Elektriciteitstopic

Zo te zien is je kookvuur aangesloten met een 3G4? Niet te begrijpen dat de elektricien destijds een 3G4 getrokken heeft ipv 5G4.
Als je alle vuren op max vermogen zet kan je in theorie +-32A trekken. Dit kan brand veroorzaken indien de zekering (normaliter 25A) niet uitvalt.
Indien mogelijk inderdaad nieuwe kabel trekken, 5G4 afzekeren op 4P25A en dan heb je zat overschot.
Indien niet mogelijk gewoon het 220V aansluitschema volgen en best nooit alle vuren tegelijk gebruiken, maar je zal snel genoeg merken als de zekering uitvalt.

Op het schema kan je zien dat uw inductievuur ook monofase kan aangesloten worden als je de brug legt tussen de 2 aansluitpunten voor de kabels….dus als die zwarte draad is aangesloten op het 2de aansluitpunt van uw kookplaat (zoals op het schema voor 3 fase aansluiting ) moet je gewoon zwart en bruin samen aansluiten op de faseklem (je gaat dan van 3 fase naar monofase aansluiting en ik denk dat je anders wel eens niet werkende vuren zal hebben . ;) )

Kwestie van brandgevaar …hangt ervanaf of je uw vuur alle dagen op vol vermogen gaat gebruiken denk ik als je de dikte van die zwarte aansluitdraad bekijkt die daar standaard op dat inductievuur zit .
Als je daar alle dagen 32A gaat doortrekken gaat dat wel eens problemen kunnen geven denk ik maar meestal ga je nooit het volle vermogen gaan gebruiken van uw vuur (en zo rekent de fabrikant )

Als ik,u was zou ik toch overwegen om die 2de fase bij te trekken als je 3 fase aansluiting hebt in uw huis en dan 3 fasig aan te sluiten (schema met dat kruisje gebruiken dan ) …gaat je stroom en geld besparen . (Snap niet waarom ze dat niet direct gedaan hebben . )
Op het schema kan je zien dat uw inductievuur ook monofase kan aangesloten worden als je de brug legt tussen de 2 aansluitpunten voor de kabels….dus als die zwarte draad is aangesloten op het 2de aansluitpunt van uw kookplaat (zoals op het schema voor 3 fase aansluiting ) moet je gewoon zwart en bruin samen aansluiten op de faseklem (je gaat dan van 3 fase naar monofase aansluiting en ik denk dat je anders wel eens niet werkende vuren zal hebben . ;) )

Kwestie van brandgevaar …hangt ervanaf of je uw vuur alle dagen op vol vermogen gaat gebruiken denk ik als je de dikte van die zwarte aansluitdraad bekijkt die daar standaard op dat inductievuur zit .
Als je daar alle dagen 32A gaat doortrekken gaat dat wel eens problemen kunnen geven denk ik maar meestal ga je nooit het volle vermogen gaan gebruiken van uw vuur (en zo rekent de fabrikant )

Als ik,u was zou ik toch overwegen om die 2de fase bij te trekken als je 3 fase aansluiting hebt in uw huis en dan 3 fasig aan te sluiten (schema met dat kruisje gebruiken dan ) …gaat je stroom en geld besparen . (Snap niet waarom ze dat niet direct gedaan hebben . )
Bedankt, de nieuwe kookplaat is ondertussen aangesloten via 1 fase. Mijn eerste reactie nadat ik maar 3 kabels zag terwijl mijn nieuwe kookplaat er 4 had was dat het niet ging lukken. Maar na wat verder te kijken, begrijp ik nu wel hoe het in elkaar zit. Achter een plastiek klepje zat ook de faseklem bijgevoegd, dus was snel aangepast. Het is miss niet ideaal, maar een nieuwe kabel trekken heb ik zelf nog nooit gedaan, dus ga ik me niet aan wagen. Over 1.5 jaar gaan we toch verhuizen, dus is ook de moeite niet waard. Begrijp ook echt niet waarom ze destijds maar 1 fase hebben gelegd. Huis is nu 8 jaar oud en de vorige kookplaat had ook al mogelijkheid om via 2 fase aan te sluiten, maar daar hebben ze gewoon de zwarte kabel zo kort mogelijk afgeknipt. De elektricien die hier toen alles heeft gelegd is ondertussen ook al failliet...

Mijn (monofase) automaat van de zonnepanelenomvormer is nu 2 dagen op rij afgeslaan.
Gisteren had ik dat snel gemerkt en stond die loeiheet. Ik vermoed dat dat vandaag niet anders geweest is (maar is al 1,5 uur geleden afgesprongen zie ik).

Zou dat kunnen dat die na amper 5 jaar versleten is? En dat die uitvalt van de hitte (Is een 20A automaat en er gaat constant 18A door op zijn piek, 4,2kW omvormer).

Ja het kan zijn dat deze uitvalt door thermische eigenschappen.
Zeker ook controleren of de verbindingen nog voldoende vast zitten.

Ja het kan zijn dat deze uitvalt door thermische eigenschappen.
Zeker ook controleren of de verbindingen nog voldoende vast zitten.

Contacten zitten vast. Ik controleer dat overigens jaarlijks.
Zal het nog even aanzien, het is het eerste jaar dat het zo heet is en ik heb er een kast laten rondmaken. Wel een ruime van 2m breed, 2,7m hoog, maar zonder ventilatieroosters. Tevens zit er ook de Telenet modem en een rapberry en nog wat prul in.
Gelukkig heb ik de plug-in batterij er niet bijgezet…

Terug
Bovenaan