Elektriciteitstopic

Tot je eens een fout moet zoeken in 20 kringen achter 1 diff zeker?

Wat bedoel je trouwens met die zin over domotica?

Je mag maar 8 kringen hebben achter 1 diff en met de schema’s is een krijg zo terug te vinden.

In domotica is uw base unit vaak een single point of failure. Als die stuk gaat kan je niets bedienen.

Je mag maar 8 kringen hebben achter 1 diff en met de schema’s is een krijg zo terug te vinden.

In domotica is uw base unit vaak een single point of failure. Als die stuk gaat kan je niets bedienen.

Ja ik snap dat van die Point of failure naar ik begrijp niet goed wat het met die diffs te maken heeft. Of lees ik dat nu helemaal ondersteboven

Ik dacht dat ik eindelijk kon de spotjes hangen nu ik grotere heb besteld, maar nu heb ik weer een vraag. Bij de eerste hing er een verbinding voor de aarding aan, dus ik had mij intussen ook wat extra wago-klemmetjes besteld om die ook aan te sluiten. Ik ging ervanuit dat dit ook bij de nieuwe ging zijn, maar dat is dus niet. Er is wel een schroefgaatje voorzien. Is het echt nodig dat ik de aarding hierop aansluit? Indien ja, is het gewoon kwestie van juiste diameter schroefjes te halen en kabel ertussen te foefelen?

Ja ik snap dat van die Point of failure naar ik begrijp niet goed wat het met die diffs te maken heeft. Of lees ik dat nu helemaal ondersteboven

Gewoon dat je bij klassieke elektro een single point of failure kan vermijden door te spreiden over 2 diffs.

Bij domotica ben je altijd gezien als de diff waar je basis opzit er uit ligt.

Gewoon dat je bij klassieke elektro een single point of failure kan vermijden door te spreiden over 2 diffs.

Een dubbele voeding :fingerguns_r: achter een UPS.
of een IT transfo kan ook nog achter de hoofdif...

Laatst bewerkt:

Ik hoop dat je toch geen levensnoodzakelijke dingen op je domotica hebt gezet.
In het slechte geval kan je dan geen licht meer aansteken of uw screens omlaag doen.

Maar met elke smartphone kan je wel voldoende licht maken dat je op zijn minst toch al enkele kringen in dienst kan nemen.

Faalt uw base unit dan ben je hoe dan ook gezien. Dan zal het met kaarsen te doen zijn tot uw levering van alibaba binnen is. Of als je voor kwalitatievere oplossingen gegaan bent tot je bij de cebeo geraakt.

Mensen die 10ma diffs hebben gebruikt bij hun thuis?
Schneider heeft er eentje van 25A, dus dan kan je bv. stopcontacten uit badkamer achter een 20A automaat zetten, en nog wat verlichting achter 5A automaat.

En niet te vergeten. Je kan het nutsbedrijf dat van de overheid een monopolie heeft op je aansluiting (en gefinancierd is met belastingsgeld) enkel bereiken via een betalend 078 nummer.

Ik heb twee keer Fluvius over de vloer gehad. Gelukkig waren het twee keer goeie gasten. Maar een croissant en wat koffie helpt ook wel denk ik.
078 wordt al enkele jaren door de meeste providers niet meer aangerekend en wordt aanzien als een normaal vast nr.

Hier op werven voor het plaatsen van nieuwe of tijdelijke meters nooit geen problemen gehad met Fluvius, kregen zelfs eens wat laattijdig een keuringsbewijs door van de keurder per e-mail na het sturen van foto's van de tijdelijke elektriciteitskasten die in orde waren natuurlijk. Daardoor moest de Fluvius technieker zelfs even wachten maar installeerde dan meteen de meters na het zien van de bewijzen.

Voor de rest thuis eigenlijk ook nog nooit een diff afgeslagen, als je weet waarmee je bezig bent en deftit materiaal plaatst kan er weinig fout lopen.

Wat voor hilarisch jammerlijke gevaarlijke situaties ik soms al gezien heb bij klanten destijds...

In vals plafond: vob > lusterklem > armatuur > xvb > lusterklem > vob > voeding spot
De xvb was los verbonden op een niet al te koosjer manier binnenin de e27 fitting waar geen lamp in zat.

Of live kabels in een vochtige kelder op 1cm van het water.

Een nieuwe inductie kookplaat op een XVB3G1.5 waarvan de zichtbare delen al duidelijk bruin zagen... Gelukkig wel achter een 16A zekering die telkens afsloeg.

Schakelaars en stopcontacten te dicht bij douches of een bad en achter een 300mA.

Schrijnend gevaarlijk wat een doe het zelver of pseudo elektricien soms doet...

Vorige week nog een heel mooi staaltje van "den bompa kan ook wel wat van elentrik en doet dat voor ons" gezien.
Tijdelijke opstelling voor een activiteit:
Vertrokken aan een drijfkracht 125A stopcontact. Met een deel verloopstekker geëindigd op 32A om met een goei 50m xvb 5g2,5 met 32A stekker(!!!!) en weer wat verloopstekkers een paddestoel afgezekerd op 63A te voeden.

Hebben wij gewoon gezegd dat wij dat stopcontact NIET inschakelen tot dat in orde was gebracht. We zien af en toe een beetje "geklus" wel door de vingers maar dit was gewoon ronduit onveilig. Onze taak is eigenlijk meestal maar juist de stroom/voeding voorzien, de installatie op zich is voor de organisator en niet onze verantwoordelijkheid maar als we iets zien dat niet helemaal OK zullen we hun daar wel op wijzen en mss ff zeggen hoe/wat beter is. Dit was simpelweg te erg.

Mensen die 10ma diffs hebben gebruikt bij hun thuis?
Schneider heeft er eentje van 25A, dus dan kan je bv. stopcontacten uit badkamer achter een 20A automaat zetten, en nog wat verlichting achter 5A automaat.
Ik heb de kring van de stopcontacten in de badkamers achter een 10mA diff gestoken van 16A (en dus ook een zekering van 16A ervoor/erna).
Dit voor een enkel stopcontact dat zich in zone 2 bevindt.

Indertijd 107 excl BTW voor de differentieelschakelaar betaald. Ik zie nu gelijkaardige prijzen in andere winkels voor hetzelfde toestel. Maar nog altijd pokkeduur en ik snap niet goed wat je daarvan verwacht bovenop de normalere 30mA differentieelschakelaar voor je verlichting?

Hier hadden ze de kabel van de regenwaterpomp net onder het maaiveld gelegd.
Dan hebben andere dat jaren later afgegraven en meerdere keren geraakt, maar 3x dat de aders bloot waren. Gewoon verder gewerkt en kabel laten liggen, niets gezegd. Bij de eerste regenbui viel de differentieel uit...

Dus alles zelf toch afgegraven, de stabilise open gedaan, de kabel dieper gelegd en deze keer in een buis (geen 60 cm, dan moest ik teveel wegdoen) en alles terug dichtgedaan. Nog steeds niet wettelijk, maar ik weet dat nu wel en je moet toch al 40cm onder het maaiveld graven eer je de kabel tegenkomt.

Hier hadden ze de kabel van de regenwaterpomp net onder het maaiveld gelegd.
Dan hebben andere dat jaren later afgegraven en meerdere keren geraakt, maar 3x dat de aders bloot waren. Gewoon verder gewerkt en kabel laten liggen, niets gezegd. Bij de eerste regenbui viel de differentieel uit...

Dus alles zelf toch afgegraven, de stabilise open gedaan, de kabel dieper gelegd en deze keer in een buis (geen 60 cm, dan moest ik teveel wegdoen) en alles terug dichtgedaan. Nog steeds niet wettelijk, maar ik weet dat nu wel en je moet toch al 40cm onder het maaiveld graven eer je de kabel tegenkomt.
Het is niet alsof professionals het altijd veel beter doen hoor, hier hebben de mannen van infrax in de tijd (toen ze de elektriciteitskabels ondergronds brachten) onze aansluiting schuin door de voortuin gelegd, ongeveer 30cm diep, zonder enige bescherming, dan door het pad langs het huis (gewoon de kabel in de stabilise gestoken) om dan schuin door de gevel te boren. Toen ik het tuinpad vernieuwd gewoon los in die kabel gezeten, gans de straat zonder elektriciteit. Direct een hoop gezeik bij infrax, zware factuur voor de ingreep. Dan heb ik toch ook eens de telefoon genomen, daarna enkele foto's doorgezonden waarna opeens die factuur geen enkel probleem meer was en ze het zo zouden laten. Ik heb dan maar zelf de boel uitgegraven, kabel zo diep mogelijk gestoken met kabelpannen erop en in het zand want van hun kant uit kwam daar ok geen oplossing op.

Een goeie elektricien is dan ook niet goedkoop.
Maar als je de mogelijke impact ziet van geknoei is dat een kleine investering. jammer dat niet alle mensen dit zo zien.

Een goeie elektricien is dan ook niet goedkoop.
Maar als je de mogelijke impact ziet van geknoei is dat een kleine investering. jammer dat niet alle mensen dit zo zien.
Elektriciens hebben dan ook niet dat typische "dit is echt een goede" label die andere aannemers wel hebben... /s

Elektriciens hebben dan ook niet dat typische "dit is echt een goede" label die andere aannemers wel hebben... /s
Wel ja, tis niet dat een stopcontact of een elektriciteitskast meesterwerken moeten zijn zoals pleisterwerk natuurlijk... Maar als ik een mooie afgewerkte kast open vijs en zie dat de draden allen mooi op dezelfze manier een buiging hebben, dan krijg ik daar toch wel wat water van in de mond en zeg ik tegen mezelf of de klant dat diegene die dit gedaan heeft toch wel een goeie was...

Hah, mijn buurman is mijn go-to elektricien.

Je wéét gewoon dat het een topper is in zijn vak, alleen al omdat die liever naar een top afgewerkte elektriciteitskast kijkt dan naar een knappe vrouw :D

Hoe netjes hij de kast bedraad heeft dat zou mij minder interesseren.
Zolang hij maar technisch juist werkt. Ik heb geen drol aan een plaatje van een kast als mijn installatie erachter maar half zijn gat is.

Nog een geluk heb ik mijn elektriciteit zelf gedaan en is mijn installatie algeheel top 😎

Vraagje over zonnepanelen en 2 zekeringkasten. Ik heb volgende situatie:

De stroom van de panelen komt bovenaan de differentieelschakelaar van kast 2 toe, dus voor alle gebruikers van kast 2 loopt de stroom door de differentieelschakelaar. Maar voor de gebruikers van kast 1 is de stroom niet door een differentieelschakelaar gegaan. Hoe loopt dit dan? Zit er meestal al een differentieelschakelaar in de omvoremr zelf? Zoja, zou de stroom van de zonnepanelen dan niet beter onderaan de differentieelschakelaar aangesloten worden? Dan had die differentieelschakelaar ook maar 40a moeten zijn vermoed ik. Nog een laatste vraag, Kast 1 moet intern bekabeld worden om 60a aan te kunnen vermoed ik? 40a van de meterkast, en 20a die via de automaat van kast 2 zou kunnen binnen vloeien.

Vraagje over zonnepanelen en 2 zekeringkasten. Ik heb volgende situatie:

De stroom van de panelen komt bovenaan de differentieelschakelaar van kast 2 toe, dus voor alle gebruikers van kast 2 loopt de stroom door de differentieelschakelaar. Maar voor de gebruikers van kast 1 is de stroom niet door een differentieelschakelaar gegaan. Hoe loopt dit dan? Zit er meestal al een differentieelschakelaar in de omvoremr zelf? Zoja, zou de stroom van de zonnepanelen dan niet beter onderaan de differentieelschakelaar aangesloten worden? Dan had die differentieelschakelaar ook maar 40a moeten zijn vermoed ik. Nog een laatste vraag, Kast 1 moet intern bekabeld worden om 60a aan te kunnen vermoed ik? 40a van de meterkast, en 20a die via de automaat van kast 2 zou kunnen binnen vloeien.
Er wordt niet geëist dat de omvormer van je PV-installatie achter zijn eigen differentieel staat. Allicht omdat er vanuit gegaan wordt dat de stroom door je hoofddiff in een live-systeem nooit exact tot 0 zal balanceren waardoor, bij een lekstroom, die diff alsnog zal aanspreken. Zonder netstroom valt je omvormer ook uit.

Als je een omvormer hebt met een uitgang die in eiland-mode kan werken (UPS uitgang) is het wel belangrijk dat je opnieuw een hoofddiff plaatst na die uitgang, want anders heb je in je installatie geen bescherming tegen onrechtstreekse aanraking meer wanneer de omvormer in eiland-mode zou werken.

Het is me ook niet helemaal duidelijk waarom je opnieuw een 300mA diff in kast 2 geplaatst hebt. Die is eigenlijk niet nodig. Gewoon een automaat op kop van die kast was voldoende geweest.

In kast 1 gaat nooit meer stroom vloeien dan het kaliber van je hoofdzekering. Stroom kan maar in één richting tegelijk vloeien.
- ofwel van het net, via kast 1, naar kast 2
- ofwel van je PV naar kast 1 naar het net
- ofwel van gezamenlijk het net en je PV in kast 1 door de 25A automaat maar daar kan niet meer dan 25A vloeien.

Kamgeleiders zijn het equivalent van ofwel 10 ofwel 16mm², dus daar is het geen issue. Die 4x10 die je voorzien hebt tussen de kasten moet een 5G zijn en kan evengoed een 5G6 zijn (max 40A). (verondersteld dat je niet nog een aparte aardingsdraad vanuit kast 2 naar 1 wilt trekken.
In kast 2 moet je interne bekabeling voorzien zijn voor de som van zowel het net (via kast 1) als je PV. Die stromen tellen op. (of is die 25A automaat daar bedoeld als remautomaat? Dan vloeit er nooit meer dan 25A en dan hoeft dat dus niet)

Interne bedrading in je kast neem je best gewoon altijd 10mm om verassingen te vermijden. Voor kabels tussen kasten is het aangewezen eens naar kostprijs te kijken en moet je niet altijd een 10mm trekken (tenzij geld voor jou geen issue is, en je graag kloot met stijve kabels die niet meegeven).

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan