Elektriciteitstopic

Ik heb een beltransfo van 12v willen vervangen met eentje van 16v. Blijkt dat die transformator een verticaal spiegelbeeld is van elkaar.
Dus waar de 12v de 230v langs de bovenkant had, heeft de 16v de 230v aansluitingen langs onder.
Ik ben daar dus pas achteraf achtergekomen, nadat ik merkte dat de bel het niet doet.
Hoeveel schade zou ik hiermee kunnen aangericht hebben? Ik heb het nu volgens het juiste schema gedaan, maar de bel doet het nog steeds niet.

Ik ga eens moeten investeren in een multimeter om te zien wat er nu wel en niet werkt.
(Iemand aanraders? Mag wel wat kosten, het is wellicht voor de rest van mijn leven dat ik dit ga gebruiken ;) ) .

5G2,5 is prima (er van uit gaande dat je 3x380V+N hebt?).
In hoofdkast aparte automaat 20A en in nieuwe kast begin je met diff 30mA en zekeringen voor wasmachine, stopc + licht. Lichtkring mag gemengd zijn met stopcontact, wel 16A afzekeren en in 2,5 uitvoeren.
Bij nader inzien, als ik er eens over nadenk, komt er misschien wel nog een kring voor automatische garagepoort + aircotoestel + tuinverlichting
2.5 nog ok dan?

Over 5G2,5 kan 3x 20A lopen hé dus voor wat je omschrijft is dat nog altijd voldoende. Om ruimer te zijn; kan je een 5G4 leggen. Als er ooit nog een snelle laadpaal komt, leg je best 5G6

Bij nader inzien, als ik er eens over nadenk, komt er misschien wel nog een kring voor automatische garagepoort + aircotoestel + tuinverlichting
2.5 nog ok dan?
Nog zeker ok. Tenzij je een heel grote airco gaat plaatsen.

20A is bijna 14 kW...

Met een eer van minstens 5 kan je al 70 kW koelen 😅.

Edit:

Onze nieuwe buren zitten al een heel jaar via ons op een 20A voeding.

Dus hun bouwkraan en alle zware toestellen zoals diamantboor. Nog nooit is die automaat afgesprongen.

Denk gewoon dat sommigen niet door hebben hoeveel energie dat eigenlijk al is 20A

Laatst bewerkt:
Nog zeker ok. Tenzij je een heel grote airco gaat plaatsen.

20A is bijna 14 kW...

Met een eer van minstens 5 kan je al 70 kW koelen 😅.

Edit:

Onze nieuwe buren zitten al een heel jaar via ons op een 20A voeding.

Dus hun bouwkraan en alle zware toestellen zoals diamantboor. Nog nooit is die automaat afgesprongen.

Denk gewoon dat sommigen niet door hebben hoeveel energie dat eigenlijk al is 20A

Ben er ook 100% van overtuigd dat 20A genoeg is voor de garage, maar het is vooral de vraag : is dat voor die sjarels van AREI ook voldoende :)

2.5 nog ok dan?
Als je zeker wil zijn voor de toekomst leg je een 5G4 en afzekeren op 25A.
Dat is nu de meerkost niet maar 2,5 zal wel voldoende zijn;

Kan ik een lamp met een snoer rechtstreeks aansluiten aan L en N, zonder die schakelaar te gebruiken (maar dan dus wel lichtknoppen die verbonden zijn met die L/N)?

Kan ik een lamp met een snoer rechtstreeks aansluiten aan L en N, zonder die schakelaar te gebruiken (maar dan dus wel lichtknoppen die verbonden zijn met die L/N)?
Beetje onduidelijke vraagstelling maar als het gaat over een schakelaar dat aan het snoer van de lamp hangt, ja. Dan is het aansluiten kleur op kleur.

Beetje onduidelijke vraagstelling maar als het gaat over een schakelaar dat aan het snoer van de lamp hangt, ja. Dan is het aansluiten kleur op kleur.
Ik zou graag deze lamp willen bij ons. Nu heeft deze een snoer, maar dat wil ik niet. Ik wil die gewoon aansluiten zonder die snoer. :D

Laatst bewerkt:
In September hebben we een nieuw huis gekocht, en direct wat elektrische werken laten uitvoeren (-> Zekeringskast moest verplaatst worden en ook uitgebreid worden omdat we een kamer gaan bijzetten, en we wouden alles klaarmaken voor 3phasen en zonnepanelen + laadpaal installatie).

Electricien heeft dat allemaal mooi gedaan, kwam vandaag de keuring langs. resultaat -> afgekeurd.

Leuke is - het is afgekeurd voor een deel waar onze electricien nooit is aangeweest, namelijk een zekeringskast op de bovenverdieping die bij de initiele keuring voor de verkoop wel in orde was.

Het gaat nu gelukkig niet om zware fouten of gevaarlijke dingen - eerder ontbreken van stickers op de zekeringen, ontbreken van een deur op die zekeringskast (ook al zit die ingewerkt in een kast), geen afdekstrips op open plekken in de zekeringskast, en een voeding die naast de kast loopt en dus niet afgeschermd is.

Wel zot dat dat initieel dan wel gekeurd is geraakt voor verkoop. Vraag me af hoe die keuring toen is verlopen.

Om eerlijk te zijn; als ik uw elektricien was had ik die 2de kast ook aangepakt. Een vakman moet weten dat zulke dingen niet door de keuring geraken. 'Ja maar bij de vorige keuring....'.

Zo te horen is het met enkele tientjes opgelost.
Zekeringkast moet altijd een deksel hebben, ook als deze ergens is ingewerkt.

Bij ons in de buurt is eindelijk de elektriciteitskabine vervangen, volgens sommige buren zou d oude er al 100j staan. Lijkt me straf, maar bon. Eindelijk dus af van 3x230V en 20A zekering!

Net offerte goedgekeurd van fluvius voor aanpassing naar 3x400V +N, 40A (had 24.5kW gevraagd, offerte is voor 27.xkW dus wat duurder maar screw it!)

Enige tips van zaken die ik nu in orde moet zetten of aanpakken, nu we toch bezig zijn? (bord en bekabeling etc beneden is volledig vernieuwd in 2016) merci!

Om eerlijk te zijn; als ik uw elektricien was had ik die 2de kast ook aangepakt. Een vakman moet weten dat zulke dingen niet door de keuring geraken. 'Ja maar bij de vorige keuring....'.

Zo te horen is het met enkele tientjes opgelost.
Zekeringkast moet altijd een deksel hebben, ook als deze ergens is ingewerkt.
Mens heeft die 2e kast nooit gezien want die hing boven op een ander verdiep.

Maar idd, hij komt dat nu een van de komende dagen nog even oplossen.

Terug
Bovenaan