Vraagje over zonnepanelen en 2 zekeringkasten. Ik heb volgende situatie:
De stroom van de panelen komt bovenaan de differentieelschakelaar van kast 2 toe, dus voor alle gebruikers van kast 2 loopt de stroom door de differentieelschakelaar. Maar voor de gebruikers van kast 1 is de stroom niet door een differentieelschakelaar gegaan. Hoe loopt dit dan? Zit er meestal al een differentieelschakelaar in de omvoremr zelf? Zoja, zou de stroom van de zonnepanelen dan niet beter onderaan de differentieelschakelaar aangesloten worden? Dan had die differentieelschakelaar ook maar 40a moeten zijn vermoed ik. Nog een laatste vraag, Kast 1 moet intern bekabeld worden om 60a aan te kunnen vermoed ik? 40a van de meterkast, en 20a die via de automaat van kast 2 zou kunnen binnen vloeien.
Er wordt niet geëist dat de omvormer van je PV-installatie achter zijn eigen differentieel staat. Allicht omdat er vanuit gegaan wordt dat de stroom door je hoofddiff in een live-systeem nooit exact tot 0 zal balanceren waardoor, bij een lekstroom, die diff alsnog zal aanspreken. Zonder netstroom valt je omvormer ook uit.
Als je een omvormer hebt met een uitgang die in eiland-mode kan werken (UPS uitgang) is het wel belangrijk dat je opnieuw een hoofddiff plaatst na die uitgang, want anders heb je in je installatie geen bescherming tegen onrechtstreekse aanraking meer wanneer de omvormer in eiland-mode zou werken.
Het is me ook niet helemaal duidelijk waarom je opnieuw een 300mA diff in kast 2 geplaatst hebt. Die is eigenlijk niet nodig. Gewoon een automaat op kop van die kast was voldoende geweest.
In kast 1 gaat nooit meer stroom vloeien dan het kaliber van je hoofdzekering. Stroom kan maar in één richting tegelijk vloeien.
- ofwel van het net, via kast 1, naar kast 2
- ofwel van je PV naar kast 1 naar het net
- ofwel van gezamenlijk het net en je PV in kast 1 door de 25A automaat maar daar kan niet meer dan 25A vloeien.
Kamgeleiders zijn het equivalent van ofwel 10 ofwel 16mm², dus daar is het geen issue. Die 4x10 die je voorzien hebt tussen de kasten moet een 5G zijn en kan evengoed een 5G6 zijn (max 40A). (verondersteld dat je niet nog een aparte aardingsdraad vanuit kast 2 naar 1 wilt trekken.
In kast 2 moet je interne bekabeling voorzien zijn voor de som van zowel het net (via kast 1) als je PV. Die stromen tellen op. (of is die 25A automaat daar bedoeld als remautomaat? Dan vloeit er nooit meer dan 25A en dan hoeft dat dus niet)
Interne bedrading in je kast neem je best gewoon altijd 10mm om verassingen te vermijden. Voor kabels tussen kasten is het aangewezen eens naar kostprijs te kijken en moet je niet altijd een 10mm trekken (tenzij geld voor jou geen issue is, en je graag kloot met stijve kabels die niet meegeven).