Elektriciteitstopic

Let wel dat bijvoorbeeld een 3-fasen laadpaal waarschijnlijk niet volledig gaat werken op 3x230V want de ontbrekende N gaat die op monofase laten laden.

Ik weet niet hoe het zit met 3-fase omvormers of warmtepompen ivm de ontbrekende N.
3x230V is een bijna exclusief belgisch artefact dat niet altijd even goed ondersteund is door toestellen...

Nee, maar je kan je hele huishouden wel verdelen over 3 fasen waardoor alles mono-fase aansluiten geen probleem mag zijn.
3x230V is idd een rariteit, en maar goed ook.

Alhoewel 25 zonnepanelen op 1 omvormer toch uitsluitend 3-fase kan zijn, mono-fase is gelimiteerd op 5kW. Of gebruiken ze dan meerdere omvormers?

Nee, maar je kan je hele huishouden wel verdelen over 3 fasen waardoor alles mono-fase aansluiten geen probleem mag zijn.
Met de caveat dat je geen drie onafhankelijke fasen hebt en het ene circuit in principe het andere beïnvloed bij heel zware belasting.
Alhoewel 25 zonnepanelen op 1 omvormer toch uitsluitend 3-fase kan zijn, mono-fase is gelimiteerd op 5kW. Of gebruiken ze dan meerdere omvormers?
Ik kan me wel O-W opstellingen inbeelden met bepaalde 200% overdimensioneerbare omvormers waarmee dit gaat op 1 omvormer van 5kW en dus monofase?

3x230V is idd een rariteit, en maar goed ook.

Bij de zonnepanelen werd een Omvormer Huawei 4.6KTL-L1 geïnstalleerd wat 1 fasig is als ik hier correct lees?
Ik heb hiernet wel in mijn offerte teruggevonden dat de plaatsing 3 F was .. (Batterij)

https://postimg.cc/9DLRKYTY

Ben helaas niet echt meer mee :)

Bij de zonnepanelen werd een Omvormer Huawei 4.6KTL-L1 geïnstalleerd wat 1 fasig is als ik hier correct lees?
Ik heb hiernet wel in mijn offerte teruggevonden dat de plaatsing 3 F was .. (Batterij)

Idd monofase, je batterij is DC en is verbonden met je omvormer aan de zonnepanelen kant en niet met je net.
Je hebt dus een volledige monofase setup die op 1 van uw fasen hangt. Best is dan om bvb de warmtepompen (die ook monofase gaan zijn) op een andere fase te hangen.

Idd monofase, je batterij is DC en is verbonden met je omvormer aan de zonnepanelen kant en niet met je net.
Je hebt dus een volledige monofase setup die op 1 van uw fasen hangt. Best is dan om bvb de warmtepompen (die ook monofase gaan zijn) op een andere fase te hangen.
Huh wut?
Enerzijds maakt dat op zich niet zoveel uit (de teller telt toch alle fases op), maar anderzijds zou ik de warmtepomp net op de fase van de zonnepanelen/batterij hangen.
De batterij gaat ook kijken naar de som van injectie/afname over alle fasen heen om te beslissen of die moet injecteren (dat hoop ik toch). Er hangt normaal een of andere manier aan om dat realtime te meten (ofwel van die stroomlussen ofwel is die gewoon in de P1 poort geplugd.

Huh wut?
Enerzijds maakt dat op zich niet zoveel uit (de teller telt toch alle fases op), maar anderzijds zou ik de warmtepomp net op de fase van de zonnepanelen/batterij hangen.
De batterij gaat ook kijken naar de som van injectie/afname over alle fasen heen om te beslissen of die moet injecteren (dat hoop ik toch). Er hangt normaal een of andere manier aan om dat realtime te meten (ofwel van die stroomlussen ofwel is die gewoon in de P1 poort geplugd.

Idd, dat zou hier mss beter zijn.

Op die offerte staat dat uw netaansluiting 3F is, maar de omvormer die bij u geïnstalleerd staat (SUN2000-4.6KTL) is maar 1F.

Ola, voor een feest willen we een tent bekleden met lampionnen met daarin een led bulb. Op welke manier sluit ik dit het best aan allemaal ? Ik dacht dus van de fittingen te koppelen aan speaker draad. Zou deze dik genoeg zijn om 2x 20 (4.9W) lampen mee te voeden ? En hoe sluit ik dit dan uiteindelijk aan op 220v ? Moet er dan nog een transformator tussen ofzo ? Iemand ervaring mee ?
Speakerkabel (0.75mm of 0,5 vermoed ik?) zal die stroom wel kunnen geleiden maar is enkel geïsoleerd en bijgevolg niet meteen uw veiligste optie. Bevat ook geen aarding.
Het is een beetje grijs want je sluit niet echt één toestel aan, maar permanent of vast is uw installatie ook niet. Ik zou zoeken naar soepele installatiekabel (vb: https://www.zelektro.be/rond-flexib...?category=669#attr=21802,21801,9938,9939,9940).
0.75mm² is niet bedoeld om de waarde (16 of 20A) van uw zekering te kunnen verdragen maar wat jij er op gaat aansluiten trekt maar 0.8A. (2 x 20 x 5W op 230V).
Aansluiten op de 230V doe je met een stekker in het stopcontact allicht? Vijs een stekker op het uiteinde van je kabel.

Knijp er wel adereindhulsjes op bij de aansluitingen en/of gebruik wago lasklemmen.
Misschien ook proberen ter hoogte van uw lampion een soort trekontlasting te voorzien zodat uw kabel niet met zijn gewicht aan de verbinding/wago trekt.

Laatst bewerkt:
Ola, voor een feest willen we een tent bekleden met lampionnen met daarin een led bulb. Op welke manier sluit ik dit het best aan allemaal ? Ik dacht dus van de fittingen te koppelen aan speaker draad. Zou deze dik genoeg zijn om 2x 20 (4.9W) lampen mee te voeden ? En hoe sluit ik dit dan uiteindelijk aan op 220v ? Moet er dan nog een transformator tussen ofzo ? Iemand ervaring mee ?

Met 3x220V 32A hoef je normaal niet te verzwaren en dat heeft ook geen nut aangezien je maar afgezekerd bent op 32A.

Ik heb hier een 3x400V+N 40A aansluiting, een eenfasige omvormer, geen warmtepomp. Enkel een EV en een 3-fase 22kW laadpaal, maar die wil je geknepen laden omwille van capaciteitstarief.
3 x 230 x 32A is maar 12,4kW. Niet niets maar ook niet zot veel.
Niet te verwarren met 3x400+N waar 32A per fase neerkomt op 22kW totaal.

Hallo hier,

Ik heb even een stomme/belachelijke vraag aangezien het onmogelijk is om hier juist op te antwoorden maar zitten even met ons handen in het haar.

Het zit zo, we hebben recent een woning gekocht met een niet-conform elektriciteitsverslag. We waren verliefd op de woning en volgens de makelaar zou het max 5.000 euro kosten om het conform te maken. We hebben dit bedrag voor ons budget verdubbeld om voorzichtig te zijn (dachten we).

Vandaag is er een elektricien langs geweest en die schatte de kosten zeer hoog in. Het is een huis van 1920 maar door heen de jaren netjes gerenoveerd (oppervlakkig, dus geen elektriciteitswerken). Veel van de kabels gaan nog stoffen kabels zijn en er is geen aarding in de badkamer en keuken.

De elektricien vertelde ons dat om dit aan te pakken een totaal renovatie nodig is (pleisterwerk, vloeren uitbreken en opnieuw leggen, …). Ik wou hier eens horen als er iemand daar ervaring mee heeft. Aangezien de woning al gerenoveerd is, zou het stom zijn om dit helemaal opnieuw te doen. Zijn inschatting qua budget was ook niet mis (ongeveer 70.000 euro).

Ik lees op het internet nog verhalen van mensen die dit hebben laten doen (incl. slijpen en herpleisteren) maar daar zie ik altijd bedragen van max 15.000 euro.

Kan er iemand ons wat advies geven of eigen ervaring delen?

Hallo hier,

Ik heb even een stomme/belachelijke vraag aangezien het onmogelijk is om hier juist op te antwoorden maar zitten even met ons handen in het haar.

Het zit zo, we hebben recent een woning gekocht met een niet-conform elektriciteitsverslag. We waren verliefd op de woning en volgens de makelaar zou het max 5.000 euro kosten om het conform te maken. We hebben dit bedrag voor ons budget verdubbeld om voorzichtig te zijn (dachten we).

Vandaag is er een elektricien langs geweest en die schatte de kosten zeer hoog in. Het is een huis van 1920 maar door heen de jaren netjes gerenoveerd (oppervlakkig, dus geen elektriciteitswerken). Veel van de kabels gaan nog stoffen kabels zijn en er is geen aarding in de badkamer en keuken.

De elektricien vertelde ons dat om dit aan te pakken een totaal renovatie nodig is (pleisterwerk, vloeren uitbreken en opnieuw leggen, …). Ik wou hier eens horen als er iemand daar ervaring mee heeft. Aangezien de woning al gerenoveerd is, zou het stom zijn om dit helemaal opnieuw te doen. Zijn inschatting qua budget was ook niet mis (ongeveer 70.000 euro).

Ik lees op het internet nog verhalen van mensen die dit hebben laten doen (incl. slijpen en herpleisteren) maar daar zie ik altijd bedragen van max 15.000 euro.

Kan er iemand ons wat advies geven of eigen ervaring delen?
Misschien eens de opmerkingen van het keuringsverslag hier eens posten.

Ik heb hier in onze huidige woning ook tig opmerkingen moeten aanpakken waarvan een deel gelijkaardig aan die van u. Die stoffen kabels zijn natuurlijk een probleem. Ik zou eens bekijken of er een mogelijkheid is om nieuwe kabels te trekken met een trekveer zonder alles open te breken. Ben je zeker dat die aanwezig zijn en zoja weet je ook juist waar?

Ik heb hier in onze huidige woning ook tig opmerkingen moeten aanpakken waarvan een deel gelijkaardig aan die van u. Die stoffen kabels zijn natuurlijk een probleem. Ik zou eens bekijken of er een mogelijkheid is om nieuwe kabels te trekken met een trekveer zonder alles open te breken. Ben je zeker dat die aanwezig zijn en zoja weet je ook juist waar?
We hebben wat stoffen draad zien zitten in de meterkast maar leek de minderheid - maar waarschijnlijk wel hier en daar.

Ik heb er totaal geen verstand van dus kan moeilijk het werk inschatten. Dacht zelf ook aan de leidingen te hergebruiken en kabels trekken met trekveer. Blijkbaar zou dit niet zo makkelijk zijn volgens de elektricien. Ik begrijp dat er sowieso geslepen moet worden en terug dichtgemaakt maar ik zie een totaal renovatie waar vloeren er uit moeten etc niet zitten, gewoon al omdat alles nog in prima staat is en volledige onze smaak.

Hopelijk zijn er nog andere oplossingen en vinden we elektricien die wilt denken naar de beste oplossing.

70k? dat is toch wel heel veel, dat is meer dan een nieuwe installatie... Ik zou toch zeker een andere elektricien zoeken dan. Tzal wat tricky zijn wss om de huidige buizen te hergebruiken.
qua inbreuken valt het redelijk mee, tis vooral uw zekeringkast & aarding. rest zijn kleinere dingen die relatief te fixen zijn lijkt me.

70k? dat is toch wel heel veel, dat is meer dan een nieuwe installatie... Ik zou toch zeker een andere elektricien zoeken dan. Tzal wat tricky zijn wss om de huidige buizen te hergebruiken.
qua inbreuken valt het redelijk mee, tis vooral uw zekeringkast & aarding. rest zijn kleinere dingen die relatief te fixen zijn lijkt me.

70k zal incl inslijpen en herstellen zijn wss.
Al is dat nog een zot bedrag.

Ik vermoed dat ie ook nog het uitbreken van alle vloeren heeft meegeteld, om op zo’n bedrag te komen. Of dat ook echt nodig is zal van de situatie af hangen.
Was inderdaad de all-in kost en hij verzag inderdaad dat tig aantal vloeren moesten worden uitgebroken.

Ik heb mezelf ook proberen inlezen en het is een huis van eerder dan 1981, dus als ik het goed heb is enkel aarding verplicht voor de keuken en waskot (met de wasmachine en droger). Voor de andere kamers gaan we gewoon opteren voor contactdozen zonder aarding. De keuken is pas vernieuwd dus hopelijk hebben de verkopers het juist aangepakt en ligt daar al aarding. Indien niet dan zal dat inderdaad de grootste kost worden.

De stoffen kabels zijn niet ideaal maar ze doen tot nu toe hun ding, we gaan dat proberen zo te laten en enkel te werken op de punten die nodig zijn voor een conform verslag. We gaan door de jaren heen wel kamer per kamer renoveren en dan de elektriciteit proberen mee te nemen.

Terug
Bovenaan