Elektriciteitstopic

Dus mijn aanvraag voor 2 Marstek batterijen zal dan ook geweigerd worden bij Fluvius, aangezien ik maar een 3.3kW omvormer voor de zonnepanelen heb en de Marsteks elks een omvormer hebben van 2.5kW? De batterijen kunnen (niet zullen want ik doe NOM) dus meer injecteren dan de zonnepanelen.

Ben momenteel wel nog een plug&play zonnepaneel setje aan het installeren, maar dan kom ik nog maar aan een totaal van 4.9kW omvormervermogen voor de zonnepanelen vs een 5kW omvormervermogen van batterijen...

Klopt, dat is niet toegelaten (veronderstel dat dat nog altijd telt), vind dat niet direct meer terug maar was altijd de regel.
Je mag in dat geval maar 1 Marstek plaatsen die 2,5kW kan injecteren, softwarematige beperkingen tellen niet.

Dus mijn aanvraag voor 2 Marstek batterijen zal dan ook geweigerd worden bij Fluvius, aangezien ik maar een 3.3kW omvormer voor de zonnepanelen heb en de Marsteks elks een omvormer hebben van 2.5kW? De batterijen kunnen (niet zullen want ik doe NOM) dus meer injecteren dan de zonnepanelen.

Ben momenteel wel nog een plug&play zonnepaneel setje aan het installeren, maar dan kom ik nog maar aan een totaal van 4.9kW omvormervermogen voor de zonnepanelen vs een 5kW omvormervermogen van batterijen...
Wat gaan ze doen als je ze niet registreert, of maar eentje bv.? :thinking:

Wat gaan ze doen als je ze niet registreert, of maar eentje bv.? :thinking:

Voorlopig niets, maar in theorie kunnen ze een boete geven.
Eentje registreren is idd een optie (dat wettelijk wel niet mag). Zolang je nooit meer dan 2500W injecteert gaan ze dat niet zien. De vraag is hoe accuraat hun data is, als dat per 5 of 15 minuten is gaan ze dat nooit zien. Maar als je bvb 5000W verbruikt (koken) en dat valt ineens weg, dan ga je op dat moment wel even 5000W injecteren. Maar de kans dat ze dat kunnen zien lijkt me klein, dat zou immens veel data zijn om bij te houden.

Voorlopig niets, maar in theorie kunnen ze een boete geven.
Eentje registreren is idd een optie (dat wettelijk wel niet mag). Zolang je nooit meer dan 2500W injecteert gaan ze dat niet zien. De vraag is hoe accuraat hun data is, als dat per 5 of 15 minuten is gaan ze dat nooit zien. Maar als je bvb 5000W verbruikt (koken) en dat valt ineens weg, dan ga je op dat moment wel even 5000W injecteren. Maar de kans dat ze dat kunnen zien lijkt me klein, dat zou immens veel data zijn om bij te houden.
Het stomme aan heel die regelgeving is dat als je zonnepanelen aan een hybride omvormer hangen met batterij, je dus wel gewoon meer kan injecteren, omdat een hybride omvormer in het korfje "zonnepanelen" valt, en de plugin batterijen in een ander.

De limiet voor 1F systemen is:
- max 5kva productie
- max 5kva opslag

cfr de tabel in §4.1.7 van de C10/11 FAQ.

Hybride valt in de categorie "productie".
De regel in C10/11 (en verder verduidelijkt in de FAQ ervan), is dat gecumuleerd uw systeem niet meer dan 5KVA mag injecteren in het net. Als je 5KVA aan het injecteren bent met PV mag uw batterij daar geen 5KVA bovenop doen.

Dat betekent niet dat als je 3,3KVA omvormer PV hebt, je geen 5KW batterij mag plaatsen, maar uw beheersysteem mag niet meer dan 3,3KVA injecteren.
(en praktisch: normaal injecteer je niet met je batterij, normaal is die ingesteld voor zelfverbruik)
zie 7.11.2.1 in C10/11
De EnFluRi-sensor moet op zo’n manier worden geïnstalleerd dat het vermogen dat in het distributienet wordt geïnjecteerd wordt beperkt tot het gesommeerd maximaal vermogen van de andere productievoorzieningen. Indien in de elektriciteitsproductie-installatie geen andere productiemethoden aanwezig zijn, is dit maximaal injectievermogen dan ook gelijk aan nul.

Het is perfect toegestaan om batterij te hebben zonder PV, maar je mag niet actief injecteren dan (dus meer dan zelfverbruik).

Meer dan 5Kva batterijvermogen installeren op 1F gaat voorbij aan "kleine productieinstallatie" en zal dus zonder de uitgebreide aanmeldprocedure (waar netstudie deel van uit maakt) worden afgekeurd.

Uit de FAQ
§7.11.2

Ter herinnering, de huidige basisregel voor batterij-opslag voor “kleine productie-installaties”:
- De injectie van de batterij wordt afgestemd op het AC-vermogen aan PV (of andere “groene” productie).
- Als er geen PV is, is in principe geen injectie toegestaan tenzij na netstudie door de DNB.

De redenen voor deze huidige regel:
- Een batterij bevat niet noodzakelijke “groene” energie, die kan eender welke grijze energie opslaan.
- De versoepeling voor batterijen kwam er onder meer voor klanten met een monofasige netaansluiting die al 5kVA zonnepanelen hadden en geen batterijen konden plaatsen. De batterij werd toegelaten op voorwaarde dat die niet bovenop de PV kon injecteren.

De limiet voor 1F systemen is:
- max 5kva productie
- max 5kva opslag

cfr de tabel in §4.1.7 van de C10/11 FAQ.

Hybride valt in de categorie "productie".
De regel in C10/11 (en verder verduidelijkt in de FAQ ervan), is dat gecumuleerd uw systeem niet meer dan 5KVA mag injecteren in het net. Als je 5KVA aan het injecteren bent met PV mag uw batterij daar geen 5KVA bovenop doen.

Dat betekent niet dat als je 3,3KVA omvormer PV hebt, je geen 5KW batterij mag plaatsen, maar uw beheersysteem mag niet meer dan 3,3KVA injecteren.
(en praktisch: normaal injecteer je niet met je batterij, normaal is die ingesteld voor zelfverbruik)
zie 7.11.2.1 in C10/11

Het is perfect toegestaan om batterij te hebben zonder PV, maar je mag niet actief injecteren dan (dus meer dan zelfverbruik).

Meer dan 5Kva batterijvermogen installeren op 1F gaat voorbij aan "kleine productieinstallatie" en zal dus zonder de uitgebreide aanmeldprocedure (waar netstudie deel van uit maakt) worden afgekeurd.

Uit de FAQ
Super, bedankt voor de uitleg! Dan zit ik nog net onder de toegelaten waarden wanneer de plug&play zonnepanelenset met 1.6kW omvormer aangemeld zijn.

Ik vind het wel vreemd dat je met driefase tot 10kW onder "kleine productieinstallatie" valt en mef eenfase maar tot 5kW.

Super, bedankt voor de uitleg! Dan zit ik nog net onder de toegelaten waarden wanneer de plug&play zonnepanelenset met 1.6kW omvormer aangemeld zijn.

Ik vind het wel vreemd dat je met driefase tot 10kW onder "kleine productieinstallatie" valt en mef eenfase maar tot 5kW.
Dat heeft te maken met de maximale onbalans die men wilt op 1 fase.
Die 10kW moet gelijk verdeeld worden over 3 fases.

Dat heeft te maken met de maximale onbalans die men wilt op 1 fase.
Die 10kW moet gelijk verdeeld worden over 3 fases.

Bestaat de regel dan niet meer dat je totale vermogen omvormer batterij kleiner moet zijn dan die van de zonnepanelen omvormer?

Bestaat de regel dan niet meer dat je totale vermogen omvormer batterij kleiner moet zijn dan die van de zonnepanelen omvormer?
Ik vermoed dat het altijd de regel is geweest die ik uit de synergrid guidelines citeer (ivm dus maximale injectie van uw systeem in het net).
Ik 2022/2023 heb ik me in die synergrid guideline verdiept omdat ik toen m'n eigen pv-installatie en batterij-installatie ontworpen heb, en die regel ben ik nooit tegengekomen.

Heeft hier iemand ervaring met led strips in buitenomgeving? De meeste strips zijn wel ip44 maar de voeding dan weer niet. In ben hopeloos op zoek naar een voeding die ook ip44 of hoger is..

Ik heb zo'n meanwell xlg (ip67) onder mijn carport hangen voor een lange led strip (hangt uiteindelijk onder waterdicht dak dus dat is een standaard ledstrip).

Werkt al 2 jaar prima.

Ik ben op zoek naar magnetische verlichting voor in onze container/tuinhuis.

Op de achterzijde hang ik een betonplex plaat (daar heb ik de mogelijkheid om vast te vijzen en er niet door te zitten). Daarop wordt een waterdichte zekeringskast voorzien met zekeringen voor de pomp en warmtepomp voor het zwembad, enkele stopcontacten om de elektrische fietsen op te laden en op termijn wat extra plug-in panelen.

Echter voor de verlichting dacht ik aan wat LED TL lampen of ledstrips met bewegingssensor. Mogelijks zijn hier mensen dat al gelijkaardige situatie meegemaakt hebben en geen gat door hun metalen dak willen boren.
Daarom kom ik hier mijn licht eens opsteken (pun intended)

Vraagje. Ik wil in mijn gyproc muur achter mijn tv twee stopcontacten en een een "gat" om een HDMI door te steken die ergens anders in de kamer uitkomt. DIt is bv voor de Xbox. Als ik een potje van 3 gebruik kan ik twee hiervan gebruiken voor de stopcontacten. Maar bestaat er een inbouw"ding" waar je kabeldoorvoer kan doen? Ik wil dit netjes afwerken met afdekplaatje van Niko original. stopcontacten zijn ook Niko.

Vraagje. Ik wil in mijn gyproc muur achter mijn tv twee stopcontacten en een een "gat" om een HDMI door te steken die ergens anders in de kamer uitkomt. DIt is bv voor de Xbox. Als ik een potje van 3 gebruik kan ik twee hiervan gebruiken voor de stopcontacten. Maar bestaat er een inbouw"ding" waar je kabeldoorvoer kan doen? Ik wil dit netjes afwerken met afdekplaatje van Niko original. stopcontacten zijn ook Niko.
Je bedoelt zoiets?

Een andere optie is een HDMI keystone of dit:

Niko 101-76001 zoiets? heeft een gaatje aan de onderkant.
Ofwel
Niko 101-69417 is dan met HDMI

Terug
Bovenaan