Elektriciteitstopic

Had jij uw elektriciteit niet zelf gedaan? :unsure:

Dat is wel een klassieke fout voor een hobby-doe-het-zelver, maar dat een professioneel installateur dat doet baart me toch zorgen :p
Idd. Het is vooral de opeenstapeling van fouten die me het meest verontrusten.
1) Verkeerd aangesloten
2) Geen controle op werking van het stopcontact.
3) Geen controle van aarding/stopcontact tijdens de keuring van de installatie.

Idd. Het is vooral de opeenstapeling van fouten die me het meest verontrusten.
1) Verkeerd aangesloten
2) Geen controle op werking van het stopcontact.
3) Geen controle van aarding/stopcontact tijdens de keuring van de installatie.
Tja, als uw installateur dat stopcontact getest heeft met een multimeter zoals 99% dat doet gaat die daar hoogstwaarschijnlijk gewoon 220v gemeten hebben en gezegd "voila, ça marche, volgende"

Haha idd.
Anyway je bent al redelijk nitwit als jij dat voor elkaar krijgt. :')

Neen hoor. Hoe gaat dat? Muziek loeihard, lachen en moppen tappen met de collega's en ondertussen twee draden verdraaien. Professionals in de bouw is een brede term.

Tja, als uw installateur dat stopcontact getest heeft met een multimeter zoals 99% dat doet gaat die daar hoogstwaarschijnlijk gewoon 220v gemeten hebben en gezegd "voila, ça marche, volgende"

De enige correcte manier om de aardingscontinuiteit te meten is met een lange draad en uw multimeter. Als er spanning is neem ik ook mijn catex hoor (die lokale aardingen evenzeer detecteert als ok).
Keurder heeft een deel van zijn werk niet gedaan. Grote fout imo.

Jezus, weer een stressmoment in de verbouwing.
We zijn een cohousing van 4 wooneenheden aan het zetten, en soms heb ik echt het gevoel dat we nogal buiten onze comfortzone gaan met de schaal van zo'n project.

De kraan werd eergisteren geleverd, vandaag zou die gebruikt worden om CLT houtpanelen te beginnen plaatsen.
Ik had zelf een werfkast aangevraagd op basis van wat de aannemer ons vroeg. (40A 3x230V)
Zegt de kraanman eergisteren doodleuk; aja, daar moet een differentieel van 300mA in, met eentje van 30mA zijn altijd problemen. Effectief, differentieel springt uit zodra de kraan aangezet wordt.

Onze elektricien in verlof, de leverancier van de werfkast wil niet meehelpen want die woont 100km ver, dus mogen we het zelf oplossen.
Schoonpa een differentieel gaan halen zodat ik hem gisteravond kon monteren.
Ze hadden natuurlijk niet het juiste merk, dus maar eentje van een ander merk gepakt. Gevolg: geen sleuf voor kamgeleider. Als bij wonder in onze kelder 4 kabels met voldoende mm² gevonden om de differentieel aan de eerste zekering te koppelen, maar man, wat een gebricoleer heb ik moeten doen in die kast om het allemaal te doen passen, want de kabels die er in zaten waren natuurlijk allemaal juist op maat qua lengte.

Aja, en ik heb nog nooit van mijn leven aan een elektriciteitskast gewerkt. Ik studeer wel elektromechanica dus ik ken de theorie wel, maar het werd eventjes zeer duidelijk hoe weinig praktische ervaring je daar opdoet. :D Nu goed, alles goed aangesloten, multimeter geeft goeie spanning.

Ik kon de kraan zelf niet testen, dus was het spannend wachten tot deze ochtend. Ben wakker geworden om 7u toen ze al volop bezig waren. Oef. En de drie fasen blijkbaar ook goed aangesloten, want kan wsl evengoed dat de kraanin de verkeerde richting draait als de stroom omgekeerd draait. (of hebben kranen daar mechanismes voor om dat automatisch te corrigeren, geen idee)

Als onze elektricien uit verlof is ga ik hem toch maar eens laten kijken naar onze kast. :unsure:

Jezus, weer een stressmoment in de verbouwing.
We zijn een cohousing van 4 wooneenheden aan het zetten, en soms heb ik echt het gevoel dat we nogal buiten onze comfortzone gaan met de schaal van zo'n project.

De kraan werd eergisteren geleverd, vandaag zou die gebruikt worden om CLT houtpanelen te beginnen plaatsen.
Ik had zelf een werfkast aangevraagd op basis van wat de aannemer ons vroeg. (40A 3x230V)
Zegt de kraanman eergisteren doodleuk; aja, daar moet een differentieel van 300mA in, met eentje van 30mA zijn altijd problemen. Effectief, differentieel springt uit zodra de kraan aangezet wordt.

Onze elektricien in verlof, de leverancier van de werfkast wil niet meehelpen want die woont 100km ver, dus mogen we het zelf oplossen.
Schoonpa een differentieel gaan halen zodat ik hem gisteravond kon monteren.
Ze hadden natuurlijk niet het juiste merk, dus maar eentje van een ander merk gepakt. Gevolg: geen sleuf voor kamgeleider. Als bij wonder in onze kelder 4 kabels met voldoende mm² gevonden om de differentieel aan de eerste zekering te koppelen, maar man, wat een gebricoleer heb ik moeten doen in die kast om het allemaal te doen passen, want de kabels die er in zaten waren natuurlijk allemaal juist op maat qua lengte.

Aja, en ik heb nog nooit van mijn leven aan een elektriciteitskast gewerkt. Ik studeer wel elektromechanica dus ik ken de theorie wel, maar het werd eventjes zeer duidelijk hoe weinig praktische ervaring je daar opdoet. :D Nu goed, alles goed aangesloten, multimeter geeft goeie spanning.

Ik kon de kraan zelf niet testen, dus was het spannend wachten tot deze ochtend. Ben wakker geworden om 7u toen ze al volop bezig waren. Oef. En de drie fasen blijkbaar ook goed aangesloten, want kan wsl evengoed dat de kraanin de verkeerde richting draait als de stroom omgekeerd draait. (of hebben kranen daar mechanismes voor om dat automatisch te corrigeren, geen idee)

Als onze elektricien uit verlof is ga ik hem toch maar eens laten kijken naar onze kast. :unsure:
Waarschijnlijk de frequentiedrives in de kraan die een te hoge lekstroom hebben door de EMC-filter.
Aarding even losleggen tijdens inschakelen en daarna weer aansluiten werkt soms..

Als de kraan een frequency drive heeft kan je daarin soms de draairichting aanpassen met een parameter. Vaak hebben ze dat echter niet (hoewel fluvius dat wel eist ^^) en dan draait het inderdaad de verkeerde richting op.

Ik ben in elk geval een absolute leek als het op zo'n zaken aankomt. Eigenlijk weet ik zelfs niet hoe zo'n differentieel met 3 fases werkt. Neemt hij de som van de stroom van de 3 fasen en vergelijkt hij dat dan met de neuter? Want dan is het in principe altijd 0A=0A.
Het is trouwens een kast en een differentiaal voor 3x400+N, maar er zit slechts 3x230V op.
Wat vergelijkt hij dan? De neuter is op zich wel vanuit de kast aangesloten op de differentieel, maar ik neem aan dat die nergens met iets is doorverbonden. Dan meet de differentieel eigenlijk alleen maar of de som van de fasestromen 0 is.

Ik heb hem schematisch gewoon aangesloten zoals de andere differentieel, dus het werkt allemaal wel zoals bedoeld, maar vraag het me toch af.

Ik ben in elk geval een absolute leek als het op zo'n zaken aankomt. Eigenlijk weet ik zelfs niet hoe zo'n differentieel met 3 fases werkt. Neemt hij de som van de stroom van de 3 fasen en vergelijkt hij dat dan met de neuter? Want dan is het in principe altijd 0A=0A.
Het is trouwens een kast en een differentiaal voor 3x400+N, maar er zit slechts 3x230V op.
Wat vergelijkt hij dan? De neuter is op zich wel vanuit de kast aangesloten op de differentieel, maar ik neem aan dat die nergens met iets is doorverbonden. Dan meet de differentieel eigenlijk alleen maar of de som van de fasestromen 0 is.

Ik heb hem schematisch gewoon aangesloten zoals de andere differentieel, dus het werkt allemaal wel zoals bedoeld, maar vraag het me toch af.
Waarom zou iemand de moeite doen om u de werking uit te leggen , als je zelf te lui bent om het te googelen?

Elke fase en de neuter zijn gedraaid rond een wikkeling. Als de som van alles 0 is, is de resulterende kracht ook nul. Stroom kan ook tussen 2 fasen lopen.

Waarom zou iemand de moeite doen om u de werking uit te leggen , als je zelf te lui bent om het te googelen?
Mijn ervaring is dat als ik van die toegepaste vragen stel (gebruik van 3x400 differentiaal voor 3x230 net) ik altijd op vijftien jaar oude forumposts stuit. En wat ik dan lees:
Gebruik de nul plus twee van de drie fasen. Laat de derde fase ongebruikt. Dan werkt het testknopje wel.

Alternatief: gebruik de drie fasen en leg de ongebruikte nul aansluiting van de automaat aan aarde.
Dat klopt al sowieso niet met hoe het in de kast geschakeld zit, want de fasen zitten gewoon aan de fasen verbonden en neuter aan neuter. Nu goed, verder lees ik wel
De 4 polige (3 fase en N) verliesstroomschakelaar sluit je op je 3 fasen aan. Een fase verbind je met de Nul aansluiting, dus een brugje er tussen
Die brug zie ik evenmin in de kast terug.

Vandaar dus de vraag.

Dat klopt al sowieso niet met hoe het in de kast geschakeld zit, want de fasen zitten gewoon aan de fasen verbonden en neuter aan neuter. Nu goed, verder lees ik wel
Welke neuter? Er is geen neuter op een 3x230 net want die ligt in driehoek in plaats van ster.

Differentieel meet de verliesstromen tussen de fasen onderling en met (in dit geval de niet bestaande) neuter. In principe zou die gewoon moeten werken zoals hoort als enkel de 3 fasen zijn aangesloten zonder neuter. Kan zijn dat de testknop die een kunstmatig verliesstroompje genereert is aangesloten op neuter en dat die daardoor niet werkt. Mogelijkheden zijn om dan de 3 fasen aan te sluiten op N (in plaats van L1 of L3), oftewel een van de fasen te overbruggen met N.

Sluit NOOIT aarding aan op de ongebruikte N. Alle effectieve verliesstromen gaan dan door de differentieel plots gedetecteerd worden als normale stromen. In het slechtste geval ga je daarmee iemand elektrocuteren. Misschien beter toch een elektricien vragen?

---

Onze ruwbouwaannemer voorziet zelf een groep voor de bouwkraan en hun materiaal maar was vergeten vermelden dat ze wel al op voorhand elektriciteit nodig hadden voor de bronbemaling. 🤦‍♂️

Hoe gaat het juist met het aansluiten van een werfkast op een definitieve kabel? In ons geval gaan de nutsvoorzieningen in de kelder toekomen dus er is geen energiebocht die al kan voorzien worden. Werfkast best zo dicht mogelijk tegen het aansluitpunt van de toekomstige kelder zetten en voldoende extra meters kabel voorzien zeker?
Ze vragen ook de kabel te plaatsen in een "gladde, rechte PVC buis van 75mm". Is dat dan zoals een rioolbuis in plaats van flexibele wachtbuizen? Lijkt mij ook niet bepaald makkelijk werken als de kelder nog moet uitgegraven en gezet worden en nadien schoon moet aansluiten op de energiesteen van de kelder.

Wat raden jullie aan qua vermogen van de definitieve aansluiting? Zou een 3x400+N net zijn en komen wel enkele grote gebruikers als warmtepomp met boiler, inductie kookplaat en op termijn allicht een 11 kW laadpaal. Rekening houdend dat niet alle vermogen schoon verspreidt zal zitten over alle fases best gaan voor 25A (17 kW) of direct voor 32A (22 kW)?

Laatst bewerkt:
Welke neuter? Er is geen neuter op een 3x230 net want die ligt in driehoek in plaats van ster.
Degene die ik vermelde in vorige post:
De neuter is op zich wel vanuit de kast aangesloten op de differentieel, maar ik neem aan dat die nergens met iets is doorverbonden.
Maar bedankt voor mijn theoretisch vermoeden te bevestigen dat differentieel ook werkt zonder neuter!

Sluit NOOIT aarding aan op de ongebruikte N. Alle effectieve verliesstromen gaan dan door de differentieel plots gedetecteerd worden als normale stromen. In het slechtste geval ga je daarmee iemand elektrocuteren. Misschien beter toch een elektricien vragen?
Ik postte het dan ook om C43 duidelijk te maken dat info 'gewoon googelen' en info van random internetpagina's overnemen niet persé het beste idee is.
Misschien beter toch een elektricien vragen?
Alles werkt, ik heb gewoon op exact dezelfde manier aangesloten als de differentieel die ik uit de kast haalde, dus geen probleem. Onze elektricien contacteer ik sowieso nog om er eens een kijkje naar te nemen als hij terug is uit verlof.
Ik voel me sowieso niet vertrouwd genoeg met elektriciteitskasten om zelf aanpassingen te gaan doen aan de schakelingen zelf, zeker als ik niet vanaf 0 begin. Een kam vervangen door 4 kabels, dat kan nog net. :)

Laatst bewerkt:
Hoe gaat het juist met het aansluiten van een werfkast op een definitieve kabel? In ons geval gaan de nutsvoorzieningen in de kelder toekomen dus er is geen energiebocht die al kan voorzien worden. Werfkast best zo dicht mogelijk tegen het aansluitpunt van de toekomstige kelder zetten en voldoende extra meters kabel voorzien zeker?
Ze vragen ook de kabel te plaatsen in een "gladde, rechte PVC buis van 75mm". Is dat dan zoals een rioolbuis in plaats van flexibele wachtbuizen? Lijkt mij ook niet bepaald makkelijk werken als de kelder nog moet uitgegraven en gezet worden en nadien schoon moet aansluiten op de energiesteen van de kelder.

Wat raden jullie aan qua vermogen van de definitieve aansluiting? Zou een 3x400+N net zijn en komen wel enkele grote gebruikers als warmtepomp met boiler, inductie kookplaat en op termijn allicht een 11 kW laadpaal. Rekening houdend dat niet alle vermogen schoon verspreidt zal zitten over alle fases best gaan voor 25A (17 kW) of direct voor 32A (22 kW)?

Ik heb net hetzelfde. Elektriciteit in de kelder maar werfkast reeds aangesloten voor bronbemaling voor er iets is op de bouwgrond.

De aansluitpositie op de straatkabel is loodrecht op de definitieve aansluitpositie. De werfkast staat bij mij aan de zijkant van de werf (uit de weg) dus vanaf dat aansluitpunt is er een tijdelijk tracé naar de zijkant (definitieve kabel). Daarvoor is een greppel gegraven van 60cm en kabel ligt in roodgeribbelde buis (afgestemd met Fluvius dat dat ok was). De harde pvc buis (en energiesteen) komt pas later, als de kelder gestort is. Die moet er liggen tegen dat Fluvius de kabel van uw werfkast naar de definitieve positie van de tellerkast verlegt maar dat is pas tegen de definitieve aansluiting.
Uiteraard lengte van uw definitieve kabel afstemmen op uw definitieve aansluitpositie (en reken maar goed conservatief met de overlengte). Pak maar gerust een dikke 7m. Fluvius knipt er gemakkelijk een metertje af, als je zelf wat zit te klooien aan de werfkast en je beschadigt de isolatie wat met binnenbrengen in de kast knip je er zelf nog wat stukjes af om het te corrigeren en in de kelder wat naar boven en naar beneden. Je komt snel aan wat meters :).

Ik heb 3 x 32A (3x400V+N) gevraagd. Scheelt in prijs niet zoveel en kan maar handig zijn om het ter beschikking te hebben.
In mijn straat was dat overigens het maximale dat Fluvius wilde toestaan want de 3 x 40A die de ruwbouwaannemer gevraagd had kon volgens Fluvius niet.
Maar eigenlijk kom je met 3 x 25A echt ook wel gewoon toe met wat je opsomt.

In kader van capaciteitstarief ga je er allicht alles aan doen om dat niet te gebruiken.

Laatst bewerkt:
Wat raden jullie aan qua vermogen van de definitieve aansluiting?

Wij hebben 3X25A genomen. Zal meer als genoeg zijn gok ik zo

1659632778352.png

Zoals je kan zien sluiten ze het aan over de neuter. Dit heeft allemaal te maken met het testknopje...
1659633037325.png

hier moet je dus minstens 2 kabels aansluiten, namelijk N en 1 of 2
Anders werkt de testknop niet en die moet dus werken.
Maar best even de tekening bekijken van de differentieel die jij geïnstalleerd hebt, soms werkt de test tussen andere fases.
Differentieel meet de verliesstromen tussen de fasen onderling en met (in dit geval de niet bestaande) neuter. In principe zou die gewoon moeten werken zoals hoort als enkel de 3 fasen zijn aangesloten zonder neuter. Kan zijn dat de testknop die een kunstmatig verliesstroompje genereert is aangesloten op neuter en dat die daardoor niet werkt. Mogelijkheden zijn om dan de 3 fasen aan te sluiten op N (in plaats van L1 of L3), oftewel een van de fasen te overbruggen met N.
Uw testknopje moet altijd werken...
Zie arei
k. Test van de beschermingsinrichting
Wanneer de beschermingsinrichting periodiek, bijvoorbeeld maandelijks, moet getest worden volgens de on-derrichtingen van de constructeur dan moet men zich ervan vergewissen dat de voeding werkelijk onderbroken werd.

En dan trekt elke fabrikant zijn hoedje op dus :)

1659632871335.png

Hoe gaat het juist met het aansluiten van een werfkast op een definitieve kabel?
Genoeg kabel laten gewoon aan uw werfkast op de grond laten liggen.
Wij zijn vorige week definitief aangesloten en heb nu enkele meter kabel thuis liggen. Liever dat dan enkele meters te kort...

Bij ons hadden we een zevental meter extra zodat we de kast evt nog buiten konden zetten etc als de muren en ramen geplaatst waren. Knippen die mannen dat toch gewoon grotendeels af bij het aansluiten van de werfkast...

Uiteindelijk de verroeste voet moeten doorzagen en de kast tijdelijk aan de muur gehangen (yay dikke OSB overal). Was op zich ook handig achteraf gezien, maar toch, beetje bruut en inconsiderate van hen toen.,

Hoe kan dat stopcontact werken (of hoe kan die 220V meten) als de aarding op de foute plaats is aangesloten?

Terug
Bovenaan