Elektriciteitstopic

Ik zou graag op een circuit waar maar 2 lichtpunten opstaan nog 2 lichtpunten en een stopcontact bijzetten. Aftakken vanuit de zekeringkast is praktischer dan aftakken aan de schakelaar.

Mag ik die klemmetjes op de foto gebruiken om draden af te takken in de zekeringkast? Of mag ik gewoon bij de automaat nog draden bijsteken? In de automaat waar ik nog draden wil bijsteken, steken al 2 draden per schroefklemmetje. Ik weet niet of er een maximum is aan het aantal draden voor het AREI?

Ik zou graag op een circuit waar maar 2 lichtpunten opstaan nog 2 lichtpunten en een stopcontact bijzetten. Aftakken vanuit de zekeringkast is praktischer dan aftakken aan de schakelaar.

Mag ik die klemmetjes op de foto gebruiken om draden af te takken in de zekeringkast? Of mag ik gewoon bij de automaat nog draden bijsteken? In de automaat waar ik nog draden wil bijsteken, steken al 2 draden per schroefklemmetje. Ik weet niet of er een maximum is aan het aantal draden voor het AREI?

Wago's in een kast gebruiken is niet ok. Gebruik lage rijgklemmen met brugjes. Vb phoenix ut4 klemmen. Die passen onder de afdek van een standaard kast.
Wago 2002-1401 is daar ook zeer geschikt voor.
Vergeet de afdek/eindkapjes er niet bij te kopen.

Probeer gewoon 1 draad per automaat te houden. Twee wordt aanvaard (meer niet) maar de kans op een slecht contact (met bijhorend gevaar) kan alleen maar toenemen.

Stopcontacten en lichtpunten maakt van de kring een gemengde kring. Die moet in 2.5 mm uitgevoerd worden, en aangezien ze al bestaat gaat de bestaande bedrading naar de lichtpunten 1.5mm zijn. Dat mag je niet doen.

Zie dat je de stopcontacten bij een bestaande stopcontacten kring krijgt, of voorzie een nieuwe.

Ten eerste moet alles dan in 2,5mm² uitgevoerd worden ook de bestaande verlichting.

Wago's in een kast gebruiken is niet ok. Gebruik lage rijgklemmen met brugjes. Vb phoenix ut4 klemmen. Die passen onder de afdek van een standaard kast.
Wago 2002-1401 is daar ook zeer geschikt voor.
Vergeet de afdek/eindkapjes er niet bij te kopen.

Stopcontacten en lichtpunten maakt van de kring een gemengde kring. Die moet in 2.5 mm uitgevoerd worden, en aangezien ze al bestaat gaat de bestaande bedrading naar de lichtpunten 1.5mm zijn. Dat mag je niet doen.

Zie dat je de stopcontacten bij een bestaande stopcontacten kring krijgt, of voorzie een nieuwe.
Waar zegt het AREI dat er geen wago's in een bord gebruikt mogen worden? Artikel aub?

Der is echt niets mis met WAGO's in een kast. Kom eens een paar keer mee op pad met mij @aXl_ je zal veel meer dan dat tegenkomen. Ik vermijd het zoveel mogelijk omdat ik het minder overzichtelijk vind, maar qua veiligheid of wetgeving geen enkel issue.

Oké, bedankt voor de info! Alle circuits zijn hier 3G2.5 volgens het schema, dus ik kan overal stopcontacten en lichtpunten op aansluiten.

Was inderdaad de all-in kost en hij verzag inderdaad dat tig aantal vloeren moesten worden uitgebroken.

Ik heb mezelf ook proberen inlezen en het is een huis van eerder dan 1981, dus als ik het goed heb is enkel aarding verplicht voor de keuken en waskot (met de wasmachine en droger). Voor de andere kamers gaan we gewoon opteren voor contactdozen zonder aarding. De keuken is pas vernieuwd dus hopelijk hebben de verkopers het juist aangepakt en ligt daar al aarding. Indien niet dan zal dat inderdaad de grootste kost worden.

De stoffen kabels zijn niet ideaal maar ze doen tot nu toe hun ding, we gaan dat proberen zo te laten en enkel te werken op de punten die nodig zijn voor een conform verslag. We gaan door de jaren heen wel kamer per kamer renoveren en dan de elektriciteit proberen mee te nemen.
Ik zou al maar eens beginnen met al uw stopcontacten open te draaien en kijken waar een aardingskabel zit. Vervolgens deze ook uitmeten om te zien of de aarding ook effectief aangesloten is.

Stoffen kabels zou ik sowieso vervangen. Wanneer je er voor kiest om een stopcontact zonder aarding te laten mag deze ook geen aardingspin hebben en niet gebruikt worden voor toestellen zonder aarding. Zou dat zoveel mogelijk zien te vermijden.

Ik zit met de nieuwe arei regels met een zekeringkast met 3 30ma diffs. Kan ik die gewoon mee nummeren (met een letter) zoals een automaat? Vroeger deed ik dat niet, maar toen had ik maar een 30ma diff dus was dat duidelijk.

Ik zit met de nieuwe arei regels met een zekeringkast met 3 30ma diffs. Kan ik die gewoon mee nummeren (met een letter) zoals een automaat? Vroeger deed ik dat niet, maar toen had ik maar een 30ma diff dus was dat duidelijk.
ik noem die op mijn schema "DIFF1", "DIFF2", "DIFF3", ...
en letters enkel aan de automaten.

Je moet diffs toch helemaal geen letter geven? Dat is immers geen kring
Dat is dus exact mijn vraag, het moet niet, maar mag het? Er staan 3 identieke diffs om het bord, ze staan ook logisch maar zou het graag voor iedereen die de kast nog gaat open maken duidelijk maken. Maar ik ga dus voor aparte labeling gaan.

iemand een suggestie?

kabelgoot in de muur ingewerkt, stekker paste er niet op, kabel doorgeknipt en nu kom ik 3-4cm te kort :p Eerste gedacht van het gewoon met wago's aan mekaar te zetten in die buis, maar professioneel is dat ook niet...

verlengsnoertje van 10 cm zou ideaal zijn maar ik vind nergens iets kleiner dan 1 meter ....

op amazon hebben ze wel splitters maar ik weet niet hoe betrouwbaar die prullen zijn?

Terug
Bovenaan