Jezus, weer een stressmoment in de verbouwing.
We zijn een cohousing van 4 wooneenheden aan het zetten, en soms heb ik echt het gevoel dat we nogal buiten onze comfortzone gaan met de schaal van zo'n project.
De kraan werd eergisteren geleverd, vandaag zou die gebruikt worden om CLT houtpanelen te beginnen plaatsen.
Ik had zelf een werfkast aangevraagd op basis van wat de aannemer ons vroeg. (40A 3x230V)
Zegt de kraanman eergisteren doodleuk; aja, daar moet een differentieel van 300mA in, met eentje van 30mA zijn altijd problemen. Effectief, differentieel springt uit zodra de kraan aangezet wordt.
Onze elektricien in verlof, de leverancier van de werfkast wil niet meehelpen want die woont 100km ver, dus mogen we het zelf oplossen.
Schoonpa een differentieel gaan halen zodat ik hem gisteravond kon monteren.
Ze hadden natuurlijk niet het juiste merk, dus maar eentje van een ander merk gepakt. Gevolg: geen sleuf voor kamgeleider. Als bij wonder in onze kelder 4 kabels met voldoende mm² gevonden om de differentieel aan de eerste zekering te koppelen, maar man, wat een gebricoleer heb ik moeten doen in die kast om het allemaal te doen passen, want de kabels die er in zaten waren natuurlijk allemaal juist op maat qua lengte.
Aja, en ik heb nog nooit van mijn leven aan een elektriciteitskast gewerkt. Ik studeer wel elektromechanica dus ik ken de theorie wel, maar het werd eventjes zeer duidelijk hoe weinig praktische ervaring je daar opdoet.

Nu goed, alles goed aangesloten, multimeter geeft goeie spanning.
Ik kon de kraan zelf niet testen, dus was het spannend wachten tot deze ochtend. Ben wakker geworden om 7u toen ze al volop bezig waren. Oef. En de drie fasen blijkbaar ook goed aangesloten, want kan wsl evengoed dat de kraanin de verkeerde richting draait als de stroom omgekeerd draait. (of hebben kranen daar mechanismes voor om dat automatisch te corrigeren, geen idee)
Als onze elektricien uit verlof is ga ik hem toch maar eens laten kijken naar onze kast.