Elektriciteitstopic

Iemand ervaring met "mi-boxer" (volgens google vroeger ook bekend als "mi-light")?

Vandaag langs een verlichtingswinkel geweest (NN Light) voor een lichtplan te laten maken.
Hier waren ze precies fan van "mi-boxer" als alternatief voor domotica en/of phillips hue.

Als ik het juist begrijp is dit een (chinese) goeikoper alternatief voor phillips hue?
Maar ik lees op tweakers (wel uit 2019) dingen als "bestellen op aliexpress" en "chinese cloud".

Het concept sprak me wel aan, maar valt dit te vertrouwen om een totaal renovatie, waarbij ik alle bedrading/verlichting/stopcontacten ga vervangen uit te rusten met die "mi-boxer"?

Als je draden gaat vervangen, ga dan voor domotica of afstandsschakelaars. Ga niet met brakke draadloze oplossingen werken...

Situatie: renovatie met eltako, een deel van de verlichting is dimbaar en deel met de impulsschakelaars van eltako + centraal aan/uit. Voor de tuin veranderen de mensen van gedacht en willen ze nu een soort klokgestuurde verlichting, maar ook nog apart kunnen aansteken of uitdoen. Welk moduletje gebruik ik best? In cebeo lag er niet meteen iets in het rek. Ze hebben ook een ledstrip die ze willen dimmen en van kleur doen veranderen, dit mag eventueel via een afstandsbediening.

Situatie: renovatie met eltako, een deel van de verlichting is dimbaar en deel met de impulsschakelaars van eltako + centraal aan/uit. Voor de tuin veranderen de mensen van gedacht en willen ze nu een soort klokgestuurde verlichting, maar ook nog apart kunnen aansteken of uitdoen. Welk moduletje gebruik ik best? In cebeo lag er niet meteen iets in het rek. Ze hebben ook een ledstrip die ze willen dimmen en van kleur doen veranderen, dit mag eventueel via een afstandsbediening.
Eltako S2U12DDX-UC
Voor de led strip eventueel werken met Shelly, ofwel gewoon een RGB controller gebruiken.

Wij hebben met de hevige regen vandaag problemen gehad met de dakgoot, waardoor er door een lamp in het plafond water naar binnen liep. Uiteindelijk het probleem opgelost, elektriciteit afgezet, en alles rond de lamp droog gemaakt. Wanneer zouden we de lamp terug kunnen gebruiken?

Is er hier iemand die mij een Type B differentieel met de volgende specs kan verkopen?
40A, 300mA, 4polig, type B, Testknop werkt op 3x230V & last but not least met de vermelding "3000 A, 22,5 kA²s".
Die krengen zijn zooo specifiek dat er niet veel aanbod is.

Ben bezig met mijn eendraadschema
elektrieker zei dat je ook symbolen moet toevoegen van klimaat (verwarmd, niet verwarmd) van uw ruimte (blokjes of zoiets)
waar kan ik de symbolen hiervan terugvinden?

alvast dank
md

elektrische keuring gehad
jonge keurder heeft enkel naar de kasten gekeken, is het huis zelf niet binnengeweest.
erdoor.
klimaat per ruimte inderdaad niet nodig

Een installatie met een aantal eltako's, 3dimmers eud 12d -ucc
, 3 teleruptors esz 12-200uc en 1klok S2U12DDX-UC .

Ik gebruik als stuurspanning de eltako 15wnt 24v dc module , op aanraden van cebeo, na enige tijd reageerden de modules niet meer op de drukknoppen, ik heb alles uitgemeten en de 24 volt was nog aanwezig. Nadien heb ik een test gedaan met gewoon 230 volt stuurspanning en de modules reageerden terug, voeding defect?

Of 1 kapotte schakelaar die jouw 24v naar ,0 trekt.

Zo iets is heel moeilijk van enkel tekstuele uitleg 😅
Het probleem is begonnen met de laatste module, nl die schakelklok. Nochtans is die ook te sturen met UC van 8-256 volt. Op het laatste van de dag terug naar de beginsituatie gegaan en enkel de 3 dimmers aangesloten, ik meet 24 v op de drukknoppen, dus dat is goed, maar toch reageren de dimmers er niet meer op, wat voordien perfect werkte. Ik heb de dag afgesloten met een ultieme 230V stuurspanning test en de dimmers reageren terug op de drukknoppen.
Ik zie wel anderen meestal een snt voeding gebruiken en niet de wnt voeding. Misschien beter kijken voor een Meanwell voeding van 60W ofzo

Ik zou de voedingen van eltako in het algemeen gewoon niet aanraden. Ook in het begin paar keer gebruikt maar die gingen er rap door. Ben fan van eltako hun materiaal, maar geen voedingen. Raar dat Cebeo die aanraadt.

Nu enkel nog voedingen van Schneider.

Gewoon de Honeywell voedingen hier voor de 24V dingen, werken voorlopig zonder incident.

Ben je zeker dat er bij de aansluiting van de tijdsklok geen slecht contact ofzo gelegd wordt die je spanning afvoert?

Is hier iemand wat thuis in het opmaken van een basis lichtplan (waar lichten te plaatsen) en bijhorende (logische) plaatsaanduiding van stopcontacten en schakelaars in een woning? Ik hoef geen uitgewerkt technisch schema of dergelijke. Eerder een aanzet van waar deze technische elementen logischerwijs horen binnen mijn verbouwproject. Ik kan dit zelf wat proberen uit te tekenen maar ken hier bitter weinig van. Mocht iemand eens mijn plannen kunnen bekijken dan stuur ik deze graag door!

Lichten waar jij denkt nodig te hebben eh. Keuken. toilet, badkamer, kamer waar je de was strijkt/plooit etc wil je licht voor je en niet knal boven/achter je ivm schaduw. Let op de plaatsing van een eettafel, als er in de buurt een kast staat, staat ze mss niet in het midden van de kamer. Als je een hanglamp wenst moet je die elgenlijk iets off center zetten om ruimte te laten voor een kast. Keuken bvb had ik spotjes op 30cm van de kasten zodat die mooi verlicht waren. Aan de muur waar het schilderij hangt hebben we 2 richtbare inbouwspots om daarop te schijnen.
Je moet een lichtplan maken met hoe je denkt je woning in te richten en dat kunnen wij niet bepalen voor je.

Stopcontacten, alle hoeken en waar je denkt kasten te zetten, keuken/badkamer/wasruimte genoeg stopcontacten zetten, hal niet vergeten (stofzuiger). Beter een stopcontact teveel dan te weinig en zet ze steeds dubbel, nooit enkel.

Vandaag keuring in onze nieuwbouw, alles behalve het situatieschema was in orde dus dat moeten we nog aanpassen. Ben wel heel gelukkig, aangezien we het zelf gedaan hebben (met Sack) dus ook weer een persoonlijke "overwinning".

En nu die knoert van een 4x16mm2 EXVB kabel leggen voor Fluvius komt dinsdag :eek: toch vreemd dat ze verwachten dat de klant dat zelf doet, vind ik. De Watergroep verwacht toch ook niet dat je zelf de PE klaarlegt.

Ik zit met een nogal ingewikkeld probleem en kan aan een paar zaken (spanningsmetingen) niet aan uit. Het betreft een 3-fase installatie met Eltako teleruptoren, drukknoppen op een stuurspanning van 24V, alsook een paar dimmers.
De gereduceerde set componenten betreft wat er zich achter twee automaten bevindt:
1. Kring met (o.a.) Eltako dimmer EUD12D-UC met daarachter een 3G1,5 draad naar een lamp boven in huis. Ook op deze kring zitten nog een enkele Eltako 4DX alsook een tweede zelfde soort dimmer waarachter een TRIAC dimbare 24V voeding hangt. Beide dimmers krijgen 230V voeding van dezelfde automaat. De 4DX werkt volgens mij op de 24V stuurspanning als ik het goed heb.
2. Kring met enkele (Honeywell) 24V voedingen (waarvan eentje de stuurspanning voor alle teleruptoren verzorgt) en een (Honeywell) 48V voeding.

TL;DR: een lamp brandt niet op volle kracht.

Probleem begon door de lamp op kring 1 die niet meer volle sterkte brand. Paar weken geleden was dit ook het geval, ik heb toen de draadjes van de fitting wat aangedraaid (is een tijdelijke fitting nog die gewoon aan de draad uit het plafond komt) en toen leek het opgelost. Sinds eergisteren dus niet meer, en de fitting vervangen of terug vastdraaien veranderde niets meer.

Dit heb ik vandaag allemaal gemeten:
1. 180V wisselspanning als de lamp aan staat. Ik heb ook de dimmer ertussenuit gehaald en rechtstreeks de lamp op de automaat aangesloten, blijft hetzelfde.
2. 236-239V aan de automaat die de lamp van stroom voorziet.
3. Schakel ik automaat 1 uit, meet ik 3,69V DC (0V AC) tussen L-N op die kring en brand de (IKEA LED) lamp zeer zachtjes. Schakel ik de automaat in, verdwijnt deze DC spanning. Ik meet ook een 270V DC (!) (0V AC) tussen de L (aansluiting rechtsonder) van de dimmer en de aarde. Indien dus de automaat uit staat en alles in deze kring in principe spanningsloos zou moeten zijn.
4. Ik heb ook nog ergens 100V DC gemeten, maar kan me niet herinneren waar, zal het straks nog eens proberen lokaliseren
5. Na enkele keren automaat 1 en 2 uit en aan te zetten om overal wat te meten is de DC component van puntje 3 verlaagd naar 0,79V.

Deze opstelling werkt al meer dan 2 jaar probleemloos, en deze verschijnselen treden pas sinds kort op.
Wat kan dit veroorzaken en wat kan ik nog meten of nakijken? De kabel zelf zit natuurlijk in de muur en daar kan ik niet direct aan.
Ik heb alle bekabeling in de kast nagekeken en alles lijkt zonder schade en correct aangesloten.
Ik kan nog proberen de weerstand van de draden naar de lamp proberen te meten en kijken of daar iets geld gebeurt.

Ik zit met een nogal ingewikkeld probleem en kan aan een paar zaken (spanningsmetingen) niet aan uit. Het betreft een 3-fase installatie met Eltako teleruptoren, drukknoppen op een stuurspanning van 24V, alsook een paar dimmers.
De gereduceerde set componenten betreft wat er zich achter twee automaten bevindt:
1. Kring met (o.a.) Eltako dimmer EUD12D-UC met daarachter een 3G1,5 draad naar een lamp boven in huis. Ook op deze kring zitten nog een enkele Eltako 4DX alsook een tweede zelfde soort dimmer waarachter een TRIAC dimbare 24V voeding hangt. Beide dimmers krijgen 230V voeding van dezelfde automaat. De 4DX werkt volgens mij op de 24V stuurspanning als ik het goed heb.
2. Kring met enkele (Honeywell) 24V voedingen (waarvan eentje de stuurspanning voor alle teleruptoren verzorgt) en een (Honeywell) 48V voeding.

TL;DR: een lamp brandt niet op volle kracht.

Probleem begon door de lamp op kring 1 die niet meer volle sterkte brand. Paar weken geleden was dit ook het geval, ik heb toen de draadjes van de fitting wat aangedraaid (is een tijdelijke fitting nog die gewoon aan de draad uit het plafond komt) en toen leek het opgelost. Sinds eergisteren dus niet meer, en de fitting vervangen of terug vastdraaien veranderde niets meer.

Dit heb ik vandaag allemaal gemeten:
1. 180V wisselspanning als de lamp aan staat. Ik heb ook de dimmer ertussenuit gehaald en rechtstreeks de lamp op de automaat aangesloten, blijft hetzelfde.
2. 236-239V aan de automaat die de lamp van stroom voorziet.
3. Schakel ik automaat 1 uit, meet ik 3,69V DC (0V AC) tussen L-N op die kring en brand de (IKEA LED) lamp zeer zachtjes. Schakel ik de automaat in, verdwijnt deze DC spanning. Ik meet ook een 270V DC (!) (0V AC) tussen de L (aansluiting rechtsonder) van de dimmer en de aarde. Indien dus de automaat uit staat en alles in deze kring in principe spanningsloos zou moeten zijn.
4. Ik heb ook nog ergens 100V DC gemeten, maar kan me niet herinneren waar, zal het straks nog eens proberen lokaliseren
5. Na enkele keren automaat 1 en 2 uit en aan te zetten om overal wat te meten is de DC component van puntje 3 verlaagd naar 0,79V.

Deze opstelling werkt al meer dan 2 jaar probleemloos, en deze verschijnselen treden pas sinds kort op.
Wat kan dit veroorzaken en wat kan ik nog meten of nakijken? De kabel zelf zit natuurlijk in de muur en daar kan ik niet direct aan.
Ik heb alle bekabeling in de kast nagekeken en alles lijkt zonder schade en correct aangesloten.
Ik kan nog proberen de weerstand van de draden naar de lamp proberen te meten en kijken of daar iets geld gebeurt.
- lamp een keer vervangen. Kan driver van de ledlamp zijn. Heb dit zelf ook al eens gehad waarbij reseaten van de lamp het probleem kort leek te verhelpen maar dat fenomeen telkens terugkwam.
- een keer aansluiten op andere Eltako en zien of dat het probleem oplost (indien ja, eltako vervangen)

Terug
Bovenaan