb echt nog geen enkele keer gehad van "oei, nu moet ik echt max. 110 doen op de snelweg of ik ga problemen hebben". Ik rijd dus gewoon zoals ik vroeger met mijn diesel reed, tussen 120 en 130. En ja, als ik eens een dag veel kilometers afleg, heb ik dan 's avonds misschien 10% over terwijl het anders 15% zou zijn.

Temperatuur/Weer maakt overigens een veel groter verschil. Zeker nu het overdag warmer is, terwijl het 's morgens nog frisjes is, valt het des te meer op. Verschil in verbruik is dan al rap 25%.

Net eens in de Enyaq gekeken, eerste 20.000km zitten er op. Gemiddelde verbruik 17.8 kWh. Deze avond nog ritje van 50km gedaan aan 13.8 kWh (secundaire wegen).

Laatst bewerkt:
Er is hier in verleden ook al eens een discussie geweest over wat die EV6 nu juist is.
Maar het is inderdaad wel eerder een hatchback (of liftback) dan een SUV.
Hatchback heb ik daar nu nooit mee geassocieerd. Wel een break.
Ik vind het meer een break dan een SUV, maar ik snap de discussie. Je moet er maar eens naast staan, die wagen is echt nog hoog.
Hoezo een break? Dat ziet er toch totaal niet uit als een break.
Ik vind die ook moeilijk te classificeren. Het is voor mij sowieso geen hatchback want veel te lang, maar een echte SUV is het ook niet. Een break is het toch ook niet (als je vergelijkt met de klassiekers hierin). Er lijkt gewoon een extra stijl/soort tussenin gegroeid te zijn. Ik heb hetzelfde met de Tesla X/Y, ook zo'n modellen die je (ik althans) niet zomaar in een klassieke categorie kan duwen.
Op welk vlak is die te lang om een hatchback te zijn?
De model X zou nog een SUV kunnen zijn vind ik, of misschien een SAV?
De model Y is dan weer een twijfelgeval, maar is toch meer SUV dan de EV6, al zou ik het ook gewoon een hatchback / liftback noemen.
Hatchback is mss slecht gekozen. Een Liftback is beter. Da's een hatchback maar met een aflopende daklijn.
Een hatchback / liftback dus.

Op welk vlak is die te lang om een hatchback te zijn?
Volgens https://www.automobiledimension.com/model/kia/ev6 is die 4.68 meter lang, als je dat dan vergelijkt met bv. een Golf van 4.28 meter vind ik dat toch een groot verschil. Een Skoda Octavia Combi is dan bijvoorbeeld ook al 4.69 meter lang, en ik denk dat er weinig mensen de lengte van een station wagon en die van een hatchback hetzelfde zouden vinden.

Voor mij is een hatchback toch wat compacter dan zoiets.

Terug
Bovenaan