Elektrische wagens

Bedankt, misschien geen slechte wagen, maar als ik gewoon vergelijk met de Model 3 LR RWD:
- Seal Design: 5.9s, 570km, 230kW vermogen, 150kW laden, 2055kg: 47.938€
- Model 3 LR RWD: 5,2s, 702km, 280kW vermogen, 250kW laden, 1747kg: 47.990€
Het gaat me nu niet om die acceleratietijden. Seal zal waarschijnlijk van binnen mooier aanvoelen, maar is de software zo goed als die van Tesla?
300kg hoger gewicht heeft duidelijk zijn gevolgen op rijbereik.
Prijs is hetzelfde. Ik had verwacht dat de BYD toch goedkoper zou zijn.

Welke het beste, of minst slechtst, is om bij een klant aan te komen weet ik niet goed: Chinees vs Musk.
De Seal Excellence AWD is voor zover ik weet in verhouding voordeliger dan de Model 3 LR vs Model 3 Performance, dus eventueel kan je voor die versie gaan (530 pk, 0-100 in 3,8 seconden). Als bonus beschikt deze ook nog over een HUD bovenop het driver's display (dat je bij een Model 3 óók niet hebt).

Over de software kan ik kort zijn: nee, deze is niet op het niveau van Tesla. "Goed genoeg" is deze voor mij wel (lees: alles zit naar mijn gevoel op een logische plek, het systeem werkt snel genoeg en beschikt over draadloze Android Auto en Apple Carplay). De voice control (sinds de laatste update ook in het Nederlands) werkt naar mijn ervaring ook veel beter dan in de Tesla Model 3 waar ik een aantal maanden geleden twee weken mee gereden heb, maar mogelijk stonden daar de instellingen niet goed (die werkte namelijk langs geen kanten). Adaptieve cruise control/lane centering werkt iets minder irritant dan bij Tesla ook (geen phantom braking).

Ik wil graag jullie meningen en advies horen over het volgende. (waarschuwing, lange post)
- Momenteel heb ik Tesla Model Y AWD van 2022. Heb ik geïmporteerd uit DE in augustus 2023 en staat momenteel op mijn zaak. Deze is momenteel ook gewrapped, ook met mijn bedrijfsnaam.
- Het was altijd de bedoeling geweest om deze voor 2027 privé over te kopen en een andere EV op de zaak te kopen om nog 100% aftrekbaarheid te hebben. Wagen is goed in orde, en ik ben er best tevreden van, dus dat is nog altijd de bedoeling.
- Zoals ik zei: liefst voor 2027, wat me nog bijna 1,5 jaar geeft. Echter zou ik dit nu mogelijk willen versnellen omwille van de Vlaamse verkeersbelasting. Men zei dat EVs die reeds ingeschreven zijn belastingvrij blijven. Hopelijk bedoelde men daar niet de datum van het regeeerakkoord mee, maar de datum dat de nieuwe verkeersbelasting in gaat. (waarschijnlijk tussen nu en 1/1/2026?)
- Andere reden om te versnellen is omdat mijn zoon gaat studeren en op en af gaat rijden met de auto van mijn vrouw. Extra auto is dan wel handig. Hoewel ik ook nog wel enkele oudere wagens heb op gewone platen (MX-5 1992 en Prelude 1993), maar in de winter lijkt dat niet ideaal.

Ik had eigenlijk gehoopt dat er wat leuke EVs op de markt gingen komen in de tussentijd, maar dat valt me ferm tegen.
Enige mooie wagens lijken uit China te komen (XPeng P7, Xiaomi SU7, NIO ET5), maar zijn er nog niet, of zijn technisch toch nog niet top.

Dus snel andere EV op de zaak, maar welke?
1) Nieuw vind ik niet ideaal, want mogelijk te lange levertermijn en restwaarde daalt op dit moment ook zeer snel.
2) Mag wat kleiner zijn dan de Model Y, eigenlijk wil ik helemaal geen SUV meer, maar iets lager.
3) Liefst nog wel wat sportief, dus toch wel 300pk. Meer dan 200pk met voorwielaandrijving vind ik niet goed, dus liefst RWD of AWD.
4) Bereik theoretisch toch wel 500km of meer.
5) Vermits ik de wagen op de zaak zelf koop en mogelijk tot 10 jaar zou houden, wil ik ook goede lange termijn ondersteuning van de fabrikant.
6) Liefst dedicated EV platform.
7) Chinezen: hoewel ik het momenteel de mooiste EVs vind, lijken ze toch niet zo efficiënt te zijn en natuurlijk: ondersteuning op lange termijn zit vol vraagtekens.

Als ik die criteria meeneem, kom ik eigenlijk op een Tesla Model 3 Highland uit.
Op zich lijkt me dat ook de beste EV op dit moment in die klasse, enkel is dat van binnen bijna dezelfde auto als mijn Model Y. Met een paar dingen beter (afwerking, verlichting, zetelventilatie) en andere minder goed (stuur, geen hendels, wel bij te kopen).
Misschien niet de 'leukste' EV, zeker niet naast een Model Y AWD.

Andere wagens die ik overweeg:
- BMW i4: zal waarschijnlijk binnen 'toffer' zijn, maar minder efficiënt, zwaarder en voor dezelfde prijs minder vermogen. Minder plaats achter ook, wel gemakkelijker koffer. Uiterlijk is een zware afknapper, vooral front, maar ook fake vents achteraan. 2dehands ook bijna niet te vinden in een kleur.
- VW ID.3: design is wat 'meh' en ben nog altijd niet overtuigd van de kwaliteit.
- Cupra Born: uiterlijk zeker niet 'meh', maar kwaliteit?
- Polestar 2: uiterlijk: te veel SUV achtig, binnen: te klein, ook zwaar.
- Ioniq 5: cool, maar ongeveer even groot als mijn Model Y lijkt het. Toch eens bekijken. Gewicht?
- EV6: goede auto denk ik, maar doet teveel aan zoals mijn Model Y. Gewicht?
- Ioniq 6: redelijk cool. Facelift is veel mooier denk ik, maar pas vanaf eind dit jaar of zo leverbaar?

Eigenlijk loer ik regelmatig wel naar een Porsche Taycan: duurdere klasse natuurlijk, maar valt mee. Echter wel twijfel over kwaliteit EV gedeelte en kosten Porsche garage. Daarnaast zeker niet kleiner dan Model Y (breedte!!) Facelift zou beter zijn, ook qua bereik maar die zijn nog wat duurder (maar kan wel, ik zou er tenslotte 10 jaar mee rijden).
Jullie meningen?
M3P, i4 M50, Taycan zou bekijken afhankelijk van jouw budget en wensen.

Is dit geen punt bij de Taycan?
Jazeker, maar toch ook anders.
Ik kan wel luidkeels verkondigen dat ik hem 2dehands goedkoop gekocht heb en er 10 jaar mee rij, wat het fiscale beter verklaard.
Is bijvoorbeeld een punt waar ikzelf maar over blijf twijfelen, of dit al dan niet kan voor mijn job.
Voor de rest polestar 3, maar is suv achtig.
De 4 vind ik minder lelijk, maar eigenlijk vind ik dat Volvo/Polestar/Geely platform tekenend voor wat er met de meeste EV's fout is: veel te groot en te zwaar!

PS3 RWD: 73.000€ (aanbieding!), 111kWh batterij, +2400kg
PS4 valt dan nog iets beter mee, maar toch.

De auto die ik al 25 jaar heb is een MX-5, dat zegt iets.

Welke het beste, of minst slechtst, is om bij een klant aan te komen weet ik niet goed: Chinees vs Musk.
Zijn er dan echt mensen die daar naar kijken? Bij een Taycan ga je dat wel effectief voorhebben. Maar of dat nu Chinees is of een Tesla, zolang je geen ‘I bought this before musk went crazy’ sticker hebt, gaat niemand daar iets over denken hoor.

Dat je al een keuze hebt gemaakt en je hier alleen bent om de bevestiging van je keuze te krijgen.
Je steelt immers geen keuze voor in je post. Alles heeft al een vooroordeel gekregen ;)
Je hebt wel een beetje gelijk, maar ik hoopte dat iemand met een goed alternatief zou afkomen, of pro argumenten voor de wagens waar ik over twijfel.
Van geen enkele wagen wordt ik echt wild of zou ik echt naar uitkijken zoals ik bij mijn Mazda 6 deed 12 jaar geleden.
Als niets echt op het hart speelt (behalve misschien Taycan), dan zijn de voornaamste argumenten de redelijke, en daarin blinkt -voor mij- de Model 3 uit.
De Taycan is de meeste 'grave', maar ook de duurste en pre facelift niet zonder problemen. Lees ik, dus ik zou graag horen of die nu opgelost zijn, ook in oudere wagens.

Blij dat je blij bent met jouw keuze. Case closed! ;)

Edit: interessant om eens te verdiepen in "cognitieve bias" :)

Laatst bewerkt:
Voilà, momenteel in Duitsland voor den dezen:

Morgen exportplaten erop en naar België ermee.
Zwitserland uitgesteld.

Eerste keer dat ik 2dehands koop, en van een particulier.

Zakelijk? Want van particulier kan je de BTW toch niet recupereren?
Particulier aangekocht. Goeie prijs voor gehad, met extra velgenset (originele + custom) en EAP. FSD toch niet nodig, en trekhaak set.
Zal de model 3 weg doen als de vriendin 'm echt niet wilt, maar met den dezen mag ze echt wel niet rijden 🤣

Ik wil graag jullie meningen en advies horen over het volgende. (waarschuwing, lange post)
- Momenteel heb ik Tesla Model Y AWD van 2022. Heb ik geïmporteerd uit DE in augustus 2023 en staat momenteel op mijn zaak. Deze is momenteel ook gewrapped, ook met mijn bedrijfsnaam.
- Het was altijd de bedoeling geweest om deze voor 2027 privé over te kopen en een andere EV op de zaak te kopen om nog 100% aftrekbaarheid te hebben. Wagen is goed in orde, en ik ben er best tevreden van, dus dat is nog altijd de bedoeling.
- Zoals ik zei: liefst voor 2027, wat me nog bijna 1,5 jaar geeft. Echter zou ik dit nu mogelijk willen versnellen omwille van de Vlaamse verkeersbelasting. Men zei dat EVs die reeds ingeschreven zijn belastingvrij blijven. Hopelijk bedoelde men daar niet de datum van het regeeerakkoord mee, maar de datum dat de nieuwe verkeersbelasting in gaat. (waarschijnlijk tussen nu en 1/1/2026?)
- Andere reden om te versnellen is omdat mijn zoon gaat studeren en op en af gaat rijden met de auto van mijn vrouw. Extra auto is dan wel handig. Hoewel ik ook nog wel enkele oudere wagens heb op gewone platen (MX-5 1992 en Prelude 1993), maar in de winter lijkt dat niet ideaal.

Ik had eigenlijk gehoopt dat er wat leuke EVs op de markt gingen komen in de tussentijd, maar dat valt me ferm tegen.
Enige mooie wagens lijken uit China te komen (XPeng P7, Xiaomi SU7, NIO ET5), maar zijn er nog niet, of zijn technisch toch nog niet top.

Dus snel andere EV op de zaak, maar welke?
1) Nieuw vind ik niet ideaal, want mogelijk te lange levertermijn en restwaarde daalt op dit moment ook zeer snel.
2) Mag wat kleiner zijn dan de Model Y, eigenlijk wil ik helemaal geen SUV meer, maar iets lager.
3) Liefst nog wel wat sportief, dus toch wel 300pk. Meer dan 200pk met voorwielaandrijving vind ik niet goed, dus liefst RWD of AWD.
4) Bereik theoretisch toch wel 500km of meer.
5) Vermits ik de wagen op de zaak zelf koop en mogelijk tot 10 jaar zou houden, wil ik ook goede lange termijn ondersteuning van de fabrikant.
6) Liefst dedicated EV platform.
7) Chinezen: hoewel ik het momenteel de mooiste EVs vind, lijken ze toch niet zo efficiënt te zijn en natuurlijk: ondersteuning op lange termijn zit vol vraagtekens.

Als ik die criteria meeneem, kom ik eigenlijk op een Tesla Model 3 Highland uit.
Op zich lijkt me dat ook de beste EV op dit moment in die klasse, enkel is dat van binnen bijna dezelfde auto als mijn Model Y. Met een paar dingen beter (afwerking, verlichting, zetelventilatie) en andere minder goed (stuur, geen hendels, wel bij te kopen).
Misschien niet de 'leukste' EV, zeker niet naast een Model Y AWD.

Andere wagens die ik overweeg:
- BMW i4: zal waarschijnlijk binnen 'toffer' zijn, maar minder efficiënt, zwaarder en voor dezelfde prijs minder vermogen. Minder plaats achter ook, wel gemakkelijker koffer. Uiterlijk is een zware afknapper, vooral front, maar ook fake vents achteraan. 2dehands ook bijna niet te vinden in een kleur.
- VW ID.3: design is wat 'meh' en ben nog altijd niet overtuigd van de kwaliteit.
- Cupra Born: uiterlijk zeker niet 'meh', maar kwaliteit?
- Polestar 2: uiterlijk: te veel SUV achtig, binnen: te klein, ook zwaar.
- Ioniq 5: cool, maar ongeveer even groot als mijn Model Y lijkt het. Toch eens bekijken. Gewicht?
- EV6: goede auto denk ik, maar doet teveel aan zoals mijn Model Y. Gewicht?
- Ioniq 6: redelijk cool. Facelift is veel mooier denk ik, maar pas vanaf eind dit jaar of zo leverbaar?

Eigenlijk loer ik regelmatig wel naar een Porsche Taycan: duurdere klasse natuurlijk, maar valt mee. Echter wel twijfel over kwaliteit EV gedeelte en kosten Porsche garage. Daarnaast zeker niet kleiner dan Model Y (breedte!!) Facelift zou beter zijn, ook qua bereik maar die zijn nog wat duurder (maar kan wel, ik zou er tenslotte 10 jaar mee rijden).
Jullie meningen?

Macan 4S of als je budget hebt de Macan Turbo
Vinkte zowat alles af wat ik zocht (maar nogal jammer van de prijs 😂)

dat lijkt niet zo goedkoop, toch?
AWD versie, niet supergoedkoop maar nu ook weer niet zo duur. Het is echter niet de LR RWD versie die je vorig jaar voor +/- 35k nieuw kon scoren met de premie. Prijs voor de AWD kwam toen ook niet in aanmerking voor de premie waardoor het prijsverschil dan ook nog significant was.
Maar wel een gedoe om alles zelf te regelen.

Ook geen garantie van de particulier van wie je die wagen kocht. Maar bon, ik gok dat hij daar dan gokt op de garantie van tesla zelf. En waarom dat hij gekozen heeft voor bouwjaar 2023. Gok dat het aantal km's onder de 80k gaat zijn.
Ik ben ook niet zeker of het al de highland is of niet. Is normaliter pas officieel uitgekomen in eind 2023... en 7de maand is niet strikt gezien eind. Maar mogelijks dat hij liever niet de highland had tgv geen "stalks".

Alternatief is : https://www.autoscout24.be/nl/aanbo...ganic&applied_boost_level=t10&boost_level=t10
Maar dan was het ook niet in het rood maar het typische zwart. Als je achteraf moet wrappen om die in de kleur te krijgen die je wenst, dan kost het ook weer meer dus ja...

AWD versie, niet supergoedkoop maar nu ook weer niet zo duur. Het is echter niet de LR RWD versie die je vorig jaar voor +/- 35k nieuw kon scoren met de premie. Prijs voor de AWD kwam toen ook niet in aanmerking voor de premie waardoor het prijsverschil dan ook nog significant was.
Maar wel een gedoe om alles zelf te regelen.

Ook geen garantie van de particulier van wie je die wagen kocht. Maar bon, ik gok dat hij daar dan gokt op de garantie van tesla zelf. En waarom dat hij gekozen heeft voor bouwjaar 2023. Gok dat het aantal km's onder de 80k gaat zijn.
Ik ben ook niet zeker of het al de highland is of niet. Is normaliter pas officieel uitgekomen in eind 2023... en 7de maand is niet strikt gezien eind. Maar mogelijks dat hij liever niet de highland had tgv geen "stalks".

Alternatief is : https://www.autoscout24.be/nl/aanbo...ganic&applied_boost_level=t10&boost_level=t10
Maar dan was het ook niet in het rood maar het typische zwart. Als je achteraf moet wrappen om die in de kleur te krijgen die je wenst, dan kost het ook weer meer dus ja...
Het was de gewone RWD versie die je met premie kon krijgen. De RWD LR met 80kWh batterij zat boven de 40k.

Terug
Bovenaan