Ik zit met een nogal ingewikkeld probleem en kan aan een paar zaken (spanningsmetingen) niet aan uit. Het betreft een 3-fase installatie met Eltako teleruptoren, drukknoppen op een stuurspanning van 24V, alsook een paar dimmers.
De gereduceerde set componenten betreft wat er zich achter twee automaten bevindt:
1. Kring met (o.a.) Eltako dimmer
EUD12D-UC met daarachter een 3G1,5 draad naar een lamp boven in huis. Ook op deze kring zitten nog een enkele Eltako 4DX alsook een tweede zelfde soort dimmer waarachter een TRIAC dimbare 24V voeding hangt. Beide dimmers krijgen 230V voeding van dezelfde automaat. De 4DX werkt volgens mij op de 24V stuurspanning als ik het goed heb.
2. Kring met enkele (Honeywell) 24V voedingen (waarvan eentje de stuurspanning voor alle teleruptoren verzorgt) en een (Honeywell) 48V voeding.
TL;DR: een lamp brandt niet op volle kracht.
Probleem begon door de lamp op kring 1 die niet meer volle sterkte brand. Paar weken geleden was dit ook het geval, ik heb toen de draadjes van de fitting wat aangedraaid (is een tijdelijke fitting nog die gewoon aan de draad uit het plafond komt) en toen leek het opgelost. Sinds eergisteren dus niet meer, en de fitting vervangen of terug vastdraaien veranderde niets meer.
Dit heb ik vandaag allemaal gemeten:
1. 180V wisselspanning als de lamp aan staat. Ik heb ook de dimmer ertussenuit gehaald en rechtstreeks de lamp op de automaat aangesloten, blijft hetzelfde.
2. 236-239V aan de automaat die de lamp van stroom voorziet.
3. Schakel ik automaat 1 uit, meet ik 3,69V DC (0V AC) tussen L-N op die kring en brand de (IKEA LED) lamp zeer zachtjes. Schakel ik de automaat in, verdwijnt deze DC spanning. Ik meet ook een 270V DC (!) (0V AC) tussen de L (aansluiting rechtsonder) van de dimmer en de aarde. Indien dus de automaat uit staat en alles in deze kring in principe spanningsloos zou moeten zijn.
4. Ik heb ook nog ergens 100V DC gemeten, maar kan me niet herinneren waar, zal het straks nog eens proberen lokaliseren
5. Na enkele keren automaat 1 en 2 uit en aan te zetten om overal wat te meten is de DC component van puntje 3 verlaagd naar 0,79V.
Deze opstelling werkt al meer dan 2 jaar probleemloos, en deze verschijnselen treden pas sinds kort op.
Wat kan dit veroorzaken en wat kan ik nog meten of nakijken? De kabel zelf zit natuurlijk in de muur en daar kan ik niet direct aan.
Ik heb alle bekabeling in de kast nagekeken en alles lijkt zonder schade en correct aangesloten.
Ik kan nog proberen de weerstand van de draden naar de lamp proberen te meten en kijken of daar iets geld gebeurt.