Elektriciteitstopic

Ja klopt. Zoals je op deze foto ziet (zie achterkant keuken), lijkt me pakweg 20-25cm ofzo.

Misschien overdenk ik het wat en maakt het niet zoveel uit en is er geen ‘standaard’ afstand…
Inderdaad de beste esthetische keuze, ongeveer 25 cm uit elkaar voor inbouw. Opbouwspots mogen zelfs nog wat dichter.

Om de zoveel centimeter strak afgemeten, bijvoorbeeld om de meter, wordt niet meer gedaan, tenzij je een lijn lichtjes wilt als landingsbaan voor vliegtuigen.

Maar wat is het punt dan om die spots per 2 of 3 te groeperen? Dan zit je op sommige delen van je werkblad op een minder verlichte plek te werken. Ik zou mij daar aan storen.

Het legt ook min of meer de indeling van je ruimte vast. Vandaag nog ergens geweest waar ze die trend ook gedaan hebben, en dan de zithoek achteraf anders ingedeeld. Gezellig, een boek lezen in een donkere zetel.

Maar wat is het punt dan om die spots per 2 of 3 te groeperen? Dan zit je op sommige delen van je werkblad op een minder verlichte plek te werken. Ik zou mij daar aan storen.

Het legt ook min of meer de indeling van je ruimte vast. Vandaag nog ergens geweest waar ze die trend ook gedaan hebben, en dan de zithoek achteraf anders ingedeeld. Gezellig, een boek lezen in een donkere zetel.
Specifiek boven een werkblad zou ik nu wel iets laten pendelen, dus dat is misschien uitzondering waar je nog een paar lichtpunten op gelijke afstand steekt. Die foto hierboven is misschien niet goed gekozen.

Het nut? Vooral esthetiek en dat vereist wel zeker denkwerk hoe je ze best gaat plaatsen.
Spots om de zoveel centimeter vind ik nooit gezellig of sfeervol. Je hele woning wordt opeens functionele verlichting.

Indelingen kunnen zeker veranderen, maar dat probleem heb je imo ook wanneer spots uitgelijnd zitten op bijvoorbeeld om de zoveel centimeter.

Je moet dan ook proberen je dode hoeken goed te kiezen, ook met dien verstande dat niet alles per se verlicht moet zijn met spots uit je hoofdverlichting.
Een staande lamp, leeslamp , ... met bijvoorbeeld een ingebouwde stekker in de vloer, kan ook al veel doen, vooral wanneer je die ook nog gaat schakelen.

Je hebt toch richtbare spots? En er zijn nu al spots met een 120° hoek. Daarmee kan je ver geraken voor overal licht te krijgen.

Met spots heb je achteraf ook wel weinig flexbiliteit.

Ik heb ze enkel op de overloop van de nachthal (die ik gewoon egaal verlicht wil als ik er door loop). In mijn living heb ik 2 stroken waar ze enkel ondersteunend sfeerverlichting geven.

Op elke andere plaats (ook de hoofdverlichting living, boven de eettefal, boven het keukenblad) heb ik railverlichting gezet (telkens een rechte lijn van +/- 3m). Die spots zijn richtbaar en verplaatsbaar en boven de eettafel en keukenblad (hoger plafond van 3.5m) hangen er pendels.

Ik had ons DIY lichtplan aan onze architect getoond, en die had ook de opmerking dat we er een landingsbaan van aan het maken waren. We hebben denk ik het aantal spots gehalveerd, wat eigenlijk een top tip was. Je moet niet overal licht kunnen maken, donkere hoeken zijn ok. Hij had ook niet graag dat we door de wapening van de welfsels lieten boren, en al zeker geen 2 per welfsel. dus bv ventilatie max 1 wapening. Ik heb dan gewoon de afstand van de opening genomen (+- 13 cm). Dat heeft ineens ook als voordeel ik zonder veel moeite op elke lijn (in de richting van het welfsel) spots zou kunnen plaatsen. De kabel kan gewoon in het welfsel getrokken worden. Top tip van de architect.

Het gaat dus over deze openingen

2_Welfsels.jpg

We gaan beginnen met het aftekenen van de spots zodat de boringen ingepland kunnen worden.

We willen graag dubbele spots naast elkaar, maar vraag me af hoeveel centimeter we best nemen tussen de twee spots (plafonds van 280 en 260 hoog)?
Ik heb steeds de boring diameter x2 gedaan en dat is de afstand tussen de dubbele spots (hart op hart)

Dus een spot met boring van 80mm staat hier 16cm uit elkaar

Zijn er hier mensen die shelly’s gebruiken?
Een kameraad raadde me dit aan zodat ik later nog altijd een HomeAssistant of dergelijke kan gebruiken.

Ik vraag me alleen af welke toepassingen er allemaal zijn? Want ik ben niet van plan bepaalde lichten vanop afstand te gaan sturen… Eventueel voor monitoring van warmtepomp, laadpaal etc? Of zijn ze daar niet voor gemaakt?
Misschien om de screens en rolluiken te automatiseren…

Een kameraad raadde me dit aan zodat ik later nog altijd een HomeAssistant of dergelijke kan gebruiken.

Ik vraag me alleen af welke toepassingen er allemaal zijn? Want ik ben niet van plan bepaalde lichten vanop afstand te gaan sturen… Eventueel voor monitoring van warmtepomp, laadpaal etc? Of zijn ze daar niet voor gemaakt?
Ik gebruik ze voor mijn screens, luifel en rolluiken. Werken redelijk goed daarvoor (bv rolluiken 20% open). Ook voor de garage poort uiteindelijk eentje gebruikt. Voorlopig bestuur ik ze via de shelly app maar het idee is om via iets anders aan te sturen.
Voor monitoring vd warmtepomp ga ik waarschijnlijk een homewizard nemen.

Ik gebruik de Shelly dimmers in de kamers die ik renoveer, zo kan ik nieuwe LED lichten dimmen op oude bedrading en met gewone drukknopschakelaars. Eens ik de beneden ook renoveer zal ik dan nog een knop installeren die de lichten in gans het huis in één keer uitschakelt. Tamelijk beperkte usecase maar content van

Ik gebruik shelly's oa voor energiemeting (meer algemeen dus, net-zonnepanelen-batterij-huis) en om individuele toestellen (frigo, diepvriezer, server/nas/netwerk, Pc's) en dan om te sturen enkel m'n boiler & rolluiken.
Bij verlichting zou ik dan eerder bv buitenverlichting doen met shelly's. maar alle verlichting binnen, lijkt mij beetje overkill, tenzij je dat wilt natuurlijk.

Ik doe het allemaal via HomeAssistant wel. is nog extra hardware.

Laatst bewerkt:
Ik gebruik ze voor mijn screens, luifel en rolluiken. Werken redelijk goed daarvoor (bv rolluiken 20% open). Ook voor de garage poort uiteindelijk eentje gebruikt. Voorlopig bestuur ik ze via de shelly app maar het idee is om via iets anders aan te sturen.
Voor monitoring vd warmtepomp ga ik waarschijnlijk een homewizard nemen.
Hoe heb je dat met je garagepoort gedaan?

Hier hebben ze een paar weken terug onze feryn garagepoort komen installeren
Ik heb al een home assistant pc'tje voorzien.
De garagepoort kunnen bedienen met de gsm/zigbe drukknoppen staat op men wishlist

Hoe heb je dat met je garagepoort gedaan?

Hier hebben ze een paar weken terug onze feryn garagepoort komen installeren
Ik heb al een home assistant pc'tje voorzien.
De garagepoort kunnen bedienen met de gsm/zigbe drukknoppen staat op men wishlist
Een shelly plus 1 parallel met de drukknop binnen. Zoals hier: https://www.home2link.nl/nl/blogs/home2link-smart-home-blog/garagedeur-bedienen-met-shelly/ die add on voor open en toe te weten heb ik er nog niet opgezet, ik gebruik atm een camera

ivm garagepoort of die open/dicht is met HomeAssistant, gebruik ik deze erbij: https://tweakers.net/pricewatch/2005516/aqara-door-and-window-sensor-t1.html is via zigbee, voordeel is dat de batterij enorm lang meegaat (ik heb die sinds april 2023 en nu nog 60% batterij), ik had eerst een Shelly door/window 2, maar daar ging de batterij geen jaar mee. en is ook stuk kleiner.
Ik ga ervan uit dat je die Aqara ook kan gebruiken puur voor notificaties?
Zou ze eerder gebruiken als bewaking. Al zijn daar misschien betere alternatieven voor…

Ik ga ervan uit dat je die Aqara ook kan gebruiken puur voor notificaties?
Zou ze eerder gebruiken als bewaking. Al zijn daar misschien betere alternatieven voor…
met HomeAssistant kun je daarin kiezen he. ofwel melding, ofwel ook om effectief te sturen. bv: als poort open is gedurende x-tijd -> stuurt poort dicht. indien na y-tijd nog altijd niet dicht: nieuwe melding sturen.

Demand die mij rap kan zeggen of dit hetzelfde is:

de foto op de koopsite toont enkel een uitgeschakelde automaat, onder die hendel staan nog details die belangrijk kunnen zijn.
voor wat staat die 3, bijvoorbeeld?
ja, dezelfde, code R9FEC216 is de unieke productcode.
Hier kan je 'eronder' kijken bij de 360°. daar zie je dan dat dit identiek is als bij jouw foto.

3000 is 3kA
die 3 is beschermingsklasse 3.

Laatst bewerkt:
Die XE reeks werkt wel iets anders dan de gewone reeks. Als je er 1 wilt bijplaatsen, gebruik je beter de gewone reeks denk ik.
De XE als je iets 1:1 wilt vervangen.

Terug
Bovenaan