Elektriciteitstopic

Hey allen,
Ben met mijn zus naar een appartement gaan kijken omdat ik iets meer kennis van elektriciteit heb (theoretisch, minder praktische ervaring).

Bij het bekijken van de stopcontacten kwam ik nog zo een draden tegen (zie foto’s). Dit lijkt mij katoenen isolatie te zijn. Ook zat er daar geen aarding op.
Is het verplicht dit soort draden te vervangen?
Die stopcontacten zaten allemaal aan buitenmuren en zouden we eventueel nog nieuwe kabels via daar kunnen trekken zonder teveel te moeten breken.
Maar ik denk meer aan de lampen vanboven wat een groter probleem zou zijn. Volgens mij hebben die geen aarding nodig, dus zou handig zijn om die te mogen behouden.

Het waren 3 stopcontacten met zo een kabels en 1 lamp en schakelaar.
De rest was wel met vernieuwde kabels

Bijlagen

• IMG_5710.jpeg
    IMG_5710.jpeg
    1,7 MB · Weergaven: 13
  • IMG_5686.jpeg
    IMG_5686.jpeg
    1,2 MB · Weergaven: 12
Nee niet verplicht deze te vervangen.
Je dient wel het correcte stopcontactplaatje erop geinstalleerd te hebben, namelijk eentje zonder penaarde maar wel met kinderbeveiliging.
Je dient op je eendraadschema ook het correcte symbool hiervoor te gebruiken.

Maar is dat niet verplicht om een aardingspen te hebben? Lijkt er toch op als je naar punt 9.09 kijkt op de keuring.

Desondanks is er ook punt 3.02, wat hoogstwaarschijnlijk ook bij de oudere bekabelingen zal zijn.

IMG_5713.png

Maar is dat niet verplicht om een aardingspen te hebben? Lijkt er toch op als je naar punt 9.09 kijkt op de keuring.
Als het deel is van een oude installatie EN je hebt geen aardingsdraad om aan te sluiten dan is het niet verplicht een aardingspen te hebben.
Meer nog, het is zelfs verboden een stopcontact met aardingspin te hebben als je die niet kan aansluiten.
Desondanks is er ook punt 3.02, wat hoogstwaarschijnlijk ook bij de oudere bekabelingen zal zijn.
Dat is best mogelijk. Best eens een electricien de boel laten uitmeten en die lage isolatieweerstand laten localiseren.
Waren alle toestellen uit het stopcontact getrokken toen dat werd gemeten? Het kan best zijn dat het probleem aan een oude boiler of oven ligt.

Als het deel is van een oude installatie EN je hebt geen aardingsdraad om aan te sluiten dan is het niet verplicht een aardingspen te hebben.
Meer nog, het is zelfs verboden een stopcontact met aardingspin te hebben als je die niet kan aansluiten.

Dat is best mogelijk. Best eens een electricien de boel laten uitmeten en die lage isolatieweerstand laten localiseren.
Waren alle toestellen uit het stopcontact getrokken toen dat werd gemeten? Het kan best zijn dat het probleem aan een oude boiler of oven ligt.
Aangezien mijn zus interesse had om verver kopen, hebben we het niet zo diep kunnen onderzoeken. Ik heb alleen oppervlakkig kunnen onderzoeken en een paar stopcontacten open gevezen om de bekabeling te bekijken.

Ze heeft blijkbaar vanavond al geboden, dus zien of ze het heeft en dan kan ik nog altijd een megger kopen en het zelf onderzoeken . Hopen dan dat het idd aan een oude oven of boiler ligt.

Wij hebben via Sack onze elektriciteit gedaan en daar zitten ook enkele LED-strips in voorzien.
Zij hebben dan de Niko 1-10V Analoge stuurmodule in onze schakelkast voorzien en in hun begeleidingsmateriaal staat dat wij een 1-10V LED driver moeten voorzien per LED-strip, en dan 4 contacten op de driver moeten aansluiten (2x 10V, 2x 230V) om dan naar de strip te gaan.

Klopt het dan dat in deze configuratie de 1-10V het 'stuursignaal' is en 230V de voeding? En we bijgevolg dus ook 230V LED-strips moeten gebruiken? Want onze maatwerker werkt enkel met 24V strips.

Ik overweeg dan eerder om die 1-10V sturingen te vervangen door 24V voedingen in de schakelkast en dan 24V Zigbee drivers, maar de enige 24V modules voor in een schakelkast is voor deurbellen en die gaan maar tot 1A.

Ik heb boven in de slaapkamers wat drukknoppen waar ik een 3G1.5 voor getrokken heb. Dit wil dus zeggen dat mijn Blauwe N-draad de schakeldraad wordt. is dat een probleem qua keuring? Netjes is het inderdaad niet, maar daar heb ik bij het leggen niet bij stilgestaan.

Blauw en bruin ben je denk ik vrij in om mee te doen wat je wil. Als je die met drukkop op teleruptoren / domotica steekt is dat uw ding. Die groen/gele ader zou ik wel exclusief voorbehouden voor aarding als die aanwezig is.

Bij mijn elektrische keuring zijn de schakelaars (alles naar domotica) ook helemaal niet gecontroleerd en kan mij ook niet direct herinneren dat het paneel van die verdeelkast is geweest. Juist de automaten zelf werden vergeleken met het eendraadschema. En uiteraard ook de aardingsweerstand en continuïteit ervan op alle stopcontacten.

Als er toch iemand over zou vallen kan je nog altijd zien om die 3G1.5 als trekdraad te gebruiken om door de flex buizen iets van SVV kabel door te trekken.

Doos zou ik altijd doen. Technisch gezien moet het zelf toegankelijk zijn zonder te kappen. Dat doe ik niet.
Als de bezetter daar gyroc voorzet kan ik da altijd weghalen (moest de keurder zagen)

Juist is zien waar ik ze bestel en of er kleinere zijn dan die in den hubo.
Want de prijs daar was verschrikkelijk en ze waren ook nutteloos veel te groot

Ik ga de komende dagen/weken eens zien om onze tuinverlichting aan te kopen en te installeren.

Bedoeling is dat er enkele grondspots in/aan een padje naast de woning komen en dat er rond ons terras van die staande paaltjes ofzo komen. Ik was eerder van mening om verlichting te hangen aan de gevels (=eenvoudig) maar de madam en architect waren (misschien esthetisch terecht) geen fan.

Grootste "problemen" die ik momenteel zie zijn hoe ik die dingen correct waterdicht kan aansluiten en voeden. Uit de lijst van dingen die de madam schoon vindt kom ik volgende tegen:
- Sommige van die prutsen werken op 24V, andere op 500mA met externe LED driver die nog ergens in de grond (waterdicht :shutup:) kwijt moet, nog andere zitten rechtstreeks op 230V. In principe vormt die 24V of 230V geen probleem om door te lussen maar hoe ik dat van die 500mA met LED drivers in de grond zou oplossen :shutup:
- De meeste hebben slechts 1 wartel dus kan je niet eenvoudig verder door lussen. Dit wilt dus zeggen nog ergens een waterdichte (!) aftakdoos kwijt kunnen of elk lichtpunt zijn eigen kabel geven tot een aftakdoos binnen ...

Kortom, hoe begin ik hier best aan en kom ik tot een deftig resultaat zonder dat de zekering / diff bij het minste vocht springt?
De tuinaannemer had al meerdere wachtleidingen van 40 voorzien tot aan kelderdoorvoeren voor verschillende verlichtingszone's. Ik heb daar ondertussen al XVB door getrokken vanaf de domotica kast en aan de punten waar die boven komt verder door gelust. Zo ver zit ik dus al.

Ik ga de komende dagen/weken eens zien om onze tuinverlichting aan te kopen en te installeren.

Bedoeling is dat er enkele grondspots in/aan een padje naast de woning komen en dat er rond ons terras van die staande paaltjes ofzo komen. Ik was eerder van mening om verlichting te hangen aan de gevels (=eenvoudig) maar de madam en architect waren (misschien esthetisch terecht) geen fan.

Grootste "problemen" die ik momenteel zie zijn hoe ik die dingen correct waterdicht kan aansluiten en voeden. Uit de lijst van dingen die de madam schoon vindt kom ik volgende tegen:
- Sommige van die prutsen werken op 24V, andere op 500mA met externe LED driver die nog ergens in de grond (waterdicht :shutup:) kwijt moet, nog andere zitten rechtstreeks op 230V. In principe vormt die 24V of 230V geen probleem om door te lussen maar hoe ik dat van die 500mA met LED drivers in de grond zou oplossen :shutup:
- De meeste hebben slechts 1 wartel dus kan je niet eenvoudig verder door lussen. Dit wilt dus zeggen nog ergens een waterdichte (!) aftakdoos kwijt kunnen of elk lichtpunt zijn eigen kabel geven tot een aftakdoos binnen ...

Kortom, hoe begin ik hier best aan en kom ik tot een deftig resultaat zonder dat de zekering / diff bij het minste vocht springt?
De tuinaannemer had al meerdere wachtleidingen van 40 voorzien tot aan kelderdoorvoeren voor verschillende verlichtingszone's. Ik heb daar ondertussen al XVB door getrokken vanaf de domotica kast en aan de punten waar die boven komt verder door gelust. Zo ver zit ik dus al.
Misschien niet de goedkoopste oplossing en mogelijk al te laat (ifv reeds getrokken kabels) maar iets wat wij wel vaker deden waren gewoon geschakelde tuinstopcontacten (op paal of prikker) voorzien en dan tuinverlichting met stekker. Driver,sturing,.... allemaal mee voorzien (en gegarandeerd) door fabrikant, als ge ooit iets anders wilt makkelijk te wisselen,....

En altijd handig om extra stopcontacten verspreid door de tuin te hebben

Terug
Bovenaan