Elektriciteitstopic

+1 voor optie 1. Loodrecht tot aan de rooilijn is het meest logische traject en ook het traject dat latere aannemers aan uw oprit zullen verwachten voor nutsleidingen.

Telenet wil wel dat je op de hoek van het perceel uitkomt dichtst bij hun paddestoel, dus het traject parallel aan je rooilijn (op eigen terrein) zul je helaas ook zelf moeten graven.
Steek de kabel in rood geribbelde buis (of harde pvc als je wat veiliger wil zijn voor toekomstige graafwerken). De 90° bocht... het is een kabel van een cm dik ofzo, als de radius van uw bocht 15 à 20cm is gaat er niets mis gebeuren met de kabel.

Als je geen graafmachine hebt wens ik je nu al goede moed met een geul van 60cm. Trek er maar een halve dag voor uit als het met de schop is.
Dat schreef Telenet inderdaad. En plots was een onderaannemer van hun zelf aant graven op mijn perceel 😅

trek wanneer je de geulen gegraven hebt foto's (met eventueel afstanden erbij) en stop deze in uw map met info van uw huis. Hoe die ligt op uw eigen grond zal iedereen worst wezen dus is het vooral uw eigen keuze, hou gewoon indachtig dat je waarschijnlijk vroeg of laat eens een andere kabel zal willen binnen trekken en dat je dan eo weinig mogelijk zal willen openbreken. Hier lopen alle nutsvoorzieningen daarom zo veel mogelijk door bloembakken ipv onder verhardingen. (plant daar dan wel geen eik bvb). Steek je het toch onder verhardingen, leg dan terwijl je bezig bent nog 1 of 2 pvc buizen van 90 of 110 met langs beide kanten een stop onder de grond. Moest je ze ooit nodig hebben zal je er erg blij mee zijn.

Dan ben je er lang uit want in de folder van wyre staan andere gegevens en wordt er naar binnen en buitenkabel lengte gekeken voor kabel keuze. En heb je PE6, PE11 en PE14 en van PE20 is nergens sprake.
8 jaar weg ondertussen.
En ik zie letterlijk 0 reden waarom ze het nadeliger zouden maken voor hun.
Hoe dichter bij de paddestoelen stoel hoe minder graafwerken voor hen.
Over uwe prive hebben ze nix te zeggen.

Het allerbelangrijkste is net de dikte van de kabel, succes met een pe6 over 100m...

8 jaar weg ondertussen.
En ik zie letterlijk 0 reden waarom ze het nadeliger zouden maken voor hun.
Hoe dichter bij de paddestoelen stoel hoe minder graafwerken voor hen.
Over uwe prive hebben ze nix te zeggen.

Het allerbelangrijkste is net de dikte van de kabel, succes met een pe6 over 100m...
Tabel in wyre brochure volgen.

Als ex telenet tech:
Het boeit Telenet geen fluit hoe die kabel op u prive ligt.
Ik heb genoeg fout detectie gedaan op prive en ge wilt niet weten hoe die kabels soms liggen in de grond.

Puur technisch:
<40m pe6
40-60m pe14
60-100m pe20
>100m moet er een werftoezichter komen, want dan moet er een versterker tussen vanwege verlies op het traject.
Voor de rest moogt ge daar 100 bochten in leggen, dat gaat even goed werken.

Enige wat telenet boeit is dat hij op u prive zo dicht mogelijk bij het telenet bakje uitkomt.
Dus niet zoals iemand hier aan haalde gewoon recht vooruit en daar laten liggen.
Ge gaat altijd tot de dichtste rand (bij het verdeelpunt) op u eigendom moeten gaan.

Dan ben je er lang uit want in de folder van wyre staan andere gegevens en wordt er naar binnen en buitenkabel lengte gekeken voor kabel keuze. En heb je PE6, PE11 en PE14 en van PE20 is nergens sprake.
Op de site van Telenet staan inderdaad andere gegevens.
Ik kom uit op iets meer dan 30m. Tot 30m geeft de site IP6 aan. Boven de 30m IP11.
Zou zelf dan voor de IP11 kiezen…

Mag ik een sftp kabel door een wachtbuis van de nutsvoorzieningen trekken? Dus in de buis van de elektriciteitstoevoer bijvoorbeeld?

Het is omdat die wachtbuizen heel handig zouden zijn voor mij om van binnenshuis tot in de tuin te geraken.
En jammer genoeg hebben ze niet nog een extra buis voorzien.

Mag ik een sftp kabel door een wachtbuis van de nutsvoorzieningen trekken? Dus in de buis van de elektriciteitstoevoer bijvoorbeeld?

Het is omdat die wachtbuizen heel handig zouden zijn voor mij om van binnenshuis tot in de tuin te geraken.
En jammer genoeg hebben ze niet nog een extra buis voorzien.

Kabel is afgeschermd, je kan die daarbijsteken.

Ik zou het meest basic switchke ever in een zekeringkast willen proper wegwerken. Hebben jullie daar ideeën over?
heb je de switch al? afmetingen?

Probleem met switchen die bedoeld zijn om op dinrail te klikken is dat ze vaak 24VDC voeding nodig hebben (dus nog extra voeding te voorzien) en/of geen plek meer laten voor de frontplaten te bevestigen van een standaard zekeringkast.

Je kan hem tie-wrappen aan een din-rail (er achter).
Schneider (prismaset) verkoopt ook universele roosters met voetjes om whatever aan te monteren:
(je kan uiteraard tie-wrappen ipv de dure plastic houdertjes te kopen).

Ik heb de switch nog niet, ik wil het zo proper mogelijk afwerken en in de zekeringkast krijgen.

Ik moet het inderdaad niet moeilijker maken dan het is, ik kan die kleine switches met kabelbinders vastmaken. Enkel nog iets vinden om de stroom te voorzien (stekker steekt te ver uit om de deur te sluiten)

Wat is de beste manier om een flexbuis over te snijden?
Ik moet nog een aantal UTP kabels vrijmaken voor AP’s, switches etc, maar ik durf er met een breekmes of kniptang niet aan beginnen 😅

Wat is de beste manier om een flexbuis over te snijden?
Ik moet nog een aantal UTP kabels vrijmaken voor AP’s, switches etc, maar ik durf er met een breekmes of kniptang niet aan beginnen 😅
buigen en aan de buitenkant knipje met kniptang maken, en dan draaien en dan komt het los. De huls van de kabel zelf met een mesje

+1 voor de knipex tool.

Kan je ook makkelijk in krappe ruimtes wat dieper mee geraken om de flex wat verder weg te snijden.

Top! Mijn pa heeft er zo eentje, als ik mij niet vergis.

Weet iemand of je gemakkelijk een UTP (stugge) kabel kan verlengen? Wil mijn internetkast wat verplaatsen, maar heb een 4-tal UTP kabels die 1 à 2 meter te kort komen.

Terug
Bovenaan