Elektriciteitstopic

Mijn schoonbroer wil een aantal aanpassingen doen aan zijn elektrische installatie. Hij wil 3 nieuwe kringen in zijn bord met telkens 1 stopcontact. 2 stopcontacten voor P&P batterij het 3de stopcontact moet dienen om een granny charger voor een EV op aan te sluiten.

De vraag is nu: moet dat stopcontact voor die granny charger beveiligd worden met een differentieel type B?
Hier thuis steek ik mijn PHEV ook in een gewoon buitenstopcontact dat ook niet achter een B diff zit maar mijn schoonbroer wil absoluut dat zo'n face speciaal EV stopcontact zet en ik wil achteraf geen miserie met een keurder die daar lastig over doet want dan is het duidelijk voor een EV natuurlijk...
Zo'n "speciaal" EV Stopcontact kan beter tegen een langdurige hoge stroomverbruik. Dat is in elk geval wat ze zeggen.

Maar voor dat Legrand stopcontact staat er in de datasheet het volgende:
Connected from the electrical panel via a dedicated line (1 line per socket) with protection via a 30 mA - 20 A RCBO, type F (HPi).

En dat zou dan zo eentje moeten zijn:

Welke UTP kabels gebruiken jullie om van de modem verder te gaan naar eventuele gateway/router/switch + om van de muur verder te gaan naar TV, pc etc?

Gewoon zien dat je dezelfde cat neemt?

Welke webshops zijn aan te raden?

Welke UTP kabels gebruiken jullie om van de modem verder te gaan naar eventuele gateway/router/switch + om van de muur verder te gaan naar TV, pc etc?

Gewoon zien dat je dezelfde cat neemt?

Welke webshops zijn aan te raden?
Cat6, of Cat6A is tegenwoordig de standaard. Met Cat6A kan je tot 10G gaan. Met Cat6 is 10G ook mogelijk, maar dan over kortere afstanden.
Gezien Proximus fiber modems voor hun hoogste abonnementen ook een 10G poort hebben, is Cat6A dus meer future proof.
Maar je zou ook in fiber kunnen blijven en rechtstreeks naar je eigen router met SFP poort kunnen gaan, zo heb je geen fiber modem meer nodig).

Qua kabeltype, neem absoluut geen goedkope brol die Copper Clad Aluminium (CCA) heet, ga voor massief koper (full copper), niet te verwarren met de CPR brandklasse Cca.
Qua CPR criteria ben je goed met Cca s1a d1 a1 kabel.

Deze is dus zeker goed:
of

Wij hebben onlangs een woning gekocht uit de jaren 70. Veel stopcontacten en schakelaars dienen vervangen te worden. Nu is de meest voor de hand liggende keuze, zeker in België, om voor Niko te kiezen. Daar heb je zeker ruime en ook goede keuze in, maar om in de sfeer van de jaren 70 te blijven veel mijn oog op deze: https://www.bticino.be/nl/schakelmateriaal/magic

Ik had eerlijk gezegd nog nooit van Legrand en/of Bticino gehoord, maar blijkbaar toch wel een naam die al lang meegaat. Heeft iemand hier ervaring met dit merk? Is het heel verschillend van Niko of andere premium merken? Ik vind het mooi, maar als het niet goed werkt, heb ik er niet veel aan natuurlijk :) .

Wij hebben hier alles van Bticino Livinglight, kan er weinig van zeggen alleen dat het zijn werk doet zoals stopcontacten en schakelaars horen te doen :unsure:

Als ik me het goed kan herinneren heeft Bticino hun eigen inbouwdozen nodig. Hierop schroef je modulehouders en daar klik je dan het schakelmateriaal in. Indien dit niet zo is hoor ik het graag, dan weet ik ook weer meer.

Het is evenwaardig aan Niko. De ene werkt met A, de andere met B...

Geen fan van Bticino en hun modulair systeem.

Ik wist niet dat je geen modem meer nodig had als je volledig in glasvezel blijft @kinxton

Als ik me het goed kan herinneren heeft Bticino hun eigen inbouwdozen nodig. Hierop schroef je modulehouders en daar klik je dan het schakelmateriaal in. Indien dit niet zo is hoor ik het graag, dan weet ik ook weer meer.

Het is evenwaardig aan Niko. De ene werkt met A, de andere met B...

Btcino heeft idd eigen dozen voor de schakelaars buiten standaard formaat, maar ook voor een gewoon Helia potje. In mijn huis had ik een mix gedaan. Drukknoppen waren btcino formaat en specifieke inbouwdozen en de btcino stopcontacten hadden helia inbouwdozen.
Heb daar buiten 1 drukknop die stuk gegaan is nooit problemen mee gehad.

Vrees wel dat die magic serie niet compatibel is met de inbouwdozen die er nu insteken.

Geen fan van Bticino en hun modulair systeem.

Ik wist niet dat je geen modem meer nodig had als je volledig in glasvezel blijft @kinxton
Ik ook niet, liever Niko. Bticino is ook een pak duurder en conservatiever. Ieder z'n smaak!
Trouwens, Niko heeft tegenwoordig Cat6A aansluitingen. Alles wat niet 'standaard' is vermijd ik liever, want het verdwijnt vroeg of laat van de markt als er niet genoeg verkocht wordt. Als je dan een aanpassing wilt doen, moet je ofwel iets custom vinden, of overgaan naar de standaard met wat vul of kapwerk...

I.v.m. fiber: jawel, werkt perfect met bv. providers op het Proximus netwerk, waaronder Proximus zelf, Mobile Vikings, EDPnet, dat zijn ze quasi.
Heb het enkele maanden getest, maar nu terug op Telenet.

Laatst bewerkt:
Ik ook niet, liever Niko. Bticino is ook een pak duurder en conservatiever. Ieder z'n smaak!
Trouwens, Niko heeft tegenwoordig Cat6A aansluitingen. Alles wat niet 'standaard' is vermijd ik liever, want het verdwijnt vroeg of laat van de markt als er niet genoeg verkocht wordt. Als je dan een aanpassing wilt doen, moet je ofwel iets custom vinden, of overgaan naar de standaard met wat vul of kapwerk

Bticino is op zich een degelijk merk dat qu a kwaliteit zeker niet moet onderdoen voor niko.
Het grote nadeel is wel dat ze hun eigen inbouwdozen vereisen, hoewel er voor sommige reeksen al "verloopstukken" zijn om standaard (helia) inbouwdozen te kunnen gebruiken.
Een ander nadeel, maar dat is eerder persoonlijk, is esthetisch van aard. In de jaren ´80-´90 was bticino heel populair in villa´s etc omdat die meer (druk)knoppen op een kleinere oppervlakte kregen met hun enkele modules EN meer keuze in afwerking hadden buiten "crème". Beide argumenten gaan tegenwoordig niet meer op en hun design is eigenlijk ook gewoon in die periode blijven steken.

Verder is de opmerking van niet-standaard ergens wel terecht maar ik denk dat gij ook internationaal genoeg werkt om beter te weten dan niko=standaard (zwijg mij van die hun obsessie met 45x45 modules) en dat er véél meer bestaat.
Ook zou ik bticino ook zeker niet wegzetten als iets dat zo meteen van de markt gaat verdwijnen, maar ik denk niet dat ge dat dat persé op hun bedoelde, eerder op al die obscure merken uit niet-elektro/diy winkels die overal opduiken tegenwoordig

Het is ondertussen wel al een hoop jaren geleden, maar ik ben voor bticino gegaan omdat ik die qua design véél aantrekkelijker vond dan Niko én het totaalplaatje was toen goedkoper. Er was ook gewoon meer keuze qua kleuren en design. Was helemaal niet duurder, ik vond Niko net heel duur. Opnieuw, dat was toen, mogelijks niet relevant nu.

Bticino is op zich een degelijk merk dat qu a kwaliteit zeker niet moet onderdoen voor niko.
Het grote nadeel is wel dat ze hun eigen inbouwdozen vereisen, hoewel er voor sommige reeksen al "verloopstukken" zijn om standaard (helia) inbouwdozen te kunnen gebruiken.
Een ander nadeel, maar dat is eerder persoonlijk, is esthetisch van aard. In de jaren ´80-´90 was bticino heel populair in villa´s etc omdat die meer (druk)knoppen op een kleinere oppervlakte kregen met hun enkele modules EN meer keuze in afwerking hadden buiten "crème". Beide argumenten gaan tegenwoordig niet meer op en hun design is eigenlijk ook gewoon in die periode blijven steken.

Verder is de opmerking van niet-standaard ergens wel terecht maar ik denk dat gij ook internationaal genoeg werkt om beter te weten dan niko=standaard (zwijg mij van die hun obsessie met 45x45 modules) en dat er véél meer bestaat.
Ook zou ik bticino ook zeker niet wegzetten als iets dat zo meteen van de markt gaat verdwijnen, maar ik denk niet dat ge dat dat persé op hun bedoelde, eerder op al die obscure merken uit niet-elektro/diy winkels die overal opduiken tegenwoordig
Ik vind Niko, maar ook Bticino ondanks hun design, toch nog best superieur vs de merken die in het buitenland in bv. doe-het-zelf zaken worden aangeboden en ook standaard te vinden zijn in groothandels.

Al die sukkelproducten in het buitenland, in bv. een appartement in Zuid-Frankrijk zou ik uit miserie al die Legrand brol weg willen, sommige zijn echt wel van slechte kwaliteit, en blindelings vervangen met Niko.
Idem bij familie in andere landen, daar koos m'n vader bv. voor een of ander submerk van Legrand, ze maken dat model al niet meer, en nu zit 'm met verschillende modellen. Trekt op niks.

In België mogen we echt tevreden zijn met Niko.

Legrand is...wisselvallig... zal ik maar zeggen. Ook nooit gesnapt waarom die blijven steken in dat klassiek design en basic wit.
Qua andere merken heb ik vooral (goede) ervaring met Jung en Berker, iets mindere met Peha.
Niko blijft, zodra ge afwijkt van hun gamma, gewoon vervelend dat die met praktisch niks compatibel is door die 45x45. Berker, Jung, Peha,... is 55x55 en dat opent veel meer mogelijkheden.
Hager (WST-reeks) is voor zover ik weet bvb de enige met een 45x45 KNX-knop die dus bij niko kan gebruikt worden.

Peha is bvb daarom veel gebruikt in ziekenhuizen want dat was dan compatibel met Televic.

Vergeten dat ze vanmiddag bij fluvius werken gaan doen ennik moet alles afzetten.

Weet er iemand snel hoe je dat moet doen, geen tijd meer op dat allemaal op te zoeken. Ergens hoofdschakelaar afzetten?

Heb ook zonnepanelen moet dat ook af?

De verlichting in onze badkamer is stuk en aangezien het ingebouwde leds waren, moet ik de hele lamp vervangen. Omdat we met de mogelijke energiecrisis wat meer op elektriciteit zijn aan het verwarmen (airco's) en het daardoor in de badkamer best fris is, was ik aan het denken om de verlichting te vervangen door een infraroodpaneel met verlichting in. Onze badkamer is 5-6 m2, dus ik vermoed dat een infraroodpaneel van 800W wel voldoende moet zijn om het goed warm te krijgen. Mag ik 800W aansluiten achter een lichtknop? Volgens het elektriciteitsschema is het 3G2,5, maar stel dat het 3G1,5 is, zou dat een probleem zijn?

De verlichting in onze badkamer is stuk en aangezien het ingebouwde leds waren, moet ik de hele lamp vervangen. Omdat we met de mogelijke energiecrisis wat meer op elektriciteit zijn aan het verwarmen (airco's) en het daardoor in de badkamer best fris is, was ik aan het denken om de verlichting te vervangen door een infraroodpaneel met verlichting in. Onze badkamer is 5-6 m2, dus ik vermoed dat een infraroodpaneel van 800W wel voldoende moet zijn om het goed warm te krijgen. Mag ik 800W aansluiten achter een lichtknop? Volgens het elektriciteitsschema is het 3G2,5, maar stel dat het 3G1,5 is, zou dat een probleem zijn?

Ja dat mag. Maar of het zinvol/efficient is dat is wat anders. Sowieso is verwarmen op elektriciteit op die manier nooit een goed idee.

Ja dat mag. Maar of het zinvol/efficient is dat is wat anders. Sowieso is verwarmen op elektriciteit op die manier nooit een goed idee.
Super, merci!

Infrarood lijkt me persoonlijk net de beste manier om te verwarmen in een badkamer. Het raam staat sowieso open om vochtige lucht buiten te krijgen, dus andere warmte gaat meteen verloren en het duurt daarbovenop een tijd voor het aangenaam is qua temperatuur. Infrarood geeft instant aangename warmte, dus hoeft maar aan te staan van zodra je de badkamer inloopt en er is een veel lager wattage nodig t.o.v. een gewoon elektrisch vuurtje. In een ruimte waar je lang zit is infrarood niet de beste verwarming, maar een badkamer is een ruimte waar je maar kort verblijft en dus instant warmte wil.

Kan iemand me helpen met het aansluiten van een nieuwe automaat in de elektriciteitskast? Ik ben een nieuwe kring aan het voorzien voor één van m'n Marstek batterijen. Het stopcontact en de elektriciteitsleidingen zijn al min of meer in orde, maar ik heb geen idee hoe en met welk soort draden ik de automaat mag doorverbinden. De originele automaten zijn met een kamrail doorverbonden onderaan, maar de automaten die erbij geplaatst zijn voor zonnepanelen en airco zijn met dikke draden doorverbonden.

Vanwaar verbind ik best door met zo'n dikke draad en hoe heten die dikke draden juist? Kan ik die overbruggingen kant en klaar kopen?
Of is het misschien eenvoudiger/goedkoper om een nieuwe kamrail te kopen voor die bovenste zekeringen? Zo ja, welke heb ik dan juist nodig om voldoende plaats te hebben op de rail en de juiste dikte te hebben. Ik heb eenfase en hoofdzekering is 40A.
De witte C20 automaat linksboven is degene die ik bijgeplaatst heb.

EDIT: een nieuwe kamrail is geen optie volgens mij omdat de gaten voor de kamrail bij de 2 automaten voor de airco iets verder naar achter staan. Dan zou ik die automaten ook moeten vervangen.

Ik vind in Gamma deze draden tegen redelijke prijs:

Kan ik deze gebruiken om een brug te maken vanaf de automaat net ernaast?

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan