(Elektrisch) gereedschap topic

Vraagje voor ervaringsdeskundigen;
Ik zoek een basismodel accu grasmaaier. Heeft iemand toevallig ervaring hierin? Welke merken zijn picobello prijs-kwaliteit?
Hou er rekening mee dat de accu misschien niet je volledige tuin zal meegaan, dus extra accu's kunnen handig zijn.
Daarom zou ik eventueel een Makita accu grasmaaier aanraden. Die accu's kan je dan nog voor al de rest van hun gamma gebruiken.

Binnenkort wat schuurwerk in het verschiet (kozijnen en dergelijke) en ik was al een tijdje naar een draadloze schuurder aan het kijken. Die met ronde schijven heb ik nog bedraad van de groene bosh en die blijft werken, dus daar gaan we nog niet vernieuwen, maar voor 120 dan maar de blauwe bosch GSS 18v gekocht.

Wel grappig dat hij op de .nl nog 140 was met veel korting, op de .de gewoon 120 euro

Vraagje voor ervaringsdeskundigen;
Ik zoek een basismodel accu grasmaaier. Heeft iemand toevallig ervaring hierin? Welke merken zijn picobello prijs-kwaliteit?
Ik heb een tijd geleden een Makita DLM432 (PT2 versie met twee 5Ah batterijen en duo-charger omdat dit mijn eerste aankoop van dit soort spul was).
Ik kan er ongeveer 500m2 mee afrijden op 1 lading. Hij doet wat hij moet doen, enkel moet je soms het gras zelf wat meehelpen in de opvangbak. Tegenwoordig heb ik een "mulchplug" en is dat dus ook geen issue meer.
Qua kracht is het zoals verwacht: gaat moeilijk in dik, lang (+20cm), nat gras. Maar als je daar dan wat geduld mee hebt en het ding gewoon 45 graden naar achteren kantelt gaat ie er los overheen als een bosmaaier. Prachtig spul en mega handig zonder kabel of naft.

Je hebt bij Makita ook vaak "gratis batterij bij aankoop" promo acties, zoals tot eind dit jaar voor een reeks tuingereedschappen. Zo ga ik een bosmaaier kopen op dezelfde 2x18V batterijen. Zo heb ik al 3 batterijen. Straks nog een heggeschaar en dan zijn het er 4, en kan ik twee keer zolang whatever doen met ieder van die toestellen (die allemaal op 2x18V werken).

Mijn boorvijsmachine werkt ook op dezelfde batterijen, hoewel die 5Ah dingen echt overkill zijn daarvoor. Kan je een hele dag mee werken (als amateur timmerman/knutselaar).

Ik vermoed eerlijk gezegd dat de andere grote merken vergelijkbaar gaan zijn. Enkel weet ik dat Makita een enorm assortiment heeft van allerlei 18V dingen, en zijn ze al heel lang op de markt (dus ervaring met hoe ze batterijen moeten maken en ermee moeten omgaan). Ze zijn dan weer wel niet bij de goedkoopsten, hoewel je vaak wel een deal kan spotten als je het wat in het oog houdt.

Iemand een idee hoe het elektrisch gerief van Stanley zich verhoudt tot andere merken?

Er staat in de DHZ vind ik een best mooie promo voor een afkortzaag, maar heb dus echt geen idee van de kwaliteit van Stanley. Voor handgereedschap is dat natuurlijk meer dan ok voor de gemiddelde DHZ'er.

Iemand een idee hoe het elektrisch gerief van Stanley zich verhoudt tot andere merken?

Er staat in de DHZ vind ik een best mooie promo voor een afkortzaag, maar heb dus echt geen idee van de kwaliteit van Stanley. Voor handgereedschap is dat natuurlijk meer dan ok voor de gemiddelde DHZ'er.

Voor die prijs kocht ik een Bosch professional gcm8 met statief. Statief ondertussen weer verkocht, wegens te lomp en weinig gebruik.

heb er ook al naar staan kijken. Ziet er heel sterk uit als een rebranded dewalt. Voelt ook zo wat aan eerlijk gezegd. Uiteindelijk zou het niet zo gek zijn aangezien dewalt onderdeel is van de Stanley groep.

Waar koop ik het best losse onderdelen van Makita?

Ik ben een zeskant moer en een afdekplaat verloren van mijn bosmaaier en zou die snel moeten bijbestellen. Maai Mei Niet is hier ondertussen overgelopen in Gras Heup Hoog Juni

Waar koop ik het best losse onderdelen van Makita?

Ik ben een zeskant moer en een afdekplaat verloren van mijn bosmaaier en zou die snel moeten bijbestellen. Maai Mei Niet is hier ondertussen overgelopen in Gras Heup Hoog Juni
Welke bosmaaier heb je van Makita? En tevreden van?

Ik zal vrijblijvend mijn ervaring ook delen :)

Ik heb een DUR368A, en die kwam met draadjeskop, schijf, en een kop met van die keramische uitklapmesjes.
Op twee batterijen van 5Ah gaat dat ding echt wel lang mee (als je nog een tweede set van 5Ah batterijen hebt, kan je met een duocharger continu bosmaaien lijkt me).
Ik had hetzelfde "snijgevoel" als met de benzinebosmaaier van de buren, dus qua kracht zeker geen klagen.
Op stand 2 vd 3 kon die eigenlijk nagenoeg alles goed aan, en maakte echt amper lawaai (wat een zaligheid). Stand drie is wel luid, maar ook wel krachtig. Qua trillingen viel het m.i. beter mee dan de benzinemotor bosmaaier die ik ervoor al eens gebruikt heb. Qua gewicht is het natuurlijk een zaligheid.

Er zitten ook wat al dan niet handige gimmicks op:
- automatische snelheid: reageert precies wat traag, maar als dat je ding is...
- reverse draaien: als alles compleet vast zit is dit echt wel een zaligheid
- automatische stop indien er teveel tegenkracht gedetecteerd wordt (hoewel je dan al wel in je bot vastzit denk ik, is het wel handig als je een onverwachte metalen staaf tegenkomt tussen het "bos")

Laatst bewerkt:
EM4351UH 4takt benzine

Even gekeken naar elektrische varianten maar toch besloten om voor benzine te gaan. Hij moet bij ons ook effectief dienen als bosmaaier. Vaak dikke taken en veel bramen.

Momenteel nog steeds tevreden van!

Mijn oude (groene) bosch boormachine heeft eindelijk de geest gegeven en nu is het dus tijd voor iets nieuws. Omdat ik wel wat meer spullen van Makita heb kijk ik in die richting. Neem ik best iets uit het 18V gamma? Iemand advies over welk model? Ik heb reeds een zware Makita SDS (niet op accu) dus voor beton boven 10mm zit ik al goed. Het is eerder voor gaten van 3 tot 8mm in welfsels.

Mijn oude (groene) bosch boormachine heeft eindelijk de geest gegeven en nu is het dus tijd voor iets nieuws. Omdat ik wel wat meer spullen van Makita heb kijk ik in die richting. Neem ik best iets uit het 18V gamma? Iemand advies over welk model? Ik heb reeds een zware Makita SDS (niet op accu) dus voor beton boven 10mm zit ik al goed. Het is eerder voor gaten van 3 tot 8mm in welfsels.
Je bedoelt zeker 6-8mm? Weet niet wat je in een gat van 3mm gaat steken...
Ik zag onlangs elektriciens met zo een sds plus 18v machinetje, werkte behoorlijk goed

Wie hier al een tijdje meeleest, weet wel dat er een Makita actie in NL was tem eind april/mei. Dat was enkel geldig voor Nederlandse winkels, maar vandaag krijg ik de melding dat mijn accu's worden verstuurd door Makita via GLS naar mij in Belgie. In tegenstelling tot wat in de actievoorwaarden stond, hoef je er dus niet om te gaan bij een servicepunt in NL.

Terug
Bovenaan